Jag hänger fortfarande inte riktigt med på vad du säger måste jag erkänna. Jag gör mig inte dum och jag förstår såklart övergripande ungefär vad du menar, jag ser bara inte hur det fungerar i praktiken.
Om ett företag "tjänar för mycket pengar" (vart den gränsen nu går) så är det ett tecken på att produkten ger ett dåligt värde.
Så tolkar jag det du säger?
Med den logiken borde det vara toppenvärde i produkter som tillverkas av företag som det går riktigt dåligt för - där fallerar resonemanget för mig.
Angående maktbalans så håller jag absolut med att den kan vara i obalans mellan konsument och producent på många sätt och vis. Men inte på ett sätt som har relevans när det kommer till valet av mobiltelefon: det finns ju telefoner från 100 kr och upp i exakt alla tänkbara prisklassen från hur många märken som helst.
Framförallt då om vi pratar "mer objektivt" så verkar ju underlaget baseras på en arbiträr gräns du satt på hur mycket vinst du uppfattar är "för mycket". Det blir inte heller särskilt objektivt - jag t.ex. har inte en susning om var den gränsen går och vilka bolag som befinner sig på vilken sida gränsen avseende deras mobilverksamhet.
Jag slängde mest in Samsung som ett exempel för att ställa två bolag mot varandra med den måttstocken som du satt upp: dvs att de inte får göra för mycket vinst. Det var inte för polarisera eller smutskasta något av de två bolagen.
Jag vill helt enkelt försöka sätta det i någon praktisk kontext och hitta var gränsen för dig går, vilket bolag tjänar tillräckligt lite pengar för att deras produkten kan anses ha ett skäligt värde? Var finns gränsvärdet, vilka ligger över det och vilka ligger under det?
Det är inte en retorisk fråga alltså, jag har inte så bra koll själv på hur det går för de olika mobiltillverkarna.
Men även om man vill ha det här som måttstock, hur går man ens tillväga? Många av de största tillverkarna presenterar ju inte nedbrutet vad de tjänar på specifikt mobiltelefoner. Vissa bolag är involverade i sjukt många länder med hundratals produktgrupper. Går man bara på totalen då? Då börjar det ju kännas som ett moraliskt ställningstagande snarare än något som är relaterat till värde på produkten?
Och framförallt tänker jag också att det inte är så någon konsument bedömer värde på produkter heller. Du ser inte folk stå inne på Elgiganten eller Inet med Google uppe för att kolla det senaste årsbokslutet för Samsung eller ASUS för att på så vis lista ut om produkterna har ett skäligt värde.
Sorry för wall of text, kanske framstår som at jag sitter och raljerar, det är inte min avsikt. Jag försöker bara stega mig genom logiken och förstå.