Apple rapporterar 21,7 miljarder USD i nettovinst under årets andra kvartal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Inga problem, men jag ska försöka hålla mig kort då det känns som det blivit mycket diskussion kring en rätt oviktig sak.

Jag har aldrig sagt något om vad ett företag inte får göra. Tvärtom har jag sagt att det är naturligt att de försöker maximera sina vinster. Jag använde ett uttryck för att referera till när man anser att företaget fått en ovanligt stark maktposition att prissätta. Var gränsen går är såklart arbiträrt men det är inte mer subjektivt än att bedöma hur värdefull en vara är för ens egna preferenser, vilket var vad som togs upp av andra, då det är mer än gränsdragningen som är subjektiv där.

Vad en varas allmänna värde är bestäms av tillgång och efterfrågan och har mer med huruvida man vill köpa något. Det steget är redan förbi när man kommer till vad jag pratade om. Jag kan vara nöjd med min affär i bemärkelsen att jag fick vad jag ville ha till ett pris jag var villig att betala, men jag kan också se att jag hade en dålig sits i att få betala ett relativt högt pris mest motiverat av att det gick att sätta det högt. Mitt första inlägg fick kanske det sistnämnda att låta viktigare för mig än det är då det bara är en ren observation. Hade det gått att påverka hade det väl varit mer engagerande.

Jag vet inte om jag gjort skillnaden klar, då den tydligen inte var det tidigare, men det är väl så långt jag kan komma. I alla fall då jag känner att detta inte är viktigt nog att fortsätta diskutera. Oavsett vilket är det såklart fullt fritt att inte hålla med.

Ha en fortsatt trevlig kväll.

Du skriver du "gillar inte att göra dåliga affärer."
Hur blir din affär bättre om ett företag går knackigt vs sämre om ett företag går bra?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Är inte den stora grejen IGENTLIGEN med egna kretsar som M1 att kunna ta fram billigare produkter? Nej jag menar inte nödvändigtvis billigare för sutkunden utan billigare i tillverkningskostnad/ komponentinköp.
De har redan idag tillräckligt bra produkter baserat på Intel CPUer etc. men med egna kretsar kan på så vis få högre vinst per såld enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Är inte den stora grejen IGENTLIGEN med egna kretsar som M1 att kunna ta fram en billigare produkter? Nej jag menar inte nödvändigtvis billigare för sutkunden utan billigare i tillverkningskostnad/ komponentinköp.
De har redan idag tillräckligt bra produkter baserat på Intel CPUer etc. men med egna kretsar kan på så vis få högre vinst per såld enhet.

nej, stora anledningen är att x86 nått vägs ände och de får mer prestanda per watt med sina egna och eftersom Apple älskar bärbart så vill de förstås ha bra batteritid på sina prylar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

En del av det är nog inte svårare än att man projicerar många negativa attribut på apples produkter och då blir det viktigt att visa att man inte kan förknippas med dessa attribut.

Några saker man ofta hör är ju att Apple-användare ”bara bryr sig om design”, ”inte fattar teknik” eller ”bara vill ha produkten som statussymbol”.
Så då vill man kanske signalera att man inte låter sig bli lurad att köpa produkter på så löjliga grunder.
Det är ju också ett sätt att signalera att man är bättre (dvs man använder sitt produktval som en statussymbol vilket var just en av grejerna man anklagade den ”andra sidan” för).

Eller att man jobbat med Apples produkter ex garantihantering och vet vilket jävla skitföretag dom är att ha och göra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

nej, stora anledningen är att x86 nått vägs ände och de får mer prestanda per watt med sina egna och eftersom Apple älskar bärbart så vill de förstås ha bra batteritid på sina prylar.

Så är det. Dock läser jag att det ryktas bli Xeon i deras kommande Pro-modeller (Desktop) vilket förbluffade mig en smula, med tanke på hur extremt mycket prestanda per watt en får med ARM. Det är två olika världshav i jämförelse.

Nu vet jag iofs inte hur prestanda per watt är på kommande Xeon-processorer, men har svårt att tänka mig det är mindre ström som krävs för dessa.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Eller att man jobbat med Apples produkter ex garantihantering och vet vilket jävla skitföretag dom är att ha och göra med.

Men deras produkter <3

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Vad gör dem med all vinst?

Tänk om Apple skulle ge högre löner, återinvestera i ytterligare forskning för att driva tekniken framåt, eller betala sina underleverantörer/återförsäljare bättre för att få en ännu bättre produkt/support.

Jag är motsatsen till Apple-fanboy, men tänker det vore bra för hela världen om ett bolag som Apple faktiskt gjorde något vettigt med pengarna. Ett perfekt bolag gör närmare +- 0 i vinst för att de återanvänder pengarna smart enligt mig.

Att ha så mycket vinst är helt sjukt. Det är bara VDar och ägare som tjänar på det, ingen annan.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Vad gör dem med all vinst?

Tänk om Apple skulle ge högre löner, återinvestera i ytterligare forskning för att driva tekniken framåt, eller betala sina underleverantörer/återförsäljare bättre för att få en ännu bättre produkt/support.

Jag är motsatsen till Apple-fanboy, men tänker det vore bra för hela världen om ett bolag som Apple faktiskt gjorde något vettigt med pengarna. Ett perfekt bolag gör närmare +- 0 i vinst för att de återanvänder pengarna smart enligt mig.

Att ha så mycket vinst är helt sjukt. Det är bara VDar och ägare som tjänar på det, ingen annan.

Hur skulle det gå med aktien om Apple hade målsättning +-0? Eller vilket börsnoterat företag som helst?
Vad vet vi vad de (Apple) gör med sina vinster? Du tror inte de återinvesterar i framtida produktportfölj?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är fascinerande hur varenda nyhetsartikel kring Apple blossar upp så mycket känslor. Går det dåligt fel Apple? Inte konstigt för de är ett jävla skitbolag. Går det bra för Apple? Vem köper deras överprisade skit.

Känns som det är barn som sitter och argumenterar. Apple var en statusgrej - i högstadiet. Nu köper man det, precis som samsung, Nokia, etc etc för man tycker att det är en bra produkt. Jag tänker inte gå in på varken fördelar eller nackdelar eller huruvida jag äger Apple-produkter utan vill bara belysa hur löjligt det är att ett företag kan få folk att bli så uppdelade när en stor del inte ens använder produkterna utan bara vill kritisera företaget.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Att ha så mycket vinst är helt sjukt. Det är bara VDar och ägare som tjänar på det, ingen annan.

VD tjänar bara ”vanlig lön + bonus”, det är ägare som vill ha avkastning annars investerar de i något annat som ger bättre avkastning. Med det sagt är du också aktieägare i olika företag, t.ex. via ppm och tjänstepension och jag antar att du vill att de genererar bra avkastning ovh värdeökning eller önskar du +-0 avkastning på din investering?!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

VD tjänar bara ”vanlig lön + bonus”, det är ägare som vill ha avkastning annars investerar de i något annat som ger bättre avkastning. Med det sagt är du också aktieägare i olika företag, t.ex. via ppm och tjänstepension och jag antar att du vill att de genererar bra avkastning ovh värdeökning eller önskar du +-0 avkastning på din investering?!

All avkastning baseras ju inte på ren vinst.

Det jag säger är att Apple (eller vilket bolag som helst för den delen) borde satsa på att utveckla företaget ytterligare för att få en ännu högre omsättning, och ännu coolare/banbrytande produkter - det är också något som genererar bra avkastning för aktieägare.

Jag kan tycka att det är lite deras ansvar med tanke på att dem är ett av de största tech-bolagen i världen.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Det jag säger är att Apple (eller vilket bolag som helst för den delen) borde satsa på att utveckla företaget ytterligare för att få en ännu högre omsättning, och ännu coolare/banbrytande produkter - det är också något som genererar bra avkastning för aktieägare.

Apple återinvesterar en stor del av vinsten redan, det ser du i coola/banbrytande produkter såsom egna CPU:er…

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Apple återinvesterar en stor del av vinsten redan, det ser du i coola/banbrytande produkter såsom egna CPU:er…

Absolut, men har men man vinst på 21.7 miljarder - dollar - så borde man kunna göra ännu mer. Det är liksom det som är min poäng och har varit i mina 2 senaste inlägg.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Absolut, men har men man vinst på 21.7 miljarder - dollar - så borde man kunna göra ännu mer. Det är liksom det som är min poäng och har varit i mina 2 senaste inlägg.

Ok, men man borde sluta prata om vinst i dollar, det intressanta är ju vinstmarginal, stort företag så blir samma vinstmarginal många dollars… är ju egentligen ointressant. Hade Apple haft 1% vinst hade det ändå varit många dollars ändå men taskig vinst.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ok, men man borde sluta prata om vinst i dollar, det intressanta är ju vinstmarginal, stort företag så blir samma vinstmarginal många dollars… är ju egentligen ointressant. Hade Apple haft 1% vinst hade det ändå varit många dollars ändå men taskig vinst.

Min matte kanske är kass, men jag får det till 26% vinst. Rimligt enligt mig hade varit 10% - max.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Min matte kanske är kass, men jag får det till 26% vinst. Rimligt enligt mig hade varit 10% - max.

Rimligt är väldigt subjektivt, hade jag ägt aktier i Apple (tror iofs jag gör det via en av mina fonder) så hade jag tyckt att 25+% hade varit helt Ok i vinst. 10% så hade jag valt andra tech-aktier tbh… 10% i vinstmarginal är inget fantastiskt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Egentligen inget konstigt. Dom levererar något som folk är beredda att betala för.

Hade dom tillverkat toalettpapper med sin logga på så finns där folk som hade köpt det.
Hade dom sålt vattenflaskor med sin logga på flaskan så finns där folk som hade köpt det.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Veni:

Egentligen inget konstigt. Dom levererar något som folk är beredda att betala för.

Hade dom tillverkat toalettpapper med sin logga på så finns där folk som hade köpt det.
Hade dom sålt vattenflaskor med sin logga på flaskan så finns där folk som hade köpt det.

Typ såhär?

https://shop.sweclockers.com/se/article.php?art=184553857

😅

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

OK Ok I admit! Guilty

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

RGB?
Allvar eller aprilskämt?

Jag tänkte att Apple's vattenflaskor hade inte gått att fylla på på nytt/återanvända och fungerar enbart med Apples vatten, d.v.s. produkter som enbart håller en förutbestämd period och sedan kostar rejält att nyttja längre än så, om ens möjligt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

RGB?
Allvar eller aprilskämt?

Jag tänkte att Apple's vattenflaskor hade inte gått att fylla på på nytt/återanvända och fungerar enbart med Apples vatten, d.v.s. produkter som enbart håller en förutbestämd period och sedan kostar rejält att nyttja längre än så, om ens möjligt.

…och fortfarande hur lätt som helst att undvika köpa. Bara säga tack men nej tack

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Rimligt är väldigt subjektivt, hade jag ägt aktier i Apple (tror iofs jag gör det via en av mina fonder) så hade jag tyckt att 25+% hade varit helt Ok i vinst. 10% så hade jag valt andra tech-aktier tbh… 10% i vinstmarginal är inget fantastiskt.

Jag äger inga aktier, och det är fortfarande inte det som är min poäng.

Vi diskuterar inte vinst för aktieägare, denna diskussion handlar om det jag skrev i mitt första inlägg. Orkar inte upprepa mig.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Jag äger inga aktier, och det är fortfarande inte det som är min poäng.

Vi diskuterar inte vinst för aktieägare, denna diskussion handlar om det jag skrev i mitt första inlägg. Orkar inte upprepa mig.

Du tror inte där finns en korrelation?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Du tror inte där finns en korrelation?

Om ett bolag går så pass bra att de kan göra en så stor vinst - bra.

Poängen handlar om att återinvestera en större del (än nu) för att växa snabbare, ta mer marknadsandelar, bli ännu bättre och på så sätt öka i värde ännu mer. I slutändan blir företaget värderat högre och aktien stiger på grund av det, inte för att det går med så stor vinst. Som sagt, vinst är inte allt.

Jag vet inte hur ni göra era analyser, men jag kollar på flera faktorer. Apple är ingen "start-up" (där ett minusresultat faktiskt kan vara positivt) men det är inte heller det som är poängen. Man önskar liksom bara att Apple kunde göra något mer än att bara tjäna pengar. Nu glider vi dock ifrån ämnet.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Det första jag tänker på när ett företag rapporterar extrema vinstmarginaler är att jag betalar alldeles för mycket för deras produkter. Det gäller åtminstone för alla företag med hög omsättning. Jag är inte snål utan köper vad jag vill ha, men jag gillar inte att göra dåliga affärer.

Jag skulle kunna ge dig en låååååång lista på tjänster och produkter som har flera gånger högre marginaler än vad Apple har på sina. Men något säger mig att du aldrig ägnat det en tanke trots att du inte gillar att "göra dåliga affärer"...

Popcorn på biografer kostar ören att tillverka och säljs för många tior.
Alla former av skor. Särskilt sportskor som Nike och Adidas tillverkar för tior men säljs för tusenlappar.
De flesta kläder du köper och bär kostar enstaka kronor att tillverka i fattiga länder men säljs för hundralappar här.

Ingen av dessa produkter innehåller ens i närheten av den tekniska komplexitet och de decennier av R&D av både mjukvara och hårdvara som krävs för att utveckla och sälja de produkter som Apple säljer.

Ändå förväntar de flesta här sig att just Apple borde sälja sina produkter så billigt som det går och att de inte har någon som helst rätt att ha ens en procent mer marginal än någon annan (vilket i mobilbranchen är negativt eller noll för de flesta andra utom Samsung).

Vad tror ni hade hänt om Apple från den ena dagen till den andra sänker sina priser så att de får nettomarginal noll på allt de säljer. Blir de mindre onda då?

Eller händer något annat förutom att de flesta då helt skulle sluta köpa mellan- och high-end Android och PC eftersom Apple ändå kostar ungefär lika mycket? Och därmed mer eller mindre bara lämna budgetsegmentet till alla andra att dela på....

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||