Ingen internet på Tjänstefördelare?

Permalänk

Ingen internet på Tjänstefördelare?

Hej! Långt sagt kort, jag har bara ett fiber-uttag i väggen, och då jag vill ha både tv-box samt router införskaffade jag mig en tjänstefördelare som telenor skickade till mig gratis.

Så nu går sladden från väggen direkt in i tjänstefördelaren, som sedan via LAN 1 går till routern och får routern att fungera som den ska, har internet och har dator-sladden kopplad in i routern.

DOCK, När jag vill få internet till tv-boxen, det är där sko'n klämmer. Var ska kabeln från tv-boxen gå till? Tjänstefördelaren? Routern? Ringde support (3 olika gånger med 3 olika personer) och alla säger ''lan 2'' i tjänstefördelaren, dock så funkar även det inte. Har testat med alla ingångar btw.

Får inte heller någon internet till datorn om jag sätter in sladden i tjänstefördelaren. Så det verkar som tjänstefördelaren inte får någon internet alls? Om någon vet något bra tips/lösning skulle det högst uppskattas!

Permalänk
Medlem

Ring din operatör och säg att det inte funkar? Du får troligen inget internet på datorn när du kopplar till tjänstefördelaren eftersom den är (tillfälligt) låst till din router.

Men ring tillbaka till din operatör, dom är kvar i luren när du följer deras instruktioner. Hjälper inte det så ska du ändå felanmäla till din operatör, så lika bra att ha dom i luren.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om det inte funkar i LAN2 på tjänstefördelaren, vad händer om du pluggar in den i routern?

Du skriver först att allt funkar bra, sen skriver du att inget funkar?
Att du inte får anslutning med dator direkt i väggen beror troligen på MAC-adresslås.

Permalänk
Medlem

Har du open universe? Eller vilket fibernät är det?

Tjänstefördelaren ska vara i uttaget på väggen, seden en kabel till routern, och en till TV-boxen. På de uttag som telenor föreskrivit. Annars är det bara att felanmäla. Du kan inte koppla någon dator direkt i uttaget där du ska koppla TV-boxen. Det fungerar inte.

Permalänk

Tjena, tack för svar! Jo, jag tänkte ringa dem imån, Men det enda dem gör är att dem typ skickar vidare ''ärendet'' och så tar det 2 veckor innan jag får höra av dem igen, men tro mig jag försöker. Jag har där jag bor öppet stadsnät, tyvärr inte telenors egna.

Först i början när jag inte visste något och bara kopplade in tv-box kabeln direkt i routern fick jag felkod 4 (inget internet). Nu när jag gjort som Telenor säger med lan2 får jag felkod 2 (DHCP-servern svarar inte) så någon framsteg måste jag gjort. Kan de ha o göra med att jag har fel ethernet-sladd (köpte från kjell&company) och inte deras egna?

Har felsökt ett tag nu, bytt ingångar huller om buller, tillochmed försökt koppla routern mellan väggens uttag och tjänstefördelaren, men icke.

Jag bara vet inte mer vad jag ska göra. Jag förstår om de inte finns nåt mer att göra, att jag kanske bara klagar på och att det är uppe i operatören's händer nu. Förstår bara inte varför det måste vara så komplicerat, tro det eller ej men har varit ganska bra tekniskt lagd hela mitt liv och så här länge har ingenting tagit // mild otålig göteborgare

Permalänk

Vem skulle kunna tro på att det skulle ta 3 månader och 10 samtal till support för att installera en tv-box.

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte berättar någonting kommer vi tyvärr inte kunna hjälpa till.

Några frågor som är obesvarade är t.ex. –

Har Telenor bett fibernätet skicka ut en tjänstefördelare till dig eller har Telenor skickat en av sina routrar till dig?

Vilken tjänstefördelare är det?

Är portarna taggade?

Vilken TV-box har du?

Vilket fibernät är det?

Permalänk
Rekordmedlem

Iptv brukar inte gå via internet (därför du behöver en tjänstefördelare) så du behöver antagligen ansluta både iptv och internet till boxen om du vill ha båda och i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej! Ok ska svara så bra jag kan:

Har Telenor bett fibernätet skicka ut en tjänstefördelare till dig eller har Telenor skickat en av sina routrar till dig?

SVAR = Jag har telenor router samt telenor tv-box sen 3 månader tillbaka. Nyligen skickade telenor en tjänstefördelare, jag tror dem bad fibernätet att skicka ut någon, på följesedeln stod det Telia tjänstefördelare (Har redan gett MAC-adress och sånt till telenor support)

Vilken tjänstefördelare är det?

SVAR= Det är en Genexis XG6846B, som nu är kopplad till uttaget i väggen.

Är portarna taggade?

SVAR = vad är det? tjänstefördelaren har olika färger för olika ingångar (port 1-4), port 2 i detta fallet ska nämligen gå till tv-boxen och port 1 till routern. Testat för skojs skull att sätta in routern i port 2 och då fick jag inget internet.

Vilken TV-box har du?

SVAR = en Telenor ARRIS 2853, allting funkar med den då förutom internet.

Vilket fibernät är det

SVAR = öppet

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

så du behöver antagligen ansluta både iptv och internet till boxen om du vill ha båda och i den.

Ja, hur ansluter jag internet till boxen då? iptv anslutning får jag väl när jag kopplar in den i port2 i tjänstefördelaren. Just nu går det en sladd från tjänstefördelaren port 1 till WAN-uttaget i routern. Ett långskott kanske, men jag kanske behöver en till sladd som går mellan tjänstefördelaren och routern, fast denna gången från någon av routern's portar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 3konservatism:

Ja, hur ansluter jag internet till boxen då? iptv anslutning får jag väl när jag kopplar in den i port2 i tjänstefördelaren. Just nu går det en sladd från tjänstefördelaren port 1 till WAN-uttaget i routern. Ett långskott kanske, men jag kanske behöver en till sladd som går mellan tjänstefördelaren och routern, fast denna gången från någon av routern's portar?

Du kan behöva 2 kablar, en för tv och en för internet men har man samma operatör för tv och internet brukar operatörens router fixa det oberoende av tjänstefördelaren. 2 kablar brukar bara behövas om man har olika operatörer men får du det inte att funka kan det bero på att du bara kopplat in tv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3konservatism:

Hej! Ok ska svara så bra jag kan:

Har Telenor bett fibernätet skicka ut en tjänstefördelare till dig eller har Telenor skickat en av sina routrar till dig?

SVAR = Jag har telenor router samt telenor tv-box sen 3 månader tillbaka. Nyligen skickade telenor en tjänstefördelare, jag tror dem bad fibernätet att skicka ut någon, på följesedeln stod det Telia tjänstefördelare (Har redan gett MAC-adress och sånt till telenor support)

Vilket fibernät är det

SVAR = öppet

Ska vi sitta och gissa?

Telia äger Telia Öppen Fiber, Svenska Stadsnät och Zitius. Telia Öppen Fiber kör VLAN och behöver egentligen således bara en switch som kan skicka vidare dessa, men deras egna omvandlare i fibernätet är taggade. Telia Öppen Fiber har officiellt bara 1 IP-adress, inofficiellt bör två gå att få, men inte från en TV-port och dator.

Permalänk
Medlem

Det låter som att det är via Telia öppen fiber du har. Prova att kontakta dem direkt. Det låter som att det är ett konfigurationsfel.

https://anslutning.telia.se/kundtjanst

Sista utvägen är att säga upp abonnemanget, då brukar det bli mer fart på dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det låter som att det är via Telia öppen fiber du har. Prova att kontakta dem direkt. Det låter som att det är ett konfigurationsfel.

https://anslutning.telia.se/kundtjanst

Sista utvägen är att säga upp abonnemanget, då brukar det bli mer fart på dem

De har ingen support och TS kan inte "säga upp" Telia Öppen Fiber och fortfarande få bredband.

Switchen behöver bara skicka alla VLAN på alla portar för att det ska fungera, men tänk som sagt på att det bara är 1 IP officiellt och att TV-boxen kanske inte ens försöker använda internet. Tar en dator IP utöver routern så kommer den där andra IP-adressen att vara låst till datorn ett tag framåt (kanske går att släppa).

Telenor behöver helt enkelt berätta vilka funktioner av TV-boxen som ska fungera när man kör den direktkopplad och inte via deras router som "blandar" internet och IPTV.

Enkelt att prova hur TV-boxen fungerar utan Telenors router, koppla den direkt till inkommande lan-uttaget och kolla hur den fungerar då. Kommer du åt funktioner som inte fungerar via Genexis/tjänstefördelaren så är det en vanlig switch med VLAN-stöd utan någon konfiguration som fixar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De har ingen support och TS kan inte "säga upp" Telia Öppen Fiber och fortfarande få bredband.

[..]

Jag menar såklart att säga upp avtalet med Telenor. Det finns ju flera operatörer som levererar TV och internet att välja på när man har öppen fiber.

Det såg ut som att de har support, men vid närmare koll ser det mer ut som att det mest gäller nyinstallation och pågående levererar av förbindelse.

De flesta fibernät vill ju inte prata med slutkund tyvärr. Men ibland är de hjälpsamma ändå. Vilket kan spara mycket tid när operatören skiter i problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag menar såklart att säga upp avtalet med Telenor. Det finns ju flera operatörer som levererar TV och internet att välja på när man har öppen fiber.

Det såg ut som att de har support, men vid närmare koll ser det mer ut som att det mest gäller nyinstallation och pågående levererar av förbindelse.

De flesta fibernät vill ju inte prata med slutkund tyvärr. Men ibland är de hjälpsamma ändå. Vilket kan spara mycket tid när operatören skiter i problemet

De kan också lämna felaktig information just eftersom de inte har support eller kundservice mot dessa bredbandskunder.