Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

[...]
Hade det istället handlat om att det skapas någon kemisk(naturlig) non-stick bara genom att bränna lite olja så är jag övertygad om att pannorna hade kommit färdig inbrända från farbrik.

Ungefär så här då:

https://www.youtube.com/watch?v=BWT8w477a1w

Titta från 3:06 och framåt, 30-40 sek.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ungefär så här då:

https://www.youtube.com/watch?v=BWT8w477a1w

Titta från 3:06 och framåt, 30-40 sek.

Det där representerar det första steget som man annars själv får göra när man köper kolstål, det betyder inte att man har en bra non-stick yta. Nu är jag inte mycket för Maggeek´s videos längre men han har ett test på denna panna där han steker en köttbit och det är tydligt att den fastnar rejält i pannan. Sen kan man såklart argumenterar att han gör fel med värmen och "what not", tyvärr hittar jag inte fler test på just denna pannan. Jag är dock fortfarande övertygad om att kolstål och gjutjärn behöver användas under längre tag innan man får något man kan kalla OK non-stick yta. Den pannor vi har går det fortfarande inte köra pyttipanna(felix) eller ägg utan att ösa i omänskligt mycket olja/fett, men till det mesta annat fungerar de nu bra till(dock fortfarande med klart med fett/olja än vad teflon pannan kräver).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig, @jimmy, användning och svordomar är det bästa sättet att få till ytan. De första månaderna stekte jag inget annat än bacon, köttbullar och lite korv i min lilla panna. Sedan dess fungerar den utmärkt till allt, även ägg, omelett och äggröra. Visst får man ha en klick margarin i men absolut inga omänskliga mängder. Jag stekte pannkakor i den igår och de blir bara bättre ju fler man stekt, den första efter att man smält lite margarin till smeten blir alltid sämst.

Tyvärr försvann min stora panna i flytten i fjol, den var om möjligt ännu bättre.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Körde med en diskboll :

Det blev rejält svart vatten, vill dock inte ta allt för hårt så körde bara lite lätt för att inte ta bort ytan helt. Får se nästa gång de används om det påverkat funktionen negativt, om inte så tar jag nog lite till med diskbollen. Sen tänker jag väll att någon form mellanting som ex ringbrynja får köpas in, tror inte det är hållbart att köra diskboll i långa loppet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Jimmy

Kör bikarbonat och ättika några droppar diskmedel, låt stå en stund med hushållspapper ovanpå (de ska vara blöta), sedan en mjuk svamp med diskmedel, skölj, bränn in/om 2-4 gånger i ugnen.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Ganska övertygad nu om att det bruna som satt fast i pannan var förkolnad mat(även om ytan kändes ren). Har kört lite extra med tvättbollen och efter en anvädning ser det ut så här :

Nu släpps det väldigt lite sot på papper efter rengöring.

Har beställt en sådan här med 316L stål :

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Ganska övertygad nu om att det bruna som satt fast i pannan var förkolnad mat(även om ytan kändes ren). Har kört lite extra med tvättbollen och efter en anvädning ser det ut så här :

https://i.imgur.com/K3youpc.jpg
https://i.imgur.com/8XU4HzQ.jpg
https://i.imgur.com/REBWCY2.jpg

Nu släpps det väldigt lite sot på papper efter rengöring.

Har beställt en sådan här med 316L stål :

https://m.media-amazon.com/images/I/71-EzR-+6QL._AC_SL1500_.jpg

Du har ju nästan gnott den plåtren. 😁

Permalänk
Medlem

Haha inte riktigt men nästan, får se hur det verkligen påverkar non-stick förmågan. Körde en sousvide fläskfilé i pannan senast för att få färg, den fastnade inte, men visst det blev en hel del kol kvar i pannan efter kryddor, smör, vitlök o.s.v.

Många pannor som man ser i videos på youtube ser ut så som min gör nu om de nu inte har gasspis för då brukar de ha helsvarta.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Måste säga att ringbrynjan fungerar väldigt bra! Nu byggs inte kolet upp på samma vis som tidigare och det går väldigt lätt och snabbt att rengöra utan att repa ytan. Vi har dock fortfarande problem med någon form av sot som man kan se på dessa egg :

Det är främst egg man ser sot på. Har ni inte alls detta problem?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Måste säga att ringbrynjan fungerar väldigt bra! Nu byggs inte kolet upp på samma vis som tidigare och det går väldigt lätt och snabbt att rengöra utan att repa ytan. Vi har dock fortfarande problem med någon form av sot som man kan se på dessa egg :

https://i.imgur.com/E0JvPPr.jpg

Det är främst egg man ser sot på. Har ni inte alls detta problem?

Kul att höra att tipset funkade bra!

Efter rengöring med ringbrynjan så upplever jag att det finns en del sot som inte är lätt att bli av med med enbart diskborste och vatten. Jag brukar diska med en svamp och ev. lite diskmedel. Därefter torkar jag ur med hushållspapper och lite olja och då fastnad det mesta av resterna av sotet i hushållspappret.

slarvar jag med ovan nämnt så "försvinner" det ändå efter att jag lagat mat en gång.

Fortsätter din stekpanna att släppa sot flera gånger?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikap4us:

Kul att höra att tipset funkade bra!

Efter rengöring med ringbrynjan så upplever jag att det finns en del sot som inte är lätt att bli av med med enbart diskborste och vatten. Jag brukar diska med en svamp och ev. lite diskmedel. Därefter torkar jag ur med hushållspapper och lite olja och då fastnad det mesta av resterna av sotet i hushållspappret.

slarvar jag med ovan nämnt så "försvinner" det ändå efter att jag lagat mat en gång.

Fortsätter din stekpanna att släppa sot flera gånger?

Jag rengör såhär :

1. Vänta till svalnat.
2. Häll ut fettet i externt kärl.
3. Varmvatten och ringbrynjan, lite yes i vasken mest för att binda restfettet(förskona avloppet).
4. Skölj ur, ev tvätta av handtaget med lite yes.
5. Torka av med hushållspapper.
6. Fördela ut lite rapsolja på in- och utsida med hushållspapper.

Båda gångerna jag använder hushållspapper så kan man se att det fastnar lite sot på pappret men det är klart mindre är förut. Ska prova köra en sväng med en liten svamp också och se om det gör någon skillnad.

Jag rengör ju pannan efter varje gång och ja, den släpper alltid sot men det är främst egg som man ser det tydligt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jag rengör såhär :

1. Vänta till svalnat.
2. Häll ut fettet i externt kärl.
3. Varmvatten och ringbrynjan, lite yes i vasken mest för att binda restfettet(förskona avloppet).
4. Skölj ur, ev tvätta av handtaget med lite yes.
5. Torka av med hushållspapper.
6. Fördela ut lite rapsolja på in- och utsida med hushållspapper.

Båda gångerna jag använder hushållspapper så kan man se att det fastnar lite sot på pappret men det är klart mindre är förut. Ska prova köra en sväng med en liten svamp också och se om det gör någon skillnad.

Jag rengör ju pannan efter varje gång och ja, den släpper alltid sot men det är främst egg som man ser det tydligt.

Hoppas det hjälper!

Ringbrynjan är grym men den kanske inte behövs varje gång? Då kanske dina problem minskar.

Jag använder min 1-2 gånger i månaden beroende på hur pannan ser ut och känns.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Okay, har nu börjat använda 1 droppe yes på en svamp för att få bort sotet och först verkade det fungera utmärkt, inget sot på pappert alls. Stekte dock ägg i går och tyvärr såg det inget vidare ut :

När pannan är rengjord ser den ut såhär :

Vet faktiskt inte vad jag gör för fel här, sotet syns inte på någon annan mat. Funderar lite på om det kan vara bränd smör men så hög temp använder jag inte.

Ringbrynjan används bara när det sitter rejält i pannan och då fungerar den utmärkt. Oftast går pannan att tvätta med vanlig diskborste och svamp.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Jimmy: Om du efter diskningen bränner in pannan igen på spisen med en droppe olja, blir pappret du använder för att sprida oljan med sotigt då eller är det fortfarande rent? För mig har det kunnat vara att pannan är ren (enligt hushållspappret jag torkar den torr med) efter en diskning, men att varm panna + olja + papper = smutsigt papper. Då har jag diskat den en gång till, varpå nästa inbränning inte ger ett sotigt papper vid insmörjning. Om det är samma för dig skulle det väl innebära att du stekt äggen i det som jag i så fall hade diskat bort i vända två.