Har spärrade borttappat körkort, något att tänka på?

Permalänk
Medlem

Har spärrade borttappat körkort, något att tänka på?

Jag tappade bort mitt körkort förra veckan och har spärrat kortet. Bör jag vara orolig eller är det lugnt? Jag har känt mig orolig för att något ska hända med min identitet.

*Inlägg utbruten till egen tråd* /Vzano, Mod
Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag lånar tråden. Jag tappade bort mitt körkort förra veckan och har spärrat kortet. Bör jag vara orolig eller är det lugnt? Jag har känt mig orolig för att något ska hända med min identitet.

Blir du orolig över vem du är kanske en spegel kan hjälpa till? Annars skall du, utöver att förlustanmäla till Transportstyrelsen även göra detta till Polisen.

Det är inte så mycket mer du kan göra, hittar någon kortet och lyckas använda det kan det bli lite mer arbete för din del men det är inget du kan förhindra.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Blir du orolig över vem du är kanske en spegel kan hjälpa till? Annars skall du, utöver att förlustanmäla till Transportstyrelsen även göra detta till Polisen.

Det är inte så mycket mer du kan göra, hittar någon kortet och lyckas använda det kan det bli lite mer arbete för din del men det är inget du kan förhindra.

Jag har redan anmält till polisen. Om kortet är spärrat så borde ingen kunna använda det tycker jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har redan anmält till polisen. Om kortet är spärrat så borde ingen kunna använda det tycker jag.

Om någon är lik bilden kan de kanske fysiskt identifiera sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har redan anmält till polisen. Om kortet är spärrat så borde ingen kunna använda det tycker jag.

Mja..har du sett kassapersonalen på systembolaget verifiera ditt kort annat än att kolla födelsedag och bilden t ex? Eller varför inte för att kommande i på nattklubb?

Permalänk
Medlem

Det kanske kan användas om ngn lånefirma kräver id för lån i ditt namn kanske?
Om du saknar bankid kan de ju ibland be om foto på körkort
Man ser ju inte på körkortet i sig att det skulle vara spärrat.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det kanske kan användas om ngn lånefirma kräver id för lån i ditt namn kanske?
Om du saknar bankid kan de ju ibland be om foto på körkort
Man ser ju inte på körkortet i sig att det skulle vara spärrat.

Jag har Bank ID.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det kanske kan användas om ngn lånefirma kräver id för lån i ditt namn kanske?
Om du saknar bankid kan de ju ibland be om foto på körkort
Man ser ju inte på körkortet i sig att det skulle vara spärrat.

En lånefirma lär ju knappa in även kortets referensnummer, det är unikt för varje kort och bör då flagga för att det kortet inte är giltigt. Kan man hoppas iaf.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood