En fråga om antivirusprogram

Permalänk
Kontot avslutas

En fråga om antivirusprogram

Hejsan på er windows folk
Jag har inte använt windows på 3år så jag är lite out of the loop så att säga.

Vilket är det bästa gratis antivirusprogrammet till windows?
Jag vet att windows inbyggda är okej, men jag tänker på 3:e parts så att säga.. avast, Bitdefender, Kaspersky, panda osv osv.. Det finns ju en hög så att säga... Från min windowstid så minns jag att det ena var bättre än det andra, från år till år... vissa var resurskrävande, vissa var lite kassa på zerodays osv..

Så vad har ni windows användare för åsikter, smak o tycke?

Edit.
Jag lägger till en edit, med att det är inte jag som ska använda datorn utan någon som inte ens vet skillnaden mellan windows och internet explorer.

Permalänk
Medlem

Jag kanske byter mot din frågeställning men skulle säga att om du inte har särskilt behov eller saknar internet-vett så är verkligen Windows inbyggda helt ok, så till den gräns att jag nu glömt vilket jag körde i slutet innan jag gick över.

Permalänk
Medlem

Avast var ju bra förr i tiden, men nu suger det. De införde nått med att det ändrar dina power settings, utan att du kan stänga av den funktionen. Jättelöjligt.Tror som ovan att de inbyggda funkar nog helt okej, om du blir nojig kan man ju ladda ner trial versionen av malwarebytes och scanna systemet vid behov.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Herr K:

Jag kanske byter mot din frågeställning men skulle säga att om du inte har särskilt behov eller saknar internet-vett så är verkligen Windows inbyggda helt ok, så till den gräns att jag nu glömt vilket jag körde i slutet innan jag gick över.

Det är inte jag som ska använda datorn... så jag använder alltid resonemanget att folk saknar internet-vett

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av PeoplesMC:

Avast var ju bra förr i tiden, men nu suger det. De införde nått med att det ändrar dina power settings, utan att du kan stänga av den funktionen. Jättelöjligt.Tror som ovan att de inbyggda funkar nog helt okej, om du blir nojig kan man ju ladda ner trial versionen av malwarebytes och scanna systemet vid behov.

Okej.. joo jag har ett vagt minne av att avast var ganska okej..
Själv när jag använde windows var det norton, sedan f-secure och sedan någon mer jag testade.. alla betalversioner så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie SWE:

Hejsan på er windows folk
Jag har inte använt windows på 3år så jag är lite out of the loop så att säga.

Vilket är det bästa gratis antivirusprogrammet till windows?
Jag vet att windows inbyggda är okej, men jag tänker på 3:e parts så att säga.. avast, Bitdefender, Kaspersky, panda osv osv.. Det finns ju en hög så att säga... Från min windowstid så minns jag att det ena var bättre än det andra, från år till år... vissa var resurskrävande, vissa var lite kassa på zerodays osv..

Så vad har ni windows användare för åsikter, smak o tycke?

Kaspersky och Bitdefender har jag sett slåss i toppskiktet.
Personligen hade jag lite strul med Bitdefender när något laddades ner, då brukade den krascha. Det här var minst ett par år ska jag tillägga.
Kaspersky har fungerat bra då jag haft det och andra omkring mig. Ganska tyst och håller sig i bakgrunden. Har inte märkt av att Kaspersky slukar resurser heller.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Farsan Baloo:

Kaspersky och Bitdefender har jag sett slåss i toppskiktet.
Personligen hade jag lite strul med Bitdefender när något laddades ner, då brukade den krascha. Det här var minst ett par år ska jag tillägga.
Kaspersky har fungerat bra då jag haft det och andra omkring mig. Ganska tyst och håller sig i bakgrunden. Har inte märkt av att Kaspersky slukar resurser heller.

Vet du om det går att anpassa installationen ifall man inte vill ha vissa funktioner? Jag såg något om VPN osv, så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie SWE:

Vet du om det går att anpassa installationen ifall man inte vill ha vissa funktioner? Jag såg något om VPN osv, så att säga

Kuggfråga
Minns inte riktigt, men vet att VPN gick att ta bort efter installationen. Sen gick det i och för sig inaktivera vissa saker efter installation, men det var ju inte riktigt svaret du sökte.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Farsan Baloo:

Kuggfråga
Minns inte riktigt, men vet att VPN gick att ta bort efter installationen. Sen gick det i och för sig inaktivera vissa saker efter installation, men det var ju inte riktigt svaret du sökte.

Alla svar är ju bättre än inga svar juh hihi
Även om det inte var exakta svaret, så var det ju ett svar att det går i efterhand, vilket i sig är svaret på frågan bara att det görs efteråt istället för innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie SWE:

Alla svar är ju bättre än inga svar juh hihi
Även om det inte var exakta svaret, så var det ju ett svar att det går i efterhand, vilket i sig är svaret på frågan bara att det görs efteråt istället för innan.

Sant

Förutsatt att funktionen inte finns, så skulle det vara skönt med ett slags "Advanced install" läge, där det går att välja vilka tillägg som ska installeras, t.ex. VPN och liknande.
Personligen har jag lite allergi mot deras tillägg "Secure Browser" som installeras som ett tillägg i olika webbläsare. Den ska skydda vid anslutningar mot bank etc, men kan ibland stjälpa mer än hjälpa (Personlig åsikt). Detta har jag märkt blir speciellt påtagligt om jag gör ett köp på nätet i en "oskyddad" flik/webläsare och sen öppnas själva betalningen i en "Secure Browser" flik. Då har oftast min transaktion inte fungerat. Kan ju vara SBS också

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Farsan Baloo:

Sant

Förutsatt att funktionen inte finns, så skulle det vara skönt med ett slags "Advanced install" läge, där det går att välja vilka tillägg som ska installeras, t.ex. VPN och liknande.
Personligen har jag lite allergi mot deras tillägg "Secure Browser" som installeras som ett tillägg i olika webbläsare. Den ska skydda vid anslutningar mot bank etc, men kan ibland stjälpa mer än hjälpa (Personlig åsikt). Detta har jag märkt blir speciellt påtagligt om jag gör ett köp på nätet i en "oskyddad" flik/webläsare och sen öppnas själva betalningen i en "Secure Browser" flik. Då har oftast min transaktion inte fungerat. Kan ju vara SBS också

avancerad installation fanns det ofta förr... Avast hade det minns jag.. Allt var bättre förr helt enkelt. *hahaha*
Firefox kommer jag välja som webbläsare på den datorn... För den går att modda i about:config för att öka säkerheten... vissa saker blir liiite lidande om man stryper hårt, men det är det attan värt för att slippa supporta en gång i veckan.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att antivirusprogram från 3:e part lägger till ytterligare funktioner att hantera (särskilt de bloatade versionerna som kallas "security suite", som innehåller mängder med funktioner av vilka de flesta inte ens använder en bråkdel) så skulle jag säga att det inbyggda är att föredra för en teknikanalfabet. Integrationen med Windows väger nog i de flesta tyngre än någon minimal skillnad vad gäller malwaredetektion. Förr var det inbyggda ofta långt efter 3:e-partsprogram i tester, men nuförtiden brukar det placera sig hyfsat högt. Behöver man inte någon speciell funktion som det inbyggda inte erbjuder så skulle jag i allt utom väldigt specifika fall rekommendera att man nöjer sig med det.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av PeCe:

Med tanke på att antivirusprogram från 3:e part lägger till ytterligare funktioner att hantera (särskilt de bloatade versionerna som kallas "security suite" som innehåller mängder med funktioner av vilka de flesta inte ens använder en bråkdel) så skulle jag säga att det inbyggda är att föredra för en teknikanalfabet. Integrationen med Windows väger nog i de flesta tyngre än någon minimal skillnad vad gäller malwaredetektion. Förr var det inbyggda ofta långt efter 3:e-partsprogram i tester, men nuförtiden brukar det placera sig hyfsat högt. Behöver man inte någon speciell funktion som det inbyggda inte erbjuder så skulle jag i allt utom väldigt specifika fall rekommendera att man nöjer sig med det.

Jo jag vet... Men jag är nyfiken på just 3:e partsprogrammen så att säga... Det finns ju de som är så sönderbloatade så att en dator går på knäna, men det finns även de som är riktigt okej.. Min kunskap om antivirusprogram är 3år gammal, vilket är en evighet i IT-världen.. Så det är därför jag frågar, så jag blir lite up to date

Permalänk
Medlem

Inbyggda Windows Defender är bra. Finns verkligen ingen anledning att köra något annat.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Marie SWE:

Jag har inte använt windows på 3år så jag är lite out of the loop så att säga.

Både Atlas Copco och Ericsson nöjer sig med att deras kontrakterade konsulter använder sig av Windows inbyggda.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag håller med PeCe. Moderna Antivirus-sviter kommer med massa bloat och annat som ska "hålla på" hela tiden. Norton har t.ex. en inbyggd cryptominer man kan välja att ha med. Totalt nonsens.

Det enklaste är att köra Windows inbyggda, det är väldigt bra

Se till att teknikanalfabeten inte är lokal admin på datorn, och kör edge med anti-tracking i "strict":

Även folk som "vet vad dom håller på med" får virus och malware, även om dom säger att dom inte har det, och kör utan antivirus, så är det bara.

Håll inte på och stäng av Windows updates och annat trams heller, utan ha ett uppdaterat OS.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

Finns ju både Bitdefender Free & Kaspersky Free(?).
Kör Bitdefender Free personligen.

Panda Free Antivirus om man har en äldre burk/väldigt klen netbook eller dylikt.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av hasenfrasen:

Både Atlas Copco och Ericsson nöjer sig med att deras kontrakterade konsulter använder sig av Windows inbyggda.

Jag kör windows defender på min tv dator med win7, Men den surfas det inte med och den får gå med win7 till hårdvaran rasar... gammal dualcore 3GHz historia
Övrigt kör jag Linux rakt av sedan win7EOL.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Printscreen:

Jag håller med PeCe. Moderna Antivirus-sviter kommer med massa bloat och annat som ska "hålla på" hela tiden. Norton har t.ex. en inbyggd cryptominer man kan välja att ha med. Totalt nonsens.

Det enklaste är att köra Windows inbyggda, det är väldigt bra

Se till att teknikanalfabeten inte är lokal admin på datorn, och kör edge med anti-tracking i "strict":
https://i.imgur.com/JCu3TgY.png

Även folk som "vet vad dom håller på med" får virus och malware, även om dom säger att dom inte har det, och kör utan antivirus, så är det bara.

Håll inte på och stäng av Windows updates och annat trams heller, utan ha ett uppdaterat OS.

Nopp ingen admin behörighet.. det blir ett begränsat user konto så jag slipper fixa den oftare än nödvändigt, det blir även dold recoverypartition när jag är klar med alla anpassningar, så jag kan supporta via telefon för en ren återställning för värsta scenario situation.
win8.1 är det som är aktuellt OS, så det har support till 2023 för updates
Datorn börjar bli till åren och win11 står för dörren.. så det är ingen idé att kasta in 10an.. bättre att de får köpa ny dator med en win11 nyckel om några år, eller om de byter till Mac, vilket jag kommer föreslå.. Mac är mindre känsligt än win

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av r3mpuh:

Finns ju både Bitdefender Free & Kaspersky Free(?).
Kör Bitdefender Free personligen.

Panda Free Antivirus om man har en äldre burk/väldigt klen netbook eller dylikt.

Det är en laptop som börjar bli till åren.. Men vad har du för erfarenheter/åsikter om Panda?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Marie SWE:

Övrigt kör jag Linux rakt av sedan win7EOL.

Jag hänger kvar på 7'an 1-1/2 år till, bara för att det går (de månatliga uppdateringarna skohornas in) med min klockade 2500k. Min andra två med Ryzen 3700/3900 kör 10 och står mest avslagna.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av hasenfrasen:

Jag hänger kvar på 7'an 1-1/2 år till, bara för att det går (de månatliga uppdateringarna skohornas in) med min klockade 2500k. Min andra två med Ryzen 3700/3900 kör 10 och står mest avslagna.

Jag antar att det är med stora släggan de skohornas in med då eller
Kör du simplix varianten? eller hur den stavas

Rätta till mening
Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Marie SWE:

Kör du simplix varianten?

På MyDigitalLife har det samlats många skarpa hjärnor med insikt i det mesta.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av hasenfrasen:

På MyDigitalLife har det samlats många skarpa hjärnor med insikt i det mesta.

okej... jag hörde talas om simplix via sevenforums... själv kör jag tv datorn opatchad sedan spectre/meltdown som kom ut dec2017 då den sänkte datorprestandan.. och på en gammal dator så vill man ha minsta lilla extra man kan få ut ur dem.

Hade jag använt den för surf o sådant, så hade den inte varit opatchad för att förtydliga, då säkerhetsuppdateringar finns till av en anledning...
Dock vet i katten hur långt man kommer idag på en dualcore 3GHz med 4Gb ram om man ska ha den som bruksdator. *hahahahaha*

Permalänk
Medlem

Om det är en teknikanalfabet så windows inbyggda alla dagar i veckan. Automatisk uppdatering på både den o windows. Finns ingen anledning till annat idag för normalanvändaren.
Jobbar som konsult inom it och jag ser aldrig några tredjeparts antivirusprogram där iheller nuförtiden. Däremot dräller det av säkerhetsutbildningar och tester man ska utföra med jämna mellanrum.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie SWE:

Så vad har ni windows användare för åsikter, smak o tycke?

Jag rekommenderar Windows Defender (Windows inbyggda). Kör inget annat, de är fulla med sårbarheter.

Permalänk
Medlem

Det enda du behöver idag är Windows eget antivirus, allt annat är nära bloatware och gör inget. Bara tänka sig för innan man laddar ner massa skit.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av kundun:

Om det är en teknikanalfabet så windows inbyggda alla dagar i veckan. Automatisk uppdatering på både den o windows. Finns ingen anledning till annat idag för normalanvändaren.
Jobbar som konsult inom it och jag ser aldrig några tredjeparts antivirusprogram där iheller nuförtiden. Däremot dräller det av säkerhetsutbildningar och tester man ska utföra med jämna mellanrum.

Jo jag vet som jag tidigare sagt redan i första inlägget att windows inbyggda är okej
Men jag är fortfarande nyfiken på hur tredjepartslösningarna ser ut idag 2021 och vilket av dessa som är vassast. Förr var ju win-defender sisodär som alla vet när det kom ut och symantec/norton och delvis f-secure var ju bästa lösningarna.. avast kom som liten uppstickare för privatpersoner som gratisprogram och var ganska bra och resurssnål, tills den spåra ur och blev som den blev...
Våren 2018 la jag fokus på att lära mig linux-desktop inför win7EOL och 2019 försvann jag helt från windowsvärlden då jag nådde målet att vara windowsfri, så jag la dövörat till vad gäller windows antivirus utvecklingen redan 2018
Själv höll jag på med nätverksteknik innan jag blev sjukskriven och planen framöver är it-säkerhet/pentesting, så jag nyttjar min deltidssjukskrivning för att utveckla mig inom den biten innan jag hoppar på nya utbildningar när jag är fit for fight igen.. så det är inte så mycket windows relaterat för mig längre som kunnat hålla mig up to date i antivirusvärlden.

Så även att jag vet att win-defender är okej, så är jag fortfarande nyfiken på tredjeparts free-monstren ser ut idag.
Bäst är att starta upp labbdatorn och testa dem alla... Men jag tänkte att jag frågar er för att sålla ut favoriterna så behöver jag bara testa några få för att skaffa mig en egen uppfattning..

Jag funderar även på att lägga in dualboot med Linux primär boot på den för att se om det kan vara en bättre lösning för dem... Funkar det så är det bara rensa win-partitionen.. funkar det inte är det bara rensa linux partitionen och återställa win-bootloader

Tankebanan är lite... kan inte folk något om systemet Microsoft windows, så handlar det bara om att de ska kunna starta datorn och de olika programmen de använder... Xfce desktop med whisker meny påminner lite lätt om win7...
Kan de inte felsöka windows o fixa saker i det, så vad gör det om Linux är mer komplicerat, för de kan ju ändå inte fixa datorerna på egen hand.

Men trotts detta är jag fortfarande nyfiken på första frågan.... Vilket är det bästa gratis antivirusprogrammet till windows idag 2021. .)

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Marie SWE:

Men trotts detta är jag fortfarande nyfiken på första frågan.... Vilket är det bästa gratis antivirusprogrammet till windows idag 2021. .)

AVTEST har undersökt och följt marknaden i över 15 år och där finns intressant statistik att kika på. Det finns fler än ett som kan anses vara #1.
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/
https://www.av-test.org/en/antivirus/business-windows-client/

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av hasenfrasen:

AVTEST har undersökt och följt marknaden i över 15 år och där finns intressant statistik att kika på. Det finns fler än ett som kan anses vara #1.
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/
https://www.av-test.org/en/antivirus/business-windows-client/

Tackar för länkarna... Alltid skojigt att läsa när de följt utvecklingen under lång tid