The Ascent släpps idag 2021-07-29

Permalänk
Medlem

The Ascent släpps idag 2021-07-29

Någon mer än jag som är taggad på The Ascent som släpps idag? Har väntat länge på det och tycker det ser helt sjukt snyggt ut med sitt cyberpunk tema. Det ska tydligen vara Ray-Traced också. Kommer sitta uppe långt in på natten med grabben och lira coop.

Släpps idag kl 19:00 och ingår i Xbox Game Pass PC.

Permalänk
Medlem

Läckte för en vecka sedan. Verkar helt okej och jag ser fram emot att köra via Game Pass med en kompis. Är inte så förtjust i kameran och tycker den är alldeles för inzoomad, speciellt i "hubben" där utvecklarna använder kameravinklarna lite extra.

Blir kul att spela kl 19 ikväll!

Värt att tilläggas är att spelet är svenskutvecklat och en snubbe på företaget heter Arcade, tycker det är lite coolt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Testade ikväll lite med polare på både Series X och PC.

Buggigt som fan och inte särskilt kul tyvärr.
Mest irriterade buggarna som vi hittade ikväll va:
Svårigheter att joina varandra (standard numera tyvärr) Många omstarter. Långa loadingscreens när det väl funkade.
Fastnade i menyer lite random så dom andra fick gå in i nytt område för det skulle släppa.
Går ej att ta quit game, varken på PC eller Xboxen.
Fick starta om session ofta då questen buggade ut.

Sen massa mindre buggar som Skills/Granater som buggade (mest på Xbox) Fel utseende på gubbarna och spelare som blev osynliga mm..

På PC verkade det inte fungera särskilt bra på DX12, hakade som fan. Men ska tydligen komma en "day 1 patch" så borde finnas en update snart. Ska ge det en chans ett par kvällar till men dom jag spelade med var ännu mindre taggade efter ikväll än jag så tveksamt om det blir så mycket mer av detta.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Hmmm var taggad men avvaktar nog patchen så man inte tappar lusten..

Permalänk
Medlem

Spelat ca 3h på PC ikväll. Tycker det är bra, mkt snyggt och bra coop. Ljuddesignen och vapenkänslan är fantastiskt bra. Lite småbuggigt när vi skulle försöka få in en tredje spelare.

Rekommenderas!

Permalänk
Medlem

Styrningen var rätt konstig med mus och tangentbord så det fick bli handkontroll. Vi hade inget nätverksproblem men det var kanske för att vi var på samma.
Det är sjysst coop lir ändå.

Permalänk
Medlem

Stängde av efter 5 min med den styrningen

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Stängde av efter 5 min med den styrningen

Det är ju en twin-stick shooter, vad var det för fel på styrningen?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Varvade det med ca 20h speltid. Gjorde alla side quests förutom ett och slösade mycket tid i början på att springa runt istället för att ta taxi vilket nästan är ett krav för att spelet ska vara njutbart.

Körde det på DX11 Ultra i 4K/60fps vilket var väldigt behagligt. Senaste patchen gjorde DX12/RT lite mer stabilt men då hade jag redan varvat spelet.

Märkte inte av några buggar förutom en gång när en fiendevåg inte spawnade, fick bara ladda om spelet så funkade det. Spelet är dock lite frustrerande ibland med stora fiendegrupper som lätt överväldigar en. Två av bossarna var lite väl jobbiga solo.

Skulle testa Couch Co-op hos en polare och det var lättare sagt än gjort. Man måste ha två olika Profiles (saves) för att det ska funka vilket kanske är självklart för vissa men inte för oss.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Kört en del på XB, gillar stilen och de har gjort mycket rätt tycker jag. Samtidigt håller jag med om att kameran gärna hade fått vara lite mer utzoomad. Couch co-op funkade bra på XB i alla fall, men tjejen gillade inte det så mycket så det blir nog solo för min del.

Permalänk

Vi har fortfarande inte lyckats komma förbi andra missionet då det helt låst sig på våra gubbar. Inväntade patchen nu, men inget. Gjorde nya gubbar som vi joinade med våra förstagubbar och körde hela missionet. Buggat/Låst på andra iaf. Vi har kört en hel del sidemission och fått massa gear osv så inte jättesugen på att spela om ”allt” med nya gubbarna.
Lägg därtill in massa random småbuggar och glitchar medans man faktiskt spelar..
Alla dessa jäkla buggar får en att tappa intresset helt för ett annars helt ok spel.
Dessutom får jag inte igång Raytracing på datorn(Gamepass)? Trots patch och allt på On.

Inte helt gett upp hoppet än men igår när vi testade nya patchen blev jag väldigt trött på skiten när det inte funkade bättre.

Edit: Singleplayer verkar allt fungera kanon, men hur kul är detta spelet och köra själv?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb