LG OLED65CX, RTX2080, aktiv/AOC HDMI-kabel och g-sync?

Permalänk
Medlem

LG OLED65CX, RTX2080, aktiv/AOC HDMI-kabel och g-sync?

Köpte häromdagen en LG OLED65CX och när jag kopplade den till dator (med RTX2080) via min uråldriga 7m HDMI kabel så var det inte helt förvånande att den kabeln inte orkade med några imponerande upplösningar och/eller uppdateringsfrekvenser.

Så nu när jag går i tankarna att köpa ny kabel (7+ meter, 7 är egentligen gränsfall så helst 7.5+) så har jag ett par alternativ:

1. Köp ny budget kabel som, även om den är ocertifierad, utlovar 18Gb/s och hoppas på det bästa
2. Köpa en certifierad passiv kabel, verkar dock vara ett extremt begränsat utbud av Premium high-speed som är över 7 meter lång men kanske jag som är dålig på att söka?
3. Köp aktiv kabel som fortfarande går via koppar.
4. Köp betydligt dyrare AOC-kabel som kanske även blir lite framtidssäkrad om man köper en Utra High-speed variant.

Men när det kommer till alternativ 3 & 4, dvs olika aktiva varianterna, blir jag lite osäker eftersom ett av mina kriterier är att jag även vill få igång G-Sync stödet vilket, som jag förstått det, är lite av ett hack där Nvidia implementerat VRR-stödet från HDMI 2.1 i fastän 20x0 korten egentligen bara stöder 2.0.

Det i sin tur får mig att fundera på hur mycket en aktiv kabel behöver "förstå" signalen den processar? Om en aktiv kabel utlovar stöd för 18Gb/s är den ju (antagligen?) byggd med hdmi 2.0 i åtanke, finns det då en risk att G-sync-stödet, som plockat väl valda delar från 2.1, försvinner i de aktiva delarna av kabeln?

Antar att jag kan ta mig runt den oron genom att helt enkelt köpa en Ultra high-speed certifierad AOC kabel men då är vi ju som sagt uppe på helt andra pris-nivåer och givet att jag sitter på ett 2080 kort så är det ju egentligen överkurs.

Möjligt att det är en dum fråga och jag som analyserar sönder ett icke-problem men frågar ändå

Permalänk
Bildexpert 📺

Har inte hört/läst något om VRR-problem med AOC-kablar. Har heller inte letat aktivt. Eller haft möjlighet att testa. Det som vanligtvis sköts via den aktiva omvandling är överföringen av TMDS eller FRL och att den omvandlingen i grunden bygger på elektrisk till optisk signal och tillbaka i andra änden. Kabeln går heller inte in och ändrar på innehållet. Metadata, DDC och HPD är fortfarande elektriskt.

Men är det en certifierad AOC-kabel ska den fungera med alla funktioner som HDMI-standarden rymmer. Så ja, stilla din oro, buy once, cry once och allt det där. Plus att den lär fungera för överskådlig framtid inklusive den dag du vill gå vidare från ditt 2080.

Permalänk
Medlem

Tack för info!

Får gräva runt lite till och se vad jag hittar, tar ändå lite emot att köpa så dyr kabel (billigaste certifierade Ultra high-speed AOC jag just nu hittat i önskad längd är cable matters för 1100:- och då har jag ändå ingen koll på vad för kvalité man kan förvänta sig av det märket ) så eventuellt chansar jag ändå med någon budgetkabel först.

Kostnaden för att chansa på en budgetkabel först är ändå ganska marginell i förhållande till vad man skulle spara om man har turen att få en som fungerar, värre än kanske i så fall den extra långa tiden man sitter och kör en sub-optimal lösning om det INTE fungerar och man måste invänta en andra beställning

Permalänk
Medlem

Jag har redan chansat på budgetkablar och det är inte värt det. Jag krävde dock 48Gbit och inte 18Gbit, så det kan ju vara skillnad. Jag rekommenderar att köpa en ordentlig AOC-kabel direkt för att slippa alla eventuella bekymmer både idag och ett bra tag framåt.

Visa signatur

press nu1mlock