Permalänk
Medlem

Uppdatera PC för redigering

Hej Alla

Vill uppdatera min PC för redigering och AutoCAD, Den gamla PC tänkte jag använda som Plex server.
Idag jag har en Intel i7-5820 @3.30GHz, med 32GB i RAM. PC är 4 år gammal.
Vet ej om det är värt pengar? Vill veta vad ni tycket om mina alternativ? Ska jag satsa på nåt annat?

Alt1:
https://imgur.com/9xVX07H
Alt2:
https://imgur.com/33WXPes

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Samsung Sverige

Är det bild- och videoredigering? I så fall vill du nog ha ett hyfsat snabbt grafikkort som kan hårdvaruaccelerera, så att din processor inte behöver göra allt jobb.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Är det bild- och videoredigering? I så fall vill du nog ha ett hyfsat snabbt grafikkort som kan hårdvaruaccelerera, så att din processor inte behöver göra allt jobb.

Hej, det är inte för bild- och videoredigering. Utan mest för AutoCad, ska jobba med stora filer (flera samtidigt).

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av njanja:

Hej, det är inte för bild- och videoredigering. Utan mest för AutoCad, ska jobba med stora filer (flera samtidigt).

mvh
Njanja

Även Autocad verkar ha stöd för hårdvaruacceleration med hjälp av GPU, men där är jag inte lika säker på hur viktigt det är. Troligen är det fortfarande värt att ha ett vettigt grafikkort som att din CPU inte behöver ta allt jobb. Och om du ska jobba med många stora filer skulle jag förmodligen gå direkt på 64GB minne.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd

Om ändamålet är foto- eller video-redigering så spelar färghanteringen på skärm och omgivande arbetsmiljö stor roll. Kalibrerad bildskärm och vettig omgivningsbelysnng behövs, nivån på kraven beror på vem som är "slutanvändare" av det du redigerar. Många skärmar som lämnar butik är blå-tonade, särskilt laptops. Ljusstyrka, kontrast och gammavärde brukar justeras vid kalibrering och det finns skärmar som kan ha flera uppsättningar med inställningar optimerade både för fotoredigering och gaming. IPS-paneler och liknande har bättre jämnhet vid olika betraktningsvinklar om/när ytterkanter är viktiga.

En snabbtest av hela kedjan kan du göra här:
https://www.xrite.com/hue-test?PageID=77&Lang=en

Kraven varierar mycket i olika "brancher" så inget är rätt eller fel.
... men färghantering går också att göra till "rocket science" om man vill.

Permalänk
Medlem

Hej

Skulle min Intel i7-5820 @3.30GHz, med 32GB i RAM räcka till Plex server med Nvidia 970 för 4K?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB