TSMC får grönt ljus för ny 2-nanometersfabrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Är du villig att flytta till Sydpolen och jobba där?

Jag är inte ens villig att flytta till taiwan.

Men det var menat som ett skämt. Självklart ska vi inte smälta isen vid polerna. Även om det innebär 40FPS mer i CS GO.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

De kan få bygga en fabrik i Sverige. Vi har många älvar med stort och pålitligt vattenflöde med noll risk för vattenbrist på många hundra års sikt. Vi har ett stabilt läge utan risk för att inom 3-5 år invaderas, ockuperas och annekteras av en diktatur med enorm militärmakt.

Att göra nån som helst investering i Taiwan nu är vansinne. Kina visar hela tiden upp nya tecken på att en invasion och annektering av Taiwan är nära förestående. Senast har det kommit ut bilder som visar hur man använder specialbyggda ramper på vanliga bilfärjor som möjliggör landsättning av pansarfordon och andra militära fordon direkt till strand utan behov av hamn. Kina har redan i dag den militära kapacitet som krävs för en lyckad invasion. Det är mest en fråga om att invänta ett lämpligt tillfälle när USA är lite mer upptaget, framför allt med flottenheter, på annat håll, så de inte behöver utkämpa fullt lika hårda strider på väg över sundet.

Jag ger det fem år. 2026-2027 kommer Taiwan att vara en del av diktaturen Kina.

https://asia.nikkei.com/Business/Tech/Semiconductors/TSMC-s-M...

det hjälper väl inte taiwan och tsmc's founder/ taiwanesiska intressen. Skulle kina ta över taiwan är deras land borta då spelar det väl ingen roll längre on fabriken spottar ut apple och nvidia chips eller inte i deras ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

https://asia.nikkei.com/Business/Tech/Semiconductors/TSMC-s-M...

det hjälper väl inte taiwan och tsmc's founder/ taiwanesiska intressen. Skulle kina ta över taiwan är deras land borta då spelar det väl ingen roll längre on fabriken spottar ut apple och nvidia chips eller inte i deras ögon.

Jag har redan svarat på det. Nej, för företaget är det så, men börsnoterade företag har aktieägare och investerare som inte nödvändigtvis ser det på samma sätt. Eller som inte borde se det på samma sätt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Jag har redan svarat på det. Nej, för företaget är det så, men börsnoterade företag har aktieägare och investerare som inte nödvändigtvis ser det på samma sätt. Eller som inte borde se det på samma sätt!

bara för att man börsnoterat sitt bolag och fått in utlänska intressen i det betyder inte det att ledningen inte bryr sig om sitt land längre.

dessutom har de redan tydligt sagt att de inte har någon stor tro på västerländsk arbetskraft så det ter sig ju naturligt att deras mest avancerade flaggskeppsfab hamnar i hemlandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

bara för att man börsnoterat sitt bolag och fått in utlänska intressen i det betyder inte det att ledningen inte bryr sig om sitt land längre.

dessutom har de redan tydligt sagt att de inte har någon stor tro på västerländsk arbetskraft så det ter sig ju naturligt att deras mest avancerade flaggskeppsfab hamnar i hemlandet.

Du förstår fortfarande inte vad jag menar, men jag orkar inte försöka förklara en gång till.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S