Råkade skriva för lite i frakt på Tradera, vad gör jag nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Har den du länkade till och jag skickar många paket utan större bekymmer.

Även gamla spel på floppy disk från 80-talet? Kartongerna där kan vara rätt stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

https://www.amazon.se/-/en/dp/B07YX6QKDB/ref=sr_1_1?dchild=1&...
Lagom stor och väger upp till 15 kg. Har dessutom en smart funktion som gör att du kan lägga på ett lite större paket, ta av det och sedan läsa av vikten efteråt.
Bra pris och fri frakt. Den kanske finns billigare någon annanstans, men det får du kolla upp själv.

Den är beställd nu. Tror inte den går att hitta så mycket billigare nånstans, tack ska du ha! Var t.om. fri frakt ju

Sen, tack till er allihopa som har varit så snälla och hjälpsamma! Jag kommer göra om och göra rätt i fortsättningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibby:

Ok, erbjuder även DHL det?

Vet inte, har aldrig använt DHL, har för mig att Postnord och Schenker brukar vara billigare oavsett.

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem

Boka alltid Postnord via Traderas app för det är lättast. 250g 53kr, 500g 57kr, 1kg 67kr. Betala med swish. Sedan tar du med dig paketet till postombudet och visar QR koden så skriver dom ut fraktsedel och klistrar på.
För tyngre saker är Schenker mycket billigare om man bokar genom Traderas app pga nått avtal dom har. Även där kan man ta med sig QR koden till schenkerombud och få fraktsedeln utskriven.

Har hänt att jag skrivit fel fraktpris också. Bara att stå för det.
Jag använder mig av en köksvåg från Ica Maxi som kostade 100kr. För tyngre paket har jag vanlig personvåg, ingenting fancy.

Permalänk
Medlem

Då tror jag att jag vet hur jag ska göra i fortsättningen! Men alltså, har jag förstått det här rätt, att när man väl har fått ett bud, då är det inte tillåtet att ändra fraktpris? Om inte köparen accepterar det? Även fast efter avslutad auktion, så har man faktiskt möjlighet att boka frakt.

Ja, jag är lite trög tyvärr, men jag försöker iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibby:

Definitivt. Just nu håller jag på att jaga en bättre köksvåg. Du råkar inte känna till någon stor? Jag har redan länkat till en liten Andersson för 99 några inlägg ovanför men den är jag inte nöjd med. Har testat att väga med badrumsvågen men det funkar inte tyvärr. Den är dock i lite mer rätt storlek för ändamålet.

Vad är det för fel på din våg? Mäter den fel eller kan du inte se vad det står när du ställer ett paket på? För om det är så att du inte kan se siffrorna så kan du helt enkelt ställa en kloss en glas eller vad som helst på och nolla och sedan ställa paketet på klossen. För att på så sätt få upp paketet lite så att du kan läsa av hur mycket det väger.

Jag har själv på en billig våg och har sålt ca 250 varor på tradera och det har fungerat bra. Till tyngre saker har jag använt badrumsvåg även om det inte är riktigt exakt så kan man iaf +-1kg. Men då är det till större/tyngre saker.

Kör nästan uteslutande på schenker. Ibland har jag angett för lite fraktkostnad men då har jag alltid bjussat. Vissa gånger har jag med avsikt lagt lägre fraktkostnad för att göra annonsen attraktivare och det i slutändan bara blir 10-20kr mer frakt vilket man har igen på att det bjudar mer.

Så tänk såhär hade du haft högre frakt så hade de förmodligen bjudat mindre och det hade blivit exakt lika mycket pengar i slutändan.

Permalänk
Inaktiv

@vibby:
Om du vill få bra betalt för dina saker på Tradera är det viktigt att få bra omdömen. Det får du inte om köparna upplever dig som krånglig.
Ju bättre förberedd du är och ju mindre du krånglar med köparna (till exempel genom att ändra saker), desto bättre omdömen får du, och vice versa.

Ge köparna en så enkel och smidig upplevelse som möjligt så får båda parter ut maximalt av dina försäljningar på Tradera!
Jag bjuder själv aldrig på något hos säljare som har fått omdömen om att vara krångliga och struliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

@vibby:
Om du vill få bra betalt för dina saker på Tradera är det viktigt att få bra omdömen. Det får du inte om köparna upplever dig som krånglig.
Ju bättre förberedd du är och ju mindre du krånglar med köparna (till exempel genom att ändra saker), desto bättre omdömen får du, och vice versa.

Ge köparna en så enkel och smidig upplevelse som möjligt så får båda parter ut maximalt av dina försäljningar på Tradera!
Jag bjuder själv aldrig på något hos säljare som har fått omdömen om att vara krångliga och struliga.

Självklart, jag vill bara inte göra förlustaffärer och försöker bara förstå hur man ska undvika att det blir just så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vibby:

Självklart, jag vill bara inte göra förlustaffärer och försöker bara förstå hur man ska undvika att det blir just så.

Det är ingen slump att uttrycket ”lärpengar” finns.
Man lär sig en hel del på att göra rätt, men betydligt mer av sina misstag.
Och du lär inte göra om det här misstaget, eller hur?

Som fler än en har påpekat i tråden – kolla upp vad som gäller innan du gör något och var förberedd. Då funkar allt som bäst.

Lycka till på Tradera!

Permalänk
Medlem

Innan vi fortsätter, jag har ADHD, så att ni inte tror att jag är en sån där person som bara vägrar acceptera vad man säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Det är ingen slump att uttrycket ”lärpengar” finns.
Man lär sig en hel del på att göra rätt, men betydligt mer av sina misstag.
Och du lär inte göra om det här misstaget, eller hur?

Som fler än en har påpekat i tråden – kolla upp vad som gäller innan du gör något och var förberedd. Då funkar allt som bäst.

Lycka till på Tradera!

Nej, jag tänker inte göra det här till en vana, men då är det väl som jag redan frågat? Att man helst ska ha satt ett fraktpris INNAN man publicerar sin annons?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny_85:

Man kan numera även få fraktsedeln från Schenker utskriven hos ombud. Det är rätt nytt men jag fick sms om detta när jag bokade frakt i veckan. Man visar en QR-kod eller uppger en sifferkod hos ombudet.

M.a.o. Du behöver inte köpa skrivare då både Postnord och Schenker numera erbjuder utskrift hos ombud.

Ja, detta är helt nytt och inte helt utrullat än. Nu kan man bara få det utskrivet i angivet ombud. Strax kommer det funka på samtliga. Du kommer även få en lista på de närmsta ombuden.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vad är det för fel på din våg? Mäter den fel eller kan du inte se vad det står när du ställer ett paket på? För om det är så att du inte kan se siffrorna så kan du helt enkelt ställa en kloss en glas eller vad som helst på och nolla och sedan ställa paketet på klossen. För att på så sätt få upp paketet lite så att du kan läsa av hur mycket det väger.

Jag har själv på en billig våg och har sålt ca 250 varor på tradera och det har fungerat bra. Till tyngre saker har jag använt badrumsvåg även om det inte är riktigt exakt så kan man iaf +-1kg. Men då är det till större/tyngre saker.

Kör nästan uteslutande på schenker. Ibland har jag angett för lite fraktkostnad men då har jag alltid bjussat. Vissa gånger har jag med avsikt lagt lägre fraktkostnad för att göra annonsen attraktivare och det i slutändan bara blir 10-20kr mer frakt vilket man har igen på att det bjudar mer.

Så tänk såhär hade du haft högre frakt så hade de förmodligen bjudat mindre och det hade blivit exakt lika mycket pengar i slutändan.

Jag upplever att den inte räknar riktigt rätt. Om jag t.ex. lägger en normalstor DVD på den, då täcker fodralet ytan såpass mycket att displayen inte syns och så fort jag flyttar fodralet så ändras vikten. Men det ska tilläggas också att jag har alltid haft väldigt lite tålamod för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibby:

Ok, erbjuder även DHL det?

Jo. Har gjort så själv ett par gånger.

Här är deras sida för att köpa frakt:
https://my.dhlparcel.se/pwa/shipment/package