Moderkorts- och nätdelstillverkare ratar Intels ATX12VO-standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Precis, mer effektivitet -> mindre värme -> mer spelrum för allt annat i burken.
Skulle gärna se ett highend mitx moderkort med ATX12VO utan sata som kan lägga krutet och utrymme på annat

Fast med 12VO kommer ju värmen genereras på moderkortet istället för innuti PSU, vilket istället ledet till högre temperaturer på andra komponenter

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Inaktiv

Något nytt som ersätter behövs men var tydligt redan från början att ATX12VO skulle bli problematiskt. Intel har ju alltid alternativet att betala moderkortstillverkare och nätdelstillverkare för att få fram produkter och sedan hoppas att det tar fart. Eller helt enkelt börja tillverka egna grejer. Moderkort har de iallafall gjort förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Har precis lagt 4K på ett Dark Power PRO 1200w, så jag ser nog att det ligger kvar som det gör för annas var det ingen bra investering för framtiden, så mitt svar va nej

Och jag som har dieselbil säger nej till elbilar! Nåde den som Driver teknikutveckling som jag inte hakat på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Precis, mer effektivitet -> mindre värme -> mer spelrum för allt annat i burken. ...

Skrivet av sweisdapro:

Fast med 12VO kommer ju värmen genereras på moderkortet istället för innuti PSU, vilket istället ledet till högre temperaturer på andra komponenter

Det är så man ska tänka. Intels argument är att man får bättre effektivitet vilket skulle medföra (ett fåtal watt) lägre effektförbrukning från vägguttaget och motsvarande minskat behov av att kyla rummet (vid varmt väder).
Inne i datorn blir skillnaden att en del av värmealstringen flyttas från nätaggregatet, varifrån den effektivt kan transporteras direkt ut i rumsluften, till moderkortet där det finns mindre plats för kylflänsar och värmen sprids till andra datorkomponenter med ett ökat kylbehov och/eller lägre effektivitet som följd.

Det finns, som påpekat, redan nu en hel del spänningsreglerande kretsar på moderkorten. Vid övergång till 12VO måste dessa utökas både i antal och tillgänglig maxeffekt, vilket kräver utrymme för fler och större komponenter plus utökad kylning av moderkortet.

Skrivet av hölmiz:

... alla som sitter på ett standard atx agg och köper nytt moderkort som har atx12VO och då köper till en adapter ...

Vad har det med tillgänglig stand-by-spänning från 12VO nätaggregat att göra?

Skrivet av medbor:

Men en laptop har inte 12 tomma sata-portar som du vill kunna använda till hårddiskar. Dessa skulle då också behöva 12x worst case hdd i strömomvandling ...

Utökning från en till två hårddiskar i min första (stationära) dator var tillräckligt för att dess 50W (om jag minns rätt) nätaggregat inte skulle orka starta båda diskarna samtidigt.

Skrivet av Lordsqueak:

I mitt liv, så har alla datorer som dött,(med ett undantag) berått på att PSU dog. ...

Oj! Av alla datorer jag stött på i min bekantskapskrets och yrkesutövning senaste 40 åren så är det vad jag kan minnas bara en eller två som fått problem med nätaggregatet. Jag brukar räkna med 20 års teknisk livslängd på dem, även om man kanske byter redan efter 15.

Permalänk
Medlem

Jag verkligen ogillar ineffektivtet när det gäller så gott som allt, så effektivare nätagg välkomnar jag definitivt. Men jag har inte tillräckligt med kunskap för att säga bu eller bä till ATX12VO så jag tycker det är väldigt intressant att läsa vad folk skriver i den här tråden. Många bra inlägg, fortsätta så ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Inte bara en pinadapter. Måste även finnas en boost-konverter som tar upp standby-ström från 5V till 12V.

Hade man valt standby spänningen till +5V i stället så hade det räckt med en passiv adapter. Det måste ändå till ett extra aggregat för standby-strömmen så att göra det för 5V eller 12V hade inte gjort nån större skillnad då det är så pass låg effekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cad_edis:

Precis, så fungerar det redan på färdigbyggda datorer från ex. Dell, HP med flera, samt förstås även servrar. Har moderkortet ex. 4 sata-anslutningar så har man också ett strömuttag för dessa på moderkortet att ansluta en strömkabel till som klarar att strömförsörja fyra diskar.

Jag hade dock gärna sett en kabelfri lösning med "card edge power connectors" likt man hittar på servrar istället för en ny 10-pins kontakt. Billigare, renare och betydligt mer lättskruvat.

PSU med "card edge power connector"
https://aws1.discourse-cdn.com/digikey/original/2X/6/61b36633...

Matchande kontakt för moderkortet
https://www.te.com/usa-en/products/connectors/pcb-connectors/...

Har du någon bild på hur en sån moderkort ser ut?

Har själv serverdator så vet hur det funkar med en backplane, men har aldrig sätt på ett moderkort.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Har du någon bild på hur en sån moderkort ser ut?

Har själv serverdator så vet hur det funkar med en backplane, men har aldrig sätt på ett moderkort.

Här en bild på Asrocks ATX12VO-kort med en sata-kabel ansluten.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Oj! Av alla datorer jag stött på i min bekantskapskrets och yrkesutövning senaste 40 åren så är det vad jag kan minnas bara en eller två som fått problem med nätaggregatet. Jag brukar räkna med 20 års teknisk livslängd på dem, även om man kanske byter redan efter 15.

Som tur är, så har det bara varit att trycka in en ny PSU och köra vidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jenus:

ah, fick för mig att den skulle vara större, men smart ändå.

Hur blir det om man skulle ha massa diskar?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

ah, fick för mig att den skulle vara större, men smart ändå.

Hur blir det om man skulle ha massa diskar?

På just det kortet har varje kabel 4 SATA-kontakter. Det finns två uttag så det kortet har stöd för 8 diskar. Det kommer nog vara olika på olika kort.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem

”Reports from Igor's Lab (via Sweclockers) note the concern around compatibility issues, and the potential to cause major rifts across the industry” PC Gamers

Bra jobbat Sweclockers

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jenus:

På just det kortet har varje kabel 4 SATA-kontakter. Det finns två uttag så det kortet har stöd för 8 diskar. Det kommer nog vara olika på olika kort.

Antar att man inte har mer än 8 diskar på en normal dator, så då borde det räcka.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Synd. 12VO är nog framtiden. Hur många saker körs på 5 och 3.3 volt egentligen? Låt moderkortet själv trappa ner spänningen från 12 volt till dom ytterst få saker som skulle behöva det.

Microsoft modern standby kommer nog också bli trevligt, eftersom snabbt uppvaknande var en sån stor USP på M1-macarna.

Jag köpte nyligen ett nytt nätagg till datorn, men jag välkomnar detta ändå. Moderkortet kommer ju få köra dubbelt (24+10) ett tag, men det är ju en övergångsperiod bara, precis som många andra saker.

Typ alla usb grejor och alla andra saker du har i datorn förutom fläktar...
SSD, HDD och den där chassi belysningen går på 5 v