Permalänk
Medlem

Avgrävd fiberkabel?

Hejsan,

Har varit på semester med familjen och haft hantverkare hemma som dränerat om framsidan av huset. Märkte efter några dagar att kamerorna slutade fungera, och misstänkte något har hänt med fiberkabeln. Kommer hem, och mycket riktigt var det så, inget Internet alls och Bredband2 kommer inte åt mina enheter heller.

Men frågan är om man kan göra något själva kabeln? Vad jag kan se så verkar den inte bruten, men den kanske är så pass känslig ändå?

Tacksam för tips om det går att fixa själv. Har bråkat nog med dessa hantverkare…

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Arson:

Hejsan,

Har varit på semester med familjen och haft hantverkare hemma som dränerat om framsidan av huset. Märkte efter några dagar att kamerorna slutade fungera, och misstänkte något har hänt med fiberkabeln. Kommer hem, och mycket riktigt var det så, inget Internet alls och Bredband2 kommer inte åt mina enheter heller.

Men frågan är om man kan göra något själva kabeln? Vad jag kan se så verkar den inte bruten, men den kanske är så pass känslig ändå?

Tacksam för tips om det går att fixa själv. Har bråkat nog med dessa hantverkare…

Om fibern är paj så finns det inte mycket du kan göra utan svettsutrustning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Felanmäl till nätägaren. Är den avgrävd så kommer den behöva svetsas och det kan gå på några tusen, är jag rädd :/

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Har bara bott i huset två år och rev buskarna i våras, reagerade redan då på att kabeln kändes väldigt "blottad"? Ska verkligen "tråden" vara så naken?

Som sagt, när jag känner på kabeln så är den inte av per definition. Men det kanske inte spelar någon roll.

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem

Fiberkabeln ska ner nån decimeter i marken så att man inte mördar den vid jobb på ytan. Tror Telias underleverantör stoppade ned vår kabel ca 40 cm när de vände upp- och ned på vårt grönsaksland.
Hur djupt grävdes det för att riva buskar?

Även om inte kabeln är av kan ju fibern vara knäckt invändigt.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det sannolikt att de sträckt eller knäckt röret, det överlever tyvärr oftast inte själva opto-fibern. Har hört talas om vårdlösa dräneringsgrävare förr.

Permalänk
Medlem

Alltför vanligt att grävare har av/skadar fiberkabeln, även när utsättning har blivit gjord. Felanmäl till nätägare som får lokalisera felet, är det fiberkabeln så får vi hoppas på att du hade försäkring så hantverkarna du anlitat får ta notan.

Permalänk
Medlem

Är riktigt lycklig att våran fiber ligger i PEM-16 slang i hela nätet, mycket tåligare än den där minimala slangen man sett på andra stället.

Men som annan skrev, kostnaden är ju något som hantverkaren bör stå för, i alla fall om du har varit noga med att förvarna att det ligger fiber begraven på det stället innan de började.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Felanmäl till nätägaren. Är den avgrävd så kommer den behöva svetsas och det kan gå på några tusen, är jag rädd :/

Felanmäl till Bredband2 och betala tusenlapparna för att blåsa ny kabel. Tekniker från nätägarna ringer upp efter de kollat om ljuset kommer fram.

Permalänk
Medlem

Tack igen för input!

Hantverkaren hade faktiskt till och med skrivit in i kontraktet att bergvärme och fiberkabel finns.

Men bara så tröttsamt att det aldrig kan gå smidigt, utan måste tjafsas till höger och vänster, men det är väl en del av att vara husägare

Nåväl, får väl se vad teknikerna från Bredband2/IP Only säger då. Positiva är att kidsen nu tvingas spela Super Nintendo på kvällarna istället för det förbannade Fortnite 😎👍

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem

Om du inte redan har gjort det så skulle jag ha hört av mig till företaget som utförde dräneringen.
Ha de gjort åverkan på kabeln så att den gå sönder så är det också de som ska stå för kostnaden för att fixa den

Permalänk
Rekordmedlem

Låg det ingen märkning över slangen, du visar ingen sådan på bilden ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Låg det ingen märkning över slangen, du visar ingen sådan på bilden ?

Inte vad jag kan se.

Min känsla är att de som installerat varit lite halvslarvig då installationen kändes lite sådär.

Visa signatur

//Mattias

Permalänk

Lyckades precis kapa min fiber. Vet du vilken firma som kom ut och reparerade din kabel? Får ingen vettig feedback från IP-Only.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mtanneryd:

Lyckades precis kapa min fiber. Vet du vilken firma som kom ut och reparerade din kabel? Får ingen vettig feedback från IP-Only.

Du ska normalt sett felanmäla till din tjänsteoperatör så sköter de om resten, nätägaren brukar inte hantera kontakter med slutkunderna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr inte ovanligt att just dragning på tomt av fiber är rena cirkusen. Det är för att man överlät till många att dra kabeln själv och många valde att göra det eftersom man då sparar lite pengar, det i sin tur innebär att många gjort fel och tyvärr är det fastighetsägaren som måste stå för kostnaderna att åtgärda felet. Dessutom ska man lägga ner spårband vilket många skiter i, då vet man inte vart kabeln går. Lägg sedan till att fastigheter byter ägare osv.

När jag fick reda på att min fastighet skulle få fiber köpte jag ett PEM-16 rör som fiberfirman kunde stoppa in fiberkabel i, rör-i-rör. Jag fick mera skydd av fiberkabeln och det gjorde att jag kunde genomföra grävningen ett år i förväg och hade då god tid på min att återställa allt som jag vill ha det. Att reparera befintligt fiberrör själv kanske man inte kan göra, men man kan alltid köpa t.ex. ett PEM-16,20,25 rör och gräva ner på en tänkt sträcka själv. Det kräver nog att man först gräver upp det fiberrör som redan finns för se vart dragningen går så att man förbereda för att göra om dragningen i det nya PEM röret man själv grävt ner på tomten.