Permalänk
Medlem

Vad betyder CCTS?

Hej, har en Pioneer F-X430L, och den har en knapp där det står CCTS.

Det är som något "läge" den går in i som förändrar ljudet, det blir typ en aning mjukare än i vanligt stereo-läge.

Men vad betyder CCTS, är det någon som vet?

EDIT: Kan ju vara bra att tillägga att det handlar om en lös radioenhet.

/Lifooz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hej, har en Pioneer F-X430L, och den har en knapp där det står CCTS.

Det är som något "läge" den går in i som förändrar ljudet, det blir typ en aning mjukare än i vanligt stereo-läge.

Men vad betyder CCTS, är det någon som vet?

EDIT: Kan ju vara bra att tillägga att det handlar om en lös radioenhet.

/Lifooz

Kan det vara detta?

https://en.wikipedia.org/wiki/Continuous_Tone-Coded_Squelch_S...

Permalänk
Medlem

Hm, inte omöjligt, dock skumt att det går under annat namn plus att CTCSS tydligen är för tvåvägsradio, min apparat är ju bara mottagare av FM/AM radio.

/Lifooz

Permalänk
Medlem

Computer Controlled Tuning System

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Computer Controlled Tuning System

Nu börjar vi snacka!

Vet du vad det är och hur man använder det?

Jag förstår att det är något i stil med datorstyrd/datorkontrollerad pejling av radiostationer, men har aldrig stött på det här tidigare trots att jag kan mycket om ljud så jag blev lite nyfiken.

/Lifooz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nu börjar vi snacka!

Vet du vad det är och hur man använder det?

Inte en aning. Jag gjorde en sökning och hittade beteckningen.

Du kanske kan hitta en manual, men intresset för en radiodel från mitten av 80-talet är antagligen begränsat så det är inte alls säkert att någon står att uppbringa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Inte en aning. Jag gjorde en sökning och hittade beteckningen.

Du kanske kan hitta en manual, men intresset för en radiodel från mitten av 80-talet är antagligen begränsat så det är inte alls säkert att någon står att uppbringa.

Nej det enda jag hittade var en sida som säljer PDF manual till den, men de vill ha 500:- för den PDFen och det är 500:- mer än jag tänker betala.

Jag vet hur radion fungerar, det var bara en enda funktion jag hade intresse av.

Det finns ju ett "remote" system som går hela vägen från förstärkaren till radio, kassettdäck och CD växlaren som skall underlätta för enheterna att kommunicera med varandra.

Det är anläggningen på bilden jag har ärvt sedan typ något år från min farfar.

Japp, vet att radioantennen hänger förbi högtalaren, men skall fästa den lite bättre någon gång.

/Lifooz

Permalänk
Medlem

Hittade fmtunerinfo.com/pioneer.html efter att ha anropat Google("pioneer","CTSS") - Just detta inlägg handlar om F-551, men, men.

Klicka för mer information

"I wondered what the CCTS function did. Enabling it and poking around with a scope,
I discovered that the tuner scans the RF-amplifier varactor voltage over a small range
whenever the tuned frequency changes. It then uses the voltage that yielded maximum
signal. I intentionally misaligned the front end and found that CCTS very effectively
restored proper tuning. After I carefully reset the alignment, I was impressed that CCTS
was able to slightly improve it. In addition to correcting a sloppy factory alignment,
CCTS can compensate for temperature variation or component aging. CCTS is fun to watch
as it displays signal strength before and after adjustment. It takes a second or two to operate,
so you can disable it when you want to tune across the band more rapidly.
You can also leave it off if you don't tune weak signals.

Visa mer
expander
Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Hittade fmtunerinfo.com/pioneer.html efter att ha anropat Google("pioneer","CTSS") - Just detta inlägg handlar om F-551, men, men.

Klicka för mer information

"I wondered what the CCTS function did. Enabling it and poking around with a scope,
I discovered that the tuner scans the RF-amplifier varactor voltage over a small range
whenever the tuned frequency changes. It then uses the voltage that yielded maximum
signal. I intentionally misaligned the front end and found that CCTS very effectively
restored proper tuning. After I carefully reset the alignment, I was impressed that CCTS
was able to slightly improve it. In addition to correcting a sloppy factory alignment,
CCTS can compensate for temperature variation or component aging. CCTS is fun to watch
as it displays signal strength before and after adjustment. It takes a second or two to operate,
so you can disable it when you want to tune across the band more rapidly.
You can also leave it off if you don't tune weak signals.

Visa mer

Ah, tack, då är jag mer insatt i vad det gör och varför det fungerar som det gör.
Då lämnar jag det på då signalen här lämnar lite att önska.

/Lifooz

Permalänk
Medlem

Är inte ett dugg förvånad över att hitta "scope" i samma mening som "Pioneer". Det företaget verkar vara en favorit bland de som förbättrar Hi-Fi utrustning på alla sätt och vis. Har sett en hel del hemmagjord firmware till DVD-spare bl.a. Var rädd om dina klenoder

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Är inte ett dugg förvånad över att hitta "scope" i samma mening som "Pioneer". Det företaget verkar vara en favorit bland de som förbättrar Hi-Fi utrustning på alla sätt och vis. Har sett en hel del hemmagjord firmware till DVD-spare bl.a. Var rädd om dina klenoder

Det kan man säga ja, de gjorde oftast det lilla extra men till ett extra-pris också, de har aldrig varit billiga förrän hembio-boomen kom och de började lansera 5.1 hembioförstärkare i alla möjliga klasser och prisgrupper.

Däremot det Pioneer jag känner har haft toppklass rakt igenom, oavsett om det handlat om bil-ljud, proffsljud, PA eller hifi.

Hade en Pioneer SX-1980 i tidiga 20 års åldern, heeelvetee vad den kunde dräpa högtalare, brutalare råstyrka från en reciever har jag sällan hört.

Det hittar man tyvärr inte i dagens produkter då allt skall vara Peak, PMPO osv.

Lite så känner jag med min A-X530 som är förstärkare i min rigg, den skulle nog till och med kunna driva mina 2x15" PA högtalare här hemma utan större protester.

När vi ändå pratar så kan jag ge rigglistan.

Förstärkare: Pioneer A-X530
Radioenhet: Pioneer F-X430L
Kassettdäck: Pioneer CT-X530WR
CD-växlare: Pioneer PD-X909M
Högtalare: Pioneer S-X440

Spelar aldrig högt på den utan den är min fin-rigg.

Enda är att potentiometern kanske skulle behöva bytas ut med tiden, den har varit lite glapp och trälig.

Idag under dagens spelning har den dock skött sig perfekt.

Volymfördelningen har också gått bra på båda kanaler så tror inte att det är fördelningen utan snarare potentiometern som är lite defekt.

Lät den få en sup startgas som tydligen skall vara ganska likt elektronikrengöring och efter det så har den blivit bättre, så kanske är den på väg tillbaka från de döda.

Sedan är ena diskanten i en av mina S-X440 trasig också, har letat sönder efter en ny/begagnad diskant till den eftersom jag vill bevara anläggningen original.

Men jag får insé att jag är besegrad på den punkten, det stör mig lite, för även om jag köper in en diskant med liknande utséende så blir det ju ändå inte helt original.

Sedan skulle jag då också ha behövt värdena på diskanten för att hitta en som är så nära som möjligt.

Var rädd om dina klenoder
Det kan jag verkligen säga att jag tänker vara ja.

/Lifooz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lifooz:

Nej det enda jag hittade var en sida som säljer PDF manual till den, men de vill ha 500:- för den PDFen och det är 500:- mer än jag tänker betala.

Jag vet hur radion fungerar, det var bara en enda funktion jag hade intresse av.

Det finns ju ett "remote" system som går hela vägen från förstärkaren till radio, kassettdäck och CD växlaren som skall underlätta för enheterna att kommunicera med varandra.

Det är anläggningen på bilden jag har ärvt sedan typ något år från min farfar.

Japp, vet att radioantennen hänger förbi högtalaren, men skall fästa den lite bättre någon gång.

https://i.imgur.com/g9w2SUZ.jpg

/Lifooz

Både manualen och servicemanualen finns på Hifiengine, gratis Likt manualerna till nästan alla andra hifiapparater som någonsin tillverkats. Det är bara att registrera sig så kommer man åt dem.
CCTS verkar ha samma syfte som PLL...
CCTS (Gomputer Controlled Tuning System) tuning for optimum sound quality. Reduces tracking errors when you are receiving FM and AM broadcasts.. Provides a digital indication of the electric field strength ofthe received broadcast.
https://www.hifiengine.com/manual_library/pioneer/f-443.shtml

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Både manualen och servicemanualen finns på Hifiengine, gratis Likt manualerna till nästan alla andra hifiapparater som någonsin tillverkats. Det är bara att registrera sig så kommer man åt dem.
CCTS verkar ha samma syfte som PLL...
CCTS (Gomputer Controlled Tuning System) tuning for optimum sound quality. Reduces tracking errors when you are receiving FM and AM broadcasts.. Provides a digital indication of the electric field strength ofthe received broadcast.
https://www.hifiengine.com/manual_library/pioneer/f-443.shtml

Tänkte på alla möjliga ställen men fan heller att Hifiengine lyckades komma upp i det pyrande sågspånet.

Ja precis, lite småballt ändå att den kan sköta det själv.
Har fingrarna ganska djupt i hifisylten men just CCTS hade jag aldrig hört talas om innan.
Sjukt bra gjort med tanke på att jag har en apparat som har den funktionen också. -_-

/Lifooz