Gigabyte FV43U (eller liknande) för dagligt användande?

Permalänk
Medlem

Gigabyte FV43U (eller liknande) för dagligt användande?

Är det någon här om använder en FV43U eller skärm med liknande specs, till vardags?

Jag har idag en Samsung C32HG70 - https://www.displayninja.com/samsung-c32hg70-review/ - och har absolut inga problem med dess bildkvalitet etc. 1440p, 144hz och "HDR", vilket jag sätter i citationstecken för anser att det är såpass klent HDR-läge så det är inte värt att använda..

Men en av utgångarna har slutat fungera, plus att den ibland visar ränder över skärmen en stund efter man kallstartat den (det går över på någon minut dock).

Men i vilket fall, funderar jag på att skaffa en FV43U att ersätta den med, men ingen aning om hur pass bra den skulle ersätta Samsungen, för just daglig användning. Använder min burk till arbete, så visst är det trevligt om den ger en sjukt bra spelupplevelse, men den måste funka bra i övrigt med. Och kan den matcha Samsungen är jag mer än nöjd.. Men har ingen möjlighet att titta på en IRL, så vore kul med lite åsikter/erfarenheter etc.

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

Om du ska spendera i dessa nivåer och ändå gå över 40'' gör dig själv då en tjänst och skaffa en LG OLED 48CX som kommer sparka rumpan av din gamla Samsung.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Avstängd

Har haft både cx48 och fv43u. Fördelen med gigabyte är att skärmen är en aning mindre, samt att färgglada spel är magiskt fina.

Resten är fördel till Oled, även priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Om du ska spendera i dessa nivåer och ändå gå över 40'' gör dig själv då en tjänst och skaffa en LG OLED 48CX som kommer sparka rumpan av din gamla Samsung.

https://www.youtube.com/watch?v=3FoWLe8vuhI

Hehe ja, sant! Men fan, 43" är på gränsen av vad jag kan ha, så det blir ju inte bättre med 48", haha!
Sen så eftersom Gigabyten är 43" så passar mina nuvarande sidoskärmar på 27" perfekt som vertikalmonterade bredvid den..

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem

Också sugen på denna, men fortfarande något oklart hur pass bra den egentligen är för annat än spel. Textrendering m m bl a.
Någon som kan säga något om detta?
Men även eftersläp/input lag.

Dessutom ligger Inet lite väl högt i pris jämfört med danskarna, tar ju hellre från svensk butik.

48":an är nog lite väl stor för att vara behaglig. Har ju också gärna DP och inte bara HDMI. Även inbränningsrisken med OLED finns ju där och även om det kanske inte är hemskt stort problem el risk så är det ju något man måste tänka på (el som ligger där i bakgrunden).

Storleksmässigt är nog 43" rätt ok om man har rätt sittställning/bord osv. Rekommenderat skärmar i den storleken (Dell) åt folk på jobbet och provat som hastigast hos några, är rätt ok. För att ha 3 fönster öppna funkar ultrabreda med 5120x1440 för de flesta.

Sen kommer upplösningen att kräva viss tillvänjning och att man ofta har flera fönster öppna.
Har själv en 32" 4k på jobbet, känns väl inte helt optimal då det krävs skalning för att allt inte ska vara för litet. Provar nu istället med 2 st 27" 2560x1440 som är lättare att se. Hemma kör jag med 2 st 24" 16:10 som är klart mer begränsande.

Med monitorarm blir nog 43" rätt bra då den lätt kan justeras. Är väl mer frågan om hur själva skärmen är.

Permalänk
Medlem

Bumpar min egen tråd, då jag till slut köpte en och har använt den i ca en månad.

Och jag är nöjd, tycker det funkar bra! Tog ett tag att vänja sig med något såpass stort, i alla fall för mig. Men nu går det fint!
4K, VRR, 144hz, HDR och otroligt bra färger gör att jag inte ångrar köpet alls. Enda tillfället då skärmen haltar lite är när det är liten, skarp text på svart bakgrund, så ser man att den är aningen oskarp. Men just de sammanhangen man ser det är väldigt få, och den är inte oläsbar, bara lite mindre skarp än resten av allt på skärmen.

Jag använder den till Illustrator, Photoshop, Blender och så spel så klart. Spel som exempelvis Doom Eternal är en otroligt härlig upplevelse i alla fall! Och skärmytan för arbete i Illustrator etc är bara skönt att ha.

Just det, jag skaffade ett väggfäste på samma gång, som kan vridas och tiltas, även flyttas framåt/bakåt. Hade jag haft skärmen på skrivbordet hade det varit alldeles för nära.

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum