Dell får inte sälja vissa datormodeller i USA – drar för mycket ström

Permalänk
Melding Plague

Dell får inte sälja vissa datormodeller i USA – drar för mycket ström

Nya lokala lagar om strömkonsumtion stoppar företaget från att sälja vissa modeller ur Alienware-serien till kunder i fem delstater.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hemskt missvisande ifall man endast läser titel.

"edit" Hemsk missvisande är det inte, men en titel som "Dell får inte sälja vissa datormodeller i USA - är för ineffektiva" hade fungerat bättre.

Då datorerna kan dra hur mycket ström de vill så länge de gör det på ett effektivt sätt eller med rätt komponenter.

Gamers nexus gjorde en video.
" “Banned” Gaming PC Misinformation & Irresponsible Reporting (CEC PSU Energy Requirements)"

Vidare analys
Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Ni kan ta upp problematiken med att en ITX/SFF-dator inte får dra lika mycket som en Fullstort ATX

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

...eller så kan dom lösa problemet med vettig elproduktion istället, i synnerhet nu när alla fordon också ska elektrifieras.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Tycker för övrigt att detta är bra gjort av staterna. Detta kommer att göra att OEM tvingas använda 80 plus gold nätaggregat och motivera dem att använda 2 stycken 8gb istället för en 16gb. Dock kan detta skapa extremt konstiga konfigurationer.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

...eller så kan dom lösa problemet med vettig elproduktion istället, i synnerhet nu när alla fordon också ska elektrifieras.

Det kanske vore en bättre lösning ja

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Aje:

...eller så kan dom lösa problemet med vettig elproduktion istället, i synnerhet nu när alla fordon också ska elektrifieras.

Dock så är det ju lite olika tidshorisont på dom sakerna.... Det ena är en åtgärd som hjälper nu, det andra är något som ligger stort i planerna inom 4-5 år.

Tanken är väl bra, californien har ju legat väldigt långt fram länge inom miljö-åtgärder, iaf dom som är tacksamma att publicera i tidningar

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

You will stream ze games, you will live in ze pod, you will eat ze bugs.

Permalänk

Hela USA behöver eller åtminstone kommer behöva implementera mer energieffektiva lösningar. Kraven lär nog bara öka och öka lavinartat till 2030.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

De kan väl sälja datorerna som "kit" istället, så kan de nog kringgå denna regel.
Då borde det räknas som hemmabygge.

Sedan förstår jag inte hur man kommer fram till de stora bovarna i miljödebatten är plastpåsar och sugrör, eller att datorer drar för mycket ström.

(samtidigt skövlar vi regnskogen...och annan skog, som är en naturlig koldioxid"ätare"..)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Så de har vart förvarnade i flera år men inte gjort något åt det? Asså man blir lite mörkrädd efter man tittat på GN hur sunkiga många pre-builts är. Stora siffror och bekanta namn lockar. Core i7, Nvidia Gaming, Ryzen 9 mm.. sen skickar de med minimum kylning, skitagg och 1 sticka RAM i ett plastigt chassi utan luftflöde.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

...eller så kan dom lösa problemet med vettig elproduktion istället, i synnerhet nu när alla fordon också ska elektrifieras.

https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/daviz/co2-emission-in...

Tycker detta säger allt. Det visar att hur elen produceras är långt viktigare än små förbättringar gjorda av enskilda individer. En svensk skulle kunna konsumera 60 gånger så mycket el som en polack innan deras totala utsläpp av växthusgaser ligger på samma nivå. För USA gäller 33 gånger så höga utsläpp som Sverige per producerad kilowattimme. Ska USA se ordentliga förbättringar gäller alltså att de ersätter kol och gas med vatten och kärnkraft. Sedan är det givetvis så att allting hjälper, och att ställa om energiproduktionen tar många årtionden. Men känns trots allt lite som ett exempel på att sila mygg och svälja kameler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

...eller så kan dom lösa problemet med vettig elproduktion istället, i synnerhet nu när alla fordon också ska elektrifieras.

Om alla fordon skall elektrifieras behövs den där produktionskapaciteten mer än någonsin, så då måste man ju se till att den inte slösas bort på att värma upp hus som dessutom kyls.

Det här är bara inkompetens från Alienwares sida. Det finns inga nya regler om max förbrukning, det är bara förbrukningen vid idle som påverkas. Alienware hade kunnat lösa problemet med bättre nätenheter, men de verkar helt ha missat de här reglerna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Off topic, men för att inte tala om vilka kvalitetsdatorer Dell lyckas plocka fram!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Sedan förstår jag inte hur man kommer fram till de stora bovarna i miljödebatten är plastpåsar och sugrör, eller att datorer drar för mycket ström.

Lobbyister styr allt,
kanske började det som ett vettigt förslag om att välja effektivare komponenter, som någon tillverkare sköt ner.

https://unearthed.greenpeace.org/2021/06/30/exxon-climate-cha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/daviz/co2-emission-in...

Tycker detta säger allt. Det visar att hur elen produceras är långt viktigare än små förbättringar gjorda av enskilda individer. En svensk skulle kunna konsumera 60 gånger så mycket el som en polack innan deras totala utsläpp av växthusgaser ligger på samma nivå. För USA gäller 33 gånger så höga utsläpp som Sverige per producerad kilowattimme. Ska USA se ordentliga förbättringar gäller alltså att de ersätter kol och gas med vatten och kärnkraft. Sedan är det givetvis så att allting hjälper, och att ställa om energiproduktionen tar många årtionden. Men känns trots allt lite som ett exempel på att sila mygg och svälja kameler.

Allt för att slippa få spö av de diverse oljejättar som äger politikerna. Jag har svårt att se att USA någonsin kommer finna sin väg ut ur deras nuvarande system som är baserat på mer eller mindre öppen korruption innan saker blir så illa att de får ett till inbördeskrig.

Meanwhile så har de varit en av flera nationer som spenderat mer energi på att hålla andra nationers solcellsfabriker stängde för att de varit "orättvist" favoriserade av de nationerna över att beställa solceller från andra delar av världen via den fria marknaden.

Meanwhile så är fortfarande största köparen av det CO2 som är biprodukt av moderna Carbon Capture anläggningar oljeindustrin som tydligen pumpar ner det i oljeskikt för att göra det lättare att pumpa upp mer olja snabbare.

Meanwhile så köper de flesta länder mängder av billiga, ohållbart producerade produkter från Kina som skeppas via miljövänliga metoder till oss i västvärlden (och Sverige är absolut skyldiga här) och så pekar de ut Kina som största miljöboven medan de konsumerar deras produkter- produkterna är ju inte producerade här så det är ju noll utsläpp för oss lol!

Men I slutändan så är det ju ingen fråga om vad som skulle behöva göras- konfigurera om vår globala ekonomi för att göra mer med mindre och sluta expandera.
Så miljön kommer inte räddas, verkar slutsatsen vara.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om alla fordon skall elektrifieras behövs den där produktionskapaciteten mer än någonsin, så då måste man ju se till att den inte slösas bort på att värma upp hus som dessutom kyls.

Det här är bara inkompetens från Alienwares sida. Det finns inga nya regler om max förbrukning, det är bara förbrukningen vid idle som påverkas. Alienware hade kunnat lösa problemet med bättre nätenheter, men de verkar helt ha missat de här reglerna.

Så då får man ta höjd för fordon + annat + buffert.
Det är ju inte så att man bara behöver bygga för att möta behovet för elbilar.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Hemskt missvisande ifall man endast läser titel.

Gamers nexus gjorde en video.
" “Banned” Gaming PC Misinformation & Irresponsible Reporting (CEC PSU Energy Requirements)"
https://www.youtube.com/watch?v=jOHKLyjVSuE

Tänkte precis på detta! Bra att någon var snabb med att länka så att inte fler bara delar artiklar hejvilt där det verkar konstigare än vad det faktiskt är.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Mm vissa datormodeller får inte säljas i vissa stater pga att de drar för mycket ström i viloläge - väldigt få. Detta påverkar inte hemmabyggen, uppgraderingskit eller fullständiga gör det själv-kit.

En icke-nyhet skulle jag säga.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av danskung:

Hemskt missvisande ifall man endast läser titel.

Det är väl ändå inte hemskt missvisande?

Det som GN tar upp är ju att nyhetssidor som skrev exempelvis "Gamingdatorer blir olagliga i USA" är missvisande, det håller jag 100% med om, men det är ju absolut inte det vi har skrivit.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Mm vissa datormodeller får inte säljas i vissa stater pga att de drar för mycket ström i viloläge - väldigt få. Detta påverkar inte hemmabyggen, uppgraderingskit eller fullständiga gör det själv-kit.

En icke-nyhet skulle jag säga.

Nu känner jag mig förvirrad.
Jag trodde det handlade om betydligt mer saker än viloström?

Det jag hittaade var detta när jag försökte läsa om det:

https://energycodeace.com/download/26420/file_path/fieldList/...

samt här i tabell v8 så kan man räkna ut någon slags poäng som datorn får, och beroende på den så kan man se om den uppfyller kraven vad jag förstår det.

viloström är en av sakerna, men kan kringås genom att datorn anses vara en server tex om jag förstår det rätt.

https://energycodeace.com/site/custom/public/reference-ace-t2...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

De kan väl sälja datorerna som "kit" istället, så kan de nog kringgå denna regel.
Då borde det räknas som hemmabygge.

Sedan förstår jag inte hur man kommer fram till de stora bovarna i miljödebatten är plastpåsar och sugrör, eller att datorer drar för mycket ström.

(samtidigt skövlar vi regnskogen...och annan skog, som är en naturlig koldioxid"ätare"..)

"Whataboutism"

Det ena utesluter inte det andra. Liksom, det som är enkelt att förbättra bör man göra omgående även om det utgör små eller större förbättringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

"Whataboutism"

Det ena utesluter inte det andra. Liksom, det som är enkelt att förbättra bör man göra omgående även om det utgör små förbättringar eller ej.

Ja, fast om huset brinner så börjar man väl inte med att klippa gräsmattan för att förhindra spridningen ?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ja, fast om huset brinner så börjar man väl inte med att klippa gräsmattan för att förhindra spridningen ?

Mig veterligen arbetar politiker inte med en fråga i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Mig veterligen arbetar politiker inte med en fråga i taget.

Jaja, jag skrev dock inget om att man inte skulle göra något åt plasten och enbart fokusera på skogen.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nu känner jag mig förvirrad.
Jag trodde det handlade om betydligt mer saker än viloström?

Det jag hittaade var detta när jag försökte läsa om det:

https://energycodeace.com/download/26420/file_path/fieldList/...

samt här i tabell v8 så kan man räkna ut någon slags poäng som datorn får, och beroende på den så kan man se om den uppfyller kraven vad jag förstår det.

viloström är en av sakerna, men kan kringås genom att datorn anses vara en server tex om jag förstår det rätt.

https://energycodeace.com/site/custom/public/reference-ace-t2...

Jo dom kan ju försöka marknadsföra Alienwares gaming pc (vilken modell det nu var) som server.
Alltså detta gäller färdiga byggen om man bara ser till datordelen.

Som du säger så är det med stor sannolikhet mer djupgående än så med tanke på vad du länkade till - jag klumpade ihop de större dragen vad det hela handlar om som är intressant för datorbyggare.

Sådana här lagar och regler har vi ju i Sverige tillämpat för ganska längesedan, för att nämna det tydligaste exemplet så fick glödlampor i varierande grad inte säljas längre. Har för mig att vi i Sverige har regleringar för förbrukning vid standby på TV-apparater med.

Vad jag menade med icke nyhet - är att det för oss inte är vare sig nytt eller främmande med energibesparande regleringar och lösningar. Visst i det långa loppet tjänar hela världen på att USA gör bättre ifrån sig men dom ligger så långt efter oss så det är galet.

Så i några stater i USA gäller det ju förbrukning vid idle-aktiviteter såsom viloläge fem minuter efter användande, femton minuter efter användade, vid fullt viloläge, vid standby osv.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Rekordmedlem

USA hade otur när de tänkte bestämde sig för hur elnätet skulle fungera, Edison ville ha DC medan vi på denna sida Atlanten byggde elnät enligt Tesla och ASEA vilket gör att elnätets sista sträckor i USA använder halva spänningen och ofta inte 3 fas jämfört med oss och alla kommer väl ihåg den gamle tysken Georg Ohm, han räknade ut att effektförlusten blir 4 ggr så hög om strömmen är dubbelt så hög, prylar i USA har alltså mycket större förlusteffekt än här. Vad gäller datornätdelar så är det därför olika krav på dem även för 80 Plus klassning om de ska användas i USA eller Europa, troligen är det omöjligt att klara de högsta kraven på verkningsgrad i USA just pga deras lägre nätspänning som i sig gör att förlusterna blir 4 ggr högre på nätsidan.

Kolla på 80 PLUS klassade nätdelars verkningsgradsiffror så så framgår problemet USA har pga sin nätspänning ganska tydligt och de behöver verkligen jaga verknigsgrad för det innebär alltså 4 ggr så höga förluster i eldistributionsnätet som här.
https://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Så de har vart förvarnade i flera år men inte gjort något åt det? Asså man blir lite mörkrädd efter man tittat på GN hur sunkiga många pre-builts är. Stora siffror och bekanta namn lockar. Core i7, Nvidia Gaming, Ryzen 9 mm.. sen skickar de med minimum kylning, skitagg och 1 sticka RAM i ett plastigt chassi utan luftflöde.

För oss på swec har det väl varit välkänt länge att prebuilds inte är något att satsa på. De snålar alltid på något och gärna då mindre "sexiga" men ack så viktiga komponenter som nätagg och kylning. Får ofta frågor från vänner och kollegor som vill köpa dator och kommer med diverse elgiganten-annonser om HP omen eller liknande och jag skickar alltid tillbaka en inet-kundvagn med bygg-tjänsten tillagd. Har aldrig fått ångra det.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

...eller så kan dom lösa problemet med vettig elproduktion istället, i synnerhet nu när alla fordon också ska elektrifieras.

Varför inte båda?
Om det är ett problem att datorer drar för mycket ström i inaktivt läge så är det ju en betydligt trevligare lösning för alla om datorerna kan drivas mer effektivt.
Håller klart med om att de behöver se över sin elproduktion

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är väl ändå inte hemskt missvisande?

Det som GN tar upp är ju att nyhetssidor som skrev exempelvis "Gamingdatorer blir olagliga i USA" är missvisande, det håller jag 100% med om, men det är ju absolut inte det vi har skrivit.

Jag syftar på titeln och inte innehållet, vilket även GN tar upp som största problemet. Han säger att de flesta läser titeln och går vidare. Anledningen till att de inte får skeppa datorerna har till största del inget att göra med att de "drar för mycket ström".

GN påpekar en artikel som har ungefär samma titel som er fast på engelska och säger att detta är det närmsta saningen av artiklarna de tar upp, men det är missvisande jämfört med faktumet. Anledningen till att Dell inte får skeppa datorerna har egentligen inte så mycket att göra med att de "drar för mycket ström", utan istället att effektiviteten på komponenterna som PSU osv. Datorn får dra hur mycket ström de vill vid använding (inte idle).

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3