Outlook - Mail kommer inte alltid fram

Permalänk
Medlem

Outlook - Mail kommer inte alltid fram

Kör Outlook med egen domän vilket generellt sett är en trevlig upplevelse, men jag har ett problem. Och det är att mail som skickas till mig inte alltid kommer fram.

Har gått igenom DNS inställningarna otaliga gånger och MS Support hittar ingenting heller (eller snarare, man blir bara omkopplad mellan olika personer i Indien tills man tröttnar)
Tex LinkedIn varnar på startsidan att mail inte går fram och jag har fått veta det av privatpersoner som försökt skicka till mig med.

Har ni några tips / ser något som är fel? Dags att förnya om någon månad och brukar köpa ett år åt gången, men jag måste kunna lita på att mailen går fram.

Domänen (x) är också kopplad till en VPS hos MVPS för lite webbsidor (y) som jag inkluderar i listan så att den är komplett:

A @ y
A x.se y
CNAME autodiscover autodiscover.outlook.com
CNAME www @
CNAME _domainconnect _domainconnect.gd.domaincontrol.com
MX @ <ett numeriskt värde>.pamx1.hotmail.com (Prioritet: 0)
NS @ ns09.domaincontrol.com
NS @ ns10.domaincontrol.com
SOA @ Primär namnserver: ns09.domaincontrol.com.
TXT @ v=spf1 include:outlook.com include:x.se -all
TXT @ v=spf1 include:spf.protection.outlook.com include:x.se -all
TXT _outlook <ett numeriskt värde>

Domänen ligger hos GoDaddy iom att de är de enda MS stödjer för custom domains.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Kör Outlook med egen domän vilket generellt sett är en trevlig upplevelse, men jag har ett problem. Och det är att mail som skickas till mig inte alltid kommer fram.

Har gått igenom DNS inställningarna otaliga gånger och MS Support hittar ingenting heller (eller snarare, man blir bara omkopplad mellan olika personer i Indien tills man tröttnar)
Tex LinkedIn varnar på startsidan att mail inte går fram och jag har fått veta det av privatpersoner som försökt skicka till mig med.

Har ni några tips / ser något som är fel? Dags att förnya om någon månad och brukar köpa ett år åt gången, men jag måste kunna lita på att mailen går fram.

Domänen (x) är också kopplad till en VPS hos MVPS för lite webbsidor (y) som jag inkluderar i listan så att den är komplett:

A @ y
A x.se y
CNAME autodiscover autodiscover.outlook.com
CNAME www @
CNAME _domainconnect _domainconnect.gd.domaincontrol.com
MX @ <ett numeriskt värde>.pamx1.hotmail.com (Prioritet: 0)
NS @ ns09.domaincontrol.com
NS @ ns10.domaincontrol.com
SOA @ Primär namnserver: ns09.domaincontrol.com.
TXT @ v=spf1 include:outlook.com include:x.se -all
TXT @ v=spf1 include:spf.protection.outlook.com include:x.se -all
TXT _outlook <ett numeriskt värde>

Domänen ligger hos GoDaddy iom att de är de enda MS stödjer för custom domains.

Det ser ut att finnas två olika SPF-poster för samma namn, detta är inte tillåtet och den konflikt som uppstår ska enligt spec hanteras genom att ingen av posterna används utan att det räknas som ett fel istället.

Detta skulle kunna vara åtminstone en del i problemet du beskriver om det gäller mail du (försöker) skicka?

Permalänk
Medlem

Gjorde faktiskt en scan på en sida (som jag givetvis inte minns namnet på), som sa samma sak.
Tog bort den ena, samt att man inte skulle inkludera den egna domänen. Så ändrade det med.
Får se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Skapa dig en egen office.com tenant (gratis) och koppla på din domän därifrån via settings -- > domains.
Där finns också en verification check på att alla records är korrekta, samt att mejlen kommer in via exchange online , vilket också har fina verktyg för automatisering o så vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Skapa dig en egen office.com tenant (gratis) och koppla på din domän därifrån via settings -- > domains.
Där finns också en verification check på att alla records är korrekta, samt att mejlen kommer in via exchange online , vilket också har fina verktyg för automatisering o så vidare

Låter enkelt, men förstår verkligen inte vad man ska göra på office.com, väldigt otydligt där och inte heller några kostnadsdetaljer.
Gissar att det är Azure AD:t det ska in på.. på något vis.

Kan för övrigt inte ansluta via IMAP heller vilket är riktigt irriterande.

Permalänk
Medlem

https://signup.microsoft.com/get-started/signup?OfferId=B07A1...

Man skapar upp ett konto och ger en licens till sin egen användare. Vill du köra egen domän får du koppla upp den från admincenter efter att du reggat dig. Lite overkill för personligt bruk men fungerar bra om man har egen domän