Fredagspanelen 222: Nästa års grafikkort, pengar och alternativa operativsystem

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 222: Nästa års grafikkort, pengar och alternativa operativsystem

Kommande grafikkretsarna AMD RDNA 3 och Nvidia Lovelace, Linux-snack och kryptovrede präglar denna fredagseftermiddag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Inget på Apple podcast än, jag ska ju ut på promenad! Lägg ut!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Printscreen:

Inget på Apple podcast än, jag ska ju ut på promenad! Lägg ut!

Gah. Jag glömde ladda upp poddversionen

Fixar strax

Edit: Fixat!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Hade jag inte varit upptagen av Lochdown ikväll hade detta varit vax jag hade glott på. Nu får det istället bli lördagsmorgon kombon med kaffe, en lördagspanel 😊

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Keeper of the Bamse

Haha 40:25, @landmarks skickar mentalt in sin uppsägning

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Printscreen:

Haha 40:30, @landmarks skickar mentalt in sin uppsägning

Tanken var att göra det ännu mer elaborate och inleda videon så men jag blev orolig att folk bara skulle stänga av i vredesmod innan de insåg.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Håller med 100% kommentaren om Mint Linux.

Jag har själv varit en så kallad "hardcore" Linux nörd i mina yngre dager (Slackware FTW, Linux From Scratch etc.)
Men åldern trycker på och man vill bara att systemet bara KÖR och fungerar direkt, inget mekande med drivers och kompilering...

...Och då är Mint Linux vägen, isär Cinnamon edition. Den har jag kört i många år som primär OS, och körs nu som sekundär OS på mina datorer, har faktisk aldrig upplevd att den inte bara kan installeras som Windows - rakt ur lådan och bara att tuta o köra.

Det ända man ska tänka på när man väl installerar Mint Linux (och andra Linux varianter) är vilket behov man har, är det primärt som en speldator - så är det Windows som gäller, och så kommer det förmodligen alltid att vara, jo - Valve och SteamDeck har klart gjord Linux mera attraktiv för spelare, men deras drivers täcker tyvärr bara ungefärlig 15 procent av alla spel på Steam.

3D och produktivitet däremot ska man inte bekymra sig om. Jag älskar Linux plattformen just precis till 3D och Animation, men jag använder då Blender som primär 3D modellering / arbetsredskap och där funkar Linux (Med Nvidia!) allra bäst, UI'n är blixtsnabb under Linux (den har förbättras under Windows i dom senare versioner som 2.93 etc.) men huvudorsaken till att GUI har varit så kass på windows var när Windows slutade med äkta native OpenGL support, då fick Blender problemen under Windows, och i den tiden var Linux De-Facto arbetsplats för Blender användare då man inte riktig kan arbeta effektivt med en UI som laggar och ställer till det för en.

Så är det, Linux, Mac OS och Windows har olika fördelar / nackdelar som man måste överväga. For mig handlar det om vilket system som kan hjälpa mig att lyfta mina personliga uppgifter på ett säkert, snabbt och effektivt sätt, inte nån religionskrig med vilket system som är bäst etc. Jag använder alla dessa systemen och dom har som sagt sina fördelar / Näckdelar.

Jag kan summera ganska snabbt den erfarenhet jag har inom användande av dessa:

Musikproduktion:
Här är MAC klockren stjärna. Stabilt arbetsmiljö, låg latency, mycket stöd för musik hårdvara och mjukvara inom produktion gör MAC till en vinnare här.

Videoproduktion:
Här delar MAC och WINDOWS äran av att vara dom bästa alternativen, delvis pga. professionella verktyg som arbetar bäst på dessa plattformar mht. renderings plugins, hårdvara stöd för effektiv rendering av effekter och högupplöst videoproduktion.

3D Modellering och Animation:
Här kommer det lite an på vilken mjukvara du använder, är det 3D studio Max/Maya det du arbetar med, skulle jag nog välja Windows. Är det Blender och Open Source 3D du arbetar med så är Linux en klar vinnare här, men med lite begränsat hårdvara alternativ, Nvidia har mkt. bra stöd under Linux, AMD funkar...men det funkar bättre under Windows om du har AMD Grafik kort.

Programmering och utveckling:
Här vill jag påstå att Linux är en jack-of-all-trades mästare. Om du gillar utveckling, så finns ofattbart mkt. verktyg för detta, bra IDE interfaces, mängd med kompilers och libraries, ren skattkista för den som vill lära sig att programmera och arbeta "cross-platform" etc. Finns hur mkt. som helst mjukvara att få gratis, och lära sig. Även mht. webb utveckling m.m.

Spelplatform:
Windows, and it always will be! Om du vill ha 100% stöd för alla spel, så är det Windows du ska välja.

2D grafik och design:
MAC har alltid varit den plattform som reklambyrån använder, och så är det även idag. MAC är ett mycket stabilt OS som har väldig lite strul med drivers & kompatibilitet m.ht. Adobe Photoshop, InDesign, Illustrator etc. Här fungerar Windows också helt okej, men det är bäst att välja MAC plattformen då du kommer att råka ut för problemen med FONT format o dyl. Wacom är ett rent HEL.... på Windows plattformen (jag är stor Intuos fan, så här har jag lite erfarenhet, du kan få det till att funka helt fint på Windows, men det blir en hulans mekande med windows-touch/surface/gestures som du måste slå från etc.

Office / Web / Surfande:
Här kan du välja det du gillar bäst, prioriterar du säkerhet - så är Linux och Mac det bästa alternativet då det finns minimalt mekande med all möjlig säkerhetsstrul och behörigheter, windows kan vara ett rent...ja...ni vet själv vad jag syftar åt (Windows defender *cough*). Väljer du Linux så kom ihåg att installera 3dparts paketet för bästa användare upplevelse då den gir stöd för DRM och alla möjliga förmater för musik, video, webb innehåll etc.

Kort summerat:
Mac - för användaren som inte är så teknisk insatt, typ tuta o kör, men inte har så högra krav till spel.
Linux - för användaren som sätter säkerhet i högsätet.
Windows - för alla, isär dom som vill spela, köra på det som arbetsplatsen kör med, och grannen kör på. Säkraste valet, men räkna med något mekande.

Permalänk
Medlem

Väntar på att grafikkort ska finnas till rimliga priser. Kommer nog ta ett enklare nu och vänta på nästa generation.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Haha "Du ska välja Arch!" : )

Även den där "dagens avsnitt är sponsrat av..".. det är en sak som..folk som inte kör med adblockers för yt(eller betalar google) måste vara rätt härdade mot(adblockers hjälper inte mot reklam som utförs av videoskaparen men den andra typen får en att vilja leva i vildmarken utan el förevigt efter ungefär fyra sekunder menar jag)(lyssnar aldrig på radio), men hursomhelst, jag hajade ändå till av https://youtu.be/pscPlvBRVFM?t=100 och jag har ändå sett en del av hans videor. Den där lilla teatergesten bara..nåt i mig reagerade.

(Har inte sett exakt alla minuter av fredagspanelen, ni kanske har en liknande session..den vore något ; ironisk med tanke på 40:30 men assumption is och hursom är glad att missade isf)

Bra panel i vilket fall som helst )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Angående omröstningen om operativsystem ska du inte ursäkta dig alls! Alla fattade, Även de som hade åsikter om det fattade. De ville bara vara dryga. Tycker dessa personer fick för stor utrymme i diskussionen så tråden förstördes.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Tack för att ni håller panelen vid liv med tanke på semestertider.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Eazy:

Angående omröstningen om operativsystem ska du inte ursäkta dig alls! Alla fattade, Även de som hade åsikter om det fattade. De ville bara vara dryga. Tycker dessa personer fick för stor utrymme i diskussionen så tråden förstördes.

Håller helt med. Är det en uppgående trend med gnäll för gnällandets skull?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tanken var att göra det ännu mer elaborate och inleda videon så men jag blev orolig att folk bara skulle stänga av i vredesmod innan de insåg.

Skrattade ihjäl mig där

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag tror att fler nyheter angående Linux och dess ekosystem skulle uppskattas av många på siten Det har funnits flertalet artiklar historiskt som berör Linux, där många i kommentarsfältet (inklusive mig) uppmanar er att skriva mer Linuxrelaterade nyhetsartiklar.

Angående problemet med att hitta en skribent som nyttjar Linux dagligen och brinner för det så tror jag inte ni behöver leta länge
https://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operati...

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Printscreen:

Haha 40:25, @landmarks skickar mentalt in sin uppsägning

Jag känner att det här är en korrekt representation av min hjärna där:

Permalänk
Medlem
Skrivet av critaL:

Jag tror att fler nyheter angående Linux och dess ekosystem skulle uppskattas av många på siten Det har funnits flertalet artiklar historiskt som berör Linux, där många i kommentarsfältet (inklusive mig) uppmanar er att skriva mer Linuxrelaterade nyhetsartiklar.

Angående problemet med att hitta en skribent som nyttjar Linux dagligen och brinner för det så tror jag inte ni behöver leta länge
https://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operati...

Nyheter om andra operativsystem än Windows, MacOS, Android och iOS välkomnar jag. Det får gärna vara om Linux och BSD mm, och annan så kallad fri mjukvara. Det finns ju phoronix i och för sig.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Luminous:

Nyheter om andra operativsystem än Windows, MacOS, Android och iOS välkomnar jag. Det får gärna vara om Linux och BSD mm, och annan så kallad fri mjukvara. Det finns ju phoronix i och för sig.

Något speciellt i nyhetsväg som är intressant? Typ nya version av olika distros, nya kernels, uppdateringar för proton etc?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Alltså vad tusan ska man göra om man behöver ett grafikkort? Priserna är ju fortfarande 2 eller 3 gånger MSRP. Vänta till nästa generation det kommer ju bara bli samma skit igen?

Mitt HD 7970 och i5 2500k vill bli uppgraderade...

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Något speciellt i nyhetsväg som är intressant? Typ nya version av olika distros, nya kernels, uppdateringar för proton etc?

Jättekul att du frågar!
Jag vill inte diktera om eller hur mycket ni borde skriva om GNU/Linux eller BSD mm, men jag uppskattar de gånger ni gör det, verkligen!

Linux och GNU är ju en djungel, valfriheten och spretigheten är häftig och spännande, men det är verkligen mycket att ta in om man vill lära sig mycket.

Om jag ska säga vad jag tror Sweclockers anhängare intresserar sig för i ämnet så gissar jag att prestanda och funktioner som får mer eller mindre öppna operativsystem att utmärka sig gentemot Windows och MacOS är något intressant att skriva om.

Dessutom, er söndagsmatine om "Linux Sucks" var intressant och precis som när ni publiserar om vad som händer i företagen bakom hårdvara och mjukvara eller deras samarbeten så skriv gärna om vad som händer med de organisationer och företag som ingår i arbetet med fri mjukvara, det är jätteintressant.
För mig är det till och med minst lika intressant som vad Microsoft, Google eller Apple kokar ihop, såvida inte de tre nämnda eller andra aktörer med vinstintresse har något fuffens för sig.

SteamOS, Proton, VKD3D och Wine (ev Lutris också) är jätteintressanta projekt som höjer kompatibiliteten åtminstone delvis för program gjorda för Windows, så just de projekten gör GNU/Linux ännu mer relevant i största allmänhet.

Själv är jag en "intermediate" användare, jag är inte nergrottad totalt men ändå intresserad av vad en distribution som t ex Arch linux och Gentoo linux kan erbjuda som inte Ubuntu och Mint Linux kan, för att inte nämna vad Windows inte kan.

Just vad det gäller kernels är det för mig mest intressant med stora eller viktiga förändringar samt funktioner som mognar och blir "stablia", vad man nu lägger för sanning i det begreppet.

Phoronix är ju just en källa som grottar ner sig lite mer än vad jag personligen har behov av men jag tycker det är jättekul att de finns.

Som jag ser det, om ni har nyheter om GNU/Linux så för all del publisera om ni upplever att det är matnyttigt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself