Köpråd av laptop för Civilingenjörsutbildning

Permalänk

Köpråd av laptop för Civilingenjörsutbildning

Hej,
Ska till hösten börja en civilingenjörsutbildning med inriktning datateknik och har lite frågor kring laptop som man ska köpa. Har förstått att man helst vill ha en lätt dator som är portabel. Har därför tittat mycket på Hp Spectre samt MacBook Air med 512 Gb Ssd i båda. Detta gör också att MacBooken blir ungefär 2500 mer. Skulle inte säga att touchskärm eller 2 in 1 är behövligt men vill gärna se att datorn är fullt byggd i metall samt att den har en glasskärm (alltså helst slippa plastkant kring skärmen).

Så mina frågor lyder:

Vilket os är att föredra, kommer köra dual boot med ubuntu men frågan är hur detta stöds med ARM (m1)? Kommer alla program som körs stödjas av macOS och speciellt av den nya ARM arkitekturen?

Vilken är mest hållbar och kommer fortsätta vara ”med i matchen” längst?

Vilken av datorerna tycker ni är mest värda pengarna?
Spectre har i7 1165, 16 Gb ram, 512 gb ssd samt 13” skärm 1080p. Denna skulle kosta 12.000
MacBook Air har specs 8 gb ram och 512 gb ssd. Denna skulle kosta 14.500

Tycker ni att MacBook Air med 7 eller 8 grafikkärnor? Är en prisskillnad på 500 kr.

Finns det några andra datorer som jag missat?

Finns det något som jag har glömt och som jag borde tänka på?

Stavning/ordval
Visa signatur

Ryzen 5 3600 - Gigabyte RTX 2600 - Corsair Vengeance 16 GB - MSI B450 Gaming Pro AC - Cooler Master Hyper 212 EVO Black - Corsair VS650 - Kingston A2000 500 GB - Phanteks Eclipse P300 White - Phanteks Extecion Cables White

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1155169/dator-surfplatta/dato... bland den bästa dealen som finns där ute nu. Kolla in den

Permalänk
Medlem

Hade nog statsat på HP:n.

Hårdvaran kommer klara allt du kommer göra galant. Spelar inte så stor roll. Ni kommer förmodligen använda office, installera lite kompilatorer osv.

Ni kommer inte göra sjukt krävande applikationer, så det spelar inte så stor roll vilken hårdvara som sitter i.

Jag arbetar med bägge operativen, och föredrar windows.

Hade nog sagt kör på en Windowsmaskin & installera virtualbox, Så köttar du sedan in valfria ubuntudists i Virtualbox.

På detta sättet kan du administrera 2 eller fler operativsystem samtidigt, utan att behöva starta om datorn för att nå ett annat os.

Datorn som länkades ovan kommer att fungera ypperligt!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Ingen koll på hur det ligger till med dual boot nuförtiden, speciellt inte med M1.

Jag körde en MacBook Pro som jag köpte våren 2014 för mina studier 2014-2019. Den lever än och duger till det mesta jag behöver göra på språng. Visst, den var dyr då, men i och med att den fungerat KLOCKRENT i 7 år nu så var det bland de bästa slantarna jag spenderat.

Jag tänkte också jag skulle köra Ubuntu för jag inte riktigt var något fan av Mac OS. Det gick, men det var så mycket krångel med det hela att jag skippade det till slut. Var varannan gång jag stängde igen datorn så vaknade den inte när jag öppnade den igen osv osv. Har upplevt liknande problem en hel del med Windows laptops också. De går inte in i sleep ordentligt och drainar batteri i väskan etc. MacBooken kunde med Mac OS ha uptime på ett år vid något tillfälle och då öppnade jag och stängde säkert 10 gånger om dagen (du förstår ju själv vilken overhead att starta om och hålla på varje gång man rör sig mellan föreläsningar/lunch/studierum/grupprum etc etc...).

Jag säger kör MacBook, du får en Unix terminal, smäll in Homebrew (package manager) och njut av krångelfritt datorägande så kan du lägga fullt fokus på studier. Behöver du nödvändigtvis Linux eller vill bli bättre i Linux så kan du ju sätta ihop en trevlig liten server hemma om du inte redan har det.

Jag kunde göra säker 95% av allt på min utbildning i Mac OS, resten är bara att göra på en "skoldator" vilket jag antar alla universitet har. AI kurser etc är helt orimliga att göra på en laptop ändå så det fanns dedikerade datorer eller så delades det ut credits på typ Google Cloud.

Dubbelkolla hur det är med M1 först bara, surt om det fortfarande finns grejer som inte rullar bra på den, har faktiskt dålig koll där, men funderar på att uppgradera till M1 så småningom.

Permalänk
Medlem

Snart färdigpluggad som civilingenjör datateknik. Kört macbook pro hela tiden. Att ha rått unix under är magiskt. Utöver det är macbook oslagbara som laptops om du inte söker rå prestanda (vilket man sällan gör i en studiedator).

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelegrino:

Snart färdigpluggad som civilingenjör datateknik. Kört macbook pro hela tiden. Att ha rått unix under är magiskt. Utöver det är macbook oslagbara som laptops om du inte söker rå prestanda (vilket man sällan gör i en studiedator).

Och nu med m1 är det guld värt då den verkligne piskar. Jag tog 16GB ram och 255GB disk tänkte som så att man har allt i icloud ändå därav att man inte behöver mer än 256GB och det har räckt

Permalänk
Lego Master

100% Windows-gubbe här, röstade M1. För ditt use case är det verkligen no contest så vitt jag kan se.
Hade laptops varit en grej när jag pluggade så hade det troligen varit en MB.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield