Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Louqe Ghost S1 Mini-ITX bygge

Hej igen!

Jag har sedan länge velat ha en kompakt men ändå kraftfull dator. För några veckor sedan dog grafikkortet i min laptop och i frustrationen över att inte kunna göra något själv fick jag lust att bygga en dator i ovanstående chassi.

Ska inte göra en novell av detta men senaste gången jag skruvade ihop en dator var säkert 15 år sedan (ett miditower). Mina kunskaper har varit på dekis sedan dess (har köpt olika laptops). Så all hjälp jag kan få är väldigt uppskattad.

Jag har tittat ut nedanstående komponenter. Säg gärna till om något sticker ut som en dum prioritering/ obalanserat dyrt/ helt enkelt något som borde bytas ut. Det jag har svårast att klura ut är om någon av delarna inte passar ett mini-itx, har dock inte hittat något som tyder på det. Kommer processorn brinna upp utan extra kylning?

Det jag undrar är 1. är komponenterna rimliga? 2. är det väldigt svårt att sätta ihop en mini-itx eller kommer jag efter lite klurande och googlande lösa det?

Mycket från webhallen nedan men egentligen beror det mest på att jag vill kunna köpa delar som finns i fysiska butiker i Stockholm. Plus att jag alltid tyckt att de verkar vara ett reko företag

Chassi: Louqe Ghost S1 Mini-ITX, 2 790 Chassi
Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-I GAMING, 1 990 Moderkort
Processor: AMD Ryzen 5 5600X, 2 990 Processor
Hårddisk: Kingston KC2500 M.2 1TB, 1 149 Hdd
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1660 OC 6GB, 3 790 Grafikkortet som kryptogrävarna glömde
Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB), 1 949 Minne
Nätaggregat: Corsair RM750X V2, 1 299 Nätagg, är detta överdrivet kraftfullt?

Totalt pris: 15 957 Hade tänkt mig en budget på cirka 15 så om det går att spara in på något så vore det toppen.

Innerliga tack på förhand!

Permalänk

Du har valt ett ATX nätagg. Du vill ha ett SFX typ https://www.komplett.se/product/886745/datorutrustning/datork...

Ghost S1 är picky när det kommer till gpuer, max 2 slots och inte så stora på höjden men ditt 1660 verkar gå i. Kan vara värt att försöka knipa ett 6600 XT 11e augusti. Ett NR200 chassi borde vara enklare att bygga i, uppgradera gpu i framtiden och du sparar mer än tusenlappen. 32 GB ram är overkill men inte orimligt.

Permalänk
Medlem

Tack! Hade inte tänkt på nätaggregatet alls.

Försökte hitta ett SFX som fanns inne i butik. Hittade detta som kanske åter är lite mer än vad jag behöver: https://www.inet.se/produkt/6902893/corsair-sf600-600w-80-pla... (men istället kanske håller för uppgraderingar?)

Gällande chassi så är jag väldigt inställd på Ghost S1. Men jag ska fundera på det.

Bra med info gällande gpu. Är det bredden som är begränsningen? Kortet jag valt nu är 4cm men om jag kollar på nyare kort så verkar 5 - 6 cm vara vanligt. Vart går smärtgränsen tror du?

Permalänk

Förstår inte varför du måste köpa i fysisk butik när du kan spara en femhundring på samma produkt. Corsair SF är standarden och antagligen bäst i klassen. Du klarar lätt detta bygge på 450W men skadar inte med 600W.

Smärtgränsen är tydlig, 2,1 slot och måtten 145(höjd) x 45(bredd) x 305(längd) mm på GPU. Finns en lång tråd om S1 på forumet att kika i

https://t.co/0vE2jFE7q2?amp=1

Permalänk
Medlem

Superbra. Då tror jag att jag förstår måttaspekten av det. Min slutsats efter att ha kollat runt är att detta faktiskt är väldigt begränsande. Särskilt just bredden på 45 mm. Har inte hittat något kort utöver vattenkylda som faktiskt passar. Blev lite paff av detta då jag hört folk som recenserat som är inne på motsatsen. Men det är ändå möjligt att uppgradera när marknaden lugnar ned sig lite.

En ny fråga. Är det värt att köpa till Noctua NH-L12S som kylning till processorn? På min tid var standardkylarna ökänt dåliga, men så kanske det inte är längre. Finns det någon mer rekommenderad kylning som skulle passa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hilding1:

Superbra. Då tror jag att jag förstår måttaspekten av det. Min slutsats efter att ha kollat runt är att detta faktiskt är väldigt begränsande. Särskilt just bredden på 45 mm. Har inte hittat något kort utöver vattenkylda som faktiskt passar. Blev lite paff av detta då jag hört folk som recenserat som är inne på motsatsen. Men det är ändå möjligt att uppgradera när marknaden lugnar ned sig lite.

En ny fråga. Är det värt att köpa till Noctua NH-L12S som kylning till processorn? På min tid var standardkylarna ökänt dåliga, men så kanske det inte är längre. Finns det någon mer rekommenderad kylning som skulle passa?

Standardkylaren passar inte ens i en Ghost vill jag minnas så du måste köpa till en annan kylare.

L12S passar inte utan modifikation. Då du inte är så "insatt" (inget illa menat) avråder jag dig från den.

Några alternativ:
- Noctua L12 (inget S): https://noctua.at/en/nh-l12-ghost-s1-edition -- denna började specifikt nytillverkas pga Ghost chassit
- Noctua L9a: https://noctua.at/en/nh-l9a-am4 -- borde räcka till en 5600X
- Noctua L9x65: https://noctua.at/en/nh-l9x65
- Sist men inte minst finns det en kylare som heter Alpenföhn Black Ridge som i kombination med en NF-A12x15 fläkt är bland de bättre om inte den bästa luftkylaren man kan klämma in dit. Den jag brukar/brukade jag köra när jag använder mitt Ghost.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Stort tack! Detta var ytterligare en sak jag inte tänkt på. Mycket bra lista!

Noctua NH-L9a-AM4 Chromax Black fanns att köpa i butik. Angående frågan angående varför jag så gärna vill köpa i butik så är det lite ideologiskt. Vill inte att allt ska ersättas med internethandel utan gillar att det finns ställen man kan gå till om man behöver något. Sedan funderar jag på att köpa rätt snart så fort jag spikat alla delar och tycker det är så tråkigt att sitta och vänta.

Permalänk
Medlem

Senast jag läste en Ghost-tråd kollade jag på om stock-kylaren till en 5600X passar i Ghostens 66 mm och kom fram till att den gjorde det. 5600X har en mindre stock-kylare än den som 3700X och 3800X säljs med och den senare passar inte. Men det är inte superlätt att hitta tydliga uppgifter om AMDs kylare.

Permalänk
Medlem

Tack!

Då tror jag att jag är redo att köpa. Vad tror ni om datorn överlag?

Kör på 32gb minne. Kan ha fel angående detta. Men vill minnas att Cities skylines körde slut på de 16gb minne jag hade tidigare.

En sista fråga. Hur gör man med Windows? Såg att det varierar väldigt i pris. Etablerade butiker vill ha 1200+ men det finns samtidigt billigare varianter att köpa. Är det något fuffens? Försöker inte fiska efter olagligheter men förstår bara inte riktigt hur det funkar. Kan man köpa en billigare variant?

Tack till alla som hjälpt!

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag köpt HOME/retail versionen direkt från MS https://www.microsoft.com/sv-se/d/windows-10-home/D76QX4BZNWK...

eller motsvarande version från en ÅF
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3230624

RETAIL Licensen kan flyttas mellan hårdvara
OEM Licensen är knuten till hårdvaran (antagligen billigare) ska eg bara säljas med färdigbyggda datorer
Grånycklar RETAIL/OEM får andra svara på

Permalänk
Medlem

Nu är datorn färdigbyggd och allt ser ut att funka.

Åter ett stort tack för hjälpen till er som kommit med råd.

Lyckas inte ladda upp bilder här direkt i tråden, men den är väldigt fin tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hilding1:

Nu är datorn färdigbyggd och allt ser ut att funka.

Åter ett stort tack för hjälpen till er som kommit med råd.

Lyckas inte ladda upp bilder här direkt i tråden, men den är väldigt fin tycker jag.

Oj, det gick fort!
Klart du måste fixa bilder åt oss Lägg upp dem i ett album på imgur.com t.ex. och länka hit

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Absolut. Men jag skruvade ihop datorn igårkväll och var dålig på att ta bilder medan jag byggde. Sedan har jag inte fixat mitt skrivbord så ni får inte döma mig för hårt.

Kom in i BIOS efter andra försöket (råkade koppla chassits startknapp till fel pins)

Valde till slut att köpa silverchassit som fanns i MK3 i butik:

Min älskade lilla datorhörna:

Ska se om jag kan fixa fler bilder. Behöver nog skruva upp igen senare och dra strömsladdarna lite smartare. Blev förvirrad av hur man skulle koppla strömsladdarna (den svåraste biten igår) för att det var så länge sedan jag gjorde det senast. Då hade jag heller inte ett modulärt nätaggregat.

Permalänk
Medlem

Håller koll på temperaturen nu medan jag installerar program. Köpte Noctua NH-L9a-AM4 och cpu-temperaturen ligger på mellan 44 och 69(max). Tycker det är lite åt det varmare hållet men det kanske inte är något att oroa sig för.

Är det några test eller liknande som ni tycker/ rekommenderar att jag kör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hilding1:

Håller koll på temperaturen nu medan jag installerar program. Köpte Noctua NH-L9a-AM4 och cpu-temperaturen ligger på mellan 44 och 69(max). Tycker det är lite åt det varmare hållet men det kanske inte är något att oroa sig för.

Är det några test eller liknande som ni tycker/ rekommenderar att jag kör?

Det var ett mysigt skrivbord du hade där, mycket trevligt.

Spontant låter temperaturerna ganska normala. Testa någon riktig CPU benchmark som Cinebench för att se vad temperaturen hamnar på efter en längre stund. Du får en poäng där också som du kan jämföra med andra med samma CPU.
För att testa grafikkort brukar jag använda Unigine Heaven och köra det med höga inställningar.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Lyckades svara på min egen fråga genom att googla lite.

Lyckades svara på min egen fråga genom att googla lite.
Permalänk
Medlem

Fick så jäkla bra hjälp senast jag skrev här (stort tack!) så tänkte bara slänga i väg en vild fråga eftersom jag tänkte köpa ett nytt grafikkort nu.

Grafikkortet får storleksmässigt vara 2.1 slot, höjd 145 mm, bredd 45 mm och längt 305 mm. Har ett 600W nätaggregat.

Jag har hittat ett kort som ser ut att passa storleksmässigt och som budgetmässigt (3500 till 4500 kr) passar min budget.

Tänkte köpa MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 2X OC för 3 599 härifrån: Grafikkort

Tänker jag rätt? Kommer det att passa och verkar det vara ett rimligt kort?