Ny jobbdator - måste vara ordentligt bra...

Permalänk

Ny jobbdator - måste vara ordentligt bra...

Ska börja på nytt jobb om ett par månader och jag har fått frågan vilken bärbar dator jag vill ha.
Jag har senaste året under Corona jobbat hemma och på mitt nuvarande jobb har jag haft en Dell XPS 13 i5 8gb RAM - https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%A4rbara-dell-datorer/b%C...

Det måste nog vara den sämsta datorn jag haft. Så jag har till stor del skött mitt jobb med min privata stationära dator som är betydligt mycket bättre och snabbare.

Men nu när jag får chansen att faktiskt titta på en ny dator som ska fungera för det jobb jag utför så vill jag kolla vad som finns och vilka rekommendationer som folk har.

Med min Dell XPS 13 dator så var den fruktansvärt slö. Allt tog tid och att ha många fönster öppna var en mardröm. Att arbeta på krävande webbsidor gick ibland inte alls.

Det jag gör på mitt arbete är till stor del att arbeta i diverse olika webbaserade system. Jag arbetar med ekonomi och administration. Jag har flera flikar öppna alltid. Jag har ofta flera excel öppna med ganska mycket data... Olika system i webbläsaren är tyngre (vad jag upplever) än andra...

Kan inte så mycket kring vilken hårdvara jag bör sikta på för att få en så smidig och bra dator som möjligt.
Min stationära har 32gb RAM och en i7 processor och ett helt OK grafikkort (även om jag sällan spelar något idag).
Försökt läsa mig till lite saker och jag lutar åt att jag vill något med rätt mycket minne för att kunna obehindrat ha flera program igång. Att försöka få en hyfsat snabb processor... grafikkort tror jag inte spelar så stor roll för arbetet.

Vet inte vilken prisklass jag har att röra mig inom ännu... ska inte ge svar på frågan förrän jag faktiskt börjar, men vill förbereda mig lite

Så tittat på dessa:

https://www.komplett.se/product/1188161/dator-surfplatta/dato...

https://www.komplett.se/product/1173878/dator-surfplatta/dato...

https://www.komplett.se/product/1173057/dator-surfplatta/dato...

Permalänk
Medlem

Kan tycka att sitter man på jobbet så bör man ha en dator riktad mot företag. Tycker de är solidare och inte plastmonster. Lenovo thinkpad, HP elitebook, Dell Latitude (XPS delar chassi med vissa i latitude serien).

Det låter som det är något stök med den installationen du har. Innan man börjar skylla på tillverkaren så dra en fräsh installation utan DELL skit installerat (vilket man inte kommer ifrån direkt hos andra märken, men dell är inte änglabarn direkt när det gäller bloat).

Den du länka har i princip senaste cpun så du kommer inte få något direkt bättre, det är om minne är den begränsande faktorn.
Har själv inte haft 8gb i en dator på flera år så vet inte själv hur långsamt det är i dagens läge, men för vanligt surf och kontorsarbete kan jag inte tänka mig det som en större begräsning som skulle orsaka slöhet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Sötast

Ska du verkligen handla datorn på random konsumentsida?
Är ju rätt vanligt att man handlar via företaget och att de kör någon form av företagsimage på datorerna.
Då brukar utbudet minska ganska drastiskt.

Men ja.
Thinkpad, Elitebook, Latitude och liknande är standard på företag. Aldrig skulle jag köpa en konsumentlaptop - varken privat eller i arbete.

I min erfarenhet så har latitude varit lite tystare än de övriga vilket jag uppskattar, dock stämmer det definitivt inte för alla modeller.

Permalänk
Vila i frid

Istället för bärbar på jobbet har jag en stationär där med en 3600, 32GB, 2TB M.2 + 4TB hdd jag fjärrar via VPN varhelst jag befinner mig med vilken lämplig dator som helst. Det finns även ett antal vbox'ar igångkörda (testmiljöer) på den som jag och andra kan nyttja. Finns ingen anledning till att släpa runt en snordyr laptop.

Permalänk

Har formaterat/återställt min Dell dator säkert 10 gånger de senaste två åren och den blir inte bättre. Har aktivit sökt förklring/svar på varför i hela helsike den är så jäkla seg och dålig. Min dator innan denna var bättre

Kanske är det företagets image som är värdelös som segar ned datorn av någon anledning....
Men så fort jag kör på min privata är det som dag och natt och jag kan faktiskt jobba på riktigt.

Absolut jag kanske inte har några jättestora val när jag väl ska välja dator. Men jag söker lite kött på benen att veta vad jag ska försöka kräva för typ av prestanda. De jag länkade till är de jag väljer som privatperson om jag skulle få en näve pengar i handen av chefen "köp dig en dator grabben"....

Då mitt nya arbete kommer innebära mer resande och mer hemma-arbete än att faktiskt sitta på kontoret så kommer jag behöva en vettig bärbar dator i längden som jag trivs med. Skärmstorlek jag trivs bra med är ca 13"
Så jag verkar ju luta åt att det är ungefär 16gb... Men jag vet inte om det är just minnet i miin nuvarande som är boven. Under mina felsökningar så har jag inte tyckt att minnet har varit slut... felsökt ser inget mönster riktigt....

Kanske bara är ett måndagsexemplar jag haft och allt blir frid och fröjd bar jag byter någon gång