Köpa stationär gamingdator budget 17k

Permalänk

Köpa stationär gamingdator budget 17k

Hej! Har kollat lite på att införskaffa en stationär dator. Tanken var att bygga den själv men då det verkar vara så fruktansvärt svårt att få tag i grafikkort just nu tänkte jag att det kanske finns något färdigbyggt som ändå är prisvärt. Tänkte kolla vad ni har för tips

Denna burken har fångat min blick men lite osäker på om det är prisvärt. Kanske finns det någon annan mer prisvärd? Har ni några tips? Tack!
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Permalänk
Medlem

Själv varit intresserad av liknande burkar och visst det är ett väldigt bra pris i dagens läge men det är frågan om man kommer vilja uppgradera och då är det väl kanske ett 3080 man vill smälla dit som jag är tveksam på att det får plats i den lådan om de nu inte börjar tillverka kortare varianter. Sen hur kommer det se ut med processorer just nu mig veterligen är det där den bästa processorn som är kompatibel med HP's egna moderkort för AMD. Hur kommer det se ut i framtiden där? Vem vet. Men om inget av detta är något problem för dig så är det ju mycket prestanda till lågt pris just nu.

Är din budget runt 17 så kan du ju kika in dessa.

https://www.proshop.se/Desktop-DUTZO-Configureable-Gamer-PC/D...

De har lite olika varianter med 3070 kort på hemsidan inom den budgeten så du kan ju ta en titt själv.

Permalänk

Tycker den ser bra ut! 3060Ti och 3070 har ganska lik gaming-prestanda. Lite lustigt att de har satt i 5700G dock när den är en iGPU också.

Det enda är väl att de har enbart en 500W PSU, vilket inte ger så mycket svängrum om du skulle vilja uppgradera framöver, men den lär fungera för detta ändamål.

Men allt som allt får det väl anses vara ett bra pris i dagens läge. Ett 3060Ti kan ju kosta 8000 bara den i nuvarande värde.

Permalänk
Skrivet av Nicklidstrom:

Själv varit intresserad av liknande burkar och visst det är ett väldigt bra pris i dagens läge men det är frågan om man kommer vilja uppgradera och då är det väl kanske ett 3080 man vill smälla dit som jag är tveksam på att det får plats i den lådan om de nu inte börjar tillverka kortare varianter. Sen hur kommer det se ut med processorer just nu mig veterligen är det där den bästa processorn som är kompatibel med HP's egna moderkort för AMD. Hur kommer det se ut i framtiden där? Vem vet. Men om inget av detta är något problem för dig så är det ju mycket prestanda till lågt pris just nu.

Är din budget runt 17 så kan du ju kika in dessa.

https://www.proshop.se/Desktop-DUTZO-Configureable-Gamer-PC/D...

De har lite olika varianter med 3070 kort på hemsidan inom den budgeten så du kan ju ta en titt själv.

Hade tyckt det vart bättre med ett 3070, men prestandaskillanden på 3060ti och ett 3070 verkar ju knappt vara märkvärd. Processorn i den du länkade är ju rätt så mycket svagare än ryzen 5700G som jag tittat på. Känns som att man får så väldigt lite extra men ändå lägger på flera tusenlappar.

Permalänk
Skrivet av snowscar91:

Tycker den ser bra ut! 3060Ti och 3070 har ganska lik gaming-prestanda. Lite lustigt att de har satt i 5700G dock när den är en iGPU också.

Det enda är väl att de har enbart en 500W PSU, vilket inte ger så mycket svängrum om du skulle vilja uppgradera framöver, men den lär fungera för detta ändamål.

Men allt som allt får det väl anses vara ett bra pris i dagens läge. Ett 3060Ti kan ju kosta 8000 bara den i nuvarande värde.

Ja precis! Skulle jag behöva uppgradera sen så brukar man kunna komma undan rätt så billigt med en PSU. Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om du får plats med ett större grafikkort i den lådan såg någon som pimpade en sån där låda på youtube med ett 3070 och då fick han verkligen pressa. Han sa att det var max 10" som fick plats och jag har själv inte sett ett sånt kort 3080 kort.

Men det är ju möjligt att HP har olika storlekar på de där lådorna.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Den var väldigt prisvärd måste jag säga.

3070 är ~15 % snabbare än 3060 Ti så ingen jätteskillnad men ändå märkbar.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plankanlol:

Hej! Har kollat lite på att införskaffa en stationär dator. Tanken var att bygga den själv men då det verkar vara så fruktansvärt svårt att få tag i grafikkort just nu tänkte jag att det kanske finns något färdigbyggt som ändå är prisvärt. Tänkte kolla vad ni har för tips

Denna burken har fångat min blick men lite osäker på om det är prisvärt. Kanske finns det någon annan mer prisvärd? Har ni några tips? Tack!
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Skrivet av Nicklidstrom:

Den dator som rekommenderas här på elgiganten vill jag faktiskt också rekommendera faktiskt.

Permalänk
Skrivet av Nicklidstrom:

Denna var väldigt prisvärd, den är nu beställd. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plankanlol:

Denna var väldigt prisvärd, den är nu beställd. Tack för hjälpen!

Gött! Berätta gärna sen om hur varm den går hört att de kanske inte har bästa kylningen (men det är ju enkelt åtgärdat)