Har en 11 år gammal dator med ett GTX 1060 6gb i, behöver köpa en ny dator minus grafikkort

Permalänk
Medlem

Har en 11 år gammal dator med ett GTX 1060 6gb i, behöver köpa en ny dator minus grafikkort

Hej. Har ett gäng frågor som jag skulle vara mycket tacksam om någon kunde besvara. Min nuvarande dator köptes 2011, har bytt ut grafikkortet i den några gånger. Den kan fortfarande köra typ allt som är någorlunda ordentligt optimerat med ok grafik. Men snart kommer det nog inte gå längre och alla komponenter förutom grafikkortet är föråldrade till den grad att det är lika bra att köpa nya. Är inte ute efter att skaffa en svinfet gaming dator men jag vill ha en med komponenter som är någorlunda i nivå med mitt grafikkort (nvidia geforce gtx 1060 6gb) iallafall och som jag kan uppgradera utan kompatibilitetsproblem i framtiden (edit: I den mån det är möjligt dvs, AM5 får jag nog leva utan och med tanke på det så kanske det är bättre att bara satsa på något prisvärt snarare än hållbarhet)

Det känns jobbigt att sätta sig in i datorkomponentsvärlden igen. Det är svårt att få en överblick liksom. Jag vill inte lägga ut jättemycket pengar men jag vill inte heller vara dumsnål och skaffa en dator som kommer föråldras snabbt och vara svår att uppgradera i framtiden. Vad tycker ni skulle vara vettigt att lägga ut? Kan man få det att gå ihop för typ 8000 spänn eller bör man lägga ut mer? Det känns som att det liksom finns en sweetspot när det kommer till hur mycket pengar man ska lägga ut men jag är inte säker på var den är.

Sen undrar jag lite mer specifikt vad jag ska välja för moderkort och chassi, det känns som det svåraste att välja eftersom det liksom är grunden som avgör vilket utrymme jag kommer ha för att göra ytterligare uppgraderingar senare. Vad är ett bra någorlunda billigt chassi med gott om utrymme och bra kylning? Vill inte betala extra för ljuddämpning eller design eller LED lampor. Bryr mig inte om det låter lite, ser skitfult ut och tar upp massa plats. Och vad skulle vara ett bra moderkort för mig baserat på vad jag skrivit?

förtydligande av prioriteringar, förtydligande av grafikkort
Permalänk
Medlem

Jag var i samma sits med en LGA1366 som hängt med efter många fuluppgraderingar. Skaffade mig ett 2060 typ 3 månader innan 30-serien släpptes och sen blev det ett begagnat x370-moderkort, nya ddr4-minnen och ett 3700x som vart ett oöppnat retur ex.
Sammanlagt gick det väl på strax över 5 papp (för 32gb 3600mhz minne, cpu och gpu) men då återanvände jag chassi och alla gamla ssd:er.

AM4 är väl en återvändsgränd i dagsläget iom att AM5 är på tapeten, om du ser till framtida uppgraderingar.
Intel byter socket som en annan byter strumpor.. har ingen koll på deras socklar tyvärr.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Jag var i samma sits med en LGA1366 som hängt med efter många fuluppgraderingar. Skaffade mig ett 2060 typ 3 månader innan 30-serien släpptes och sen blev det ett begagnat x370-moderkort, nya ddr4-minnen och ett 3700x som vart ett oöppnat retur ex.
Sammanlagt gick det väl på strax över 5 papp (för 32gb 3600mhz minne, cpu och gpu) men då återanvände jag chassi och alla gamla ssd:er.

AM4 är väl en återvändsgränd i dagsläget iom att AM5 är på tapeten, om du ser till framtida uppgraderingar.
Intel byter socket som en annan byter strumpor.. har ingen koll på deras socklar tyvärr.

Ok. Tycker du man behöver 32gig ram? Jag tänker att det är fine med 16gig bara jag kan uppgradera det senare. Ett par fläktar tycks ha slutat fungera på mitt chassi så jag tänker att jag bör byta ut det också av den anledningen.

Tror det får bli AM4 ändå för AM5 verkar inte finnas än? Jag kan verkligen ingenting om datorer. Jag kan typ precis så mycket att jag fattar att jag fan inte kan någonting. Sitter o googlar runt och kollar delar på inet.se men det känns jobbigt att välja just chassi och moderkort, resten kan jag väl klara av.

Det här chassit verkar nice tycker jag:

https://www.inet.se/produkt/6904645/corsair-4000d-airflow-sva...

Permalänk
Medlem

Är tanken att du ska uppgradera nu, eller kan vänta ett tag?
Med tanke på att DDR5-minnen är på intåg som i sin tur kräver stöd från CPU så får du vänta till AMD eller Intel släppt deras kommande gjorda för AM5- respektive LGA 1700-sockeln.

Hade inte uppgraderat i nuläget om tanken är att som du säger vill känna dig någorlunda framtidssäkrad med nya komponenter. Men med det sagt så går det också att hävda att det både är fel och rätt läge att köpa något nytt, det handlar som alltid om _när_ man behöver något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fadm:

Är tanken att du ska uppgradera nu, eller kan vänta ett tag?
Med tanke på att DDR5-minnen är på intåg som i sin tur kräver stöd från CPU så får du vänta till AMD eller Intel släppt deras kommande gjorda för AM5- respektive LGA 1700-sockeln.

Hade inte uppgraderat i nuläget om tanken är att som du säger vill känna dig någorlunda framtidssäkrad med nya komponenter. Men med det sagt så går det också att hävda att det både är fel och rätt läge att köpa något nytt, det handlar som alltid om _när_ man behöver något.

Det vore ju optimalt att vänta lite men jag börjar oroa för att datorn ska säga poff och sluta fungera med tanke på dess ålder. Såvitt jag förstått kan nätaggregatet gå sönder och då skada grafikkortet som sitter ovanför vilket skulle vara väldigt drygt. Därför är jag väl beredd att köpa nytt även om det vore bättre att vänta ytterligare något år.

Så jag är egentligen okej med en dator som inte är helt framtidssäkrad I guess. Så då är det väl bättre för mig att enbart satsa på prisvärdhet snarare än hållbarhet då om man ändå inte kan få till hållbarhet i nuläget.

förtydligande av prioriteringar
Permalänk
Medlem

Mest prestanda per krona får du just nu i form av en 11400F eller 11600K/KF skulle jag vilja säga. Beror på din kravbild, men till ett GTX 1060 så räcker den förstnämnda mer än väl.

Permalänk
Medlem

11400F är nog lika prisvärd som 10400F, men 10400F ger större uppgraderingsmöjligheter, 16GB RAM räcker till det mesta men 32GB är i princip lika prisvärt. 750W är rejält tilltaget så att en grafikkortsuppgradering i framtiden ryms.
4000D chassit är helt okej, men det jag har med i listan är lite billigare. Lade till en fläkt bak då chassit bara kommer med 2st fram (att den är tyst är bara en bonus, den ska flytta mycket luft för sitt pris).
1TB SSD räcker nog gott framförallt om du har diskar sedan tidigare annars är det lika prisvärt med 2TB

Moderkortet går såklart att skaffa bättre också, Z590 om du vill överklocka CPU annars räcker B560 för att överklocka RAM.
Eftersom du inte bryr dig om oljud så bör CPU-kylaren som kommer med räcka gott.

stavfel
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

11400F är nog lika prisvärd som 10400F, men 10400F ger större uppgraderingsmöjligheter, 16GB RAM räcker till det mesta men 32GB är i princip lika prisvärt. 750W är rejält tilltaget så att en grafikkortsuppgradering i framtiden ryms.
4000D chassit är helt okej, men det jag har med i listan är lite billigare. Lade till en fläkt bak då chassit bara kommer med 2st fram (att den är tyst är bara en bonus, den ska flytta mycket luft för sitt pris).
1TB SSD räcker nog gott framförallt om du har diskar sedan tidigare annars är det lika prisvärt med 2TB
https://komponentkoll.se/bild/dFcCb.png
Moderkortet går såklart att skaffa bättre också, Z590 om du vill överklocka CPU annars räcker B560 för att överklocka RAM.
Eftersom du inte bryr dig om oljud så bör CPU-kylaren som kommer med räcka gott.

Tack så mycket!

Tänker beställa från INET och betala extra för montering för det pallar jag inte göra själv för jag vet inte om jag skulle fucka upp det eller inte. Gjorde några små justeringar, la till lite fetare ram och lite större chassi. Var tvungen att lägga till ett grafikkort för att kunna länka bygget men det är bara där för att tillåta länkningen.

https://www.inet.se/datorbygge/b1262065/zebrornas-van

Ser det bra ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theliopa:

Tack så mycket!

Tänker beställa från INET och betala extra för montering för det pallar jag inte göra själv för jag vet inte om jag skulle fucka upp det eller inte. Gjorde några små justeringar, la till lite fetare ram och lite större chassi. Var tvungen att lägga till ett grafikkort för att kunna länka bygget men det är bara där för att tillåta länkningen.

https://www.inet.se/datorbygge/b1262065/zebrornas-van

Ser det bra ut?

Det ser bra ut, jag skulle dock lagt en peng på 11400F hos Inet så får du en spelkupong på köpet.
Chassit du valt har 3x120mm fläktar med RGB, då behöver du ingen extra fläkt, utan RGB kan du dock spara några tior även om du köper till en fläkt.

https://www.inet.se/datorbygge/b1262071/prickig-zebra

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

beroende på vad du har för datorchassi osv nu så kan du ev komma undan med bara cpu och moderkort och minnen.

sålänge grejjerna passar i lådan så är ATX standard fortfarande standard och ska passa alla moderkort.

ev vill du byta ut nätdelen om den är 11 år gammal.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/h5TsACuW_tRIBDRLso3gYsoIaZI/8000

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows