Vilken hårddisk ska jag välja?

Permalänk

Vilken hårddisk ska jag välja?

Halloj. Jag är ny här på forumet och behöver hjälp med att välja hårddisk till min dator.

För tillfället har jag både ssd och hårddisk men jag känner att jag måste ha mer plats. Därför letar jag en ny hårddisk med 2tb men vet inte vilket märke jag ska välja. Den hårddisken jag har nu är barracuda 1tb så det var det första jag tänkte skaffa fast en med 2tb. Men då visade det sig att många rapporterar fel med dem och att western digital var mycket bättre. Så jag kollade på en WD black 2tb och där vart det också många med fel. Jag läste också om saker som RAID och SMR hårddiskar och det förstår jag inget utav. Hårddisken skall vara till att lagra spel och eventuellt lite videor också. Tacksam för svar!!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk

Har inte riktigt pengar för det :((

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Gurfin888:

Har inte riktigt pengar för det :((

Vad har du för budget?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurfin888:

Har inte riktigt pengar för det :((

Billigaste CMR HDD är nog Toshiba P300 7200 RPM upp till 3TB av 7200 RPM modellen av P300 är CMR

Toshiba P300 676 kr för 2TB CMR 3TB varianten kostar 799 kr

SMR funkar okej till ren lagring men ifall du har tänkt skriva till HDD ofta så skulle jag valt CMR.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Vad behöver du mer plats till, spel eller media? Om det är spel, så bör du veta att det är rätt stor skillnad mellan laddningstider på SSD:er och HDD:s i de flesta spel.

Edit:
Såg precis sista meningen i OP. Men kika på videon i alla fall, för att se om du kan leva med laddningstiderna på en HDD.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurfin888:

Har inte riktigt pengar för det :((

Western Digital och Toshiba är rätt så likvärdiga.
Vissa har otur med sitt exemplar och får sämre hållbarhet.

Ser man på omdömen hos till exempel inet så är de ändå överväldigande positiva på en Barracuda
https://www.inet.se/produkt/4301049/seagate-barracuda-desktop...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Western Digital och Toshiba är rätt så likvärdiga.
Vissa har otur med sitt exemplar och får sämre hållbarhet.

Ser man på omdömen hos till exempel inet så är de ändå överväldigande positiva på en Barracuda
https://www.inet.se/produkt/4301049/seagate-barracuda-desktop...

Visar egentligen att SMR duger för de flesta då Barracuda är en SMR disk samma för WD Blue och WD Red

Ifall man verkligen köpa CMR disk så är det dessa serier som gäller. (2.5 Tum HDD är nästan alltid SMR)

WD Red Plus
WD Purple
WD Gold
WD Black

Seagate Ironwolf/Ironwolf Pro
Seagate Barracuda Pro
Seagate Firecuda
Seagate Skyhawk

Finns säkert fler modeller med CMR men orkar inte kolla upp alla.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Vad har du för budget?

Helst inte över 1000kr

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Gurfin888:

Helst inte över 1000kr

Okej, då hade jag kört på ett mellanting mellan stor och snabb lagring.

Lite beroende på vad du har för moderkort kan du komma undan med 1tb ssd under 1000:-.

Har du en m2-plats så hade jag kört på 1tb wd black.

Har du inte en m2 så hade jag kört på en SATA-disk från pny

På så sätt kan du få mer och snabb lagring

Sen hade jag kört ssd:n som systemdisk om du kör en mekanisk där samt för spel och kört resten som ren lagring

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord