Steams Linux-användare stiger till 1 procent

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Du drar upp en massa "Enterprise" tillfällen där Linux antagligen fungerar bäst, men som jag aldrig ifrågasatt.

Problemet jag försöker sätta fingret på är att någon som inte har ett datorintresse kommer få svårt att använda valfri Dist. Att bildbehandla, spela, behöva installera drivrutiner från terminalen osv.

Att Linux-system används på en rymdstationen rör inte vanliga användare.

Ja, det har du rätt i. Tack för förtydligandet. Jag reagerade mest på "fanboy" och kände att det inte riktigt stämde in på hur jag såg på Linux som helhet, så ville fylla på lite varför det inte är "fanboy"-ism från mitt perspektiv, utan en del andra faktorer som spelar in, för mig.

Fanboyism för mig är när man väljer X framför Y, utan ett varför, och ännu värre än det, man medvetet håller sig borta från konkurrenten Y (för att dem är onda eller något). Det är min förenklade syn på vad en fanboy är, och så är det inte för mig och Linux kontra Windows.

Jag tycker att det finns en hel del saker Windows gör bättre än Linux. Mjukvarustödet, integreringar till andra mjukvaror, mycket mer optimerat som OS och körs bättre som desktop maskin pga att Windows-teamet sätter massor med resurser på user-sidan av operativsystemet. HDR finns fortfarande inte i Linux tex.

Även på serversidan ser jag vissa fördelar med Windows. Tex om man vill bygga upp infrastruktur av virtualisering, lagring, AD, DNS och DHCP så kan en tekniker göra det på en dag, utan större problem, med noll erfarenhet bakom sig (givetvis måste man veta vad en DNS är tex, men man behöver nödvändigtvis inte ha satt upp en förut).

Att göra samma sak i Linux utan erfarenhet.. Det hade tagit en månad minst, om inte mer. Och när det är "klart", hur säker är man på att man gjort allt rätt? Det finns många olika sätt att sätta upp olika saker i Linux-världen, så det är en lärande process. Och dessutom, har man samma features med sin Linux-infra som Windows-infrat?

Det är då lättare och billigare i det långa loppet, för många företag, att köra Windows-miljöer i molnet eller on-premise och på kontoret, för att det är snabbt, det funkar med allt, och kräver väldigt lite underhåll för att fungera. Backups? Enkelt, bara köpa Veeam (eller liknande), och du har satt upp automatiserade 3-2-1 backuper på en dag. I Linux? Finns många bra verktyg att använda, så då får man testa, prestandatesta, scenariotesta och sen göra samma sak för andra alternativ. Sen behöver man förstå hur programmet fungerar, så man måste läsa dokumentationen (som ofta är sämre/utdaterat jämfört med köp-lösningar). Sen ska man installera det, automatiserat såklart, och sedan ska man underhålla det. Detta kräver mera tid och resurser, men ger otroligt mycket kompetens, och nästa gång man behöver göra det, så går det på en bråkdel av tiden, men du förstår min poäng.

Så, det finns helt klart för och nackdelar med båda.

För utvecklande, labbande och allmän användning av min dator så vill jag bara göra det i Linux. Däremot gaming... verkligen inte. Jag vet att proton/DXVK har kommit långt, och att det börjar bli bättre, men när jag istället kan spela i min VM, med 5% tappat prestanda, och full kompatibilitet med spel (med vissa få undantag med Anti-Cheat), så gör jag hellre det, för där tror jag att vi är eniga faktiskt. Jag tänker inte kompromissa med vilket mjukvara jag vill köra på mitt system.

Och dessutom, jag spelar ofta med vänner. Skulle nån bugg uppstå en kväll när vi är samlade, och en gaming-kväll förvandlas till en troubleshooting-session... skjut mig. Så mycket som jag älskar teknik så betyder det inte att jag vill sitta med det hela tiden. Det är min motivation på varför jag kör, i min mening, det bästa av båda världar. En annan sak som är bättre i Windows är att kärnan hanterar överklockningar mycket bättre än Linux-kärnan, dvs man kan generellt sett pusha högre clocks i Windows och ha ett stabilt system (citera mig inte här, det kan säkert finnas undantag i vissa fall).

Jag håller generellt sett med dig, så som distarna ser ut idag, så behöver man ett teknikintresse för att "fullt ut" kunna använda sin Linux PC i många fall, om man vill ersätta sin Windows-maskin. Det är ju klart en nackdel, och lär vara så ett tag framöver.

Jag är OK med det, olika verktyg för olika ändamål. Jag har ingen beef med Windows alls, jag tycker bara att användarupplevelsen är tråkig helt enkelt. Det är det enda subjektiva kritiken jag har.

Sorry för uppsatsen btw.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

gäller att hålla koll på vilken linuxdist man väljer.
likt windows finns det de som samlar in användardata (ubuntu om jag inte minns fel tex).

De gånger jag använder linux så känns det aldrig som man har någon hårdvaruacceleration på grafiken, så det är min största turnoff.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Det fina är att drivrutinerna är inkluderade så man behöver inte installera och hålla på om man inte har hårdvara från Satan.

Ja just detta argument verkar popa up i tråden av dom som är mer för windows.

Just med Linux är ju 99.99% av drivers i linux kernel och Linux har i dag extremt brett stöd för hårdvara, inte som för 20 år sedan där man faktiskt fick veta lite om hårdvaran och kolla upp vad kernel stödde.
Då linux körs på allt i dag så stöds det mesta, oftast i linux innan hårdvaran ens släppts.

Min AMD Ryzen 3900XT med X570 och RX5700 kräver inte en enda driver från terminalen, allt följer med i linux kernel och därmed i princip varje distrubution avsedd för desktop.
Alla mina nätverskskort fungerar både 1 och 2.5Gbit, USB tillbehör som Headset och Gamepads, Min tablet för att rita i GIMP, Kensington Trackbal har drivers i kernel och för Xorg, bättre än windows drivern tom då den är horribel sist jag testade.

Och med Nvidia som jag kört i typ 20 år i linux så vist i Gentoo eller nåt så kör man in det via terminalen men fortfarande enklare än windows för har man fått in gentoo som är en Linux from scratch disk så är emerge nvidia-drivers det sissta problemet av allt man behövde lära sig för att komma så långt.

Men jag Gentoo är ju för pularen, där man vill bygga custom system så det är ju rätt långt ifrån tex Ubuntu Linux eller Windows där allt är point and click för det mesta.

Och med Ubuntu och Linux mint finns det ett program i kontrollpanelen som kollar efter proprietär hårdvara och där kan du välja att byta från opensource nvidia drivers till nvidias propertiära, installeras då automatiskt och kräver en reboot.

En del distar kommer även med valet att välja en ISO med med Nvidias drivers på så är det åter igen ett totalt icke problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Det fina är att drivrutinerna är inkluderade så man behöver inte installera och hålla på om man inte har hårdvara från Satan.

Tyvärr så är det lite "hit and miss". Först fungerade nvidia drivern men sedan efter en omstart sluta den fungera och bytes till annan. Att byta via gui gick ej och omstart gav inte tillbaka nvidia drivrutinen. Lösningen blev att hoppa in i terminalen och manuellt installer senaste nvidia drivrutinen och sedan dess fungerar det igen (även via gui).

Detta skulle göra så många helt enkelt byter till Windows igen. Tog mig ca en dag men sedan började jag få fason på Ubuntu och nu är det faktiskt bästa jag sett till användbarhet när det kommer till Linux.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Ja just detta argument verkar popa up i tråden av dom som är mer för windows.

Just med Linux är ju 99.99% av drivers i linux kernel och Linux har i dag extremt brett stöd för hårdvara, inte som för 20 år sedan där man faktiskt fick veta lite om hårdvaran och kolla upp vad kernel stödde.
Då linux körs på allt i dag så stöds det mesta, oftast i linux innan hårdvaran ens släppts.

Min AMD Ryzen 3900XT med X570 och RX5700 kräver inte en enda driver från terminalen, allt följer med i linux kernel och därmed i princip varje distrubution avsedd för desktop.
Alla mina nätverskskort fungerar både 1 och 2.5Gbit, USB tillbehör som Headset och Gamepads, Min tablet för att rita i GIMP, Kensington Trackbal har drivers i kernel och för Xorg, bättre än windows drivern tom då den är horribel sist jag testade.

Och med Nvidia som jag kört i typ 20 år i linux så vist i Gentoo eller nåt så kör man in det via terminalen men fortfarande enklare än windows för har man fått in gentoo som är en Linux from scratch disk så är emerge nvidia-drivers det sissta problemet av allt man behövde lära sig för att komma så långt.

Men jag Gentoo är ju för pularen, där man vill bygga custom system så det är ju rätt långt ifrån tex Ubuntu Linux eller Windows där allt är point and click för det mesta.

Och med Ubuntu och Linux mint finns det ett program i kontrollpanelen som kollar efter proprietär hårdvara och där kan du välja att byta från opensource nvidia drivers till nvidias propertiära, installeras då automatiskt och kräver en reboot.

En del distar kommer även med valet att välja en ISO med med Nvidias drivers på så är det åter igen ett totalt icke problem.

Några kommentarer över mitt är det en som får problem med att skrolla websidor när han testar Linux och inte orkar pilla i terminalen. Jag tänkte skriva nåt om att hur man skrollar websidor mjukt och känner av om en skärm är på är bland Nvidias bäst bevarade hemligheter, vilket det faktiskt är, och att vi borde lyfta ett gemensamt fulfinger mot Nvidias huvudkontor.

Men sen kom jag på att det finns andra tillverkare som beter sig likadant så jag skrev nåt kortare om att man bör tänka efter innan man köper hårdvara.

Jag har inte dualbootat på säkert 15 år.

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

Tyvärr så är det lite "hit and miss". Först fungerade nvidia drivern men sedan efter en omstart sluta den fungera och bytes till annan. Att byta via gui gick ej och omstart gav inte tillbaka nvidia drivrutinen. Lösningen blev att hoppa in i terminalen och manuellt installer senaste nvidia drivrutinen och sedan dess fungerar det igen (även via gui).

Detta skulle göra så många helt enkelt byter till Windows igen. Tog mig ca en dag men sedan började jag få fason på Ubuntu och nu är det faktiskt bästa jag sett till användbarhet när det kommer till Linux.

https://i.postimg.cc/K11dL6gJ/Screenshot-from-2021-08-06-21-06-29.png

Som sagt, om Nvidias tillhandahöll sina drivrutiner på samma vis som AMD och Intel så kunde många problem undvikas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

inte orkar pilla i terminalen.

Hur många vanliga datoranvändare tror du orkar gå in och pilla i en terminal/kommandotolk? Ska Linux bli mainstream måste det gå lösa på andra sätt till 99%.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

Hur många vanliga datoranvändare tror du orkar gå in och pilla i en terminal/kommandotolk? Ska Linux bli mainstream måste det gå lösa på andra sätt till 99%.

Det är redan löst för Intel- och AMD-hårdvara, (nästan) allt är inkluderat.
Vanliga användare tror att terminalen är en byggnad vid flygplatsen eller hamnen.
Min poäng är att Nvidia sätter käppar i hjulet genom att vara så motsträviga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Det är redan löst för Intel- och AMD-hårdvara, (nästan) allt är inkluderat.
Vanliga användare tror att terminalen är en byggnad vid flygplatsen eller hamnen.
Min poäng är att Nvidia sätter käppar i hjulet genom att vara så motsträviga.

Min poäng är att det väldigt ofta sker/stöter på saker som inte löses lätt. Oftast går det fixa via terminalen etc men det fungerar inte för majoriteten av datoranvändare. Min mor får panik av en ruta som i princip bara säger "nu är din dator uppdaterad med senaste Windows!".
Det har under min dag med att få "ordning" på Ubuntu inte bara varit in i terminalen för att lösa Nvidia problemet utan mycket mycket mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB