Programvara för uppspelning av blu-ray skivor

Permalänk
Medlem

Programvara för uppspelning av blu-ray skivor

Hej gott folk,

Har en drös med blu-rays från åren 2008-2020, kom på att jag vill titta på dem igen men blu-ray spelaren (Asus BC-12B1ST) saknar programvara. Använde tidigare Cyberlink's PowerDVD med herregud vad mycket bloat, dessutom drar de in licensen om man inte betalar dem för uppgraderingar - för att inte tala om regionslåsningen.

Jag söker ny programvara för att spela upp blu-ray skivor, enklaste möjliga utan bloat, tvingande kontoregistreringar och regionslåsning. Spanade in blu-ray options for VLC men de verkar sisådär halvlagliga... Betalar gärna för programvara som är legit och fungerar. Förslag?

Permalänk
Medlem

Jag trodde att det var massa licenspengar inblandat så att man var tvungen att köra PowerDVD, men tydligen är GOM gratis, och klarar BR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecfor:

Hej gott folk,

Har en drös med blu-rays från åren 2008-2020, kom på att jag vill titta på dem igen men blu-ray spelaren (Asus BC-12B1ST) saknar programvara. Använde tidigare Cyberlink's PowerDVD med herregud vad mycket bloat, dessutom drar de in licensen om man inte betalar dem för uppgraderingar - för att inte tala om regionslåsningen.

Jag söker ny programvara för att spela upp blu-ray skivor, enklaste möjliga utan bloat, tvingande kontoregistreringar och regionslåsning. Spanade in blu-ray options for VLC men de verkar sisådär halvlagliga... Betalar gärna för programvara som är legit och fungerar. Förslag?

Nu har jag inte köpt PowerDVD sedan 2010 och fått uppgraderingar till den så det defacto är ett antal versioner nyare, minns inte vilken ärligt talat. Den fungerar fortfarande så känner inte igen det du skriver. Har inte betalat ett öre efter jag köpte. Köpte enbart för att kunna spela 3D-filmer, annars hade jag kört med VLC.

I Microsoft Store finns något Blu-Ray Pro som verkar gratis. Har ingen aning om det är något att ha dock.

Permalänk
Medlem

Gissar att alla gratis spelade har samma "problem" med licenser osv. Enklaste skulle väl vara att rippa dom så du har filerna sen, men det är antingen inte gratis eller mindre lagligt. Det är ju lite roligt, det är helt ok att privatkopiera, göra backups osv på sina filmer och musik, men det är olagligt att bryta kopieringsskydd. Hur gick det till egentligen.

Permalänk
Medlem

PS3or är billiga på Tradera annars 😔

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

PS3or är billiga på Tradera annars 😔

Varken PS3 eller PS4/pro klarar bluray, trots att det är Sony som står bakom formatet. Skitskumt.

En Xbox one S däremot kostar under 2000kr och är en utmärkt 4K BR-spelare, men det är ju inte Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Varken PS3 eller PS4/pro klarar bluray, trots att det är Sony som står bakom formatet. Skitskumt.

En Xbox one S däremot kostar under 2000kr och är en utmärkt 4K BR-spelare, men det är ju inte Windows

Aha var det 4K blurays vi snackade om? Ja då går det inte.
1080p blurays går bra dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Aha var det 4K blurays vi snackade om? Ja då går det inte.
1080p blurays går bra dock

Ehhh oj, det tänkte jag inte ens på, TS kanske visst menade vanliga blurays, kanske får ursäkta tidigare inlägg

Permalänk
Medlem

https://www.leawo.com/blu-ray-player/

Testade denna ett par gånger. Funkade att spela upp utan problem och utan reklam. 100% gratis

Permalänk
Medlem

Har för mig att det funkar med MPC-HC som är gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

https://www.leawo.com/blu-ray-player/

Testade denna ett par gånger. Funkade att spela upp utan problem och utan reklam. 100% gratis

Spanade in hemsidan och det ser tekniskt lovande ut, men hur kan något som fungerar så bra vara gratis och utan reklam? Samlar de in data i bakgrunden måntro?