Rykte: Nästa generations grafikkort kan dra uppemot 500 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

oj va klimatsmart... not.. ska vi alla ha en atomreaktor hemma nu ?

I praktiken spelar det väl knappast någon roll. En majoritet av tiden är grafikkortet i idle oavsett och räknar man in kärnkraft som miljövänligt så är vi uppe i 90+ miljövänligt producerad el i Sverige. Åtminstone i denna delen av världen kan man nog brassa utan att känna miljöskam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Mjae det har gått lite fram och tillbaka. Men någonstans runt 175-250w har varit standard för high end senaste tio-tolv åren.
Så ett hopp till 300-350 och sedan till 450-500 på bara två år är definitivt något utöver det vanliga.

Ja det är helt klart stora hopp nu!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

För mig är inte det stora problemet strömförbrukningen utan att värmen ska ta vägen någonstans, framför allt nu på sommaren. Har dragit ned till max 60fps i många titlar jag spelat nu i sommar då rummet blir alldeles för varmt efter ett par timmars spelande med en 5900x+6800xt i full fräs, faktiskt märkbart värre än förra sommaren då jag hade 3600+2070s i systemet.
Med tanke på att EU begränsade dammsugare till 700W för några år sedan så skulle en gräns vid ~300W för dGPU och hälften för CPU inte förvåna om det dyker upp.

Permalänk
Inaktiv

Ni som klagar på för hög elkonsumption kan ju köpa skitkorten då, typ GTX 1650 eller varför inte GTX 1030

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Borde ju inte vara tillåtet egentligen? Någon standard som sätter en gräns på strömkonsumtionen för privatpersoner borde ju finnas, vi ska ju inte använda ännu mer ström eller?

Standarden kommer säkert!

Redan nu så råder säljstopp för vissa färdigbyggda system i USA, som då har för låg effektivitet.

Liknande har varit på tall i ett antal år även i EU.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

1500w? Kanske dags att kliva upp från 550w till 750w möjligen. Folk har aldrig förstått det här med effektförbrukning riktigt. Har under många år kört både R9 290 och 290X på gamla agg 550w respektive 520w varpå det sistnämnda är över 10 år gammalt. Den ena riggen med i7 2600K överklockad till 4.8Ghz, 3 chassifläktar, 2 SSD och en hårddisk, externt ljudkort, mus och tangentbord. Har kört båda grafikkorten överklockade också. Det är ju att ligga på gränsen men med tanke på hur energieffektiva Zen 3 är lär 750w bli nya sweetspot för vanliga gamingriggar. Kanske 850w om du vill köra 12-16 kärnor och massa lagring.

Helt korrekt, kör själv 650W på ett milt klockat 3080 och en inte så törstig i5-8600k,och lär inte byta agg ens när det blir en i9 av nyare modell under hösten.

Överlag så känns det som om många överdriver med effekten, när man egentligen klarar sig med ett effektivare agg av högre kvalité istället.

Permalänk

Det gör dom ju redan. Ett mid-end 3080 ligger på typ 450w med RT.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

För mig är inte det stora problemet strömförbrukningen utan att värmen ska ta vägen någonstans, framför allt nu på sommaren. Har dragit ned till max 60fps i många titlar jag spelat nu i sommar

Har faktiskt också cappat till 60fps nu på sommaren, gjort att kortet bara går på halvfart i de flesta spel.

Man kan också underklocka vissa kort för att få bättre energieffektivitet.
https://www.sweclockers.com/artikel/30574-guide-sankt-spannin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Dels ska man ha dyrt grafikkort med 500 W och dels AC för att kyla rummet medan man använder det.

Någon på Sweclockers som byggt sitt eget vindkraftverk?

Ja, har ett ganska litet kontor/spelrum/lekstuga för mig.
Va bara tvungen att sätta in en AC i rummet. En takfläkt räckte inte. Gör det ju inte bättre att det är 31 grader ut och och ha 350w värme som värmer upp ännu mer.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Förstår vad du menar, men tänkte i det stora sammanhanget som vitvaror TV-apparater etc. Ökad prestanda bör vi ju kunna få genom nodkrympning utan att strömförbrukningen sticker iväg men jag kanske är överoptimistisk kring det. Jag tror även att regelverket kommer skärpas kring strömförbrukning med tanke på den globala uppvärmningen. Det räcker inte bara med att minska användningen, det vi faktiskt använder måste dra mindre ström också. Blir intressant att se denna utveckling ur ett annat perspektiv, när allt fler kommer investera i AC framöver...

Vi får säkert mer prestanda vid samma förbrukning som dagens kort, men i och med den större budgeten så låter det oss få ut ännu mer prestanda.

Ifall folk vill begränsa sig till en viss strömbudget så är det såklart OK. Vi som faktiskt vill kunna ha mer tycker jag att det är fantastiskt för.

Mitt 3090 fick sig en ny BIOS med strömbudget på 500W i princip samma timme som den åkte in i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Inom datacenter finns det redan idag GPU:er som är specade till 500W i standardutförande.

Ryktet var ju att om nvidias nästa gpu inte riktigt når upp till vad nästa radeon presterar så skulle dom gå till plan B baserad på deras data center gpu'er.
Så jag antar dessa siffror är baserade på det ryktet.

Men, det förutsätter ju att nvidia går med plan B.

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

Helt korrekt, kör själv 650W på ett milt klockat 3080 och en inte så törstig i5-8600k,och lär inte byta agg ens när det blir en i9 av nyare modell under hösten.

Överlag så känns det som om många överdriver med effekten, när man egentligen klarar sig med ett effektivare agg av högre kvalité istället.

Bara CPU och GPU drar 630w i spel. Pumpen 20w. Snåla på psu ska man inte göra. Som JTC säger, man ska lägga sig där agget presterar som bäst. Drar datorn 600w ska man ha ett 1000w agg för det jobbar som bäst runt 60%. Sen är det skönt att aldrig fläkten startar heller viker den för vid 800w.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Hade inte haft något problem med att korten drar mer om det inte hade betytt : mer värme = kylaren behöver blir fetare eller högre ljudnivå.
Har byggt ett mITX bygge och mer värme och högre ljudnivå låter inte alls kul.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Nuvarande generations grafikkort visade sig vara strömtörstiga och nu finns indikationer på att nästa generation tar det ett steg längre.

Läs hela artikeln här

inte om MP får bestämma, vilket dom redan gör. i sverige dvs

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Min drar över 300W om den gör för fullt.

Du kan även se Sweclockers komma fram till samma sak. https://www.sweclockers.com/test/31553-intel-core-i9-11900k-c...

330W.

Även AMDs drar över 300W https://www.sweclockers.com/test/30638-amd-ryzen-9-5950x-och-...

Mja, det där är ju för hela systemet (inkl moderkort o RAM o tillbehör) samt vid väggen så nätaggets effektförlust är inte borträknade...
Petigt kanske, men i praktiken lär åtminstone Sweclockers ligga under 300W på själva processorn...
Fortfarande höga siffror dock!!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Undrar om det finns någon gammal kärnreaktor till salu ifrån någon skrotad rysk atomubåt man kan köpa billigt.

I övrigt så har det inte gått att använda min 5600x + 3070 när det varit varmt ute, för det blir snabbt väldigt varmt i rummet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Tänk när nästa stora spel släpps och alla ska börja lira samtidigt med sina feta riggar.
Då får sverige det tufft.

Möjligtvis så att vi måste sluta dammsuga som en sa

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd

Så snart har man inte råd för att spela längre.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Standarden kommer säkert!

Redan nu så råder säljstopp för vissa färdigbyggda system i USA, som då har för låg effektivitet.

Liknande har varit på tall i ett antal år även i EU.

Det är bara nätaggregatet som räknas i effektivitet tror jag. Resten har de bara satt upp en övre kWh/år gräns för.

Skrivet av CubaCola:

Undrar om det finns någon gammal kärnreaktor till salu ifrån någon skrotad rysk atomubåt man kan köpa billigt.

I övrigt så har det inte gått att använda min 5600x + 3070 när det varit varmt ute, för det blir snabbt väldigt varmt i rummet.

Du får helt enkelt ha ett vattenkylt system med extern radiator som du hänger utomhus. Som en AC

Permalänk

Dags att plocka fram mitt trogna Ace of Sweden. ;^)

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Tänk när nästa stora spel släpps och alla ska börja lira samtidigt med sina feta riggar.
Då får sverige det tufft.

Möjligtvis så att vi måste sluta dammsuga som en sa

Räcker att sätta dammsugarpåsar på utblåsen på chassit

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upaflsh:

Verkar vara på gång redan i tex. Kalifornien (California, Colorado, Hawaii, Oregon, Vermont, Washington)
https://hothardware.com/news/californias-confusing-energy-law...

Det var fake news.
https://www.youtube.com/watch?v=jOHKLyjVSuE

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Så länge mellanklasskorten är ett vettigt steg upp från föregående generation, samt energieffektivare så kan väl toppkorten gå upp i dessa smått vansinniga nivåer om de så anbelangar.
Har säkert sin målgrupp, trots att det kan dra upp till 4-500 watt..

Tror nog att man får riktigt schysst prestandauppgradering även om man tar ett kort som drar runt 200watt som vanligt?

Annars så har något gått riktigt galet här

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Vi får säkert mer prestanda vid samma förbrukning som dagens kort, men i och med den större budgeten så låter det oss få ut ännu mer prestanda. ...

Säkert lite så, eller mer konkret alternativen:
a) Bibehållen prestanda med markant lägre effektförbrukning.
b) Lite högre prestanda med bibehållen effektförbrukning.
c) Markant högre prestanda med mycket högre effektförbrukning.

Historiskt så har flaggskeppsmodellerna i grundutförande inte varit optimerade för maximal energieffektivitet, utan för maximal prestanda.

Permalänk
Medlem

Låter som ineffektivitet och inkompetens i både grafikkort och grafikmotorer.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jag blir så trött på alla hjärntvättade hobbyaktivister som så fort de hör "hög energiförbrukning" så skriker de som de blivit tränade till. Sett kommentarer som klagar på att det är fel väg med högre konsumtion och att vi måste höja prestandan på ett sätt som inte är slösaktigt.

"Oh nej grafikkortet drar närmare 300W! Låt oss ignorera att effektiviteten är högre än tidigare kort."

Jag skulle vilja se var era gamla 8800GT från den gamla goda tiden med energisnåla kort hamnar i den tabellen.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Querth:

Borde ju inte vara tillåtet egentligen? Någon standard som sätter en gräns på strömkonsumtionen för privatpersoner borde ju finnas, vi ska ju inte använda ännu mer ström eller?

Det är ingen som tvingar dig att köpa värstingkorten om det nu skulle släppas 4-500w monster.

Och vad är skillnaden på en privatperson och någon som har ett registrerat bolag bakom ryggen? Varför ska någon diskrimieras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Bryr mig 0% om hur mycket kortet drar.

Men Greta då? Hon bryr sig.

Permalänk
Avstängd

Inte en chans att jag köper, att bara kyla ca 200w tyst är inte direkt enkelt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Borde ju inte vara tillåtet egentligen? Någon standard som sätter en gräns på strömkonsumtionen för privatpersoner borde ju finnas, vi ska ju inte använda ännu mer ström eller?

500W är inte så mycket i det stora hela. Uppvärmning av hur med direktverkande el (el-element), ugnar, dammsugare, microvågsugnar, pooler etc etc.

En 500W begränsning på total förbrukning per person i ett hushåll hade varit kämpigt..... om det är det du föreslår.