Permalänk
Medlem

Vad är inom rimlig felfrekvens?

Har haft google wifi sedan november 2017 med tre puckar till 117m2 och det har på det stora hela fungerat bra. Det senaste året har jag också lyckats koppla upp vissa enheter trådat. Under hela tiden har jag upplevt random problem som mest någon gång i månaden, antingen att det bara segar ner eller att det bara försvinner. Jag har tänkt att allt internet strular ibland, så har det alltid varit men det är ändå irriterande. Det som är konstigast och som hänt två gånger nu är att internet via ethernet dött helt. Alla enheter som varit kopplade med ethernet har tappat all uppkoppling, de har kunnat koppla upp sig på wifi men det har varit extremt segt för bara de enheterna. Det är två CC ultra, en Sony tv och en PC. Första gången det hände felsökte jag som en galning och provade allt jag kunde komma på samt diskuterade här på Sweclockers. Inget fungerade tills allt helt plötsligt fungerade perfekt igen. Samma sak hände igår. Är detta grejer som man bara får leva med? Att det kvittar vilket abonnemang, vilken hårdvara man än har och hur man än bor så strular det emellanåt för att problemen sen bara försvinner? Eller går det att skaffa något system som är 99% och inte bara 90%?

En annan fråga som jag tror jag kommer få ta med Google support är att migrera nätverket från google wifi appen till Home. Har inte gjort det än och nu när jag försökte går det inte, jag följer instruktionerna, tycker jag har koll på kontona men det liksom händer bara ingenting när det klickas på migrera i wifi appen och i home appen hittas inget att "importera".

Permalänk
Rekordmedlem

Kablade nätverk brukar vara mycket pålitliga men du kanske menar att du ansluter med kabel till nån meshlänk och inte att du egentligen har problem med det riktiga kablade nätet ?
Din operatör lär i vart fall inte påverka dina lanproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kablarna går via huvudpucken och en switch men det var enda sättet att få ut trådat när i portarna i väggen. Fiberbox - Google puck - switch - enheter. Första gången kollade jag och startade om allt inklusive switchen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jorentz:

Kablarna går via huvudpucken och en switch men det var enda sättet att få ut trådat när i portarna i väggen. Fiberbox - Google puck - switch - enheter. Första gången kollade jag och startade om allt inklusive switchen.

Har du provat om trafiken funkar bara via switchen när den ligger nere mot internet om den passerar Google meshenheten ? Har du kollat på dioderna vid nätverksportarna om de indikerar länk ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.