Storbritannien överväger blockera Nvidias förvärv av ARM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Likheten är att AMD kunde dumpat support för ATi's media hårdvara (ATi All Wonder som ex.), det gjorde dom inte, den supportas fortfarande.
Det är skillnaden....

Vi får dock inte glömma att samma AMD ville ta bort support för Zen3 på B450 moderkort och ändrade sig inte förrens de fick massiv kritik av sina kunder.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av igelkotte:

3dfx var väl ett relativt stort och känt varumärke ändå. Att lägga ner det bara sådär förstår jag ändå känns som ett svek mot 3dfx fansen. Man borde kunna ha strukturerat om bolaget och fått det att gå bra igen om intresset hade funnits skulle jag gissa på.

3dfx var ett misskött företag vars teknik hade börjat halka efter flera år tidigare när de väl gick i konkurs. Att strukturera om dem var det nog ingen som trodde på. Och mig veterligen så var det väl inte riktigt ett sådant vägval man stod inför heller. De fanns vad jag vet inte några intressenter som hade en sådan ambition men Nvidia bjöd mer tex,.

Så alternativet var väl att köpa upp deras teknik och använda det som kändes relevant eller att bara "vaska" allt och låta det dö ut. Där känns det som att många tycker att Nvidia köpte på sig något slags moraliskt ansvar som i min mening bara är ett känsloargument. Det har väldigt lite bäring på vad som var tekniskt rimligt och möjligt och än mindre rent ekonomiskt gångbart.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast om denna affär blockas finns ju en uppenbar risk att Arm hamnar i limbo med kraftig uppbromsning i teknikutvecklingen som följd. De som primärs gynnas av det är datorvärldens motsvarighet till kolkraftverken: x86-tillverkarna. Med i värsta fall fortsatt duopol som primärt drabbar oss som konsumenter…

Var någonstans ser du tendenser till att ARM-plattformen skulle lida av akut brist på pengar när det gäller utveckling? Frågar du mig så är det snarare så att den plattformen utvecklas mer än någonsin. Och företagen är både kapitalstarka och många. Precis som man vill att det ska vara på en fungerande marknad…

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fikabulle:

Var någonstans ser du tendenser till att ARM-plattformen skulle lida av akut brist på pengar när det gäller utveckling? Frågar du mig så är det snarare så att den plattformen utvecklas mer än någonsin. Och företagen är både kapitalstarka och många. Precis som man vill att det ska vara på en fungerande marknad…

För att Softbank vill sälja dem, de lär inte investera stort i bolaget när de är i en säljprocess eftersom de aldrig kommer att få se avkastningen av det.

Tänker jag iaf, kan såklart inte svara för vad Yoshman tänkte

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vi får dock inte glömma att samma AMD ville ta bort support för Zen3 på B450 moderkort och ändrade sig inte förrens de fick massiv kritik av sina kunder.

Det stämmer, men var inte en del av orsaken att många system inte hade tillräckligt med minne för BIOS?
Att utrymmet inte räckte till när fler CPU'er lades till, vet att supporten för äldre CPU'er försvann på några tidiga moderkort.

Sen så kan man tycka att AMD kunde kommunicerat till partners att minnet till BIOS bör ha en viss storlek, då hade man lämnar ansvaret till partners istället.

Men håller med att det var dåligt!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

För att Softbank vill sälja dem, de lär inte investera stort i bolaget när de är i en säljprocess eftersom de aldrig kommer att få se avkastningen av det.

Tänker jag iaf, kan såklart inte svara för vad Yoshman tänkte

Eftersom de vill sälja tror jag inte de bryr sig om dotterbolaget spenderar alla pengar de har eller inte, det är ju nästa ägares problem. Bolaget gör vinster på flera hundra miljoner dollar.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Petterk:

Eftersom de vill sälja tror jag inte de bryr sig om dotterbolaget spenderar alla pengar de har eller inte, det är ju nästa ägares problem. Bolaget gör vinster på flera hundra miljoner dollar.

Jag tror inte jag förstår vad du menar.

Du skriver det till och med själv, "nästa ägares problem" och självklart vill en säljare inte orsaka problem för sina köpare?

Softbank vill ju inte göra något som minskar attraktiviteten i ARM. De vill inte heller lägga resurser som bara innebär investeringar vars avkastning de inte får ta del av.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tror inte jag förstår vad du menar.

Du skriver det till och med själv, "nästa ägares problem" och självklart vill en säljare inte orsaka problem för sina köpare?

Softbank vill ju inte göra något som minskar attraktiviteten i ARM. De vill inte heller lägga resurser som bara innebär investeringar vars avkastning de inte får ta del av.

Alltså att anställa 100 ingenjörer för löner på 80-150 tusen USD om året kommer inte göra någon skillnad på siffrorna i det avseendet och det är inte som att de dragit ner R&D medans de väntar på försäljningen. Pengarna som spenderas på R&D är dotterbolagets inte moderbolagets. Företaget har 8000 anställda, men det är bara ca 2000 som arbetar med att utveckla produkterna. Med den nivå de har nu så har de utvecklat Neoverse N2 och Cortex-A710 som jag skulle säga riktar in sig på prestanda och på desktopsidan bärbara. För att lyckas på t.ex. bärbara så är det inte Nvidia eller Qualcomm de behöver enligt hur jag ser det.

Det är inte de korta utsikterna som är intressanta för nästa ägare utan det de rapporterat upp via Softbank är att de nyare produkterna ännu inte drar in alla pengar de kan.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fikabulle:

Var någonstans ser du tendenser till att ARM-plattformen skulle lida av akut brist på pengar när det gäller utveckling? Frågar du mig så är det snarare så att den plattformen utvecklas mer än någonsin. Och företagen är både kapitalstarka och många. Precis som man vill att det ska vara på en fungerande marknad…

Både ARM64 ISA och Cortex A samt Neoverse (server-versionen av Cortex A) har utvecklats otroligt fort under de år Softbank ägt Arm.

Det är ju en direkt konsekvens av att Softbank tillät Arm rejält skruva om kostnader för FoU, innan det uppköpet hade inte Arm något som låg på samma prestandanivå som Intel och AMD. Idag är världens snabbast super-dator ARM64 baserad, Cortex X2 (som är "high-end" Cortex A) presterar långt bättre än någon Intel/AMD har räknat mer MHz (men man är fortfarande en bit efter Apple här, dock närmare än man någonsin varit sedan Apple började tillverka sina egen mikroarkitektur).

Neoverse N1 drar i absoluta termer jämnt med Zen2/Skylake baserade server CPUer, dock med väsentligt bättre perf/W. Neoverse N2 och Neoverse V1 är lanserade från Arm och ska ha 30 % resp 50 % högre prestanda per MHz jämfört med N1, första produkterna baserade på denna nya generation väntas slutet av 2021 eller början av 2022 (bl.a. AWS Graviton 3). Det måste finnas något efter N2 och V1 också, det kräver fortsatt hög FoU nivå från Arm!!!

Softbank lär knappast vilja plöja in mer än nödvändigt i Arm under säljprocessen. Priset är ju satt, om Nvidia kommer inte betala mer eller mindre oavsett hur mycket FoU som görs under säljprocessen.

Säg då att det också blir ett par misslyckade försök att sälja Arm. Förhoppningsvis är inte konkurrenterna till Arm helt värdelösa, det betyder rimligen att Arm kommer tappa i konkurrenskraft så länge ägarförhållandena är ovissa.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Idag är världens snabbast super-dator ARM64 baserad

Det är ju dock Fujitsus förtjänst då de slutat utveckla SPARC-processorer.

De lär fortsätta utveckla ARM-kärnor hur bra ARMs egna än presterar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Det är ju dock Fujitsus förtjänst då de slutat utveckla SPARC-processorer.

De lär fortsätta utveckla ARM-kärnor hur bra ARMs egna än presterar.

Om det enbart är Fujitsus förtjänst, varför såg vi då inte SPARC i toppen tidigare?

Kanske därför att ARM64 är en långt bättre ISA än både SPARC och x86_64, det p.g.a. jobbet Arm gjort med ARM64.

Världens snabbaste server CPU räknat per socket lär ju också vara ARM64 baserad, och den använder Neoverse N1 (d.v.s. Arms nu 2,5 år gamla mikroarkitektur)

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Du vet ju inte om det blir så, om Nvidia hade fått köpa så kanske vi skulle få se ARM med bra GPU till PC.

Varför så mycket hat på Nvidia för?

Kolla detta så förstår du varför hatet. Eller hatet å hatet... Man går ju inte omkring och hatar på bara så där. Kostar alldeles för mycket energi. Det är bara att man hellre skulle dö än köpt deras produkter, eller gudförbjude aktier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beo00:

Kolla detta så förstår du varför hatet. Eller hatet å hatet... Man går ju inte omkring och hatar på bara så där. Kostar alldeles för mycket energi. Det är bara att man hellre skulle dö än köpt deras produkter, eller gudförbjude aktier

Hjälper dig med rubriken på länken "Nvidia's many offences against PC Gaming."
Det sätter mer fart på en del

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Hjälper dig med rubriken på länken "Nvidia's many offences against PC Gaming."
Det sätter mer fart på en del

Tack!

Hoppas f.ö. att affären inte går igenom. nGreedia kommer att hitta på sätt att missbruka förvärvet till nackdel för konsumenter och konkurrenter som vi inte ens kan drömma om i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om det enbart är Fujitsus förtjänst, varför såg vi då inte SPARC i toppen tidigare?

Kanske därför att ARM64 är en långt bättre ISA än både SPARC och x86_64, det p.g.a. jobbet Arm gjort med ARM64.

Världens snabbaste server CPU räknat per socket lär ju också vara ARM64 baserad, och den använder Neoverse N1 (d.v.s. Arms nu 2,5 år gamla mikroarkitektur)

Klart ISA och ekosystem har betydelse, men det betyder bara att det finns bra stöd utanför ARM. T.ex. Linaro som får stå för LLVM på Windows för ARM. Klar fördel, men det är inte bara ARM själva som kan dra nytta av det, därför det inte riktigt behövs styras om till att själva producera kretsar.

Fujitsu hade nr 1 på top500.org med SPARC 2011. De har haft någon maskin med nyare generation processorer (än den från 2011) på top500.org även om inte i toppen men det gäller ju att ha några hundra tusen kärnor också.

Nr 2 på top500.org är Power9, så det är en design från 2017 i en maskin som varit uppe sedan 2018. Power10 kommer ju inte ut i maskiner fören Q4.

När det gäller att använda den i tillämpningar skulle jag inte kalla N1 gammal design och Ampere verkar ju gå med egen arkitektur igen. Ingen har ju ännu hunnit lansera nästa design, 2-5 år är inget konstigt för processorer nuförtiden.

Många av ARMs kunder kommer inte vilja designa processorer själva, men är väldigt bra på SoCs så marknad har de garanterat – även utan att producera egna kretsar under Nvidia. Hänger det inte med på high-end så kommer de titta om de kan licensiera från någon konkurrent.