Beslutångest gällande server / programmeringsdator (Linux-miljö)

Permalänk
Medlem

Beslutångest gällande server / programmeringsdator (Linux-miljö)

Hej på er!

Jag letar efter en stationär dator som jag tänkte använda för programmering i Linux-miljö samt som server, och skulle vilja ha lite hjälp att kringgå min beslutångest...

Vad tycker ni om dessa exempel? Försöker hitta något som ligger kring ~1000 kr och inte tar plats.

Exempel 1:
Lenovo ThinkCentre

Exempel 2:
HP EliteDesk 800

Vilket är det självklara valet ? Vad ska jag titta efter? Förstår dock att SSD är "ett måste".
Skulle ni ha andra råd/exempel så tittar jag gärna på de.

Bakgrund:
Lära mig programmera i Linux-miljö.
Lära mig programmera något nätverksbaserat.
Sätta upp en server för något jag själv har skapat (med andra ord inget krävande ??).
Experimentera...för mig gör det inget om dator exploderar.

Permalänk

Virtualbox är gratis annars. Så kan du testa runt lite och se om det är något som du tycker är kul att fortsätta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Virtualbox är gratis annars. Så kan du testa runt lite och se om det är något som du tycker är kul att fortsätta med.

Ja juste, det tänkte jag inte på. Jag funderade på att först köpa och installera Ubuntu på en ny SSD, men jag vill gärna ha en dator till ...

Permalänk
Medlem

Kör bara hypet v? Eller har du Windows 10 så kan du bara aktivera den inbyggda linux ?

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av S0urce:

Ja juste, det tänkte jag inte på. Jag funderade på att först köpa och installera Ubuntu på en ny SSD, men jag vill gärna ha en dator till ...

Jag tror HP-burken är "bästa" köpet, den är mer utbyggbar och har en bättre CPU om jag inte ser helt fel.