Permalänk
Medlem

Problem med nätet i byggnaden(?)

Kanske lite långsökt att skriva om detta här, men vill ändå skriva av mig lite.

I maj så installerades telia tv och öppen fiber i hyreshuset jag bor i och sen dess har nedladdnings hastighet aldrig stigit över 60Mbps, har även haft ner mot 10-1Mbps ofta med mycket högre ping än vanligt samtidigt flera gånger dagligen men mest under kvällen, och det påverkar även telias tv signal.
Trodde detta var ett övergångs problem så tänkte inte mycket på det dom första veckorna.
Har haft 100/100Mbps utan krångel innan detta, och det är inget problem med min hårdvara. (uppgraderade till 250/250 nyligen får att se om det kunde hjälpa, men nix).
Detta händer inte bara hos mig, utan hos alla (som jag pratat med) i byggnaden.

Har pratat med min internet leverantör, telia och hyresvärden utan resultat hittills.
Internet leverantören sliter sig i håret för dom kan inte hitta nåt fel hos sig.
Telia kunde inte heller hitta problem hos sig säger dom, men eftersom vi har mer än 50% mesta av tiden så känns det som dom inte tittat särskilt noga, men det har varit nån underleverantör och kollat har jag hört från grannarna.
Och hyresvärden kan kanske inte göra mycket mer än att lita på telia.

Hade inga som helst problem innan dom satte in telia som sagt och börjar bli lite less.
Nu blev det kanske mycket klagan över lite men kände behov av att gorma lite.

Om nån kan ge insikt i det hela så hade det varit väldigt trevligt.

Ber om ursäkt för gormet och ha det trevligt.

Permalänk
Medlem

Har hela huset samma problem så är det ju definitivt något med centrala switchen eller inkommande fiber i huset. Nätägaren får helt enkelt fixa det.

Permalänk
Medlem

Har du nätverksuttag eller mediaomvandlare?

Har du Telias router eller egen?

Hur kopplas router och TV in?

Är det kapaciteten i området som är dålig så är det inte alltid det går att göra något omedelbart, och det är inget de ser på ljuset om du har fiber in i lägenheten, men en mätning över tid bör se dessa problem.

Permalänk
Medlem

Skulle prata med grannarna och be dem mäta hos sig, har alla problem är det fel på installationen. Jag har också Telia fiber och TV och efter en hel del strul i början ligger min 100/100 nu hela tiden och pendlar kring 100 ner (till mig) och kring 93 upp. Om Telia har någon underentreprenör för själva installationen i huset kan det hända att de slår ifrån sig och skyller på underentreprenören som i sin tur skyller på Telia, så var det hos mig i alla fall, men efter en del bollande fram och tillbaka lyckades bostadsrättsföreningen jag bor i få klart att det inte spelade någon roll.
Från början sa Telia att om det inte var på den delen som de ansvarade för (dragningen fram till fastigheten) så skulle de debitera föreningen för felsökningskostnaden och vid kontakt med underentreprenören fick vi samma svar. Efter en del diskussioner och kontakter med jurister fick vi till slut rätsida på det och det ordnade sig utan kostnad. Vet inte ens var felet låg.

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som du inte har fiber till lägenheten utan koppar sista biten ? Vad visas det för länkhastighet på inkommande anslutning ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du nätverksuttag eller mediaomvandlare?

Har du Telias router eller egen?

Hur kopplas router och TV in?

Är det kapaciteten i området som är dålig så är det inte alltid det går att göra något omedelbart, och det är inget de ser på ljuset om du har fiber in i lägenheten, men en mätning över tid bör se dessa problem.

Har mediaomvandlare och tillgång till uttaget om jag skulle få för mig att koppla förbi den. Vilket jag testat göra flera gånger utan att det blir nån skillnad.

Har egen d-link dir 859 router och den går in i lan1 i omvandlaren men har testat koppla bort den också utan resultat, så antagligen inga problem med den.
Tv går in i lan2 enligt instruktionerna jag fick

Skrivet av serafim:

Skulle prata med grannarna och be dem mäta hos sig, har alla problem är det fel på installationen. Jag har också Telia fiber och TV och efter en hel del strul i början ligger min 100/100 nu hela tiden och pendlar kring 100 ner (till mig) och kring 93 upp. Om Telia har någon underentreprenör för själva installationen i huset kan det hända att de slår ifrån sig och skyller på underentreprenören som i sin tur skyller på Telia, så var det hos mig i alla fall, men efter en del bollande fram och tillbaka lyckades bostadsrättsföreningen jag bor i få klart att det inte spelade någon roll.
Från början sa Telia att om det inte var på den delen som de ansvarade för (dragningen fram till fastigheten) så skulle de debitera föreningen för felsökningskostnaden och vid kontakt med underentreprenören fick vi samma svar. Efter en del diskussioner och kontakter med jurister fick vi till slut rätsida på det och det ordnade sig utan kostnad. Vet inte ens var felet låg.

Har pratat med grannarna redan och det är hela byggnaden som har problem.
Och jag hade som sagt 100/100 innan (250/250 nu för att se om det kunde hjälpa, men nix) som funka utan problem innan telia kom in och peta.

Skrivet av mrqaffe:

Det låter som du inte har fiber till lägenheten utan koppar sista biten ? Vad visas det för länkhastighet på inkommande anslutning ?

Ingen aning om det är koppar eller fiber sista biten, kan bara se att jag har ett vanligt nätverks (rj45 heter det väl?) uttag i väggen. men som sagt så var det inga problem innan telia kom in i bilden

Kan nog nämnas att min bror som bor i en annan byggnad över gatan inte har några problem, samma hyresvärd och telia installerat samtidigt.

Snabb speedtest här

Permalänk
Moderator

Ändrades något i din lägenhet när Telia kom in? Eller är installationen den samma?
Om inget ändrats hemma hos dig så måste det ju vara någon av Telia installerad utrustning som felar.

Jag skulle gå på hyresvärden i första läget. Jag gissar att det är de som äger nätet, och om flera hushåll i fastigheten har problem så ligger det helt klart i deras intresse att saker funkar. Bra om ni är några grannar som kan gå ihop. Det räcker kanske om ni skriver någon gemensam beskrivning och att du sedan drar i detta mot hyresvärden om de andra inte orkar göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ändrades något i din lägenhet när Telia kom in? Eller är installationen den samma?
Om inget ändrats hemma hos dig så måste det ju vara någon av Telia installerad utrustning som felar.

Jag skulle gå på hyresvärden i första läget. Jag gissar att det är de som äger nätet, och om flera hushåll i fastigheten har problem så ligger det helt klart i deras intresse att saker funkar. Bra om ni är några grannar som kan gå ihop. Det räcker kanske om ni skriver någon gemensam beskrivning och att du sedan drar i detta mot hyresvärden om de andra inte orkar göra det.

Det ända som ändrades i lägenheten var att nån underleverantör till telia satte in omvandlaren. Och hörde av mig till hyresvärden nu på morgonen men dom dirigera mig till telia då det är dom som har hand om nätet nu med sitt öppna fiber, och min internet leverantör och dom har redan sagt att det är telia dom klagar till.

Permalänk
Moderator
Skrivet av salking:

Det ända som ändrades i lägenheten var att nån underleverantör till telia satte in omvandlaren. Och hörde av mig till hyresvärden nu på morgonen men dom dirigera mig till telia då det är dom som har hand om nätet nu med sitt öppna fiber, och min internet leverantör och dom har redan sagt att det är telia dom klagar till.

Jag hade hört av mig till hyresvärden igen. Tala om för dem att Telia inte gör något och att det är de (hyresvärden) som äger byggnaden och beställt nätet. Fungerar inte utrustningen i en hyreslägenhet kan det vara skäl till hyreslättnad tills problemet är fixat.

Och som sagt, gå ihop med grannarna så att ni är flera som pratar med enad röst.

Permalänk
Moderator

Kan också vara bra att undanröja att det inte är din dator eller nätverkskabel som ställer till med detta. Har du provat med mer än en dator och mer än en kabel direkt i uttaget?

Permalänk
Medlem

Kabel ja, dator nej.
Det ska dock komma en från min internet leverantör med laptop nästa vecka för att kunna säga till telia att det faktiskt är så som vi säger.

Och planerar att gå runt och få alla i byggnaden att felanmäla samtidigt så det kanske blir en liten ping på någons radar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag hade hört av mig till hyresvärden igen. Tala om för dem att Telia inte gör något och att det är de (hyresvärden) som äger byggnaden och beställt nätet. Fungerar inte utrustningen i en hyreslägenhet kan det vara skäl till hyreslättnad tills problemet är fixat.

Och som sagt, gå ihop med grannarna så att ni är flera som pratar med enad röst.

Varför skulle det ha med fastighetsnätet att göra om detta inte förändrades?

Får du 38,90 Mbit/s i nerladdning och 273,64 Mbit/s i uppladdning skulle jag säga att det är dags att testa med en annan dator och koppla förbi tjänstefördelaren som bara sitter där för att du ska kunna använda TVn utan router som vet vad de ska göra med TV-VLAN.

Fastighetsägaren har inget att göra med switcharna i eller utanför huset eller några andra flaskhalsar i nätet. Har de Telia Öppen Fiber har de knappast gruppanslutning.

När han testat med två datorer och olika nätverkskablar och antecknat tider då hastigheten går ner kan han felanmäla så att Telia Öppen Fiber kan hitta och fixa felet. Se också till så att en av dessa datorer (om båda har samma problem) sitter inkopplad och är igång 24/7.

Permalänk
Moderator
Skrivet av salking:

Kabel ja, dator nej.
Det ska dock komma en från min internet leverantör med laptop nästa vecka för att kunna säga till telia att det faktiskt är så som vi säger.

Och planerar att gå runt och få alla i byggnaden att felanmäla samtidigt så det kanske blir en liten ping på någons radar.

Bra. Och som sagt så är det ju din hyresvärd som ingått avtal med Telia om leverans av infrastrukturen, så oavsett om de tycker det eller ej så är det de som är ansvarig gentemot dig och dina grannar. Visst kan det vara en fördel att ha direktkontakt med leverantören, men om de inte gör något är det ju inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av salking:

Kabel ja, dator nej.
Det ska dock komma en från min internet leverantör med laptop nästa vecka för att kunna säga till telia att det faktiskt är så som vi säger.

Och planerar att gå runt och få alla i byggnaden att felanmäla samtidigt så det kanske blir en liten ping på någons radar.

Tvivlar på att de pratar om sina egna tekniker och är det kapacitetsproblem hjälper ju inte en sådan åtgärd om teknikern mäter godkänt. Det är väldigt vanligt att datorer påverkar mätresultat, så där får du i värsta fall en räkning från teknikern för deras tid.

Permalänk
Moderator
Skrivet av Petterk:

Varför skulle det ha med fastighetsnätet att göra om detta inte förändrades?

Får du 38,90 Mbit/s i nerladdning och 273,64 Mbit/s i uppladdning skulle jag säga att det är dags att testa med en annan dator och koppla förbi tjänstefördelaren som bara sitter där för att du ska kunna använda TVn utan router som vet vad de ska göra med TV-VLAN.

Fastighetsägaren har inget att göra med switcharna i eller utanför huset eller några andra flaskhalsar i nätet. Har de Telia Öppen Fiber har de knappast gruppanslutning.

När han testat med två datorer och olika nätverkskablar och antecknat tider då hastigheten går ner kan han felanmäla så att Telia Öppen Fiber kan hitta och fixa felet. Se också till så att en av dessa datorer (om båda har samma problem) sitter inkopplad och är igång 24/7.

Detta får jag inte alls ihop.

- Enligt TS kom problemet när hyresvärden bytte till Telia Öppen Fiber.
- Det är hyresvärden som bestämmer över avtalet med Telia Öppen Fiber, TS har ingen relation till detta. Öppen fiber erbjuds som en del av paketet som hyresvärden hyr ut till TS. Så det är rätt att hyresvärden inte ansvarar för switcharna, men hyresvärden ansvarar för att det fungerar som det ska eftersom de hyr ut lösningen.
- TS har testat att koppla förbi sin router. Dock ej testat med annan dator som jag också tipsat om att göra.

Skrivet av Petterk:

Tvivlar på att de pratar om sina egna tekniker och är det kapacitetsproblem hjälper ju inte en sådan åtgärd om teknikern mäter godkänt. Det är väldigt vanligt att datorer påverkar mätresultat, så där får du i värsta fall en räkning från teknikern för deras tid.

Eftersom flera grannar verkar uppleva samma så minskar det ju risken att det är TS dator som är problemet, men det skadar ju inte att prova med en annan dator. Tråkigt om datorn är problemet, men bättre med ett problem som man kan lösa själv och slippa vänta på att nätägaren ska göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta får jag inte alls ihop.

- Enligt TS kom problemet när hyresvärden bytte till Telia Öppen Fiber.
- Det är hyresvärden som bestämmer över avtalet med Telia Öppen Fiber, TS har ingen relation till detta. Öppen fiber erbjuds som en del av paketet som hyresvärden hyr ut till TS. Så det är rätt att hyresvärden inte ansvarar för switcharna, men hyresvärden ansvarar för att det fungerar som det ska eftersom de hyr ut lösningen.
- TS har testat att koppla förbi sin router. Dock ej testat med annan dator som jag också tipsat om att göra.

Hyresvärden har ingenting med felsökning och felavhjälpning att göra. Alla fel inkl fel på fastighetsnät fastighetsägaren själv installerat och äger anmäls till leverantören när man har avtal med Telia Öppen Fiber. Det är Telia som får bestämma om de ska stå för felet eller om fastighetsägaren får skicka ut egna tekniker, senare brukar bara gälla om installationen inte är klar.

Annan dator är inget tips, det är ett måste för TS att fullgöra sin egna felsökningsplikt om han inte vill få en räkning från Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tvivlar på att de pratar om sina egna tekniker och är det kapacitetsproblem hjälper ju inte en sådan åtgärd om teknikern mäter godkänt. Det är väldigt vanligt att datorer påverkar mätresultat, så där får du i värsta fall en räkning från teknikern för deras tid.

Det var han jag prata med personligen när jag var på deras kontor som sa att han skulle komma och testa då jag inte har omedelbar tillgång till en andra dator.
Det är ett lokalt företag som är min leverantör, inte helt säker på vad hans befattning är i företaget dock.

Kom på det nu att jag har en äldre dator som jag inte haft igång sen jag skaffade min nuvarande, ska testa sätta ihop den under helgen, men det skulle inte förvåna mig om den ger samma resultat.

men som det sagt så måste det testas.

Hur kan man begära att man testar med två åtkomst punkter?
Det är inte alla som har tillgång till en andra dator och mobiler är väl inte giltiga mätpunkter?

Permalänk
Moderator
Skrivet av Petterk:

Hyresvärden har ingenting med felsökning och felavhjälpning att göra. Alla fel inkl fel på fastighetsnät fastighetsägaren själv installerat och äger anmäls till leverantören när man har avtal med Telia Öppen Fiber. Det är Telia som får bestämma om de ska stå för felet eller om fastighetsägaren får skicka ut egna tekniker, senare brukar bara gälla om installationen inte är klar.

Annan dator är inget tips, det är ett måste för TS att fullgöra sin egna felsökningsplikt om han inte vill få en räkning från Telia.

Hur man praktiskt går till väga och vad som gäller avtalsmässigt är två skilda frågor. Öppen fiber erbjuds i ett paket som hyresvärden hyr ut till TS. Därmed är hyresvärden ansvarig. Om TS inte tycker att Telia lyssnar så är det hyresvärden hen måste vända sig till för att kanske få lite bättre fart. Det kanske inte rör sig om många kronor här, men om utrustningen i hyresbostaden inte fungerar som den ska så är det skäl till nedsättning av hyran.

Jag håller med dig om att det är bra att testa med annan dator, men det är så klart upp till TS att avgöra om hen vill göra det eller hellre riskera att få en faktura för onödig felsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hur man praktiskt går till väga och vad som gäller avtalsmässigt är två skilda frågor. Öppen fiber erbjuds i ett paket som hyresvärden hyr ut till TS. Därmed är hyresvärden ansvarig. Om TS inte tycker att Telia lyssnar så är det hyresvärden hen måste vända sig till för att kanske få lite bättre fart. Det kanske inte rör sig om många kronor här, men om utrustningen i hyresbostaden inte fungerar som den ska så är det skäl till nedsättning av hyran.

Jag håller med dig om att det är bra att testa med annan dator, men det är så klart upp till TS att avgöra om hen vill göra det eller hellre riskera att få en faktura för onödig felsökning.

TS har inte Telia som leverantör, det är leverantörens jobb att guida dig genom den felsökning som Telia efterfrågar och felanmäla till Telia och tydligen hade det inte gått så långt ännu.

Ingen hyresvärd kommer p.g.a. prestandaproblem sänka hyran, utan gruppanslutning är det inte ens säkert att fibern ens är inräknad i hyran utan det enda som det betalas för är att Telia skickar vidare SVTs kanaler och TV4 analogt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av salking:

Hur kan man begära att man testar med två åtkomst punkter?
Det är inte alla som har tillgång till en andra dator och mobiler är väl inte giltiga mätpunkter?

Det är inte alltid det begärs i första ledet, men ser de inget fel från Telias håll (när de kollar på distans) kommer du få besked om att problemet inte sitter i nätet eller att du behöver testa med en annan dator. Det tar säkert 2-6 veckor innan du får detta beskedet.

Skickas tekniker från fibernätet ut till dig utan att det är fel i nät utan i din egen utrustning kan det bli aktuellt med en avgift.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av salking:

Har mediaomvandlare och tillgång till uttaget om jag skulle få för mig att koppla förbi den. Vilket jag testat göra flera gånger utan att det blir nån skillnad.

Har egen d-link dir 859 router och den går in i lan1 i omvandlaren men har testat koppla bort den också utan resultat, så antagligen inga problem med den.
Tv går in i lan2 enligt instruktionerna jag fick

Har pratat med grannarna redan och det är hela byggnaden som har problem.
Och jag hade som sagt 100/100 innan (250/250 nu för att se om det kunde hjälpa, men nix) som funka utan problem innan telia kom in och peta.

Ingen aning om det är koppar eller fiber sista biten, kan bara se att jag har ett vanligt nätverks (rj45 heter det väl?) uttag i väggen. men som sagt så var det inga problem innan telia kom in i bilden

Kan nog nämnas att min bror som bor i en annan byggnad över gatan inte har några problem, samma hyresvärd och telia installerat samtidigt.

Snabb speedtest här

https://www.speedtest.net/result/11838601792.png

Jag förstår inte, du säger att du har en mediaomvandlare men samtidigt att du "skulle kunna koppla förbi den" blandar du ihop mediaomvandlare och tjänstefördelare, det jag försöker få fram är om du har fiber till bostaden eller om du har fiber till huset och kopparnätverk till bostaden, endera har du optisk eller elektrisk anslutning till bostaden, strunta i hur huset är anslutet, vad har du till din bostad ?

Att mäta bandbredden är inte att kolla länkhastigheten, länkhastigheten är 100 eller 1000 Mbit/s och du kan läsa av den på din routers wanport, i nån meny eller via lysdioder vid den fysiska porten.

Permalänk
Medlem

Lol och nu efter jag vaknat (sover under dagen då jag jobbar natt) och testat igen så vips

så funkar det som det ska.
Tack till alla som skrivit och diskuterat med mig.
Får ta och kolla med min leverantör när jag kan om dom vet vad, om nåt som åtgärdats under dagen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av salking:

Lol och nu efter jag vaknat (sover under dagen då jag jobbar natt) och testat igen så vips

https://www.speedtest.net/result/11840474327.png

så funkar det som det ska.
Tack till alla som skrivit och diskuterat med mig.
Får ta och kolla med min leverantör när jag kan om dom vet vad, om nåt som åtgärdats under dagen.

Bra att det löst sig men jag har en liten fråga, vilken operatör har du ? Det har ju inte framkommit vilken operatör du använder utan bara att det skett ett byte till Öppen fiber men vilken operatör har du ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bra att det löst sig men jag har en liten fråga, vilken operatör har du ? Det har ju inte framkommit vilken operatör du använder utan bara att det skett ett byte till Öppen fiber men vilken operatör har du ?

Jag har en leverantör som heter surfia.
Ganska litet företag (tror jag) så jag trodde inte så många skulle känna till det.
Men dom går ju som sagt över telias öppna fiber sen det köptes in av laholmshem.

Permalänk
Medlem

Okej, du har en mycket liten ISP helt enkelt. Det kan helt enkelt vara så att de får slut på kapacitet, särskilt kvällstid - inget ovanligt alls.

https://www.peeringdb.com/net/15977

Permalänk
Medlem

"Trodde detta var ett övergångs problem"
Va? Hur tror folk att nätverk fungerar egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

"Trodde detta var ett övergångs problem"
Va? Hur tror folk att nätverk fungerar egentligen?

Inget ovanligt i nätverk där man stryper hastigheten för att kunna leverera olika hastigheter till olika kunder. Hände mig också vid ett byte av IP. I början varierade hastigheten ganska mycket men efter någon vecka var den stabil och varierade bara, troligen beroende på belastningen, några procent upp eller ner från den hastighet jag betalade för.