Domänleverantörer, olika prestanda?

Permalänk
Medlem

Domänleverantörer, olika prestanda?

Hejsan

Dum fråga som antagligen har ett enkelt svar:
Om jag har domäner utspridda lite varstans (Webbsupport, Loopia, GoDaddy osv) men kör VPSer i Sverige och bara pekar om DNSerna, kan det bli skillnad i prestanda då för de som besöker hemsidorna? Tänkte om en leverantör i USA gör att trafiken måste routas på ett visst sätt.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hejsan

Dum fråga som antagligen har ett enkelt svar:
Om jag har domäner utspridda lite varstans (Webbsupport, Loopia, GoDaddy osv) men kör VPSer i Sverige och bara pekar om DNSerna, kan det bli skillnad i prestanda då för de som besöker hemsidorna? Tänkte om en leverantör i USA gör att trafiken måste routas på ett visst sätt.

Tack på förhand

Det spelar ingen som helst roll prestandamässigt var domänen är registrerad (vilken registrar).
Det spelar viss roll är vilka namnservrar som används (kan vara en tjänst tillhandahållen av samma leverantör som är registrar, kan vara separat tjänst).

Det är dock bara själva namnuppslaget i sig som påverkas av detta (görs innan anslutning kan öppnas till webbservern, svaret sparas i cache), trafiken till webbplatsen tar samma väg oavsett.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag förstår, tack!
Anledningen att jag undrar är att jag har en VPS med ett par sidor på och alla är snabba utom en. De snabba är köpta i Sverige medan den långsamma köptes hos Porkbun i USA och prestandan är så slö att sidan inte går att mäta i Google Page Insights eller andra liknande system. Det skiljer inget specifikt mot de andra sidorna heller, förutom att denna är betydligt mindre vilket borde vara positivt.