Hörlursförstärkare iFi Audio HIP DAC, fungerar ej som tänkt

Permalänk

Hörlursförstärkare iFi Audio HIP DAC, fungerar ej som tänkt

Jag köpte precis min första hörlursförstärkare. iFi HIP DAC. Den ger ljud, lagom högt till så högt jag vill. Jag har rätt tungdrivna hörlurar. Ljudet är däremot inte som jag förväntat mig. Det låter lite grötigt, lite dovt. Jag tycker att det blir bättre om jag kopplar till min dators moderkort, vilket inte känns helt hundra. Dessutom händer inget om jag försöker ladda DAC'n. Ingen lampa lyser eller något, varken om jag laddar via USB från datorn eller från min telefonladdare direkt från eluttaget. Jag har kontaktat deras support kring det men inte fått något svar än som hjälper, eller ens fått svar om något ska lysa eller ej (vilket det brukar göra). Tips?

iFi Audio HIP DAC

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Det sitter en liten led under usb-c porten som ska blinka när du laddar. Den visar även batterinivå med olika färger när du använder den. Den går inte att ladda via usb-a porten. Den kör alltid från batteri och går inte att strömsätta via usb. Hoppas det är till någon hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Det låter lite grötigt, lite dovt.

Dum fråga: testat med och utan xBass? (du kanske råkat knäppa på den?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av kaptenperre:

Jag köpte precis min första hörlursförstärkare. iFi HIP DAC. Den ger ljud, lagom högt till så högt jag vill. Jag har rätt tungdrivna hörlurar. Ljudet är däremot inte som jag förväntat mig. Det låter lite grötigt, lite dovt. Jag tycker att det blir bättre om jag kopplar till min dators moderkort, vilket inte känns helt hundra. Dessutom händer inget om jag försöker ladda DAC'n. Ingen lampa lyser eller något, varken om jag laddar via USB från datorn eller från min telefonladdare direkt från eluttaget. Jag har kontaktat deras support kring det men inte fått något svar än som hjälper, eller ens fått svar om något ska lysa eller ej (vilket det brukar göra). Tips?

iFi Audio HIP DAC

Vilka hörlurar?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Den har inte fått jättebra betyg av AudioScience

Ljudkvalitén verkar inte vara så bra, X-Bass höjer hela registret från 500Hz.
Enda som den fick bra kritik för är att den är kraftfull, men det är inge vidare när det är så mycket brus och distortion.

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H Liquid metal, RTX3070 Liquid metal
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro, Audeze Maxwell

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Det sitter en liten led under usb-c porten som ska blinka när du laddar. Den visar även batterinivå med olika färger när du använder den. Den går inte att ladda via usb-a porten. Den kör alltid från batteri och går inte att strömsätta via usb. Hoppas det är till någon hjälp.

Tack för svaren! Jag hade lyckats missa den lilla led lampan under ubs-c porten. Den täcks delvis av kontakten när man kopplar in och jag kollade på framsidan där det finns flera led. Märkligt att supporten inte skrev något om det, men nu laddar den och indikerar laddning.

Angående hörlurarna så är jag inte helt säker på exakt modell. Det är Denon lurar som jag köpt begagnad och som kostade runt 3000 kr nya. De fungerar bra när jag kopplar direkt i datorns utgång. Ljudet är annorlunda när jag kör via mobil -> iFi -> hörlurarna. Jag kör utan xbass, men har testat med det påslaget också. Bra med en basfunktion som inte boostar extremt mycket, då kanske den går att använda någon gång. Men jag tycker ljudet är sämre (lite grötigare) via mobilen -> iFi. Kan det vara mobilen som ställer till det? Huawei p30 pro. Jag ska testa lite mer sen.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Skrivet av Pontooz:

Den har inte fått jättebra betyg av AudioScience

Ljudkvalitén verkar inte vara så bra, X-Bass höjer hela registret från 500Hz.
Enda som den fick bra kritik för är att den är kraftfull, men det är inge vidare när det är så mycket brus och distortion.

Ajdå, jag vill gärna ha en hörlursförstärkare som är portabel. Kanske får lämna tillbaka denna om det går, eller sälja begagnat. Vet du någon annan som ger bättre ljud och inte är allt för dyr?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Skrivet av kaptenperre:

Jag köpte precis min första hörlursförstärkare. iFi HIP DAC. Den ger ljud, lagom högt till så högt jag vill. Jag har rätt tungdrivna hörlurar. Ljudet är däremot inte som jag förväntat mig. Det låter lite grötigt, lite dovt.

tippar på att den inbyggda "basförbättringsfunktionen" är skurken testa att stänga av den.

Skrivet av kaptenperre:

Jag tycker att det blir bättre om jag kopplar till min dators moderkort, vilket inte känns helt hundra. Dessutom händer inget om jag försöker ladda DAC'n. Ingen lampa lyser eller något, varken om jag laddar via USB från datorn eller från min telefonladdare direkt från eluttaget. Jag har kontaktat deras support kring det men inte fått något svar än som hjälper, eller ens fått svar om något ska lysa eller ej (vilket det brukar göra). Tips?

iFi Audio HIP DAC

du laddar via usb-C porten och använder dacen via usb-A porten tolkar jag det som.

hittar ingen användarmanual för produkten så svårt att säga men dömt från bilden där de har en Ajfån kopplad till den så tolkar jag som att det är usb-A porten som är för dacen.

så vill du använda dacen till en dator så tippar jag att du behöver en usb-a (male) till usb-a (male) kabel att ansluta med om du inte har en usb-c port på datorn och kan använda usb-c otg adaptern i den.

edit: hitta manualen.

https://ifi-audio.com/wp-content/uploads/2020/07/hip-dac-User...

det är usb-A porten som är för dacen. usb-c porten är endast för laddning.

har du anslutit laddningen via usb-c porten?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Ajdå, jag vill gärna ha en hörlursförstärkare som är portabel. Kanske får lämna tillbaka denna om det går, eller sälja begagnat. Vet du någon annan som ger bättre ljud och inte är allt för dyr?

Har ingen aning vad det finns för liknande produkter. Man kan gissa att det är bättre & billigare att köra hörlurarna direkt i mobilen om du kan leva med lägre ljudnivå.

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H Liquid metal, RTX3070 Liquid metal
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro, Audeze Maxwell

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Jag köpte precis min första hörlursförstärkare. iFi HIP DAC. Den ger ljud, lagom högt till så högt jag vill. Jag har rätt tungdrivna hörlurar. Ljudet är däremot inte som jag förväntat mig. Det låter lite grötigt, lite dovt. Jag tycker att det blir bättre om jag kopplar till min dators moderkort, vilket inte känns helt hundra. Dessutom händer inget om jag försöker ladda DAC'n. Ingen lampa lyser eller något, varken om jag laddar via USB från datorn eller från min telefonladdare direkt från eluttaget. Jag har kontaktat deras support kring det men inte fått något svar än som hjälper, eller ens fått svar om något ska lysa eller ej (vilket det brukar göra). Tips?

iFi Audio HIP DAC

Rekommenderar att läsa denna

https://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733.h...

// LZ

Permalänk
Medlem

Jag kan varmt rekommendera Qudelix 5k.
Otroligt prisvärd och fylld med funktioner.

Funkar med DT 1990 Pro och Sundara (använder balanserad kabel med dessa).

https://www.qudelix.com/

Köpte min från ett polskt företag på Ebay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

😂👍🎶