Vilka radiatorer passar NZXT H510 Elite?

Permalänk
Medlem

Vilka radiatorer passar NZXT H510 Elite?

Håller på att planera en custom loop och chassit jag har är en H510 Elite. Inte världens bästa för vattenkylning men det ska gå.

Är det någon som har gett sig på att montera radiatorer fram och bak i det chassit? Vad jag förstått så är den lite kinkig med vad som passar och inte passar.

Tänkte köra allt från EKWB och deras SE 120mm Slim Classic längst bak och SE 280mm Slim framme.

Någon som vet vad som passar?

Permalänk

på Inet ser man vilka radiatorer som får plats.
https://www.inet.se/produkt/6903648/nzxt-h510-elite-svart?gcl...

där kan du se lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApelsinKrokant23:

på Inet ser man vilka radiatorer som får plats.
https://www.inet.se/produkt/6903648/nzxt-h510-elite-svart?gcl...

där kan du se lite.

Är nog blind. 😅
Var på inet ser du det?

Permalänk
Viking
Skrivet av xSean145:

Är nog blind. 😅
Var på inet ser du det?

Under specifikationer om chassit. Sedan under vattenkylning står det vilken storlek på radiator som får plats i fram och bak.

Radiator fram (max): 240mm, 280mm

Radiator bak (max): 120mm

Max tjocklek vattenkylning: 60 mm fram, 60 mm bak

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Under specifikationer om chassit. Sedan under vattenkylning står det vilken storlek på radiator som får plats i fram och bak.

Radiator fram (max): 240mm, 280mm

Radiator bak (max): 120mm

Max tjocklek vattenkylning: 60 mm fram, 60 mm bak

Jaha!
Jag tänkte mer specifikt på vilka märken och modeller som passar. Om man kolla på Custom loop builds för det chassit så klagar folk på att radiatorerna är antingen för långa eller att skruvhålen inte matchar hålen i chassit. 😐

Permalänk
Viking
Skrivet av xSean145:

Jaha!
Jag tänkte mer specifikt på vilka märken och modeller som passar. Om man kolla på Custom loop builds för det chassit så klagar folk på att radiatorerna är antingen för långa eller att skruvhålen inte matchar hålen i chassit. 😐

Ja, det går inte att se.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Är nog blind. 😅
Var på inet ser du det?

under specifikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja, det går inte att se.

Man vill ju vara säker innan man köper så det inte blir massa returer. Får nog öppna burken och mäta inre måtten ordentligt.

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Man vill ju vara säker innan man köper så det inte blir massa returer. Får nog öppna burken och mäta inre måtten ordentligt.

det är inte så stor skillnad på dom. visst kan det diffa lite men inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApelsinKrokant23:

det är inte så stor skillnad på dom. visst kan det diffa lite men inte så mycket.

Ja det är just den lilla diffen som gör att en del radiatorer inte passar i chassit. Det kan vara upp till 1cm i skillnad på dom.

Permalänk

240mm borde passa vilken som iom att 280mm ska passa.

280 kanske är lite kinkigare men om du tar den mest kompakta 280mm kylaren du hittar hos EK så passar det nog utan problem.

ser ju inte supertajt ut iaf om man monterar kylaren på insidan om fläktplattan

visserligen aio som är monterad men gör nog mindre skillnad då radiatorerna generellt brukar vara väldigt lika.

fläktarna kan ju även monteras på andra sidan plattan där orginalen som kommer med chassit sitter från fabrik skruvade genom bracketen in i skruvhålen på radiatorn om du inte vill ha fläktarna på insidan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

240mm borde passa vilken som iom att 280mm ska passa.

280 kanske är lite kinkigare men om du tar den mest kompakta 280mm kylaren du hittar hos EK så passar det nog utan problem.

ser ju inte supertajt ut iaf om man monterar kylaren på insidan om fläktplattanhttps://linustechtips.com/uploads/monthly_2020_04/20200423_000107.thumb.jpg.168c2f9117a7b9349d1e9d1e29868f49.jpg

visserligen aio som är monterad men gör nog mindre skillnad då radiatorerna generellt brukar vara väldigt lika.

fläktarna kan ju även monteras på andra sidan plattan där orginalen som kommer med chassit sitter från fabrik skruvade genom bracketen in i skruvhålen på radiatorn om du inte vill ha fläktarna på insidan.

EKs grejer ser ut att vara väldigt svårmonterade i H510 Elite pga metallboxen runt radiatorerna. Corsairs radiatorer är mindre på papper men dom sätter på deras förbannade logga på sidan. Skulle OCDea ur på det.
Jag har mackat in bracketen som du sa redan. Tar upp alldeles för mycket utrymme annars.

Här i 6:10 pratar han om att den från EK är för hög.
Antar att han menar att det är för mycket kant på undersidan som tar i PSU shrouden.

Permalänk

jo är nog höjden som är problemet.

och ja EK verkar inte va speciellt kompakta.

denna tror jag det är han monterat i videon du länkade

https://www.ekwb.com/shop/ek-coolstream-se-280-slim-dual

så den kommer ju uppenbarligen passa om du är villig att justera skruvhålen lite i fläktplåten så du kan skjuta upp kylaren de mm som fattas i botten för ser ut att finnas mer utrymme över kylaren än han använt i videon.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa samma case och vattenkyla, får jag fråga om det gick bra för dig? Hur är temperaturerna och ljudnivån?

Känns som att man antingen kan få ett snyggt case, ett svalt case ELLER ett tyst case men aldrig alla tre samtidigt 😄

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white