Steam Deck siktar på stöd för Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

Det här är ju mer en grej än steam machines dock
En riktig produkt.

Steam machines var ju bara att valve sa åt PC-byggare "installera linux på relativt små datorer".

Jo precis. Det var ju en fin tanke, att liksom sätta en minimi-spec och låta vem som helst bygga, men i slutändan hade det nog varit bra att ha både en mer specificerad specifikation och att ha knutit någon eller några tillverkare lite hårdare till maskinerna. Mer åt Intels krav på vad som fick kallas Ultrabooks än MS krav för att vara redo för Vista liksom.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av snajk:

Jo precis. Det var ju en fin tanke, att liksom sätta en minimi-spec och låta vem som helst bygga, men i slutändan hade det nog varit bra att ha både en mer specificerad specifikation och att ha knutit någon eller några tillverkare lite hårdare till maskinerna. Mer åt Intels krav på vad som fick kallas Ultrabooks än MS krav för att vara redo för Vista liksom.

Jo sen framförallt så saknades det ju helt någon slags plan för att ha spel på den.
Proton existerade inte när den lanserades. Så för användare som bara ville använda det som "en konsol" (vilket var Valves ambition) så var ju spelutbudet:
Varsågod här är fem indiespel, ett AAA-spel som är två år gammalt och tux racer. Ungefär, knappt ens en överdrift

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

Jo sen framförallt så saknades det ju helt någon slags plan för att ha spel på den.
Proton existerade inte när den lanserades. Så för användare som bara ville använda det som "en konsol" (vilket var Valves ambition) så var ju spelutbudet:
Varsågod här är fem indiespel, ett AAA-spel som är två år gammalt och tux racer. Ungefär, knappt ens en överdrift

Jo absolut. Men även då var väl tanken att det skulle gå att installera Windows på maskinerna? Då är de ju inte så unika längre förstås, men att köra Linux på en spelmaskin var ju ganska dumt då.

Sen kan man ju se det som att arbetet med Steam Machines ändå hade en viss påverkan. Det kom ett gäng mindre datorer med prestanda nog för spel och så efteråt, som inte fanns tidigare. Minns inte vad de hette riktigt men typ Zotac Box och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bra med fokus på detta, kommer själv köra Windows på min. Om det blir 10 eller 11 beror helt på vad som stöds och vad som ger bäst prestanda. Räknar med 11.

Tacksamt att Valve verkar ha tagit åt sig bristerna med speciellt Steam machine men också känner av vart branschen är på väg och vart kunderna står. Ser fram emot min när den väl anländer. 2022 Q1 men "Valve Time" är ju ett fenomen också, och rådande komponentbrister.

Bäst prestanda är nog Steam OS 3 😉

Jag tycker det är synd...jag förstår varför man gör det, men när Proton är såpass moget, tryck över fler till Linux så vi kan släppa Windows för vanliga människor en gång för alla

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

Bäst prestanda är nog Steam OS 3 😉

Jag tycker det är synd...jag förstår varför man gör det, men när Proton är såpass moget, tryck över fler till Linux så vi kan släppa Windows för vanliga människor en gång för alla

Inte aktuellt att nedgradera till Linux för en dator som endast lär användas till spel. Sämre kompatibilitet och lägre prestanda är det nog bara de mest fanatiska linuxanvändarna som accepterar.

Fritt fram för Valve att bevisa motsatsen med långa listor där spel som faktiskt kräver något presterar bättre. Flera har efterfrågat detta tidigare.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med kompabilitet för Direct storage?
Är det en självklarhet eftersom att enheten har RDNA2?

Nu kanske jag rör ihop det här, men behövs det viss GPU prestanda för detta då det inte är CPU utan GPU som sköter komprimering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Inte aktuellt att nedgradera till Linux för en dator som endast lär användas till spel. Sämre kompatibilitet och lägre prestanda är det nog bara de mest fanatiska linuxanvändarna som accepterar.

Fritt fram för Valve att bevisa motsatsen med långa listor där spel som faktiskt kräver något presterar bättre. Flera har efterfrågat detta tidigare.

Det krävs användare för att påvisa bättre kompabilitet, och det krävs kompabilitet för att locka användare.

Som någon som kört Linux endast för spel senaste två åren har jag hittills inte stött på något spel (som jag kör) som inte funkar, vissa kräver lite fix (Anti-cheat kan ställa till det ibland), men den stora majoriteten fungerar direkt och dessutom rullar minst lika bra som i Windows.

Utvecklingen går fantastiskt fort för Vulkan och speciellt Proton och "spela-på-linux"-communityt så att det sker förbättringar månad till månad. Det handlar helt enkelt om att ge ett alternativ.

Förresten, här har du en länk på det du efterfrågar.
https://www.protondb.com/

Edit*
Som förklaring till mitt tidigare svar, Steam OS "lär" ge en rejäl prestandaputt då det lär optimeras väldigt hårt till den aktuella hårdvaran. Precis som med konsoler så handlar det om att utnyttja så mycket man kan av det man har, där ligger tyvärr Windows ljusår bakom.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fearnox:

Hur ser det ut med kompabilitet för Direct storage?
Är det en självklarhet eftersom att enheten har RDNA2?

Nu kanske jag rör ihop det här, men behövs det viss GPU prestanda för detta då det inte är CPU utan GPU som sköter komprimering?

Även ganska begränsade GPU-resurser lär kunna sköta avkomprimeringen bättre än en CPU.
Men det är heller inget krav att använda grafikkortsbaserade avkomprimering med Directstorage tror jag. Nuvarande utvecklarbetan har inte ens den funktionen aktiverad till exempel.

Har inte riktigt funderat på directstorage och integrerad grafik, de delar ju redan minnesresurser tex.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

Det krävs användare för att påvisa bättre kompabilitet, och det krävs kompabilitet för att locka användare.

Som någon som kört Linux endast för spel senaste två åren har jag hittills inte stött på något spel (som jag kör) som inte funkar, vissa kräver lite fix (Anti-cheat kan ställa till det ibland), men den stora majoriteten fungerar direkt och dessutom rullar minst lika bra som i Windows.

Utvecklingen går fantastiskt fort för Vulkan och speciellt Proton och "spela-på-linux"-communityt så att det sker förbättringar månad till månad. Det handlar helt enkelt om att ge ett alternativ.

Förresten, här har du en länk på det du efterfrågar.
https://www.protondb.com/

Edit*
Som förklaring till mitt tidigare svar, Steam OS "lär" ge en rejäl prestandaputt då det lär optimeras väldigt hårt till den aktuella hårdvaran. Precis som med konsoler så handlar det om att utnyttja så mycket man kan av det man har, där ligger tyvärr Windows ljusår bakom.

Min tid är varken obegränsad eller gratis, vem ersätter att jag skulle köra Linux och få en sämre upplevelse, mer fippel och sämre prestanda? 1000kr per dag skulle inte vara orimligt trots allt värdefull tid det handlar om.

Du missade presterar bättre. Sett Wines kompatibilitetslistor sedan mitten av 00-talet, och lika i länken hur saker fungerar, inte bättre. Ska det vara relevant att byta så ska det vara en förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Även ganska begränsade GPU-resurser lär kunna sköta avkomprimeringen bättre än en CPU.
Men det är heller inget krav att använda grafikkortsbaserade avkomprimering med Directstorage tror jag. Nuvarande utvecklarbetan har inte ens den funktionen aktiverad till exempel.

Har inte riktigt funderat på directstorage och integrerad grafik, de delar ju redan minnesresurser tex.

Det kan ju potentielt spara in en del prestanda, vilket är väldigt viktigt när prestandan är så låg.

1: CPU sköter som sagt inte avkomprimering längre och GPU är antagligen mycket bättre på det, CPU prestanda sparas och tid för avkomprimering kan möjligtvis också kortas ner.
2: Direct storage belastar systemets IO mindre och tar bort tidigare flaskhas när data tar "rätt" väg.
3: Mindre data behöver förberedas eftersom att den ändå finns tillgänglig mycket närmare inpå när den behövs, vilket alltså leder till mindre onödiga beräkningar och att mindre RAM/VRAM behövs.

Jag är såklart ingen expert, det är bara intrycket jag får efter att jag läst och kollat på videos om Direct storage(och liknande teknik).