Grafikkort för desktop (Hackintosh/Linux distro)

Permalänk

Grafikkort för desktop (Hackintosh/Linux distro)

Tja, sitter nu och söker efter ett amd kort som jag ska använda i två VMs: OSX och någon linux distro.
Är inte helt med på vilka kort som fortfarande får drivrutiner så tänkte kolla vilka kort som kan rekommenderas.
Budget är låg, helst så låg som möjligt men lite svårt att pressa för lågt i dessa tider.
Ska egentligen bara användas som desktops så inga väldigt stora prestationskrav heller.
Enda är att det ska kunnas användas så länge som möjligt.

Alla tips välkommna!

Permalänk
Medlem

Har inte AMD själva en lista på vilka kort deras senaste drivrutiner stödjer??

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

På Tonymacx86 finns en lista med grafikkort som är mer eller mindre kompatibla med macOS, plus en del matnyttig information. Det finns också en "Buyer's guide" i menyn högst upp med ytterligare info (det finns också väldigt mycket mer att läsa i forumet). Gissar att drivrutinsstödet på Linux inte borde vara några problem oavsett vilket kort du väljer, speciellt om du inte tänkt spela.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Kör själv 6900 xt i dualboot Win10/Mac OSX. Funkar utmärkt
Innan körde datorn två Vega 64, vilket också funkade finfint. Kanske ett sådant ryms i budget? Eller ett Vega 56?

AMD släppte ju nya Mac Pro-kort precis, gissar att det trillar ut ett antal Vega-kort på eBay osv. när många vill uppdatera till dessa. Kanske ett alternativ kan vara att försöka hugga ett begagnat billigt då?

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

kör också en dualboot mellan MacOS och Windows 10, Skulle start rekommendera att följa Denna Köpguide för grafikkort och sedan Denna för resterande. Generellt så är ju AMD:s kort att föredra och framförallt Polaris(rx 400 + rx500), vega(56+64), navi10(rx 5500-5700xt) samt rx 6800xt+6900xt. Finns vissa Nvidiakort ur keplerserien som fungerar fram till big sur(gtx 710) om jag minns rätt men de är slöa och har tveksam framtida kompatibilitet. Resterande kort fungerar antingen bara upp till High Sierra eller inte alls.

vet inte riktigt hur det fungerar att Installera macos i en vm men generellt rekommenderas OpenCore som "starthanterare" genom denna guide .
För hjälp och assistans brukar redditsidan för hackingtosh vara väldigt bra. Generellt rekommenderas inte tonymacx86 pga många tveksamma beslut de gjort, men det är ju upp till var och en och bedömma det.

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk

Tja, tack för alla svaren! Bra tips med Ebay, fortfarande ganska dyrt med gamla generationers GPU. Flesta kostar ändå 1.5K+.
Kommer nog köpa in ett saphire rx560 för typ 1.5, verkar som att de är minst krångliga enligt buyers guide.
Uppskattar alla tips gällande att få Hackintosh att fungera men har en fungerande VM utan GPU för tillfället!