Apple först ut på TSMC:s 3 nanometer för 2023 års Iphone-telefoner

Permalänk
Melding Plague

Apple först ut på TSMC:s 3 nanometer för 2023 års Iphone-telefoner

Som bolagets i särklass största kund får Apple hela delen av kakan år 2022. Intels processorer går in i produktion först 2023.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

SÅ här blir det när man lägger alla ägg i en korg, nu kommer först Apple och sen i viss mån Intel att få ett monopol på den senaste tekniken och alla andra blir duktigt akterseglade. Tråkigt för konsumenter.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the squonk:

SÅ här blir det när man lägger alla ägg i en korg, nu kommer först Apple och sen i viss mån Intel att få ett monopol på den senaste tekniken och alla andra blir duktigt akterseglade. Tråkigt för konsumenter.

Alternativet hade väl dock kanske inte varit att alla hade fått den senaste tekniken direkt utan snarare att det hade tagit längre tid för alla (och/eller blivit dyrare)?

Permalänk
Medlem

Tror det finns en anledning varför AMD/Nvidia väntar. Anledningen heter släpp nya produkter i en viss tidsram. Varför släppa något snabbare när man ändå leder?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Tror det finns en anledning varför AMD/Nvidia väntar. Anledningen heter släpp nya produkter i en viss tidsram. Varför släppa något snabbare när man ändå leder?

Begränsad tillverkningskapacitet hos TSCM och Apples plånbok är mycket tjockare?

Permalänk

Förr handlar krympningen mycket om att få ner priset, minska strömförbrukningen. Frågan är om den första 3 nanometer blir billigare och mer strömsnål ?
Sedan kan man göra större kretsar och det behövs för deras laptop. Såklart att bättre cpu även behövs på deras iPhones, men det känns som att det är ytterst få som klagar på denna utan snarare det är det som är riktigt bra.
-Bättre skärm, kamera, batteri vill många ha och det är just det som skulle få folk att uppgradera. Där bättre batteri utan att öka vikten ej är lätt. Att bara stoppa i större och tyngre batteri är inte direkt lika med ett bättre batteri.

Permalänk
Medlem

Härligt!

Som diehard fan av Apple, Inter och MSI så kunde inte bättre nyhet komma.

Vi kommer återigen dra ifrån AMD och Android

§1.5 /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Allternativet hade väl dock kanske inte varit att alla hade fått den senaste tekniken direkt utan snarare att det hade tagit längre tid för alla (och/eller blivit dyrare)?

Ja, Apple driver ju upp lönsamheten ordentligt för TSMC. Vore det inte för Apple skulle det vara mycket svårare att investera i bättre tillverkningsprocesser. Jag menar, ROI-kalkylen för nästa nod blir ju klart bättre när man kan räkna med att Tim Cook will ha runt 300 miljoner chip. Det gör ju i sin tur att utvecklingen går snabbare och vi får bättre priser.

Permalänk
Medlem

Nu säger artikeln "TSMC is on track to move its 3nm process technology to volume production in the second half of 2022 for Apple's devices, either iPhones or Mac computers, according to industry sources."
Tidigare rykten har gett vid handen att processen inte kommer att tas i bruk för specifikt iPhones, utan initialt för produkter med lägre volym (dvs iPhone 14 skulle använda 4nm).

Fan vet. Men det är värt att notera att Digitimes svävar på målet när det kommer till precis vilka produkter som Apple kommer att tillverka på 3nm. Med tanke på volymerna (hundra miljoner SoC initialt till kommande iPhone 13 lanseringen till exempel) har det inte rått någon tvekan tidigare huruvida Apple tillverkar iPhone chip på den nya noden. Vi får helt enkelt se 2022.

Vi vet att Apple och TSMC har samarbetat om att definiera 2nm, TSMCs första GAA process. 2024 kommer att bli intressant om allt går enligt planerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Förr handlar krympningen mycket om att få ner priset, minska strömförbrukningen. Frågan är om den första 3 nanometer blir billigare, mer strömsnål ?

Billigare? Initialt knappast, med mindre än att volymerna är enorma. Så kanske för Apple. Det har varit bra för alla att nya processer har kunnat köras in på deras iPhone-SoC.

Citat:

Sedan kan man göra större kretsar och det behövs för deras laptop. Såklart att bättre cpu även behövs på deras iPhones, men det känns som att det är ytterst få som klagar på denna utan snarare det är det som är riktigt bra.
-Bättre skärm, kamera, batteri vill många ha och det är just det som skulle få folk att uppgradera. Där bättre batteri utan att öka vikten ej är lätt. Att stoppa i större och tyngre batteri inte direkt lika med ett bättre batteri.

Apple har hittills legat ganska konstant i SoC effektförbrukning, och har utnyttjat den ökande transistorbudgeten för att driva prestanda. Införandet av 5G är ett exempel på något som ökade energiförbrukningen och som behövde balanseras. Steget från 5nm till 3nm är något mindre än steget från 7nm till 5, så det är inte glasklart att Apple kommer att kunna öka generella prestanda särskilt mycket vid bibehållen energiförbrukning. Men det kan å andra sidan vara att de kan få ner kraven från skärm och 5G lite grann och kan prioritera över det till SoC:en. Och naturligtvis öka batterikapaciteten något vid behov. Procentsatserna är små, och eftersom man observerar hela produkten är det sällan glasklart precis hur man åstadkommit slutresultatet.

Alltid intressant att se Andrei Frumusanus analyser på Anandtech, han genererar de bästa data som jag kunnat hitta på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

SÅ här blir det när man lägger alla ägg i en korg, nu kommer först Apple och sen i viss mån Intel att få ett monopol på den senaste tekniken och alla andra blir duktigt akterseglade. Tråkigt för konsumenter.

Folk måste sluta acceptera dessa vansinniga priser, gäller telefoner som grafikkort. Apple har råd att boka 100% av TSMCs kapacitet och betala högst jag läste dom har mellan 60-70% marginal på sina telefoner. 2020 Q4 sålde dom 80 000 000 iPhones.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Folk måste sluta acceptera dessa vansinniga priser, gäller telefoner som grafikkort. Apple har råd att boka 100% av TSMCs kapacitet och betala högst jag läste dom har mellan 60-70% marginal på sina telefoner. 2020 Q4 sålde dom 80 000 000 iPhones.

Tänker acceptera nästa iphone i höst utan protest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Tänker acceptera nästa iphone i höst utan protest.

Tack för ditt bidrag till problemet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gashemi:

Folk måste sluta acceptera dessa vansinniga priser, gäller telefoner som grafikkort.

Hur skulle det gå till? De som köper tycker väl rimligen att det är värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Härligt!

Som diehard fan av Apple, Inter och MSI så kunde inte bättre nyhet komma.

Vi kommer återigen dra ifrån sophögarna AMD och Android

Ja min iPhone 12 känns duktigt slö så det ska bli fint med nytt.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Hur skulle det gå till? De som köper tycker väl rimligen att det är värt det?

Jo uppenbarligen, men hur man motiverar sitt val det finns många andra bra billigare telefoner. Jag sitter i en roll i mitt jobb där det diskuteras vad som ska köpas in som ex vilka telefoner vi ska ha och får höra alla konstiga motiveringar.

Tycker detta är intressant för Sverige står ut:
Apple har 26% marknadsandel globalt, men ca 54% i Sverige. I ex Tyskland ligger det på 32%.

Mycket Sheeps här

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gashemi:

Tycker detta är intressant för Sverige står ut:
Apple har 26% marknadsandel globalt, men ca 54% i Sverige. I ex Tyskland ligger det på 32%.

Andelen skiftar ju rätt mycket mellan olika länder, så vi är ju inte extrema. USA, Storbritannien och Japan är väl värre till exempel? Vi brukar ju gilla amerikansk kultur också.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att många väljer iPhone, det är en fantastisk telefon och ett mycket bra eko-system.

Apple är inte perfekta, men jag har mest förtroende för dom gällande integritet och säkerhet.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Inte konstigt att många väljer iPhone, det är en fantastisk telefon och ett mycket bra eko-system.

Apple är inte perfekta, men jag har mest förtroende för dom gällande integritet och säkerhet.

Wow. Även efter att de har sparat GPS data utan tillåtelse.
Sagt att det inte gick att låsa upp krypteringen och sedan då Amerikanska staten krävde att de låste upp den så vart det tyst och sedan hade de datat. Men där värkar det råda delade meningar om hur det gick till.

On:
Undrar om Intels grafikkort ens skulle fungera bra på 3nm, visserligen är det inte 3nm men kan tänka mig generellt att minnes bitarna skulle fungera bra att sänka mycket i area medan andra bitar inte gör det med tanke på temp.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Jo uppenbarligen, men hur man motiverar sitt val det finns många andra bra billigare telefoner. Jag sitter i en roll i mitt jobb där det diskuteras vad som ska köpas in som ex vilka telefoner vi ska ha och får höra alla konstiga motiveringar.

Tycker detta är intressant för Sverige står ut:
Apple har 26% marknadsandel globalt, men ca 54% i Sverige. I ex Tyskland ligger det på 32%.

Mycket Sheeps här

Man har hört sedan iphone 3G att Apple tar överpriser, just från lägret du bor i. Ändå så ignorerar ni faktumet att androidtillverkarna följer efter prishöjningståget hela tiden.

Jag har bytt iphone varannat år sedan iPhone 7. Har alltid fått en bra slant när jag sålt de på andrahandsmarknaden. Betalar du 10 k för en android så ska du vara glad om du ens får 4000 efter 1 år.

Det är marknaden som talar här. Apples telefoner har i genomsnitt mycket längre livslängd då Apple ständigt optimerar varje uppdatering för varje telefon de har. Samsung och Oneplus upplevs långsamma redan ett år in. Nu kommer ”Jag har aldrig haft problem folket” in med sitt försvar, men har man inget att jämföra med så kanske de inte är ett problem för en.

Jag har fått min telefon utbytt utomlands med Apple Care via landets lokala Apple Store.
Jag är dessutom inte produkten, jag bestämmer själv om företag får anpassa reklam efter vad jag gör under vardagen.

Sen finns de inte nån annan än Apple som sätter standard på hur saker och ting ska fungera. Ja, de var sist med ansiktsupplåsning, fingeravtryck m.m. De implementerar de bäst dock då och tvingar andra tillverkare att höja sin kvalité rejält.

Permalänk
Medlem

Rolig nyhet!

Bra eller dåligt för prisbilden? Ingen aning. Däremot tycker jag att high end-telefoner kostar alldeles för mycket.

Men är man van vid något är det svårt att bryta trenden. Har gillat Apples telefoner skarpt sedan de äntrade marknaden och sedan byggdes det ju på med iPads, Apple Watch, Apple TV, MacBook och hela baletten. Otroligt svårslaget ekosystem om man vill slippa allt pillande men till en egentligen för hög prislapp.

Är en sucker för omedelbar funktionalitet så lär inte byta ekosystem.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Man har hört sedan iphone 3G att Apple tar överpriser, just från lägret du bor i. Ändå så ignorerar ni faktumet att androidtillverkarna följer efter prishöjningståget hela tiden.

Ja vad var det för pris på Samsungs nya Fold 3? Hutlöst pris.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Man har hört sedan iphone 3G att Apple tar överpriser, just från lägret du bor i. Ändå så ignorerar ni faktumet att androidtillverkarna följer efter prishöjningståget hela tiden.

Jag har bytt iphone varannat år sedan iPhone 7. Har alltid fått en bra slant när jag sålt de på andrahandsmarknaden. Betalar du 10 k för en android så ska du vara glad om du ens får 4000 efter 1 år.

Det är marknaden som talar här. Apples telefoner har i genomsnitt mycket längre livslängd då Apple ständigt optimerar varje uppdatering för varje telefon de har. Samsung och Oneplus upplevs långsamma redan ett år in. Nu kommer ”Jag har aldrig haft problem folket” in med sitt försvar, men har man inget att jämföra med så kanske de inte är ett problem för en.

Jag har fått min telefon utbytt utomlands med Apple Care via landets lokala Apple Store.
Jag är dessutom inte produkten, jag bestämmer själv om företag får anpassa reklam efter vad jag gör under vardagen.

Sen finns de inte nån annan än Apple som sätter standard på hur saker och ting ska fungera. Ja, de var sist med ansiktsupplåsning, fingeravtryck m.m. De implementerar de bäst dock då och tvingar andra tillverkare att höja sin kvalité rejält.

Skillnaden är på Android har du ett val, det finns telefoner från 1500kr+.

Håller med om andrahandsvärdet, vi skickar in begagnade iPhones till Apple och får rabatt på nya det saknas helt hos Android.

Om du haft Apple sedan iPhone 7 hur vet du då att Android blir sega ett år in. Du får generellt mycket mer RAM minne i en Android telefon. Om någon var det ju Apple som blev stämda för att sänka prestandan för att spara batteri på äldre telefoner.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Ja vad var det för pris på Samsungs nya Fold 3? Hutlöst pris.

Prat om överpriser tycker jag är dumt. Däremot finns det inga billiga alternativ. Ska man ha en iPhone med vad idag räknas som bra hårdvara med avseende på skärmstorlek, lagring och kamera så är man uppe över 10 000kr. På Androidsidan finns många billiga som har den ena och andra bristen, men det går mer köpa budget.

Priset på Samsung Fold 3 ska jämföras emot alternativen och det finns inga vettiga. Visst Huawei hade sin Mate Xs, men p.g.a. handelsblockaden så kan man räkna bort den.

Min åsikt om mobiler är att de alla är bristfärdiga. Detta har jag tyckt sedan jag början av 90 talet köpte min första NMT. Man se dem hela tiden blir bättre och man kan gissa sig trender om hur utvecklingen kommer gå.
Men för att klaga på android. Så säkerheten är riktigt usel på flera sätt. Helt vanliga appar frågar om behörigheter som de inte ens borde få fråga. Nej spel ska inte ha tillgång till ens bilder.
Uppdateringen av android är trögt, detta även om man har en mobil som ska uppdateras ofta enligt tillverkaren. processorn ligger långt efter Apples. Listan går göra hur lång som helst och de flesta Androidägare håller nog med att det är brister.

Men när det gäller iPhones så har ägarna svårare att se negativt. För mig själv räcker det endast att se en iPhone 12 och sedan titta på en Xiaomi mi mix 4. Och man på displayen hade gissat att xiaomi är en 5år nyare mobil än iPhonen när skärmutnyttjandet är så otroligt mycket högre:
https://swedroid.se/xiaomi-offentliggor-mi-mix-4-med-osynlig-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Wow. Även efter att de har sparat GPS data utan tillåtelse.
Sagt att det inte gick att låsa upp krypteringen och sedan då Amerikanska staten krävde att de låste upp den så vart det tyst och sedan hade de datat. Men där värkar det råda delade meningar om hur det gick till.

Ehm, det var Azimuth Security som lyckades bryta sig in i telefonen och FBI backade på att få igenom sin begäran genom domstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Prat om överpriser tycker jag är dumt. Däremot finns det inga billiga alternativ. Ska man ha en iPhone med vad idag räknas som bra hårdvara med avseende på skärmstorlek, lagring och kamera så är man uppe över 10 000kr. På Androidsidan finns många billiga som har den ena och andra bristen, men det går mer köpa budget.

Priset på Samsung Fold 3 ska jämföras emot alternativen och det finns inga vettiga. Visst Huawei hade sin Mate Xs, men p.g.a. handelsblockaden så kan man räkna bort den.

Min åsikt om mobiler är att de alla är bristfärdiga. Detta har jag tyckt sedan jag början av 90 talet köpte min första NMT. Man se dem hela tiden blir bättre och man kan gissa sig trender om hur utvecklingen kommer gå.
Men för att klaga på android. Så säkerheten är riktigt usel på flera sätt. Helt vanliga appar frågar om behörigheter som de inte ens borde få fråga. Nej spel ska inte ha tillgång till ens bilder.
Uppdateringen av android är trögt, detta även om man har en mobil som ska uppdateras ofta enligt tillverkaren. processorn ligger långt efter Apples. Listan går göra hur lång som helst och de flesta Androidägare håller nog med att det är brister.

Men när det gäller iPhones så har ägarna svårare att se negativt. För mig själv räcker det endast att se en iPhone 12 och sedan titta på en Xiaomi mi mix 4. Och man på displayen hade gissat att xiaomi är en 5år nyare mobil än iPhonen när skärmutnyttjandet är så otroligt mycket högre:
https://swedroid.se/xiaomi-offentliggor-mi-mix-4-med-osynlig-...

Nej jag tycker inte det är dumt att prata om överpriser alls. Smaken är som baken. Jag behöver inte för egen del ens kolla i samma produktkategori för att tycka att något har ett överpris.

Jo iPhone ligger efter i design vad gällande skärmutnyttjande, absolut, men det roliga är att när dom är ikapp så säljer dom en bättre produkt. I varje fall är det så jag har upplevt det tidigare. Det är inte alltid bäst att vara först om man gör något mediokert.

Vi får väl se om dagen kommer då Apple utnyttjar kanterna om den är bättre i både funktionsduglighet än vad Xiaomi är idag. Då är det mer värt för min del.

Jag åker gärna och klämmer och känner på andra märken än det jag helst känner mig bekväm med, för en dag kanske jag blir positivt överraskad och vänder - jag har inte blivit övertygad än tyvärr.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Inte konstigt att många väljer iPhone, det är en fantastisk telefon och ett mycket bra eko-system.

Skulle hållit med dig... för kanske 7 år sedan.
Idag är det nog mest en glorifierad bild för att sätta Apples produkter på en pedestal vid jämförelser.

Folk som inte är intresserade eller nyfikna på teknik överlag vill ha så få förändringar som möjligt vad det gäller tekniska prylar vilket förmodligen är större delen av köparna. Apple har momentum med Iphone när det en gång var fanatiskt mot konkurrenterna, idag handlar det om att låsa dessa kunder i någon slags trygghet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Skillnaden är på Android har du ett val, det finns telefoner från 1500kr+.

Håller med om andrahandsvärdet, vi skickar in begagnade iPhones till Apple och får rabatt på nya det saknas helt hos Android.

Om du haft Apple sedan iPhone 7 hur vet du då att Android blir sega ett år in. Du får generellt mycket mer RAM minne i en Android telefon. Om någon var det ju Apple som blev stämda för att sänka prestandan för att spara batteri på äldre telefoner.

Man har gått imellan åt mellan modeller men de hamnar på blocket fort.

Apple blev stämda för att de inte berättade om de självklara. Processorer klockar ner sig när batteriet inte ger tillräckligt med kräm, precis som med alla telefoner/datorer och vad de nu kan vara.

Apple har också bra med alternativ. Kan även sätta en kaffe på att en iPhone SE för 5 k håller mycket längre än androidalternativ mot den prisklassen. Sen ska de inte behöva sälja telefoner för 1.5k för att bevisa något.
Med dagens ewaste kanske folk ska sluta se telefonen som något man byter en gång i kvartalet. När jag sålde telefoner på mediamarkt var det normalt att kunder som höll sig under 2000:- prisklassen uppgraderade telefon oftare, slöseri med andra ord.

Permalänk
Medlem

Behöver verkligen en telefon ha så cutting edge processorer, ärligt om man ser hur telfoners beräknings kraft ökat över säg 5år, så känns det inte som vi har fått valuta för pengarna. Känns inte som min telefon idag kan göra så mycket som min S8 inte också kunde göra.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orisons:

Behöver verkligen en telefon ha så cutting edge processorer, ärligt om man ser hur telfoners beräknings kraft ökat över säg 5år, så känns det inte som vi har fått valuta för pengarna. Känns inte som min telefon idag kan göra så mycket som min S8 inte också kunde göra.

Har du testat att surfa med den på länge? Man blir snabbt bortskämd och internet blir tyngre och tyngre.