Adblock i router - men inte på alla SSID (ASUS AC86U)

Permalänk
Medlem

Adblock i router - men inte på alla SSID (ASUS AC86U)

Barnen ser så mycket skitreklam på sina enheter att jag helst vill blocka det direkt i routern. Gärna XXX-skydd också. Via en DNS som blockar reklam, eller på andra sätt (men helst utan Merlin Firmware i dagsläget). Men jag vill helst bara blocka på en SSID. På övriga SSID vill jag ha helt oblockat.

Hur gör jag detta smartast? Eller är det inte lätt att göra som jag tänkta utan bättre att i routern sätta en DNS och sedan i min och fruns datorer sätta Googles DNS så att allt är blockat utom våra datorer (som har blockare i webläsare).

Dock har jag så många enheter osv att det vore enklare att ena SSIDn är blockad och andra inte.

Routern har SSID för 2.4GHz, 5GHz och gästnätverk. Kanske kan man sätta gästnätverket som adblockat?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Har barnen många enheter? Tänker annars att du kanske kan göra DNS-ändringen där istället om du inte får något vettigare alternativ.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

PiHole är relativt enkelt att sätta upp men hur man får det för specifika nätverk vet jag inte än. Vad har du i nätverket nu?
Man kanske kan lägga till enheterna i en grupp och i den gruppen stänga av filtrering.

Permalänk
Medlem

Jag hade använt mig utav Cloudflares DNS och konfigurerat det i routern och kört med 1.1.1.2 på mitt/fruns(det vanliga nätverket) och med 1.1.1.3 på ungarnas/gäst nätverket.

https://1.1.1.1/family/

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Har barnen många enheter? Tänker annars att du kanske kan göra DNS-ändringen där istället om du inte får något vettigare alternativ.

Sjukt många, skulle min fru säga.

2 egna telefoner (där de också har mobildata, men det ser jag inte som ett problem direkt, de använder sällan det), 3 surfplattor (1 per barn), några extra avlagda telefoner som de har min inloggning på och kan spela äldre spel jag köpt som inte kan familjedelas/användas på barnens telefoner, 1 inloggning var på familjens macbookar - används mest för skolarbete, lite youtube), samt diverse andra enheter som inte plågas av reklam (Nintendo Switch, 3DS, Wii U).

Jag har satt DNS-ändring i deras mobiler, men ibland ibland funkar ju inte vissa sidor eller spel faktiskt. Då har de fått köra via mobildata, som inte är blockat, men det är en bökig lösning. Barnen vill inte ha reklam. Kan de välja mellan Network_Reklamfri och Network_Reklam så kan de sköta det själva. Min fru skulle också uppskatta detta, när jag ändrade i hennes DNS var det nån sida som inte längre funkade. Inte Lindex, men typ något sådant. Har kört AdGuard DNS och någon annan, till och från.

Skrivet av tcntad:

PiHole är relativt enkelt att sätta upp men hur man får det för specifika nätverk vet jag inte än. Vad har du i nätverket nu?
Man kanske kan lägga till enheterna i en grupp och i den gruppen stänga av filtrering.

Känns överkurs då jag inte har en Pi, än, och vill inte ha en stationär linuxdator på hela tiden. Men det där med grupperna kanske kan funka, jag är dock rätt kass på routerinställningar och vet inte om min router klarar detta - tror inte det med stock firmware.

Skrivet av jimet:

Jag hade använt mig utav Cloudflares DNS och konfigurerat det i routern och kört med 1.1.1.2 på mitt/fruns(det vanliga nätverket) och med 1.1.1.3 på ungarnas/gäst nätverket.

https://1.1.1.1/family/

Hm, ja, det var något sådant jag tänkt mig. Men vet inte hur man gör det i min router, om det ens går. Jag kan visserligen tänka mig att installera Merlins firmware, har kört den på en äldre router, men jag tänkte mig en quick fix om det gick. Är inne i inställningarna nu, kan bara välja samma DNS för alla nätverk tror jag.

Routern har Trend Micro AI Protection, stoppar en del scamsidor och man kan sätta adult filter på anslutna enheter, men det löser inte adblocken tyvärr.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Gå in och sätt manuell DNS till någon ad-block DNS-server på dina barns telefoner i internetinställningarna!

Visa signatur

FOSS

Permalänk
Medlem

Konto (gratis) på Opendns via DHCP i routern.
För övriga som inte behöver strypas lika hårt, Google eller Cloudflare.

Permalänk
Medlem

Hm. Tycks som att det blir Merlin-firmware, Entware och YazFi-tillägget. För nån som kan tar det väl max 30 min att fixa, men för mig säkert minst 3 timmar Men om jag inte jobbar hemma nästa vecka får det nog bli ändringar i telefonerna tills vidare.

Visa signatur

***gamla grejor duger***

Permalänk
Medlem

Jag skulle fixa en PiHole sen ha den som default DNS från DHCP servern som sitter på ungarnas nät, för gissar att ungarna har ett helt eget nät?

En piHole är enkelt att sätta upp finns instruktioner bara at följa

Permalänk
Medlem

Nej, barnen har inget eget nät. Jag har dock en extra router som bara ligger och dräller så frågan är om det är enklast att bara koppla in den, den har dual band osv så borde duga till det barnen gör. Eller så köper jag en begagnad raspberry för att ändå leka med, har haft planer på en Amiga-emulator i sådan. Hm.

Tillägg: Installerade Merlin Firmware i routern, öppnade för ssh, startade amtm (Asuswrt-Merlin Terminal Menu) installerade YazFi. Var enklare än jag mindes när jag sist avfärdade idén, då var inte amtm inbakat i firmware, som det är nu. Nu kan jag ha flera olika gästnätverk med olika DNS-servrar, 3 på 2.4GHz och 3 på 5GHz. Ska prova lite olika DNSer och se vad som kan vara bra.

Visa signatur

***gamla grejor duger***

Permalänk
Medlem

1.1.1.3 kör jag enbart som DNS, blockera t o m XXX på Google-sök bilder.

Pihole kör jag för reklam, ffungerar bra förutom på Youtube.
Kör Youtube vanced på barnens för att slippa reklam.

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså, varför inte göra tvärtom?

Sätt in en adblock-DNS som default som den som skickas ut via DHCP, och på de datorer där du inte vill att du ska spärras ställer du där manuellt om DNS-servrarna.