SweClockers guide till ergonomi vid datorn

Permalänk
Melding Plague

SweClockers guide till ergonomi vid datorn

Att sitta rätt vid datorn kräver både bra utrustning och en del kunskap. Häng med när SweClockers experter djupdyker i ämnet ergonomi.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Själv så står jag upp hela min arbetstid med dator, hemma med surf/game, då sitter jag. Kan inte tänka mig att jag först skall sitta ned hela dagen, för sen komma hem och fortsätta med att sitta ned.

Permalänk
Medlem

Är det någon någonsin som sitter så som L formen?
Jag har aldrig sett någon sitta så på någon arbetsplats någonsin. Jag har själv försökt men efter någon minut så sitter man ”fel” igen utan att tänka på det

Permalänk
Medlem

Perfekt då man mer eller mindre sitter som en ostbåge.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Geeks
SweClockers

Riktigt bra och nyttig artikel som borde vara obligatorisk läsning för alla oss datornördar. Vi är många som suttit som potatisar som yngre och nu får sota för det på äldre dagar.

Grymt jobbat @Yatagarasu och @Crowwops!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Såg att ståmatta rekommenderas för stående arbetare, men kan även lägga till armstöd man fäster på bordet: https://www.ajprodukter.se/kontorsmobler/hemmakontor/underarm...

Avlastar axlarna en hel del, kör det på jobbet

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dimestam:

Riktigt bra och nyttig artikel som borde vara obligatorisk läsning för alla oss datornördar. Vi är många som suttit som potatisar som yngre och nu får sota för det på äldre dagar.

Grymt jobbat @Yatagarasu och @Crowwops!

Kan bara instämma! Lusläste artikeln innan publicering då jag i detta nu är i köptagen med att köpa allt nytt inför stundande flytt. Applåder till @Yatagarasu och @Crowwops!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Lusläste bara lite snabbt, men blir helt klart att läsa mer noga när jag kommer hem.
Är faktiskt på jakt efter en ny kontorsstol.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Kinnarps Capella. Startar rätt dyrt och beställde lite extra tillval men jag tycker det är bra att investera i kroppen. Sitter man vid datorn så bör man om möjligheten finns ha en vettig stol.

Permalänk
Skrivet av Falistar:

Själv så står jag upp hela min arbetstid med dator, hemma med surf/game, då sitter jag. Kan inte tänka mig att jag först skall sitta ned hela dagen, för sen komma hem och fortsätta med att sitta ned.

Det är inte optimalt att stå hela dagen heller.

När man går hjälper musklerna i benen till att pumpa runt blodet, men står man still får man inte den hjälpen.

Det bästa är att variera sig. Sitt en stund, stå en stund, ta en promenad till kaffeautomaten och sen kör lite squats på stället ibland.

Permalänk
Medlem

Angående skärmens höjd. Jag har skärmen placerad så att ögonen ser mitten av skärmen om jag tittar rakt fram mot den. Är detta sämre än den lösning som föreslogs i artikeln?

Skrivet av Spawnbadboy:

Är det någon någonsin som sitter så som L formen?
Jag har aldrig sett någon sitta så på någon arbetsplats någonsin. Jag har själv försökt men efter någon minut så sitter man ”fel” igen utan att tänka på det

Hmm, få sitter nog i en exakt 90 graders lutning utan snarare med typ 100-110 graders vinkel om man använder L-formen. Alltså är ryggen får vila bakåt istället för att hänga framåt. Hur bra det fungerar och hur lätt det är beror nog mycket på vilken stol man har. Min erfarenhet är att de mest bekväma stolarna, mer ofta är sämre i en ergonomisk aspekt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Efter att ha suttit krokig och nerhasad i stolen, så bestämde jag mig för att sitta riktigt.
Åkte på inflamerad biceps-sena direkt efteråt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Spawnbadboy:

Är det någon någonsin som sitter så som L formen?
Jag har aldrig sett någon sitta så på någon arbetsplats någonsin. Jag har själv försökt men efter någon minut så sitter man ”fel” igen utan att tänka på det

Hehe, är nog "ingen" som sitter regelrätt som man ska just hela tiden – Men det skadar inte att ha "L"-et i bakhuvudet och rätta till sig själv så fort man kommer på sig själv att glida ner lite väl mycket i stolen

Skrivet av Lodisen:

Efter att ha suttit krokig och nerhasad i stolen, så bestämde jag mig för att sitta riktigt.
Åkte på inflamerad biceps-sena direkt efteråt.

Törs nog påstå att du suttit lite för nedhasad lite för länge haha!

Vet själv hur det är då jag själv slås med inflammationer i länd- och korsryggen.
Detta är direkt till följd av för dåliga ergonomiska förhållanden över lång tid som lett till bland annat muskelatrofi – Kan inte nog pusha meddelandet om att man är inte ung för evigt, förr eller senare tar kroppen ut sin tull

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag kan utan att skämta medge att jag - trots min relativt fina stol från Kinnarps näst intill ligger ner på den då och då.

Typ/ganska exakt:

... Tror däremot den är rätt inställd, annars.

Edit: Med det sagt, håller med sKRUVARN om att man skall vara rädd om sig. Själv försöker jag variera min sittställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det är inte optimalt att stå hela dagen heller.

När man går hjälper musklerna i benen till att pumpa runt blodet, men står man still får man inte den hjälpen.

Det bästa är att variera sig. Sitt en stund, stå en stund, ta en promenad till kaffeautomaten och sen kör lite squats på stället ibland.

jamen förstås står jag inte rakt upp och stilla som en fura

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Cenorida:

Angående skärmens höjd. Jag har skärmen placerad så att ögonen ser mitten av skärmen om jag tittar rakt fram mot den. Är detta sämre än den lösning som föreslogs i artikeln?

Enkelt sett kan du tänka såhär:
Om du delar in skärmen horisontellt i exakt tre stycken lika stora delar från topp till botten, då ska ögonen i rakt/avslappnat läge vila någonstans inom den översta "lådan", medan den andra respektive tredje "lådan" ska kräva runt 5° - 30° av nedåtgående lutande för att observera information inom (t.ex. Windows Taskbar ska kunna nås med ögat i maximalt 30-gradig vinkel).

Skrivet av Cenorida:

Hmm, få sitter nog i en exakt 90 graders lutning utan snarare med typ 100-110 graders vinkel om man använder L-formen. Alltså är ryggen får vila bakåt istället för att hänga framåt. Hur bra det fungerar och hur lätt det är beror nog mycket på vilken stol man har. Min erfarenhet är att de mest bekväma stolarna, mer ofta är sämre i en ergonomisk aspekt.

Som du säger är det oftast inte de "bekvämaste stolarna" som faktiskt är bäst för ryggen och kroppen i det långa loppet. Att sitta rätt är "jobbigt" i aspekten att du faktiskt lär använda dina muskler, vilket också är lite utav hela poängen i slutändan för att undvika stelhet, atrofi och andra otäckheter!

Därför är det bra att ha en stol som merparten av tiden 'påminner' dig om att sitta i ett bra och rakt läge, men som ändå tillåter dig att slappna av mot exempelvis en nackkudde eller ryggstöd som kan fällas bakåt en stund, för att temporärt avbelasta musklerna.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Svårt det där. Även om jag ibland tänker på att sitta korrekt och justerar därefter, så dröjer det inte många minuter tills man halvligger som en säl på sniskan.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

När jag pluggade ergonomi för 10 år sedan fick inte skärmkanten vara så långt ner ovan ögonhöjd som på bilden. Och i verkligheten helt orealistiskt om man faktiskt prövade då ögon och nacke skulle få spel på mindre än 10 minuter.

edit: Det borden vara bilden nedan på första sidan i artikeln tycker jag.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av felplacrd:

Jag kan utan att skämta medge att jag - trots min relativt fina stol från Kinnarps näst intill ligger ner på den då och då.

Typ/ganska exakt:

https://i.ytimg.com/vi/ZUnR5BUAG1A/hqdefault.jpg

... Tror däremot den är rätt inställd, annars.

Har med en Kinnarps och känner till problemet! Vad ska man göra för att inte glida ner

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Är det någon någonsin som sitter så som L formen?
Jag har aldrig sett någon sitta så på någon arbetsplats någonsin. Jag har själv försökt men efter någon minut så sitter man ”fel” igen utan att tänka på det

I typ 30 sek! Sen måste man ju jobba och då sträcker/lutar man sig fram direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peonsson:

När jag pluggade ergonomi för 10 år sedan fick inte skärmkanten vara så långt ner ovan ögonhöjd som på bilden. Och i verkligheten helt orealistiskt om man faktiskt prövade då ögon och nacke skulle få spel på mindre än 10 minuter.

Ja och frågan är om det stämmer i takt med att skärmarna blir större och större.

Permalänk
Medlem

Det jag saknar är bra tips på knäbord för laptops om man måst jobba på resande fot då när man inte har tillgång till hela ergonomiutrusning och blir att jobba i bil/tåg/båt/flyg eller hotellsängen. Sitter nu med kylplatta och trådlöst tangentbord men känner att vinkel och höjden på kylplattan inte riktigt räcker till. Så letar nu efter ett vettigt knäbord som man kan ha kylplattan på så allt blir så bra man kan få det på resande fot.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja och frågan är om det stämmer i takt med att skärmarna blir större och större.

Det stämmer i och med att det är en mer vilsam position för ögonen. En större skärm betyder bara att det blir svårare att få till den positionen med tanke på hur nära skärmen oftast är. Så i praktiken blir det stört på omöjligt att ha en BRA ergonomi vid ett normalt skrivbord om du sitter med en 30” skärm.

Permalänk
Medlem

Kul artikel! Några kommentarer om ergonomi gällande tangentbord annars? t.ex. fullstort, tenkeyless o.s.v. Har hört att tenkeyless är bättre för ergonomin eftersom man sitter med med armarna inåt framför kroppen snarare än utåt (om det går att förstå vad jag menar).

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

Denna blev jag riktigt upphetsad av när jag såg att dess maxhastighet är 6 km/h - https://www.azdesign.se/sv/articles/2.395.10873/ergonomiskt-g... - vilket är vad jag brukade gå på mitt löpband innan den bestämde sig för att dra snett åt sidan efter ett år oavsett hur millimeter exakt justeringen var efter insmörjning. Andra recensenter av samma produkt rapporterade samma problem med den. Var ett löpband som gick på 6 lax från JULA.

Men jag oroar mig att exakt samma sak ska hända: jag kan få gå med en 100 km och när jag sedan skall smörja under så kommer den att ändå börja dra snett åt något håll pga. imperfekt konstruktion? Eller är detta ett faktiskt "redigt" gåband? Har de lagt kostnaden på något som håller ett tag (vi snackar 10 km promenad per dag på den minst, 5-7 gånger i veckan) istället för massa trams i en miljon funktioner som vanliga löpband kommer med?

Den ser ju mycket mindre ut än typiska löpband som dessutom är så otroligt onödigt stora. Jag vet ett minimalistiskt löpband sett till storleken men det kostar 14 lax och detta går på "bara" 8 lax. Så jag undrar: hur länge kan man gå på den innan man måste smörja? Är det ca 30 mil som på löpband eller ännu kortare eller längre sträcka? Jag väger 78 kg för den som undrar!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

Det jag saknar är bra tips på knäbord för laptops om man måst jobba på resande fot då när man inte har tillgång till hela ergonomiutrusning och blir att jobba i bil/tåg/båt/flyg eller hotellsängen. Sitter nu med kylplatta och trådlöst tangentbord men känner att vinkel och höjden på kylplattan inte riktigt räcker till. Så letar nu efter ett vettigt knäbord som man kan ha kylplattan på så allt blir så bra man kan få det på resande fot.

Du får vara kreativ och kompromissa: https://www.ikea.com/se/sv/p/klipsk-saengbricka-vit-00258882/...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Det stämmer i och med att det är en mer vilsam position för ögonen. En större skärm betyder bara att det blir svårare att få till den positionen med tanke på hur nära skärmen oftast är. Så i praktiken blir det stört på omöjligt att ha en BRA ergonomi vid ett normalt skrivbord om du sitter med en 30” skärm.

Jag har 32". På höjden är den drygt 36cm. Delar man det på 3 så blir det 12. Mina ögon vilar i neutral position på den översta delen ungefär, typ 5cm från skärmens överkant. Sänker jag min skärm får jag böja nacken ordentligt neråt för att se taskbaren.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Peonsson:

När jag pluggade ergonomi för 10 år sedan fick inte skärmkanten vara så långt ner ovan ögonhöjd som på bilden. Och i verkligheten helt orealistiskt om man faktiskt prövade då ögon och nacke skulle få spel på mindre än 10 minuter.

edit: Det borden vara bilden nedan på första sidan i artikeln tycker jag.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/96353?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvOTYzNTMiLCJmaWx0ZXJzIjpbImM9MCwxNjgsMjU2MCwxMjUwIiwidD1hcnRpY2xlRnVsbCJdLCJwYXJhbXMiOnsiY2FjaGVCdXN0ZXIiOiIyMDIxMDUwMSJ9LCJrZXkiOiI3YmY1Yjg5YmRkMWE2YzcyMmQyYzhiMWIwOWM5M2FjOCJ9

Det du säger @Peonsson stämmer till viss del!
Bilden är inte 100% i överstämmelse med optimala förhållanden, men bättre än hur de flesta ändå sitter. Generellt sett är det bättre att kolla lite nedåt, än uppåt eller rakt fram mot mitten av skärmen.
För mer utförligt svar, eller snarare en tankeprocess och visualisering att ha när man tänker på hur skärmens höjd ska vara, se mitt svar till Cenorida här.

Skrivet av Baxtex:

Ja och frågan är om det stämmer i takt med att skärmarna blir större och större.

Angående en skärms storlek är det inte direkt relevant i slutändan, samma förhållanden bör beaktas när det kommer till höjd, vinkel och avstånd – Det enda som möjligen kan tummas lite på är när man kliver upp på skärmar som är så stora att du fysiskt lär röra på huvudet för att följa från kant till kant, men då flyttar man skärmen lite längre bakåt bara för att fylla det mesta inom det aktiva synfältet igen

Skrivet av hellmix:

Det jag saknar är bra tips på knäbord för laptops om man måst jobba på resande fot då när man inte har tillgång till hela ergonomiutrusning och blir att jobba i bil/tåg/båt/flyg eller hotellsängen. Sitter nu med kylplatta och trådlöst tangentbord men känner att vinkel och höjden på kylplattan inte riktigt räcker till. Så letar nu efter ett vettigt knäbord som man kan ha kylplattan på så allt blir så bra man kan få det på resande fot.

Tyvärr är det inte direkt möjligt att "sitta rätt" med en dator i knät, eller ens direkt en laptop på ett skrivbord faktiskt om man inte kopplar externa enheter som mus och tangentbord. Det enda man kan göra här är att försöka anamma principen av att åtminstone sitta så rakryggad man kan, men allt vad L-formation och rak nacke heter har en tendens att stanna kvar på perrongen när man lär kupa ihop sig på resande fot.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av felplacrd:

Jag kan utan att skämta medge att jag - trots min relativt fina stol från Kinnarps näst intill ligger ner på den då och då.

Typ/ganska exakt:

https://i.ytimg.com/vi/ZUnR5BUAG1A/hqdefault.jpg

... Tror däremot den är rätt inställd, annars.

Kör liknande, och lägger upp benen på sängen, men såg ett twitterinlägg för länge sen att någon japan blev halvt förlamad ett par timmar av någon sån konstig belastning ofta under längre tid, läskigt att tänka på.

Med det sagt, som ganska lång, så är det svårt att hitta bra stolar och bord som känns anpassade efter längden. Bästa jag hade förmodligen var någon gammal "fåtölj" som var en stor dyna i en stol, som vart mycket bakåtlutat så man förmodligen fick den L formen gratis. Var dessutom väldigt låg men funkade trots det. Dock användes den för konsolspelande så hade nog inte varit jättepraktisk för pc användande.

Permalänk
Avstängd

Jag sitter alltid fel har gjort det i hela mitt liv, har försök att sitta rätt men då är det svårt att läsa på skärmen samt skriva.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666