Permalänk
Medlem

Mayflower eller Schiit

Har bestämt för att hoppa på ett externt ljudkort och önskar ett med inbyggd mikrofoningång.
Har tidigare testat GSX 1000 men tyckte att mikrofonkvalitén försämrades extremt mycket.

Håller på och velar mellan Schiit Hel och Mayflower Arc Mk2. Någon som har erfarenhet av de och har några synpunkter? Tänkt att driva Sennheiser Game One, för att sen gå över till HD 560s.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Schiit Hel och en ModMic, fungerar klockrent. Relativt bra med tryck i den också för att vara så liten!

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ryssfemma:

Har bestämt för att hoppa på ett externt ljudkort och önskar ett med inbyggd mikrofoningång.
Har tidigare testat GSX 1000 men tyckte att mikrofonkvalitén försämrades extremt mycket.

Håller på och velar mellan Schiit Hel och Mayflower Arc Mk2. Någon som har erfarenhet av de och har några synpunkter? Tänkt att driva Sennheiser Game One, för att sen gå över till HD 560s.

Jag körde ODAC+O2 + separat mikrofon via USB.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om mickljudet är viktigt och val av finare mick senare är viktigt så kan ett studioinriktat kort passa.
Kan rekommendera Motu M2.

Med ett sånt så blir du inte begränsad till vilka mikrofoner som kommer fungera utan den tar alla varianter, även kondensatormickar som kräver 48v fantommatning vilket saknas på de interface du tittat på.

Jag sålde min O2 hörlursförstärkare när jag skaffade detta kort då jag tycker det driver mina lurar mer än väl. Bland annat ett par Sennheiser HD650.

Så beroende på vad du prioriterar så kan detta vara ett bra tips. Eller så spelar inte mickval någon större roll och då kommer det säkert bli bra med de grejer du kollat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Om mickljudet är viktigt och val av finare mick senare är viktigt så kan ett studioinriktat kort passa.
Kan rekommendera Motu M2.
https://cdn-data.motu.com/django_prod/images/products/2020/01/M2.jpg.1800x1400_q85.jpg

Med ett sånt så blir du inte begränsad till vilka mikrofoner som kommer fungera utan den tar alla varianter, även kondensatormickar som kräver 48v fantommatning vilket saknas på de interface du tittat på.

Jag sålde min O2 hörlursförstärkare när jag skaffade detta kort då jag tycker det driver mina lurar mer än väl. Bland annat ett par Sennheiser HD650.

Så beroende på vad du prioriterar så kan detta vara ett bra tips. Eller så spelar inte mickval någon större roll och då kommer det säkert bli bra med de grejer du kollat på.

Jag kommer ju hopppa på modmic men funderar nu på om en dac amp combo plus modmic via usb istället för 3.5 är ett bättre val.

Permalänk
Medlem

Vill man komma undan lite billigare så kan man köpa Behringer t. ex. UMC22. Gör allt man behöver och tillräckligt bra för de flesta hemmapulare (nåja). ca 300-400 pesetas...

Kör man modmic behöver man då absolut inget bättre för mikrofonen. Kommer man fram till att det inte duger senare så kan man ju alltid uppgradera utan att behöva gråta blod.

Men ja spontant även vettigt med bara hörlursförsärkare och sen USB-mic.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...