Gigabyte bemöter anklagelser om "explosiva" nätaggregat

Permalänk
Medlem

Hmm... Gigabyte borde jobba på hur de uttrycker sig, för att skylla på "vissa medier" och "orimliga laster" är tämligen pinsamt.

Generellt gillar jag Gigabyte, kan inte minnas att jag haft några problem med vare sig dem eller deras produkter över åren, men det här luktar bränt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det där svaret får mig att vilja köp Gigabyte produkter ännu mindre

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Gigabyte igen alltså....
De verkar inte direkt sikta på "hög kvalitet" i deras produkter. Först dom felaktiga pcie kontakterna på 3000 seriens grafikkort och nu detta. Voine voine....

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det där svaret får mig att vilja köp Gigabyte produkter ännu mindre

Då är vi åtminstone 2 på den punkten.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Det går inte att säga att det är ett problem; alla seriösa tillverkare har en second source för de flesta komponenter. Man validerar såklart second sourcen på samma sätt innan den läggs på listan över godkända komponenter.

Sannolikt tillverkas dessa nätdelar i flera olika fabriker med olika komponenttillgång, därav olikheterna. Tycker dock att det är lite halvlöjligt att klaga på (sannolika) bulkcap’ar (elektrolyter) för att de är från olika dussinmärken. Filtercap’arna är betydligt viktigare och de är samma.

Med det sagt så är ändå Gigabytes svar hyfsat bedrövligt, men det kan ju vara vettigt att hålla en hyfsat nyanserad nivå.

Hade det bara vart kondingar hade jag inte brytt mig lika mycket, så länge det är bra kondingar liksom, problemet är när bryggor och filter osv också diffar.

Vissa 750 och vissa 850 har från nått märke, andra från annat, genom hela agget i stort sätt ifall man läser runt på nätet på sidor som rivit ner aggen och kollat.

Edit: vad jag hittade enligt den research jag gjorde så ser man primärt Jilin Sino Microelectronics alternativt NCC som tillverkare för main switching. samma tillverkare kunde hittas på mosfets 12v sidan och det är säkert inte något fel på dom tillverkarna.

Men MEIC som är OEM för grejerna har ju uppenbarligen inte testat igenom sin design helt. och testade dom inte igenom sin design så bådar det ju inte gott för att validera fler tillverkare heller.

Det är ett hast jobb.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

"takes pride in the design and quality of our products and as such, takes reports of this manner extremely seriously"
Jaså..

Det känns ju "tryggt" att veta de.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Gigabyte igen alltså....
De verkar inte direkt sikta på "hög kvalitet" i deras produkter. Först dom felaktiga pcie kontakterna på 3000 seriens grafikkort och nu detta. Voine voine....

Och

https://www.sweclockers.com/nyhet/32515-gigabyte-utsatta-for-...

Ja dom har satt sig lite i klistret.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Hinkan:

Så, GN 60% belastning var "orealistiskt"?

såg klippet från GN här om dagen och satt också och funderade medans jag läste på hur de kunde uttala sig om att 60% last som vissa i deras test lämnat in på skulle vara orealistisk last...

skulle säga att typ 50-75% last är väl ganska normalt spectrum att ligga i på nätaggregatet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

såg klippet från GN här om dagen och satt också och funderade medans jag läste på hur de kunde uttala sig om att 60% last som vissa i deras test lämnat in på skulle vara orealistisk last...

skulle säga att typ 50-75% last är väl ganska normalt spectrum att ligga i på nätaggregatet.

De körde först i 140% last till överbelastningsskyddet löste ut sedan körde de igen och då failade det vid 60%

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vi säger att man får hem ett defekt nätagg som tar med sig hela systemet, är det butiken där man köpt den eller är det tillverkaren som ersätter datorn?

Skrivet av filbunke:

Du har köpt det av butiken, så bäst att kräva ersättning av dem (beroende på när det sker), sen får ju butiken kräva ersättning av tillverkaren eller mer troligt återförsäljaren, osv.

Eftersom Konsumentköplagen gäller mot säljaren så är det sannolikt den lämpligaste vägen att gå.

KKöpL 31§ "Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet."

Jag skulle tro att det är extremt ovanligt att någon tillverkare täcker följdskada/egendomsskada genom sina garantivillkor, utan det är nog lagens möjligheter som får nyttjas.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Gigabyte är en tillverkare jag aldrig köper komponenter ifrån. För rätt många år sedan köpte jag ett moderkort där alla kondingar gick åt pipsvängen. Nu var detta bara en gång och borde kanske inte döma dem för en grej, men kände att jag inte kunde lita på den tillverkaren ändå.

Jag har fått uppfattningen/känslan att de chansar med komponenter de använder sig av. Man är ju sådan som person att man uppmärksammar problem med en tillverkare när andra rapportera i forumtrådar att de har problem med samma tillverkare, men jag tycker mig genom åren ha sett mer problem med Gigabytes produkter än andra. Men som sagt, jag kanske inbillar mig...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Avstängd

Kollade på just dessa när jag skulle ha ett nätagg till en miningbräda för ett par månader sedan men som tur är så blev det Corsair RM istället.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vi säger att man får hem ett defekt nätagg som tar med sig hela systemet, är det butiken där man köpt den eller är det tillverkaren som ersätter datorn?

Butiken. Konsumentköplagen 31a paragrafen. Sedan får butiken rikta skadeståndskrav bäst de vill mot tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vad baserar du slutsatsen att de redan kände till felet på?

En annan youtuber (hardware busters) vars Gigabyte gick sönder när han testade det i en review, sa att Gigabyte var inte ens intresserade av att få in hans trasiga PSU för felsökning om jag inte minns fel.

Det var 8 månader sedan.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Orealistiska tester? Gäller väl typ alla tester? P95, OCCT m.fl. Jag verkar oxå vara den enda som efterfrågar AVX när kylare testas. Ska man testa en kylare så ska den få jobba, bara att den testas i en öppen bänk är orealistiskt för 99% av läsarna.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Orealistiska tester? Gäller väl typ alla tester? P95, OCCT m.fl. Jag verkar oxå vara den enda som efterfrågar AVX när kylare testas. Ska man testa en kylare så ska den få jobba, bara att den testas i en öppen bänk är orealistiskt för 99% av läsarna.

Yes.
Att köra med tandkräm istället för motorolja i gräsklipparen är också ett orealistiskt test.
En rimlig fråga att ställa sig är om alla prylar tål att belastas utanför sina specifikationer i alla typer av orealistiska tester för att sedan fungera normalt igen.
Jag är inte så säker på att det i alla lägen är helt givet.

Eller med andra ord - kan det vara skillnad på tester och tester?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes.
Att köra med tandkräm istället för motorolja i gräsklipparen är också ett orealistiskt test.
En rimlig fråga att ställa sig är om alla prylar tål att belastas utanför sina specifikationer i alla typer av orealistiska tester för att sedan fungera normalt igen.
Jag är inte så säker på att det i alla lägen är helt givet.

Eller med andra ord - kan det vara skillnad på tester och tester?

Mer jämförbart med fallet Gigabyte är att en gräsklipparmodell systematiskt skulle levereras med en varvtalsregulator som tillåter gräsklipparen att varva långt mer än de ca 3000 varv/min som de numera normalt brukar vara konstruerade för.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Mer jämförbart med fallet Gigabyte är att en gräsklipparmodell systematiskt skulle levereras med en varvtalsregulator som tillåter gräsklipparen att varva långt mer än de ca 3000 varv/min som de numera normalt brukar vara konstruerade för.

Ja gigabyte borde säkert ha haft bättre överbelastningsskydd. Det låter rimligt.

Min invändning handlade väl främst om att alla tester inte är lika och att orealistiska tester inte alltid ör lämpliga öven om en del belastningstester för beräkningsenheter normalt är orealistiska.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Haha, jag ser fram emot GN's svar på detta utlåtande.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes.
Att köra med tandkräm istället för motorolja i gräsklipparen är också ett orealistiskt test.
En rimlig fråga att ställa sig är om alla prylar tål att belastas utanför sina specifikationer i alla typer av orealistiska tester för att sedan fungera normalt igen.
Jag är inte så säker på att det i alla lägen är helt givet.

Eller med andra ord - kan det vara skillnad på tester och tester?

Till skillnad ifrån ett nätaggregat är det inte så stor sannolikhet att fel motorolja i din gräsklippare innebär att du brinner inne. Den kommer skära och det var det. Grejen med elektronik, och alla andra nätaggregat som är korrekt designade, är att de har en skyddskrets mot överbelastning av en anledning; de kan med stor sannolikhet medföra att någon brinner inne vid fel. Så de ska definitivt designas för alla överlaster de kan utsättas för.

Det är inget krav att de ska fungera normal igen efteråt. Säkringar kan gå. Men säkringar orsakar inte bränder... det är därför man har säkringar. I detta fallet gick nätaggen upp i rök vid 60 % belastning. Så bara det gör ju Gigabytes förklaring lite knepig. Men även om detta inte vore fallet och man har en digital säkerhetskrets som man programmerat fel så är det ju aldrig fel på ett test. Man har ju gjort fel! Nätagget ska inte kunna orsaka en brand även om du satt in prylar som drar 5 megawatt och kör mining och blender på CPU'n samtidigt.

Så nog hade Gigabyte gjort sig själv en tjänst här och bara tagit smällen, erkänt sitt misstag och bugande backat ut ifrån internets tronrum.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

@Ozzed Visst var det en bra hantering av Gigabyte?

Om de kan garantera att de som får ett nytt faktiskt får ett med justerade gränsvärden så är väl den biten OK. men att de spyr galla över medier är vidrigt. Så på det stora hela så är det dåligt skött och jag hoppas att det ger avtryck i deras intäkter.

Jag sa ju I mitt inlägg att jag tror att de kommer hantera det bra då det ger mest pengar eller minst förlust. Men tydligen så har inte Gigabyte fattat huvudsyftet med att vara ett vinstdrivande företag. Så jag hade fel. Jag trodde det låg i deras intresse att tjäna pengar långsiktigt men tydligen inte.

Extra dåligt är det att de pratar om att felet bara uppkommer vid konstgjorda laster. Det är på samma pinsamma nivå som när Intel ville få folk att sluta använda benchmarks.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Å jösses. Med det svaret från Gigabyte så kommer det ta hus i helvete.

Det här ligger på samma nivå som när Apple sa till sina kunder att de håller telefonen fel. Gamers Nexus kommer inte vara nådiga och jag tror många andra recensenter kommer haka på, för att inte tala om att Reddit kommer gå i taket.

Blir intressant att följa det här.

Permalänk
Medlem

Hm.... Ja inte bara GPUs som strular för dem, och för ett par år sedan var deras moderkort extremt dåliga. Nej, ledsen GB.

Blir inga mer produkter från er i framtiden, ett förtroende tar tid att skaffa, men ni bevisar om igen att ni inte bryr er ett skit.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Konsten att sänka aktien: https://finance.yahoo.com/news/gaming-gear-maker-gigabyte-div...

Fortsätter de så här är de på noll. De verkar inte så klipsk i sina uttalanden.

Gillar deras moderkort men nu blev man ju avskräckt.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Hm.... Ja inte bara GPUs som strular för dem, och för ett par år sedan var deras moderkort extremt dåliga. Nej, ledsen GB.

Blir inga mer produkter från er i framtiden, ett förtroende tar tid att skaffa, men ni bevisar om igen att ni inte bryr er ett skit.

Vilka moderkort syftar du på? Alla tillverkare har ju B-modeller.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Yes.
Att köra med tandkräm istället för motorolja i gräsklipparen är också ett orealistiskt test.
En rimlig fråga att ställa sig är om alla prylar tål att belastas utanför sina specifikationer i alla typer av orealistiska tester för att sedan fungera normalt igen.
Jag är inte så säker på att det i alla lägen är helt givet.

Eller med andra ord - kan det vara skillnad på tester och tester?

Problemet är väl att OPP inte funkar utan att aggen pajar istället. Du ska ju kunna belasta ett 500 agg med 5000w utan att det går sönder. OPP är ju ställt för högt så agget är felkonstruerat. Sen är det ju oftast dyrare att köpa nytt agg och ev. andra delar än att laga en skuren motor, iallafall om det handlar om gräsklippare. Får inga 750/850 agg för 500kr.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Under LinusTechTips WAN show för några timmar sedan, så pratade dom om Gamers Nexus video, där Steve själv kommenterade.
Via en "superchat" sa Steve följande: "Re: Testing - Gigabyte misrepresented us and is twisting it. They claimed it ran for "extended periods," but the failures were actually within 2 minutes almost every single time. They either didn't understand or pretended they didn't. Will reply Mon". Så det ska inte handla om några väldigt långa perioder som testerna genomfördes under som Gigabyte verkar vilja hävda, och Gamers Nexus ska komma med ett motsvar på Måndag angående detta, antagligen via en video på deras kanal.
Här är länken till videon vid 41:28 kan du se vart i WAN show som Steve skickade meddelandet, och vid 43:46 så märker Linus att Steve har skickat en superchat och läser upp den.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja gigabyte borde säkert ha haft bättre överbelastningsskydd. Det låter rimligt.

Min invändning handlade väl främst om att alla tester inte är lika och att orealistiska tester inte alltid ör lämpliga öven om en del belastningstester för beräkningsenheter normalt är orealistiska.

Värt att notera är att OEM tillverkaren som gör Gigabytes nätagg har totalkontroll av samtliga nätagg som rullar av produktionslinjen. Dessa tester inkluderar OVP/OCP/OPP test där nätagget överbelastas för att se att funktionerna slår av nätaggen som de ska.

I andra ord belastades samtliga nätagg till 150% last i fabrik. Utanför spec och 'orealistiskt'. Alla nätagg kom skadade från fabriken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Värt att notera är att OEM tillverkaren som gör Gigabytes nätagg har totalkontroll av samtliga nätagg som rullar av produktionslinjen. Dessa tester inkluderar OVP/OCP/OPP test där nätagget överbelastas för att se att funktionerna slår av nätaggen som de ska.

I andra ord belastades samtliga nätagg till 150% last i fabrik. Utanför spec och 'orealistiskt'. Alla nätagg kom skadade från fabriken.

Jaha! Det är ju heöt klart intressant. Jag känner inte till hur nätagg fabriktestas riktigt. Var finns mer information om att varje nätagg testas på det här sättet?

Förstå mig rätt. Det verkar ju uppenbarligen varit fel nivåer på skydden. Och reklamationsmängden verkar vad jag förstååt det också varit väldigt hög så nätsggen låter Inge vidare.
Jag försöker mest förstå vad som är "normalt" här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Så, GN 60% belastning var "orealistiskt"?

Som jag förstod det så var 60% testet efter man testat OPP (överlastskyddet) så den enheten var nog redan skadad.