Intel Arc "Alchemist" första grafikkorten från Intel – demas i flera speltitlar

Permalänk
Melding Plague

Intel Arc "Alchemist" första grafikkorten från Intel – demas i flera speltitlar

Processorjätten avslöjar inget mindre än fyra generationer av grafikkort, demonstrerar det första i spel och bekräftar DLSS-utmanare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad korten hamnar på för hash rate.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Musikälskare

Hur ligger dom till med drivrutiner och stöd för olika spel? Är nog för tidigt att säga men det är nog inget man bara svänger ihop hmm

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Underbart. Detta behövs och namnet var ju inte alls för illa

Permalänk
Medlem

Med tanke på Intels modus operandi så spekulerar jag följande:
1. Sjukt aggressivt rabatterat prissatt mot OEMs/SI
2. Dyrt i pris till prestandaindex för egen byggande entusiaster.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Underbart. Detta behövs och namnet var ju inte alls för illa

Japp men hade varit kul om de släpptes i år, men verkar som att Arc? mjukvaran och drivrutiner inte är redo

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Undrar om de kommer köra vidare med G7 och sådant för segmentering som de gör med integrerade lösningar.

Kul med något nytt även om de har en bit kvar till prestandakronan. Ser fram emot tester

Permalänk
Medlem

Synd att de inte sköt på lanseringen ett år till, alternativt tillverkade korten själva. Om dessa kort inte säljs med gigantisk förlust så innebär ju detta släpp inga positiva saker alls, iallafall inte på kort sikt.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Hedersmedlem

Bild på en sprakande nätdel från Gigabyte. Texten lyder:

Jag: Jag vill ha Intel Arc!
Mamma: Vi har Arc (eng. ljusbåge) hemma!

Översättning / förklaring / alternativtext
Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Hur ligger dom till med drivrutiner och stöd för olika spel? Är nog för tidigt att säga men det är nog inget man bara svänger ihop hmm

Detta samt förstås kretsbristen killgissar jag är anledningarna till förseningen.
Dom arbetar nog nära många spelstudios nu.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Keeper of Traditions

Okej, men när går de att faktiskt köpa? 2023?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Föga förvånande att de inte släpps i år.

Skrivet av flashen:

Hur ligger dom till med drivrutiner och stöd för olika spel? Är nog för tidigt att säga men det är nog inget man bara svänger ihop hmm

Ganska dåligt enligt min erfarenhet. En del saker fungerar rätt hyffsat men mycket annat ger olika problem. Kompatibilitet inte speciellt hög. Mycket krångel med att få tag i rätt drivare.

Mina förväntningar är fortsatt låga, inget jag personligen ser som ett seriöst alternativ till Nvidia och AMD, speciellt om man ska spela primärt. Sen återstår det att se hur lång tid det tar för förbättringar att ske.

Med mitt 1080Ti så var det emellanåt lite fippligt med drivare också. Mitt 3070 bara fungerar det med.

Permalänk
Medlem

Jag tycker namnet och tweeten känns McDonalds.

Permalänk
Skäggig legend

Detta och M1 är det största som hänt på lääääänge. Tagga!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Datavetare

För egen del ser jag mest fram emot GPGPU-tester på dessa kort. Nvidias CUDA behöver en relevant konkurrent, enda som ligger på liknande teknisk nivå är Apples Metal compute men dels har inte Apple (än så länge, ryktas om att det kommer ändras under 2022) några high-end GPUer och dels är Metal APIet låst till MacOS/iOS.

Intel har jobbat på rejält med sitt OneAPI. GPGPU-delen i OneAPI bygger på Khronos SYCL, som till skillnad från OpenCL, faktiskt kan konkurrera med CUDA kraftfullhet och enkelhet för programmeraren. Designen i SYCL möjliggör faktiskt automatisk optimering (i.e. kan göras av "runtime") av saker som man måste hand-jaga i CUDA (och även i OpenCL och Metal compute).

Intel verkar också fatta att om man ska få igång användningen räcker det inte med att sätta en "öppen källkod" stämpel på det hela och tro att problemet löser sig själv. Intel har lagt rätt stora resurser på att lägga in OpenAPI-baserad acceleration i en lång rad program och ramverk, Nvidia insåg tidigt hur viktigt detta är och CUDAs dominas idag beror mycket på att att Nvidia lägger så mycket resurser på CUDA-stöd i grundläggande ramverk.

Även om OneAPI också fungerar på Xe som finns i Tiger Lake plattformen och att det ger ett bra tillskott om man måste jobba på en bärbar dator, räcker inte det för mer komplexa problem och det visar inte heller huruvida HW och OneAPI går att skala upp till high-end!

Trist att det nu går in i 2022 innan man kan få lite av denna data

Skrivet av jeppe109:

Ska bli intressant att se vad korten hamnar på för hash rate.

Antar du menar Ethereum, eller?

256-bitars minnesbuss med GDDR6 där överföringshastigheten ligger mellan 14-18 Gbit/s per pinne ger en teoretisk prestanda på 56-72 MH/s. Kollar man på Ampere och RDNA2 ligger faktiskt prestanda rätt nära teoretisk prestanda, samma bör rimligen gälla här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Så var de igång igen med sin oförmåga att hitta på namn som inte redan är i användning...

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jarl:

Så var de igång igen med sin oförmåga att hitta på namn som inte redan är i användning...

Rajadeon hade varit så kul samtidigt.

Permalänk
Medlem

Så... Seriöst... INGEN på Intel tyckte det kändes tärt att döpa sin nya fina tekniska pryl till samma som en fil-extension som varenda utvecklare värd namnet stött på de senaste 35 åren? Ja, jösses...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KroesusSork:

Så... Seriöst... INGEN på Intel tyckte det kändes tärt att döpa sin nya fina tekniska pryl till samma som en fil-extension som varenda utvecklare värd namnet stött på de senaste 35 åren? Ja, jösses...

Det är inte direkt så att .arc bara används av ett filformat.

Citat:

The .arc filename extension is often used for several unrelated file archive-like file types. For example, the Internet Archive used its own ARC format to store multiple web resources into a single file.[1][2] The FreeArc archiver also uses .arc extension, but uses a completely different file format. Nintendo uses an unrelated "ARC" format for resources, such as MIDI, voice samples, or text, in GameCube and Wii games. Several unofficial extractors exist for this type of ARC file.[citation needed]

Wikipedia contributors. (2021, January 7). ARC (file format). In Wikipedia, The Free Encyclopedia. Retrieved 15:06, August 16, 2021, from https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=ARC_(file_format)&...

Och inte heller så att någon kommer att förvirra något av filformaten som använder .arc som filändelse med ett grafikkort.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av flashen:

Hur ligger dom till med drivrutiner och stöd för olika spel? Är nog för tidigt att säga men det är nog inget man bara svänger ihop hmm

Finns två aspekter med avseende på drivrutiner.

Nu har jag primärt jobbat med Intels GPU-drivare på Linux, men som jag förstår det har Intel sedan något år tillbaka i stort sett samma kodbas för Windows och Linux.

Sett ur korrekthet ligger Intel i topp. Korrekthet är: hur bra implementerar drivarna specifikationen för OpenGL, OpenCL etc.

Att ha en korrekt implementation betyder inte att man automatiskt har något som fungerar bäst i faktiskt program, i spel är detta definitivt inte sant. Spel/spelmotorer har själva en rad buggar, antagligen långt fler än AMD, Intel och Nvidias drivare har.

Den andra är testning. Idag finns ingen Intel GPU som är ens i närheten av att vara stark nog för att vara värd att lägga testresurser på för spelutvecklare och finns egentligen inget större incitament för Intel att lägga in work-arounds i deras drivare heller (av samma anledning).

Initialt kommer detta bli ett problem för Intel vad det gäller spel och initialt kommer det i första hand ligga på Intel att lägga egna resurser på att stoppa in work-arounds i drivare. Men fortsätter Intel att ha hög nivå av korrekthet och deras GPUer visar sig presterar vettig i spel lär det lösa sig relativt snabbt i nya spel då spelutvecklarna kommer börja testa också på Intel GPUer.

Finns en stor anledning varför det är så mycket enklare att utveckla mobilspel till iOS jämfört med Android... Är samma problem där, finns buggar i båda systemen men på iOS finns långt färre GPU-varianter man behöver bry sig om att testa mot. I komplex programvara blir faktiskt två fel inte helt sällan ett rätt... Men krävs typiskt en del testning att komma dit!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

NVIDIA GeForce RTX 4000
AMD Radeon RX 7000
och Intel Arc.

AMD Ryzen 6000 och möjligen Threadripper HEDT?
Intel 13thgen? och möjligen Intel HEDT?

2022 SER SÅ GRYMT UT!!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Fick känslan av att man snott grafiken från en Winamp plugin vid namn Milkdrop

Permalänk
Medlem

Kul att läsa, gillar namnen, en Alchemist siktas på. Såg att det tillkommit en del grundläggande stöd för DG2 i framtida Linuxkärna 5.15. (Bara att hoppas att man inte blir en av dom som bokade ett 3090 vid release och...väntar än?)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu har jag primärt jobbat med Intels GPU-drivare på Linux, men som jag förstår det har Intel sedan något år tillbaka i stort sett samma kodbas för Windows och Linux.

Sett ur korrekthet ligger Intel i topp. Korrekthet är: hur bra implementerar drivarna specifikationen för OpenGL, OpenCL etc.

Intel använder väl gallium för OpenGL nu mer så deras implementation bör vara i nivå med amdgpu eller har jag missat något?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av KroesusSork:

Så... Seriöst... INGEN på Intel tyckte det kändes tärt att döpa sin nya fina tekniska pryl till samma som en fil-extension som varenda utvecklare värd namnet stött på de senaste 35 åren? Ja, jösses...

Har aldrig hört talas om arc. Är det något för så kallade "gamla rävar"?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KroesusSork:

Så... Seriöst... INGEN på Intel tyckte det kändes tärt att döpa sin nya fina tekniska pryl till samma som en fil-extension som varenda utvecklare värd namnet stött på de senaste 35 åren? Ja, jösses...

Va, vilken extension? Jag är iofs bara utvecklare på hobbynivå. Det enda jag känner till är kompressionsformatet som mig veterligen varit rätt stendött de sista... 20 åren? 25?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av jeppe109:

Ska bli intressant att se vad korten hamnar på för hash rate.

Ja, verkligen! Hoppas på så låg som möjligt, i förhållande till övrig prestanda.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Hur det se ut för drivrutiner just nu finns att läsa här. Det senaste är att det är med stöd för One API Video Processing Library GPU Runtime 2.4 i drivrutinen. Som ni ser finns det massa buggar att fixa till. Att man inte kan TABBA in och ur gamla CS:GO utan att det hänger sig osv...

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ska bli intressant att se vad korten hamnar på för hash rate.

Jävligt dålig får man hoppas...

Permalänk
Medlem

Om man skall nörda loss på namnen så är Alchemist, Battlemage och Druid klasser i olika rollspel, men Celestial är en ras. Cleric är väl för tråkigt, men kunde de inte spunnit vidare på Chaos eller nåt sånt?

Skrivet av Weiman:

Jävligt dålig får man hoppas...

Om det är något som Intel är världsmästare på så är det segmentering. Det innebär att antingen har de låst ner hash rate, i vilket fall den är katastrofalt låg, eller så har de inte brytt sig om att låsa något alls för att försöka vinna kunder, och då är den säkert nära den teoretiska.

I vilket fall, konkurrens är alltid bra. Ännu bättre om de hade gjort grejerna på en process som inte är överbelagd 10 gånger om, men man tar vad man kan få.

Visa signatur

5900X | 6700XT