Diskett hittas ej, "fujifilm 2hd ibm formatted"

Permalänk
Medlem

Diskett hittas ej, "fujifilm 2hd ibm formatted"

Hej!

Arkiverar just nu min mors information som hon smidigt nog lagt på en större mängd disketter.

Diskettläsare är en:
"External FDD Pack"
Product id SEF-680E
USB

De gula disketterna som det står "fujifilm 2hd ibm formatted" upptäcks inte i windows, och går ej att formatera/syns inte. Det är precis som att diskettläsaren inte upptäcker dom.

Jag har svarta disketter där det står "TDK MF-2HD IBM/DOS formatted" som fungerar, och även svarta disketter som inte har några märkningar alls som fungerar.

Måste jag då ha en IBM-dator för att ens se disketterna? Som jag förstått det så använde hon en ibm-dator på 90-talet, men dessa disketterna är från 2005, så hon booorde ha använd en windows 95,98 eller xp. Men det är möjligt att hon inte gjort dessa dokument hemma och faktiskt använt en IBM.

Är det något jag missar? Jag är tyvärr väldigt okunnig när det kommer till disketter, då det alltid fungerat när jag använt dom.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Zeedarn:

Hej!

Arkiverar just nu min mors information som hon smidigt nog lagt på en större mängd disketter.

Diskettläsare är en:
"External FDD Pack"
Product id SEF-680E
USB

De gula disketterna som det står "fujifilm 2hd ibm formatted" upptäcks inte i windows, och går ej att formatera/syns inte. Det är precis som att diskettläsaren inte upptäcker dom.

Jag har svarta disketter där det står "TDK MF-2HD IBM/DOS formatted" som fungerar, och även svarta disketter som inte har några märkningar alls som fungerar.

Måste jag då ha en IBM-dator för att ens se disketterna? Som jag förstått det så använde hon en ibm-dator på 90-talet, men dessa disketterna är från 2005, så hon booorde ha använd en windows 95,98 eller xp. Men det är möjligt att hon inte gjort dessa dokument hemma och faktiskt använt en IBM.

Är det något jag missar? Jag är tyvärr väldigt okunnig när det kommer till disketter, då det alltid fungerat när jag använt dom.

Låter nästan som om de kanske avmagnetiserats då?

Eller om de använts i en annan dator eller med ett annat operativsystem (mac, amiga etc) och formaterats om kanske?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Skulle också säga att de ev blivit avmagnetiserade och tappat sin data.

Brukar hända med tiden om de ligger för länge.

Och vissa märken är känsligare än andra så troligen därför bara fujifilm disketterna är drabbade.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Förberedda för IBM standard men fungerar lika bra i Windows. MEN de kan ju som sagt ha blivit avmagnetiserade eller så är de i ett format Windows inte kan läsa.

IBM hade ju sin egen OS/2 länge och väl, en del satsade på den. Minns med fasa från förra jobbet där en OS/2 Warp styrde hela fastighetssystemets solceller.

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde kanske prova att komma åt dem från Linux då det brukar vara bättre än win på att åtminstone känna om det är nått på disken elerl inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hejhej tack så mycket för alla svar,

Tänkte, borde det inte upptäckas iallafall i datorn som att en diskett sitter i läsaren om det är avmagnatiserat?

Jag misstänker att dessa legat för länge och därmed är dåliga. Tror disketterna var gamla redan när dom användes
Ska försöka testa det i Linux någon dag, men det får bli om ett år eller något när jag orkar snurra upp en vm/burk

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Hejhej tack så mycket för alla svar,

Tänkte, borde det inte upptäckas iallafall i datorn som att en diskett sitter i läsaren om det är avmagnatiserat?

Jag misstänker att dessa legat för länge och därmed är dåliga. Tror disketterna var gamla redan när dom användes
Ska försöka testa det i Linux någon dag, men det får bli om ett år eller något när jag orkar snurra upp en vm/burk

Olika sorters diskettstationer kan vara olika bra/dåliga på att läsa disketter, det är mycket möjligt att en annan diskettstation (och helst ej USB-ansluten) kan läsa din mors disketter.

Att disketterna är förformaterade för DOS/IBM betyder bara att de har ett FAT-filsystem så att användaren ej själv måste formattera dem innan han/hon började använda dem i en PC; de kan formatteras lite hursomhelst, jag använde exempelvis PC HD-disketter till min Amiga en gång i tiden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zeedarn:

Hejhej tack så mycket för alla svar,

Tänkte, borde det inte upptäckas iallafall i datorn som att en diskett sitter i läsaren om det är avmagnatiserat?

Jag misstänker att dessa legat för länge och därmed är dåliga. Tror disketterna var gamla redan när dom användes
Ska försöka testa det i Linux någon dag, men det får bli om ett år eller något när jag orkar snurra upp en vm/burk

Behövs inte för Linux, det går att boota och köra från ett installationsmedia så det är bara att göra ett usbminne för installation och boota från det och köra i stället för att välja att installera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.