Samsung förhandlar med New York om kretsfabrik för 17 miljarder dollar

Permalänk
Melding Plague

Samsung förhandlar med New York om kretsfabrik för 17 miljarder dollar

Mot hundratals miljoner dollar i skattesubventioner är Samsung redo att öppna en ny fabrik i USA. Om Texas inte ställer upp hoppas Samsung på New York.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det lär bli som amazon i Sverige. De får miljoner i subventioner men anställer typ 8 personer.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Det lär bli som amazon i Sverige. De får miljoner i subventioner men anställer typ 8 personer.

Och dem 8 är säkerhetsvakterna. Experterna kommer utifrån.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ett riktigt otyg med skattesubventioner till företag. De ställer lokala myndigheter mot varandra och kan på så sätt smita undan att betala skatt.

Det borde förbjudas på central nivå i både EU och USA så att det inte kan göra på det här sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Ett riktigt otyg med skattesubventioner till företag. De ställer lokala myndigheter mot varandra och kan på så sätt smita undan att betala skatt.

Det borde förbjudas på central nivå i både EU och USA så att det inte kan göra på det här sättet.

Problemet då är att de väljer att inte etablera några fabriker i Europa eller USA, utan fortsätter i Asien. Det har varit svårt nog att få hit dem, trots skattesubventioner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Citat:

Bolaget ska även ha visat intresse för Arizona, som ser ut att vara på väg att bli USA:s centrum för tillverkning av kretsar. Intel har redan fyra fabriker i Arizona, Chandler, medan TSMC har en under konstruktion i Arizona, Phoenix, och eventuellt utökar med ytterligare fyra. Om även Samsung flyttar dit betyder det att världens tre stora aktörer har fabriker i delstaten.

36% av Arizonas vatten kommer från Colorado-floden, dvs Lake Mead reservoaren.

Resorvaren är nu fylld till 35% vilket innebär att det vatten som Arizona tilldelas från den sänks med 18% mot ett normalt år. Och fortsätter nivån i Lake Mead sjunka så kommer fördelningen sänkas ytterligare.. Den stora faran är att nivån sjunker så djupt att man inte får ut något vatten alls.

Nu använder industrierna i Arizona en liten del av vatten, runt 6%, jämfört med jordbruket som använder sig av 72% (och är de som kommer att ta den stora smällen nu och i framtiden), men har svårt att tro att industrin kommer att vara förskonad från framtida nedskärningar, gissar att jordbruket kommer att lobba hårt för att nedskärningarna i vatten skall fördelas.

Så, kan inte se att det kommer byggas fler fabriker i Arizona så länge som vattenläget ser ut som det gör, för stor osäkerhet. Kan ju inte heller se att det blir bättre i framtiden. Det där klimatet som bara blir värre och värre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

36% av Arizonas vatten kommer från Colorado-floden, dvs Lake Mead reservoaren.

Resorvaren är nu fylld till 35% vilket innebär att det vatten som Arizona tilldelas från den sänks med 18% mot ett normalt år. Och fortsätter nivån i Lake Mead sjunka så kommer fördelningen sänkas ytterligare.. Den stora faran är att nivån sjunker så djupt att man inte får ut något vatten alls.

Nu använder industrierna i Arizona en liten del av vatten, runt 6%, jämfört med jordbruket som använder sig av 72% (och är de som kommer att ta den stora smällen nu och i framtiden), men har svårt att tro att industrin kommer att vara förskonad från framtida nedskärningar, gissar att jordbruket kommer att lobba hårt för att nedskärningarna i vatten skall fördelas.

Så, kan inte se att det kommer byggas fler fabriker i Arizona så länge som vattenläget ser ut som det gör, för stor osäkerhet. Kan ju inte heller se att det blir bättre i framtiden. Det där klimatet som bara blir värre och värre...

Det här alltså!!! Det här är den stora knäckfrågan för jag förstår inte hur kretsfabriker ska kunna fortsätta etableras i ökenlandskap, där allt vatten kommer till på "konstgjord" väg (dammar, avledning från floder med resultat att floderna torkar ut, m.m.). Delstaten New York har iaf ingen vattenbrist (men en och annan storm drar ju förbi ibland). Hela sydvästra USA är ju kört vad gäller vattentillgång, både för teknik och jordbruk. Aralsjön någon? Jag är så gammal så den var fortfarande en av världens största sjöar när jag gick i plugget och vi behövde kunna den på provet.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Det här alltså!!! Det här är den stora knäckfrågan för jag förstår inte hur kretsfabriker ska kunna fortsätta etableras i ökenlandskap, där allt vatten kommer till på "konstgjord" väg (dammar, avledning från floder med resultat att floderna torkar ut, m.m.). Delstaten New York har iaf ingen vattenbrist (men en och annan storm drar ju förbi ibland). Hela sydvästra USA är ju kört vad gäller vattentillgång, både för teknik och jordbruk. Aralsjön någon? Jag är så gammal så den var fortfarande en av världens största sjöar när jag gick i plugget och vi behövde kunna den på provet.

Hanteringen av Aralsjön är ett enda stort fiasko. Kan dock tillägga att Aralsjön inte hade haft någon inverkan i detta fall eftersom det var en saltsjö. (Alltså inget drickbart sötvatten)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hanteringen av Aralsjön är ett enda stort fiasko. Kan dock tillägga att Aralsjön inte hade haft någon inverkan i detta fall eftersom det var en saltsjö. (Alltså inget drickbart sötvatten)

Sant, men principen är densamma. All tillrinning har letts bort för jordbruk i fallet Aral (jag vet, vi talar om kretstillverkning), men med tanke på att det är Coloradofloden och bifloder som är den stora sötvattenkällan in sydvästra USA, och med den extrema torkan som råder (och lär fortsätta), så känns ännu en kretsfabrik i Arizona inte som det bästa långsiktiga valet. Men det är ju bara mina personliga tankar. Gillade att någon lyfte vattenproblemet i USA, för det är ett problem även där.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Problemet då är att de väljer att inte etablera några fabriker i Europa eller USA, utan fortsätter i Asien. Det har varit svårt nog att få hit dem, trots skattesubventioner.

Tordes väl gå att göra något drastiskt mot de storföretag som beter sig på det här sättet, som att låsa dem ute från EU marknaden?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Avstängd

Även om dom får skatt subventioner, så om staten vill ha något eget tillverkad så kanske dom få de till ett bättre pris.

Jag ser ingen fel med subventioner, då detta gör nytta för samhället.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@filbunke, @Snudge_B, @Cenorida
Ja det är fan ett under att man inte lär sig, varken av tidigare historia eller mer närliggande händelser (https://www.sweclockers.com/nyhet/31857-forvarrad-vattenbrist...). Varför är det ens aktuellt att bygga nya fabriker i områden med vattenbrist?

Och ja, skattesubventioner är ju omdiskuterat, och inte helt etiskt kan man tycka. Det tycker inte EU heller... (https://www.sweclockers.com/nyhet/22569-eu-kraver-apple-pa-12...)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag ser ingen fel med subventioner, då detta gör nytta för samhället.

Kan ju lova att alla andra företag som måste betala de där miljonerna i skatt som Samsung slipper tycker annorlunda

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snudge_B:

Sant, men principen är densamma. All tillrinning har letts bort för jordbruk i fallet Aral (jag vet, vi talar om kretstillverkning), men med tanke på att det är Coloradofloden och bifloder som är den stora sötvattenkällan in sydvästra USA, och med den extrema torkan som råder (och lär fortsätta), så känns ännu en kretsfabrik i Arizona inte som det bästa långsiktiga valet. Men det är ju bara mina personliga tankar. Gillade att någon lyfte vattenproblemet i USA, för det är ett problem även där.

Arizona kanske inte är det bästa valet för en kretsfabrik i USA, men om Arizona har att välja mellan att ha en kretsfabrik eller en majsåker är nog valet väldigt enkelt.

I stället för att se det som olämpligt med industri i torra områden kanske man ska säga att det är olämpligt att odla grödor som kräver bevattning, och då räcker vattnet gott och väl till industrin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

Kan ju lova att alla andra företag som måste betala de där miljonerna i skatt som Samsung slipper tycker annorlunda

Jo det förstår jag, men att kunna tillverka krets till staten tex NSA eller andra samhälle viktigare funktion, tycker jag är viktigare än ett företag som skulle syssla med möbel.

Sen får man inte glömma heller att det är viktigt till GM då dom behöver mycket krets och så vidare.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218488:

Arizona kanske inte är det bästa valet för en kretsfabrik i USA, men om Arizona har att välja mellan att ha en kretsfabrik eller en majsåker är nog valet väldigt enkelt.

I stället för att se det som olämpligt med industri i torra områden kanske man ska säga att det är olämpligt att odla grödor som kräver bevattning, och då räcker vattnet gott och väl till industrin.

Vattnet räcker tills det inte räcker. 36% av vattnet kommer som sagt från Colorado-floden, 41% av vattnet kommer från grundvattnet. Först så sinar Colorado-floden, sen börjar man pumpa upp mer grundvatten för att ersätta det man inte längre får. Sen får man problem med grundvattnet.

Och du kan glömma att politiker i Arizona får för sig att stänga ner stora delar av deras jordbrukssektor. I slutändan anställer den fler och drar in mer pengar. Gissar att de väljer majschips över kiselchips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Problemet då är att de väljer att inte etablera några fabriker i Europa eller USA, utan fortsätter i Asien. Det har varit svårt nog att få hit dem, trots skattesubventioner.

Dom har ju råd att bygga sina fabriker även utan nå skattesubventioner, utan chieferna gör det här bara för att dom är ena snåla jävlar som gör allt för att maximera sina egna mångmiljonlöner :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Dom har ju råd att bygga sina fabriker även utan nå skattesubventioner, utan chieferna gör det här bara för att dom är ena snåla jävlar som gör allt för att maximera sina egna mångmiljonlöner :/

Såklart, allt handlar om pengar. Dom är ju inte dumma haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Dom har ju råd att bygga sina fabriker även utan nå skattesubventioner, utan chieferna gör det här bara för att dom är ena snåla jävlar som gör allt för att maximera sina egna mångmiljonlöner :/

Hur många aktier äger du i Samsung då?
Om du nu är så bitter köp ett par stycken så får du en del av kakan du med.

Visa signatur

Intel 3550K@4,2GHz, GTX 1060 (I know, old stuff..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218488:

Arizona kanske inte är det bästa valet för en kretsfabrik i USA, men om Arizona har att välja mellan att ha en kretsfabrik eller en majsåker är nog valet väldigt enkelt.

I stället för att se det som olämpligt med industri i torra områden kanske man ska säga att det är olämpligt att odla grödor som kräver bevattning, och då räcker vattnet gott och väl till industrin.

Fullt rimligt att påstå att vattentillgång för lyxartiklar är viktigare än vattentillgång för livsmedelsodlingar.

Om något så borde kretstillverkarna helt enkelt tvingas lösa sin egen vattentillgång från havet. Låt dem bekosta R&D för hur de kan tillgodogöra sig den, outtömliga, vattenkällan.
Dricksvatten ska inte vaskas av industrin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noyart:

Såklart, allt handlar om pengar. Dom är ju inte dumma haha

Intelligens har inte mycket med det att göra. Även dumma människor vill ha pengar. Det handlar snarare om egoism.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvartz:

Hur många aktier äger du i Samsung då?
Om du nu är så bitter köp ett par stycken så får du en del av kakan du med.

Nej, jag har fortfarande nån slags moral kvar i kroppen.

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas att de inte förhandlar med AOC då.