Maximal sommarkänsla när Samsungs stora fototävling avslutas

Permalänk
Melding Plague

Maximal sommarkänsla när Samsungs stora fototävling avslutas

SweClockers fototråd är fylld till brädden med somrigt material och nu avslutas Samsungs tävling, där tio vinnare belönas med presentkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stort grattis till er som vann! Många härliga bilder

Permalänk
Medlem

Riktigt fina bilder.
men @diego_gabriel bild sammanfattar sommaren för mig i en bild.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Fina bilder, grattis

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

@henrikfotograf Vars är fyrbilden tagen?

Kanonfin!

mvh Lazze

Permalänk

Jag själv får fundera på vilka foton som jag gillar bäst.

Men imponerande bilder. Dessa visar att det för många kan vara värt att köpa en liten dyrare mobil och ha den för fotografering.
Beroende på krav så kanske man nöjer sig med enbart denna och då blir det ej så dyrt, eller så vill man ha en bättre mobilkamera som man alltid har med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

@henrikfotograf Vars är fyrbilden tagen?

Kanonfin!

mvh Lazze

Den här bilden är tagen på Väcker fyr utanför Tjurpannan naturreservat, Grebbestad. Bohuslän.
Det var en stormig dag med 25 m/s och jag fick stå enslingens boden för ta skydd från vinden, så jag kunde byta objektiv.

När det är storm och speciellt med höga vågor är Tjurpannan en favorit med vågorna som nästan är högre än själva fyren 14 meter. Det ger en väldigt fin adrenalin se dom vågorna och jag tycker bilden visar det på ett dramatiskt sett.

Sony a7r iv med Sony 100-400
1/800 f5,6 iso 500

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Många fina bilder i den tråden!

Hur meddelas de tursamma?

//Mvh Björn

Permalänk
Medlem

@ankstek @Henrikfotograf

En sådär härlig söt/flummig hund bild och en helt otroligt grym bild på fyren. Me like.👍

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Den här bilden är tagen på Väcker fyr utanför Tjurpannan naturreservat, Grebbestad. Bohuslän.
Det var en stormig dag med 25 m/s och jag fick stå enslingens boden för ta skydd från vinden, så jag kunde byta objektiv.

När det är storm och speciellt med höga vågor är Tjurpannan en favorit med vågorna som nästan är högre än själva fyren 14 meter. Det ger en väldigt fin adrenalin se dom vågorna och jag tycker bilden visar det på ett dramatiskt sett.

Sony a7r iv med Sony 100-400
1/800 f5,6 iso 500

Önskar alla bilder kom med en text om iaf vilken kamera som användes. Din och den sista av @Bjokih82 var mina två favoriter. Fantastiska!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Wow! Första gången jag vinner något i en tävling!

Grattis till alla andra också, riktigt bra bilder!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Stort grattis till vinnarna. Helt otroliga bilder!

Permalänk
Medlem

Så roligt med alla vackra bilder! Tänk att Sweclockers har så bra fotografmedlemmar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Den här bilden är tagen på Väcker fyr utanför Tjurpannan naturreservat, Grebbestad. Bohuslän.
Det var en stormig dag med 25 m/s och jag fick stå enslingens boden för ta skydd från vinden, så jag kunde byta objektiv.

När det är storm och speciellt med höga vågor är Tjurpannan en favorit med vågorna som nästan är högre än själva fyren 14 meter. Det ger en väldigt fin adrenalin se dom vågorna och jag tycker bilden visar det på ett dramatiskt sett.

Sony a7r iv med Sony 100-400
1/800 f5,6 iso 500

QL! Bra fångat! Har fotat en hel del tidigare, men tappat sugen helt. Försöker att återuppväcka lusten

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

QL! Bra fångat! Har fotat en hel del tidigare, men tappat sugen helt. Försöker att återuppväcka lusten

mvh Lazze

Ge dig inte an det svåraste på en gång utan försök bara att fota något som "väcker" intresset igen.
Med tiden blir man bättre och motiven blir svårare, vilket också ger en utmaning, ett uppdrag att lösa denna utmaning.

Happy shooting!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Grattis till alla vinnarna!

Tyckte kanske inte att temat "fina hundbilder" gav mig mycket sommarkänsla, är nog mer av en ko-människa i det sammanhanget, men tekniskt sett fina bilder rakt igenom i alla fall!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Samsung Sverige

Det har varit riktigt roligt att följa tråden under sommaren, och det har verkligen varit genomgående hög kvalitet på bilderna. Stort grattis till alla vinnare, det var välförtjänt!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jaha, det var väl minst sagt blandad kvalité på det urvalet.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av izzie:

Jaha, det var väl minst sagt blandad kvalité på det urvalet.

Jag har själv inte suttit i juryn, men jag tycker att det var ett fint urval. Det är ju ingen bild som har dålig teknisk kvalitet, och samtliga har fin känsla. Men det är ju det roliga med konst, människor tycker olika.

/Hans

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag har själv inte suttit i juryn, men jag tycker att det var ett fint urval. Det är ju ingen bild som har dålig teknisk kvalitet, och samtliga har fin känsla. Men det är ju det roliga med konst, människor tycker olika.

/Hans

Även om teknisk kvalité i min mening är sinnessjukt ointressant och något som vanligtvis äldre män - möjligtvis med visst behov av att upphäva sitt falloskomplex - förpestar fotokonsten med genom attt diskutera längden på nya objektiv håller jag inte med. Se tex en av världens mest kända bilder:

Ironiskt nog är bilden tagen med längst objektiv (troligtvis) bland vinnarna i en klass för sig, kanske också för min personliga koppling till Väcker.

Oavsett, grattis till vinnarna.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av izzie:

Även om teknisk kvalité i min mening är sinnessjukt ointressant och något som vanligtvis äldre män - möjligtvis med visst behov av att upphäva sitt falloskomplex - förpestar fotokonsten med genom attt diskutera längden på nya objektiv håller jag inte med. Se tex en av världens mest kända bilder:
https://loeildelaphotographie.com/wp-content/uploads/2017/11/HCB_-Behind-the-Gare-St.-Lazare_-Paris_-1932-min.jpeg

Ironiskt nog är bilden tagen med längst objektiv (troligtvis) bland vinnarna i en klass för sig, kanske också för min personliga koppling till Väcker.

Oavsett, grattis till vinnarna.

Din länk fungerade inte, men av adressen att döma är det denna: https://en.wikipedia.org/wiki/Behind_the_Gare_Saint-Lazare

Jag tror oavsett att du missuppfattade det jag försökte säga kring teknisk kvalitet. Hur som helst får du ju självklart tycka precis vad du vill om bilderna, men jag tycker som sagt att det var ett fint urval.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Ha, hade missat helt o håller att resultat kommit. Blev lite förvånad över vinsten med tanke på hur många andra bra bilder som har postats i tråden under sommaren

För den som är intresserad är bilden tagen med en Sony A7 III och Sigma 35/1.4 ART.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | GTX 1080 G1 Gaming | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |

Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
LG 34WN80C | Sony A5100 + Camlink 4K | 2x Elgato Key Light | Wave 1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Även om teknisk kvalité i min mening är sinnessjukt ointressant och något som vanligtvis äldre män - möjligtvis med visst behov av att upphäva sitt falloskomplex - förpestar fotokonsten med genom attt diskutera längden på nya objektiv håller jag inte med. Se tex en av världens mest kända bilder:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/85/Henri_Cartier-Bresson_-_Behind_the_Gare_Saint-Lazare%2C_1932.jpg

Ironiskt nog är bilden tagen med längst objektiv (troligtvis) bland vinnarna i en klass för sig, kanske också för min personliga koppling till Väcker.

Oavsett, grattis till vinnarna.

Fast att fotointresserade diskuterar objektiv är inte konstigare än sweclockare som diskuterar grafikkort eller raggare som diskuterar amerikanare eller grillnördar som diskuterar grillar eller…

Ingen anledning att prata nedlåtande om objektivnördar med andra ord.

Däremot kan jag hålla med om att jag hade valt några andra bilder som vinnare. Inte för att det är något fel på de vinnande bidragen utan mer för att det finns betydligt bättre bilder bland bidragen. Men det beror förstås på vad de enskilda domarna är ute efter. Personligen är jag trött på uttjatade fotoklyschor så jag hade valt ett flertal andra bilder från tråden än de som domarna valde. Men det är väl tur att inte alla tycker som jag…

Eller tur och tur, för mig är det ju otur med tanke på att jag inte vann

För övrigt har jag aldrig förstått poängen med bilden du länkar, om det inte vore för att den dyker upp på fotosidor med jämna mellanrum hade jag inte ägnat den mer än någon sekund. Och nu när jag vet att den är så känd och har ägnat betydligt mer än någon sekund för att titta på den är den om möjligt ännu mer ointressant. Ytterligare ett bevis på att alla tänker olika.

Permalänk
Medlem

Grattis till alla vinnare!

Oj detta var svårt att välja favoriter må jag säga.

@Bjokih82 Samt @Henrikfotograf skulle jag röstat på. Båda är riktigt fina. Trodde först att fyren bilden var photoshoppad. Men sedan såg jag hans förklaring här i tråden.

Påminner mig om bokomslaget till boken nattfåk. Var länge sedan jag läste den men minns att jag gillade den väldigt mycket. Kanske dags för att läsa om den igen.
Blev påmind utav bilden.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Trunk:

Fast att fotointresserade diskuterar objektiv är inte konstigare än sweclockare som diskuterar grafikkort eller raggare som diskuterar amerikanare eller grillnördar som diskuterar grillar eller…

Ingen anledning att prata nedlåtande om objektivnördar med andra ord.

Däremot kan jag hålla med om att jag hade valt några andra bilder som vinnare. Inte för att det är något fel på de vinnande bidragen utan mer för att det finns betydligt bättre bilder bland bidragen. Men det beror förstås på vad de enskilda domarna är ute efter. Personligen är jag trött på uttjatade fotoklyschor så jag hade valt ett flertal andra bilder från tråden än de som domarna valde. Men det är väl tur att inte alla tycker som jag…

Eller tur och tur, för mig är det ju otur med tanke på att jag inte vann

För övrigt har jag aldrig förstått poängen med bilden du länkar, om det inte vore för att den dyker upp på fotosidor med jämna mellanrum hade jag inte ägnat den mer än någon sekund. Och nu när jag vet att den är så känd och har ägnat betydligt mer än någon sekund för att titta på den är den om möjligt ännu mer ointressant. Ytterligare ett bevis på att alla tänker olika.

För egen del är Cartier-Bresson-bilden ett fint exempel på ett ögonblick som fångats. Men det finns bilder som fångar mitt öga mer, även om det finns många anledningar till att den röstats fram till en de mest historiskt inflytelserika bilderna. Som sagt, konst är konst, och det finns varken rätt eller fel i den typen av sammanhang

/Hans

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Sedär ja! Kul med vinst och många andra fina bilder!

Permalänk
Medlem

Woho det är inte ofta jag deltar i tävlingar men den här gången gick det vägen, stort tack och grattis till alla! 😀

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

@ankstek @Henrikfotograf

En sådär härlig söt/flummig hund bild och en helt otroligt grym bild på fyren. Me like.👍

Tack så mycket!

Skrivet av heatm:

Önskar alla bilder kom med en text om iaf vilken kamera som användes. Din och den sista av @Bjokih82 var mina två favoriter. Fantastiska!

Jag använder en Canon EOS 70D med ett Canon 85mm f1.8 objektiv.