Tisdagshäng – Jonas och Anton pingviniseras med Linux

Permalänk
Melding Plague

Tisdagshäng – Jonas och Anton pingviniseras med Linux

Gamla bettan förtjänar ominstallerat operativsystem, så varför inte testa Linux i form av Pop OS? Häng med i vår livestream klockan 16:00!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar om det här kommer bli en serie som börjar med Pop OS och slutar med Linux From Scratch?

Permalänk
Medlem

Härlig bild! 😁

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Undrar om det här kommer bli en serie som börjar med Pop OS och slutar med Linux From Scratch?

2021 är året där Linux tar över.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

2021 är året där Linux tar över.

På desktop*. På nästan alla andra områden dominerar det redan.

Permalänk
Medlem

Jag har själv lagt in Pop! för dual-boot för några veckor sedan. Har fungerat oerhört bra hittills men har inte spelat så mycket.

Permalänk
Medlem

Ta ett RDNA2-kort och försök få OpenCL-rendering i Blender att funka!
Lyckas ni så byter jag till linux på studs.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag fick över till Pop OS för några veckor sedan.
Orkade inte med Windows längre med allt bloat och spyware... hur nöjd som helst!, allt ”bara funkar”.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Blir att fara hem snabbt som attan med min elsparkcykel klockan 16 då.

Visa signatur

CPU: 7950X 5GHz@1.1v | RAM: 32GB 6000MHz CL36 | GPU: KFA² 3090 SG w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3 / Supreme CD-99

Permalänk
Medlem

Är man inte en kompromisslös spelfanatiker som måste kunna spela exakt alla spel, och helst på lanseringsdagen, så är linux idag mycket bra. Jag tycker att KDE Plasma ger en bättre och mer sömlös upplevelse än Windows 10.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Så glad! jag blir att ni fantajjmajj gör det, hoppas på serie, to be continued

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag fick över till Pop OS för några veckor sedan.
Orkade inte med Windows längre med allt bloat och spyware... hur nöjd som helst!, allt ”bara funkar”.

Hur skiljer sig detta "allt bara funkar" från andra Linux distar? Jag kollade lite på Wikipedia, och de verkar paketera drivrutiner för grafikkort, men det har aldrig varit mitt problem på stationärt. Eller jag kanske ska säga AMD. Bara haft GPU-problem på laptopen som kör nVidia.

Permalänk
Medlem

Installera inte Steam med Flatpak, välj det andra alternativet, det heter typ "deb" bara. Eller via Steams hemsida bara, funkar också utmärkt.

(Flatpak är nice men just för Steam är det lite problematiskt i min erfarenhet...)

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

Linux har vuxit sedan jag fick upp ögonen för det 1999. Dock långt ifrån "redo". Bara min senaste test av Ubuntu 21.04 säkerställde det. Så mycket som kan krångla och så mycket som måste göras inifrån terminalen. Tex det faktum att om du installerar program/appar "för fort" via ubuntus app manager så du fuckar upp installationen...Yeah Linux har fördelar och potential men är långt ifrån redo för mainstream.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Jag installerade en dualboot med Popos nyligen också, dock så har jag svårt att hitta vettiga varianter på exchange (mail) då jag har det på jobbmail och hemma-mailen. Någon som har ideer? Det blev till slut att jag tog bort det då jag inte kom åt mail o lite windowsproprietära program vettigt, men jag ska ta och installera om min gamla macbook pro med Pop istället tänkte jag. Så har jag något enkelt att ha när man flänger runt, samt kan acklimatisera mig på enklare sätt

Som några andra nämnde så är jag nog inte jätteförtjust i budgie jag heller utan jag tog och installerade KDE Plasma jag med. Lite roligare hantering av saker

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Linux har vuxit sedan jag fick upp ögonen för det 1999. Dock långt ifrån "redo". Bara min senaste test av Ubuntu 21.04 säkerställde det. Så mycket som kan krångla och så mycket som måste göras inifrån terminalen. Tex det faktum att om du installerar program/appar "för fort" via ubuntus app manager så du fuckar upp installationen...Yeah Linux har fördelar och potential men är långt ifrån redo för mainstream.

Embrace the terminal!
Det tog ett par år av att köra linux (fedora) på jobbet, men man lär sig verkligen att uppskatta terminalen.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickur:

Blir att fara hem snabbt som attan med min elsparkcykel klockan 16 då.

Då kommer du ju missa i början. Gör som alla bilförare, titta på telefonen när du kör

Ska bli roligt detta Har nu idag 12 stycken olika installationer av Linux i virtualbox bara för att leka lite.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Hehe, Nobelmiddagen nästa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlidZ:

Ta ett RDNA2-kort och försök få OpenCL-rendering i Blender att funka!
Lyckas ni så byter jag till linux på studs.

Har du testat med den proprietära drivrutinen AMDGPU-PRO?

Skrivet av hulkenstrong:

Linux har vuxit sedan jag fick upp ögonen för det 1999. Dock långt ifrån "redo". Bara min senaste test av Ubuntu 21.04 säkerställde det. Så mycket som kan krångla och så mycket som måste göras inifrån terminalen. Tex det faktum att om du installerar program/appar "för fort" via ubuntus app manager så du fuckar upp installationen...Yeah Linux har fördelar och potential men är långt ifrån redo för mainstream.

Testa en bättre dist, som Manjaro till exempel. Terminalen är kraftfull, men vill du inte lära dig nåt nytt är det ditt problem, inte Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Då kommer du ju missa i början. Gör som alla bilförare, titta på telefonen när du kör

Ska bli roligt detta Har nu idag 12 stycken olika installationer av Linux i virtualbox bara för att leka lite.

Vill tro att jag är hyfsat skötsam i trafiken. Får smita lite tidigare så jag hinner hem!

Drog in Ubuntu på min laptop igår faktiskt, ska bli intressant att se vad en annan dist har att erbjuda!

Visa signatur

CPU: 7950X 5GHz@1.1v | RAM: 32GB 6000MHz CL36 | GPU: KFA² 3090 SG w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3 / Supreme CD-99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickur:

Vill tro att jag är hyfsat skötsam i trafiken. Får smita lite tidigare så jag hinner hem!

Drog in Ubuntu på min laptop igår faktiskt, ska bli intressant att se vad en annan dist har att erbjuda!

De jag har fastnat för och tycker om är MX linux, Mint Mate och Manjaro Mate. Tycker inte om när man går för långt ifrån den vanliga taskbaren för mycket.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Linux har vuxit sedan jag fick upp ögonen för det 1999. Dock långt ifrån "redo". Bara min senaste test av Ubuntu 21.04 säkerställde det. Så mycket som kan krångla och så mycket som måste göras inifrån terminalen. Tex det faktum att om du installerar program/appar "för fort" via ubuntus app manager så du fuckar upp installationen...Yeah Linux har fördelar och potential men är långt ifrån redo för mainstream.

Du kanske passar bättre hos Manjaro, och terminalen är Väldigt bra att ha du, men Manjaro och Arch är också Linux, så jag antar det suger med då, men inte hos mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Linux har vuxit sedan jag fick upp ögonen för det 1999. Dock långt ifrån "redo". Bara min senaste test av Ubuntu 21.04 säkerställde det. Så mycket som kan krångla och så mycket som måste göras inifrån terminalen. Tex det faktum att om du installerar program/appar "för fort" via ubuntus app manager så du fuckar upp installationen...Yeah Linux har fördelar och potential men är långt ifrån redo för mainstream.

Hur gör du för att "installera program/appar för fort"????

Permalänk
Medlem

Vad kul! Har kört ubuntu i jobbet sedan -15, men gav mig på att installera ett annat distro för första gången i helgen med Clear Linux Rätt kul att testa runt lite! Får de rätt på spel med fuskskydd på linux så kommer jag nog att röra mig över helt i framtiden

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Vad kul! Har kört ubuntu i jobbet sedan -15, men gav mig på att installera ett annat distro för första gången i helgen med Clear Linux Rätt kul att testa runt lite! Får de rätt på spel med fuskskydd på linux så kommer jag nog att röra mig över helt i framtiden

Quake Champions fick sig en Linux-lusing när dem la till fuskskydd, men nu såg jag att en fick igång det iaf.
https://www.youtube.com/watch?v=Z5vkUlmJoMU
Officiellt stöd/lösning är lite komplicerat, men dem försöker, tidsfråga hoppas jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Hur gör du för att "installera program/appar för fort"????

trycker installera sedan trycker jag tillbaka knappen och trycker på nästa app och trycker installera.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Du kanske passar bättre hos Manjaro, och terminalen är Väldigt bra att ha du, men Manjaro och Arch är också Linux, så jag antar det suger med då, men inte hos mig!

Jag har inget emot terminalen men "normala" användare kommer nog inte tycka att det är "roligt".

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Jag har inget emot terminalen men "normala" användare kommer nog inte tycka att det är kul.

Ibland lättare att ge dig text som du bara kan klistra in än att förklara hela vägen hur du kör till Paris.

Permalänk
Medlem

Kul!
Jag får fråga barnen om jag får ha skärmtid då 😁

Permalänk
Medlem

Kul idé!

Skrivet av Ludde72:

Ibland lättare att ge dig text som du bara kan klistra in än att förklara hela vägen hur du kör till Paris.

Sant, så länge som personen som lämnar ut kommandotexten inte är ett troll eller själv omedvetet blivit trollad, varpå otrevligheter kan uppstå.

(Ja, det går alltid att jävlas på alla möjliga sätt i alla OS, terminal eller ej, CMD eller PowerShell i Windows också, det är bara att kommandotext är ett av de enklaste sätten att lyckas ställa till det ordentligt om man är ett äckligt troll.)

Visa signatur

5950X, 3090