SSD registrerad som USB enhet

Permalänk
Medlem

SSD registrerad som USB enhet

Hur får man denna att bli vanlig SSD? (Samsung 860 evo 500 GB)
Ha kört diskhanteraren och den innehåller 0 Mb och saknar media.
Ingen partition etc.

Har tagit ur ssd ur datorn och stoppat den i ett hd-case och anslutit via USB- då dyker hela innehållet 500 GB upp och fungerar. Stoppar tillbaka den i datorn och nu blir innehållet 0 mb igen och en USB-enhet igen.

Någon som vet en lösning...

Permalänk
Avstängd

Har du tagit bort alla partitioner, skapat ny partition och formaterat den i diskhanteraren?

Permalänk
Rekordmedlem

Ansluter du den till "fel sataport" dvs en som inte ska användas om du har M.2 enheter anslutna ?
Eller till en port i raidläge ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ansluter du den till "fel sataport" dvs en som inte ska användas om du har M.2 enheter anslutna ?
Eller till en port i raidläge ?

Jo, jag har m2- disk också. Kan vara fel sata-port (ej rajd). Men tror inte detta eftersom jag kollat detta för ett år sedan. Skall ta en ny koll i manualen ang. portar.
_______________
Men...Tror det började med att jag clonade operativsystemet till en extern usb-ssd, via Samsung migration tool. Kanske blev det just då en ssd för mycket, eftersom jag, som du antar, har en m2 disk ansluten också. Misstänker att det hände just då och att systemet inte fattar att usb-ssd´n är borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Har du tagit bort alla partitioner, skapat ny partition och formaterat den i diskhanteraren?

Enklast är (nog) att flytta ssd'n till usb-caset igen och kopiera innehållet till annan ssd. Sedan att göra som du säger att skapa en ny partition och formatera den i diskhanteraren. Skall försöka göra som du föreslår...tack!