Most premium mekaniskt tangentbord under 2000 💸 ?

Permalänk
Medlem

Most premium mekaniskt tangentbord under 2000 💸 ?

Har börjat snegla på nytt tangentbord nu när jag gått igenom 2st begagnade billiga bord, som jag totalt spenderade 500:- på. Hade ett Qpad MK80 för länge sen som jag gillade, med blå brytare. Gillar ljudet och känslan i cherrys blåa. Då jag inte spelar överdrivet mycket så tror jag det passar mig denna gången. Men som jag fattar det så är deras röda i princip samma fast med snabbare respons/aktiveringstid? Och därmed mer lämpade för spelande?
Har 2 frågor jag vill få svar på med den här tråden:

1: Jag vet att det finns en uppsjö av olika brytare där ute, Gatheron brukar man ju se rekommenderas allt oftare. Vilka brytare anses mest premium, är det fortfarande cherry? Finns det nån bra sida som jämför olika brytare, för mig jag sett @huttala eller nån annan tangentbords-entusiast gjort nån jämförelse här på sajten.

2: Jag har hittills mest kikat på Filco och deras majestouch 2. Är den typen av tangentbord jag är ute efter, dvs nånting som är byggd som en stridstank. Vikt: bra i min mening. Vad jag kan se har Ducky ett flertal modeller som skulle kunna tilltala mig, finns det fler tillverkare? Är ENDAST fullstora bord jag söker, inga TKL eller kompakta ihoptryckta varianter. Utan ett normalt fullstort bord.

Tack

Permalänk
Medlem

edit. hittade @huttala tråd, tar gärna emot tips på tangentbord istället?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sett swec's och andra tester av mountain, och det verkar ha för många extra funktioner som jag aldrig kommer orka lägga ner tid på.

Permalänk
Medlem

Skulle säga något Topre-tangentbord är mest premium. Men svårt att hitta fullstora sådana

Permalänk
Medlem

Det här är premium: https://rama.works/

Permalänk
Permalänk
Medlem

Av vad jag sett så verkar filco ocb ducky fortsatt vara dom det står emellan. Filco blir ju att importera från keyboardcompany då jag inte hittar det nån annanstans. Ninja varianten verkar intressant...
Tack för era tips.

Permalänk
Medlem

Du kommer inte bli missnöjd med ett Majestouch 2, tar du ninja varianten kommer du inte slita ut texten på tangenterna heller. Jag köpte mitt ett halvår innan ninja varianten kom, var inställd på att köpa nya premium tangenter men inte känt behovet.
Efter att ha plockat bort och tvättat tangenterna ser det ut som nytt fortfarande bortsett från att S & W tangenten saknar text.

Permalänk
Medlem

Hade denna storlek fungerat?

https://kbdfans.com/products/ic-kbdfans-d1000-mechaincal-keyb...

Permalänk
Medlem

Hade funkat.
Skrev ingenting om budget i mitt första inlägg, men jag har en budget 😂
Typ under 2000:-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ravix:

Har börjat snegla på nytt tangentbord nu när jag gått igenom 2st begagnade billiga bord, som jag totalt spenderade 500:- på. Hade ett Qpad MK80 för länge sen som jag gillade, med blå brytare. Gillar ljudet och känslan i cherrys blåa. Då jag inte spelar överdrivet mycket så tror jag det passar mig denna gången. Men som jag fattar det så är deras röda i princip samma fast med snabbare respons/aktiveringstid? Och därmed mer lämpade för spelande?
Har 2 frågor jag vill få svar på med den här tråden:

1: Jag vet att det finns en uppsjö av olika brytare där ute, Gatheron brukar man ju se rekommenderas allt oftare. Vilka brytare anses mest premium, är det fortfarande cherry? Finns det nån bra sida som jämför olika brytare, för mig jag sett @huttala eller nån annan tangentbords-entusiast gjort nån jämförelse här på sajten.

2: Jag har hittills mest kikat på Filco och deras majestouch 2. Är den typen av tangentbord jag är ute efter, dvs nånting som är byggd som en stridstank. Vikt: bra i min mening. Vad jag kan se har Ducky ett flertal modeller som skulle kunna tilltala mig, finns det fler tillverkare? Är ENDAST fullstora bord jag söker, inga TKL eller kompakta ihoptryckta varianter. Utan ett normalt fullstort bord.

Tack

Närmar sig tio år sedan jag köpte mitt Filco Majestouch 2 med bruna cherrys. Tangenterna är dåliga, många av mina tangenter har varit blanka i många år, speciellt WASD av någon oklar anledning men även många andra. Då jag inte tittar på tangentbordet så stör det mig inte så mycket att jag brytt mig om att leta nya caps.

Tung och rejäl, den gör vad den ska utan en massa RGB och annat, för mig, onödigt. Om den bara går att köpa från The Keyboard Co så lär den bli rätt dyr i och med brexit. Kan säkert finnas någon som har en till salu ifall du vill prova att lägga en köpesannons ifall det slutar med att du vill ha den.

Sjukt nöjd med min men samtidigt rätt nöjd med de andra mekaniska tangentbord jag har. Steelseries Apex M750 med vad som bör motsvara röda brytare är vad jag skriver på just nu. En Cherry Board MX 3.0 med röda cherrys som dessutom dämpats är den jag använder i köket för stunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Du kommer inte bli missnöjd med ett Majestouch 2, tar du ninja varianten kommer du inte slita ut texten på tangenterna heller. Jag köpte mitt ett halvår innan ninja varianten kom, var inställd på att köpa nya premium tangenter men inte känt behovet.
Efter att ha plockat bort och tvättat tangenterna ser det ut som nytt fortfarande bortsett från att S & W tangenten saknar text.

Som jag fattat det blir det ingen tull från Storbritannien, utan endast 25% moms som tillkommer?
Tack för input ang Filco.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Närmar sig tio år sedan jag köpte mitt Filco Majestouch 2 med bruna cherrys. Tangenterna är dåliga, många av mina tangenter har varit blanka i många år, speciellt WASD av någon oklar anledning men även många andra. Då jag inte tittar på tangentbordet så stör det mig inte så mycket att jag brytt mig om att leta nya caps.

Tung och rejäl, den gör vad den ska utan en massa RGB och annat, för mig, onödigt. Om den bara går att köpa från The Keyboard Co så lär den bli rätt dyr i och med brexit. Kan säkert finnas någon som har en till salu ifall du vill prova att lägga en köpesannons ifall det slutar med att du vill ha den.

Sjukt nöjd med min men samtidigt rätt nöjd med de andra mekaniska tangentbord jag har. Steelseries Apex M750 med vad som bör motsvara röda brytare är vad jag skriver på just nu. En Cherry Board MX 3.0 med röda cherrys som dessutom dämpats är den jag använder i köket för stunden.

Har sett att en del klagat på just det du skriver texten nöts bort. Vajar fram och tillbaka mellan vanliga eller ninja, då försvinner ju det problemet.
Är det nåt mer än det som är dåligt menar du? 🙂
Jo visst skulle man kunna lägga ut en köpes annons, tror dock inte det nappar. Men får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravix:

Hade funkat.
Skrev ingenting om budget i mitt första inlägg, men jag har en budget 😂
Typ under 2000:-

Ja du får nog ändra rubriken då 😉😉
😂

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ravix:

Har sett att en del klagat på just det du skriver texten nöts bort. Vajar fram och tillbaka mellan vanliga eller ninja, då försvinner ju det problemet.
Är det nåt mer än det som är dåligt menar du? 🙂

Capsen går ju alltid att byta, men hade gärna sett att Filco använde caps som höll samma kvalitet som tangentbordet i övrigt.

Kan inte direkt säga att jag tycker något är dåligt med tangentbordet i övrigt. Det är en gammal modell men det som den möjligen skulle kunna förbättras med är sånt tangentbordet ändå inte varit relevant för, typ mediaknappar och liknande.

Kan inte minnas att jag haft problemet själv men finns ett ljudfenomen som kan uppstå som blandannat kallas Filco Ping. Osäker på hur vanligt det är idag men förekom då när jag köpte min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Capsen går ju alltid att byta, men hade gärna sett att Filco använde caps som höll samma kvalitet som tangentbordet i övrigt.

Kan inte direkt säga att jag tycker något är dåligt med tangentbordet i övrigt. Det är en gammal modell men det som den möjligen skulle kunna förbättras med är sånt tangentbordet ändå inte varit relevant för, typ mediaknappar och liknande.

Kan inte minnas att jag haft problemet själv men finns ett ljudfenomen som kan uppstå som blandannat kallas Filco Ping. Osäker på hur vanligt det är idag men förekom då när jag köpte min.

https://www.youtube.com/watch?v=wNND9kaWP6s

Tack, har lite att ha i åtanke då. Den är ändå den dom lockar mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja du får nog ändra rubriken då 😉😉
😂

Done 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravix:

Gillar ljudet och känslan i cherrys blåa. Då jag inte spelar överdrivet mycket så tror jag det passar mig denna gången. Men som jag fattar det så är deras röda i princip samma fast med snabbare respons/aktiveringstid? Och därmed mer lämpade för spelande?

Inte säker på vad du menar? Cherry röda har samma slaglängd (4mm) och "aktiveringsdjup" (2mm) som blåa. Skillnaden är att de är linjära utan något klickljud eller taktil känsla, plus tror kräver lite mindre kraft att trycka ner.
(sen finns ju silent red med aaaningens kortare slaglängd o aktiveringsdjup)

Skrivet av Ravix:

[b]Vilka brytare anses mest premium, är det fortfarande cherry?

Hmm verkligen en definitionsfråga.. Vill du ha dyrast och mest exklusiv, eller tekniskt mest avancerad? (Inte alltid samma sak)
Personligen skulle jag först kolla på kontaktlösa om du vill gå "next level", dvs såna med optisk eller magnetisk sensor.
Det blir helt klart en skillnad i friktion i tangenten

Nackdelen är väl att optiska begränsar utbudet en hel del och priserna är rätt höga...
Exempel är Steelseries Apex Pro, Razer Huntsman v2, Corsair OPX, Wooting Two HE mfl.
Jag kör bland annat en apex pro och switcharna är riktigt mysiga

En nackdel med dessa är att det lär vara rätt ovanligt med taktila/klickiga om det är din grej. (vissa av dem kan man ändra vilken höjd som tangenten aktiverar, vilket förstås gör det svårt att fixa en mekanisk "klick-mekanism" som matchar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

https://www.youtube.com/watch?v=wNND9kaWP6s

Tycker det är konstigt/tråkigt att du har fått sådana keycaps när de själva tillverkar dessa som är omöjliga att slita ut.
https://www.keyboardco.com/product/double-shot-filco-105-key-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Inte säker på vad du menar? Cherry röda har samma slaglängd (4mm) och "aktiveringsdjup" (2mm) som blåa. Skillnaden är att de är linjära utan något klickljud eller taktil känsla, plus tror kräver lite mindre kraft att trycka ner.

Hmm verkligen en definitionsfråga.. Vill du ha dyrast och mest exklusiv, eller tekniskt mest avancerad? (Inte alltid samma sak)
Personligen skulle jag först kolla på kontaktlösa om du vill gå "next level", dvs såna med optisk eller magnetisk sensor.
Det blir helt klart en skillnad i friktion i tangenten

Nackdelen är väl att optiska begränsar utbudet en hel del och priserna är rätt höga...
Exempel är Steelseries Apex Pro, Razer Huntsman v2, Corsair OPX, Wooting Two HE mfl.
Jag kör bland annat en apex pro och switcharna är riktigt mysiga

En nackdel med dessa är att det lär vara rätt ovanligt med taktila/klickiga om det är din grej. (vissa av dem kan man ändra vilken höjd som tangenten aktiverar, vilket förstås gör det svårt att fixa en mekanisk "klick-mekanism" som matchar)

Blandade nog ihop det när jag försökte förklara vad jag trodde var skillnaderna mellan blåa och röda, så scratch that.
I min perfekta värld så hade jag velat haft ett Majestouch 2 med antingen blå eller röda brytare, och RGB. Är inget krav men kan va kul med disco ibland.
Razer håller jag mig undan ifrån om det inte gömmer möss, var känt på en del modeller från dom tidigare och aldrig varit imponerad. Osäker på vilka modeller, men 1500:- och uppåt typ.
Tack för dina tips 🙂

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6100238/corsair-gaming-k95-rgb-pl... <-- min personliga favorit och kvalitén är top-notch då mitt gamla k95 höll i 6-7 år och byttes enbart ut eftersom jag var sugen på nytt såg som nytt ut efter en gedigen rengörning och gått vidare till en kompis som använder det flitigt.

förövrigt så behöver man bara starta upp mjukvaran nån enstaka gång då det har inbyggt minne så ingen bloatware på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

https://www.inet.se/produkt/6100238/corsair-gaming-k95-rgb-pl... <-- min personliga favorit och kvalitén är top-notch då mitt gamla k95 höll i 6-7 år och byttes enbart ut eftersom jag var sugen på nytt såg som nytt ut efter en gedigen rengörning och gått vidare till en kompis som använder det flitigt.

förövrigt så behöver man bara starta upp mjukvaran nån enstaka gång då det har inbyggt minne så ingen bloatware på datorn.

Bra tips, men makroknappar går bort.
Skrev inte det i första inlägget dock, så inte lätt att veta.

Permalänk
Medlem

Har Logitech G915 TKL Lightspeed väldigt nöjd med det
Köpte det på blackfridag för 1500:- så väldigt nöjd med det (Y)

https://www.sweclockers.com/test/29747-logitech-g915-tkl-lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Har Logitech G915 TKL Lightspeed väldigt nöjd med det
Köpte det på blackfridag för 1500:- så väldigt nöjd med det (Y)

https://www.sweclockers.com/test/29747-logitech-g915-tkl-lite...

Ja, hade kanske nypt det. Var nära att pulling the plug då, men det vart inte av-
Sett att många är riktigt nöjda med det dock.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av ett Ducky tkl och är sjukt nöjd med det. Bra vikt och stabilt, bra kvalité överlag skulle jag säga. Tror jag gav runt 1700 för det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StuntmanMike:

Tycker det är konstigt/tråkigt att du har fått sådana keycaps när de själva tillverkar dessa som är omöjliga att slita ut.
https://www.keyboardco.com/product/double-shot-filco-105-key-...

Köpte dessa av någon här på sidan som sålde för en halv evighet sedan. Sålde dessa vidare för ett tag sedan, snygga caps men gillade personligen inte riktigt höjdskillnaden.

Permalänk
Medlem

Kikat på Varmilo? Mycket välbyggda tangentbord med PBT-keycaps. Inet har dessa och hos Max Gaming hittar du dessa men de hade nästan inget i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Kikat på Varmilo? Mycket välbyggda tangentbord med PBT-keycaps. Inet har dessa och hos Max Gaming hittar du dessa men de hade nästan inget i lager.

Kikat in dom också, dock inte riktigt hittat nån snygg modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravix:

Skrivet av Roger W:

Japp samma slaglängd och aktiveringsdjup men sen är det inget som är liknade mellan blåa o röda.

Det finns ingen som helst känsla alls för när ett ryck aktiveras och kombinera det med en brytare som är MYCKET lättare att trycke ned än blåa så får man enligt mig en brytare som är 100% oanvändbar.

Jag köpt ett tbord (ducky shine 2) med röda cherry brytare för 200-250:- beg innan jag bestämde mig för vilka brytare jag skulle satsa på och hade ca en mån innan jag fick råd att handla nytt.
MEN efter lite mer än en vecka så gick jag tillbaks till mitt matias clicky pro tbord som hade flera brytare som börjat krångla efter ca ett år.
Och ja det var som en dröm att behöva klicka 4-5 gånger på en tangent heller behöva radera 4-5 bokstäver på grund av chatter.

Det stora problemet med röda brytare för mig var att dom var för lätta så om jag tryckte ner en heller tre tangenter (2-3 hände OFTA) kändes likadant.
Tex minecraft skulle gå framåt men råkade även få med en halv mm av Q och kastade samtidigt ifrån mig det som var i handen osv,osv,osv, hände inte en enda gång när jag gick tillbaks till matias tbordet heller med varmilos blåa brytare senare.
Ha handen på tbordet var bara att glömma för det minsta lilla som ett finger vilades på nån tangent så trycktes den ned utan att man märkte av det.

Så NEJ röda och blå är inte lika överhuvudtaget, det är mer att det är en enormt stor skillnad mellan dom.