Most premium mekaniskt tangentbord under 2000 💾 ?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av RVX:

Vad jag förstÄtt av att titta pÄ videojÀmförelser mellan cherrys brytare, sÄ verkar dom vara lagom clicky men bÀttre lÀmpade för spel? Försökt att hitta nÄn butik som man kan kÀnna pÄ ett med Brown, men fan knappt inga. Netonnet har ju en del varmilo med bruna, men sÄ klart inga testex eller liknande.

Mjae, bruna har inget ljudligt klick vid aktiveringspunkten... (den punkt i rörelsen dÀr knapptrycken faktiskt registreras alltsÄ)
Men de klickar ju förstÄs nÀr de bottnar
De har ju ett litet kÀnnbart taktilt "klick" men det Àr klart svagare Àn det i blÄa switchar. Svagt nog att det inte mÀrks sÄ himla mycket i praktiken om jag ska vara Àrlig!

Bruna Àr en helt OK kompromiss och funkar bra för bÄde spel och text, men ger inte jÀttemycket taktilitet.
Risken att trycka ner dem av misstag Àr dock lÀgre Àn för röda dÄ de har lite mer motstÄnd, sÄ de kan vara ett val av den anledningen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Roger W:

Mjae, bruna har inget ljudligt klick vid aktiveringspunkten... (den punkt i rörelsen dÀr knapptrycken faktiskt registreras alltsÄ)
Men de klickar ju förstÄs nÀr de bottnar
De har ju ett litet kÀnnbart taktilt "klick" men det Àr klart svagare Àn det i blÄa switchar. Svagt nog att det inte mÀrks sÄ himla mycket i praktiken om jag ska vara Àrlig!

Bruna Àr en helt OK kompromiss och funkar bra för bÄde spel och text, men ger inte jÀttemycket taktilitet.
Risken att trycka ner dem av misstag Àr dock lÀgre Àn för röda dÄ de har lite mer motstÄnd, sÄ de kan vara ett val av den anledningen.

Tack för infon 👍 Har sett en del jĂ€mförelser som jag skrev med olika brytare för att fĂ„ en bild av dom andra Ă€n dom blĂ„a. Men i. SlutĂ€ndan mĂ„ste jag nog kĂ€nna pĂ„ dom innan Filcot bestĂ€lls.

Visa signatur

đŸ–„ïž Fractal Design Node 804 ‱ Asrock Fatal1ty X99M Killer ‱ Intel 5820K ‱ Noctua NH-U12S ‱ Corsair Vengeance 16GB ‱ Gigabyte GTX 970 ‱ be quiet! Dark Power Pro 550w ‱ 2x Intel 520 120GB ‱ 2x 1TB ‱ 1x 3TB
đŸ’» Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
ïŁż iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
đŸŽ”đŸ“Č SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra ‱ Audio Technica ATH-M50X

PermalÀnk
Medlem ★
●

I vÀrsta fall sÄ kan du ju alltid handla ett beg tbord med dom brytare du Àr intresserad av pÄ tradera/blocket/etc.
Som jag gjorde med ducky shine 2 med röda för ca 200:- och ett razer blackwidow 2014 med razers blÄa bryatre (som Àr vÀldigt lika vanliga cherry blÄa) för ca 300:-.

Fick som sagts i trÄden reda pÄ att röda absolut inte var nÄt för mig, och utan att anvÀnda det i nÄgra timmar sÄ hade jag troligen inte fÄtt den kÀnslan.
Dvs stÄtt i en butik i 5min sÄ hade jag kanske till o med köpt ett med röda brytare i alla fall om inte ett med blÄa hade funnits att prova med.

Sen efter det testet sÄ fick bror prova ducky tbordet ett tag med samma slutsats=oanvÀndbart.
Han ville prova dÄ röda brytare Àr tysta och han hade fÄtt med ett razer blackwidow med razers gröna brytare (samma som blÄa men hÄrdare och lÄter liiiiiiite högre, och inget jag hade haft nÄt imot att anvÀnda) nÀr han köpte en beg dator.

Det stackars blackwidow (dvs det med gröna) tbordet var verkligen misshandlat och fattades 6-7 tangenter och ett par tangenter ramlade av nÀr man vÀnde det upp o ned.
Hade 4-5 sprickor i kretskortet men inga som gick över nÄn bana, jag borrade hÄl sÄ sprickorna ej skulle fortsÀtta limmade dit lit fler stöd runt sprickorna i bottendelen.
Höljet var lite smÄ krossat pÄ tvÄ stÀllen och 2-3 vÀldigt smÄ sprickor samma sak dÀr borrade hÄl för att stoppa dom.

Det fantastiska var att allt utom högra ALT brytaren var felfria och funkade felfritt, ALT brytaren hade dock en avbruten stam men det gick att ha en tangent pÄ men ville gÀrna tippa lite.
SÄ tog en röd brytare frÄn ducky tbordet och satte den pÄ pausebreak och tog pausebreak brytaren till ALT.
Sen flyttade över alla tangenter frÄn ducky tbordet vilka satt helt ok sÄ inga andra stammar var av/utslitna utan verkar som det i alla fall utom ett var tangenterna som var utslitna i krysset.

PÄ plus sidan sÄ blev han ju av med razers halv idiotiska typsnitt pÄ deras tangenter, som Àr bÄde fula och mindre lÀtta att tyda.
https://www.inet.se/produkt/6607003/razer-blackwidow-ultimate...
Min gissning Àr att det var en typ CSGO spelare som slog nÀvarna i tbordet sÄ tangenter flög varje gÄng han dog som hade haft det tbordet före bror.

Bror anvÀnde det i ett tag men WAF faktorn var extremt lÄg (för det jÀvla ovÀsendet) och ett inköp av ett billigt rubberdome tbord blev av och en kompis till honom köpte blackwidow billigt och anvÀnde det i över ett Är sen vet jag inte mer.
Förutom att bror och tjejen flyttade isÀr 2-3 mÄn efter rubberdome köpet.

Visa signatur

Nu nÀr vi betalar för det!
Glöm inte bort att slÀnga alla plastpÄsar i vattnet!

Skit nĂ€tagg (som inte alltid=med billigt) Ă€r enbart till för dom rika som har rĂ„d att byta ut allt nĂ€r (inte OM utan NÄR) det dör!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av grizzly666:

Wall of text, appreciate it though

Tack, men jag har redan gÄtt igenom 2st begagnade bord och kÀnner nu för att splurga lite extra pÄ ett nytt. BÀsta Àr om jag tar mig till typ MediaMarkt, Elgiganten eller liknande och testar ett par bruna. FÄr göra det helt enkelt.

Visa signatur

đŸ–„ïž Fractal Design Node 804 ‱ Asrock Fatal1ty X99M Killer ‱ Intel 5820K ‱ Noctua NH-U12S ‱ Corsair Vengeance 16GB ‱ Gigabyte GTX 970 ‱ be quiet! Dark Power Pro 550w ‱ 2x Intel 520 120GB ‱ 2x 1TB ‱ 1x 3TB
đŸ’» Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
ïŁż iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
đŸŽ”đŸ“Č SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra ‱ Audio Technica ATH-M50X

PermalÀnk
Medlem ★
●

Menade inte ett beg för att anvÀnda utan mer att köpa ett billigt och kanske halvtaskigt bord med dom brytare du Àr intresserad av för att prova dom och sen bestÀlla ett nytt med vad du nu vÀljer.

Visa signatur

Nu nÀr vi betalar för det!
Glöm inte bort att slÀnga alla plastpÄsar i vattnet!

Skit nĂ€tagg (som inte alltid=med billigt) Ă€r enbart till för dom rika som har rĂ„d att byta ut allt nĂ€r (inte OM utan NÄR) det dör!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av grizzly666:

Menade inte ett beg för att anvÀnda utan mer att köpa ett billigt och kanske halvtaskigt bord med dom brytare du Àr intresserad av för att prova dom och sen bestÀlla ett nytt med vad du nu vÀljer.

Aha du menade sÄ, dÄ Àr jag med.

Visa signatur

đŸ–„ïž Fractal Design Node 804 ‱ Asrock Fatal1ty X99M Killer ‱ Intel 5820K ‱ Noctua NH-U12S ‱ Corsair Vengeance 16GB ‱ Gigabyte GTX 970 ‱ be quiet! Dark Power Pro 550w ‱ 2x Intel 520 120GB ‱ 2x 1TB ‱ 1x 3TB
đŸ’» Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
ïŁż iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
đŸŽ”đŸ“Č SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra ‱ Audio Technica ATH-M50X

PermalÀnk
Inaktiv
●

@RVX SÄg denna och tÀnkte pÄ dig, TKL och begagnat sÄ inte exakt vad du letar efter:
https://www.sweclockers.com/marknad/204034-filco-ninja-majest...

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av anon5930:

@Ravix SÄg denna och tÀnkte pÄ dig, TKL och begagnat sÄ inte exakt vad du letar efter:
https://www.sweclockers.com/marknad/204034-filco-ninja-majest...

Txk, lĂ€gger ett bud 👍

Visa signatur

đŸ–„ïž Fractal Design Node 804 ‱ Asrock Fatal1ty X99M Killer ‱ Intel 5820K ‱ Noctua NH-U12S ‱ Corsair Vengeance 16GB ‱ Gigabyte GTX 970 ‱ be quiet! Dark Power Pro 550w ‱ 2x Intel 520 120GB ‱ 2x 1TB ‱ 1x 3TB
đŸ’» Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
ïŁż iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
đŸŽ”đŸ“Č SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra ‱ Audio Technica ATH-M50X

PermalÀnk
Medlem ★
●

PÄ tal om premiumtangentbord sÄ kanske Mountain Everest ska nÀmnas ocksÄ?
https://www.bit-tech.net/reviews/tech/peripherals/mountain-ev...

Coola brÀdor men verkar ha lite för mÄnga barnsjukdomar och kompromisslösningar för att riktigt platsa...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Roger W:

PÄ tal om premiumtangentbord sÄ kanske Mountain Everest ska nÀmnas ocksÄ?
https://www.bit-tech.net/reviews/tech/peripherals/mountain-ev...

Coola brÀdor men verkar ha lite för mÄnga barnsjukdomar och kompromisslösningar för att riktigt platsa...

Den har tipsats om tror jag...verkar ha för mÄnga onödiga funktioner som jag aldrig skulle röra.

Visa signatur

đŸ–„ïž Fractal Design Node 804 ‱ Asrock Fatal1ty X99M Killer ‱ Intel 5820K ‱ Noctua NH-U12S ‱ Corsair Vengeance 16GB ‱ Gigabyte GTX 970 ‱ be quiet! Dark Power Pro 550w ‱ 2x Intel 520 120GB ‱ 2x 1TB ‱ 1x 3TB
đŸ’» Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
ïŁż iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
đŸŽ”đŸ“Č SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra ‱ Audio Technica ATH-M50X

PermalÀnk
Medlem ★
●

Update.
Gick pĂ„ detta bord frĂ„n Varmilo till slut, med röda brytare. TĂ€nkte testa det och se jag blir nöjd âŒšïžđŸ™‚

Visa signatur

đŸ–„ïž Fractal Design Node 804 ‱ Asrock Fatal1ty X99M Killer ‱ Intel 5820K ‱ Noctua NH-U12S ‱ Corsair Vengeance 16GB ‱ Gigabyte GTX 970 ‱ be quiet! Dark Power Pro 550w ‱ 2x Intel 520 120GB ‱ 2x 1TB ‱ 1x 3TB
đŸ’» Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
ïŁż iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
đŸŽ”đŸ“Č SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra ‱ Audio Technica ATH-M50X

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av RVX:

Update.
Gick pĂ„ detta bord frĂ„n Varmilo till slut, med röda brytare. TĂ€nkte testa det och se jag blir nöjd âŒšïžđŸ™‚
https://i.imgur.com/0mYisK5.jpg

Återkom gĂ€rna vad du tyckte om det! Jag testade bĂ„de med MX Silent Red samt Sakura brytare, men bĂ„da tvĂ„ hade ganska högt ”spring noise”.

Visa signatur

Gigabyte 3070ti Aorus Master | i7 12700kf | Asus Z690-P Wifi D4 | Kingston Fury 32GB DDR4 3600MHz | Noctua NH-D15 | Fractal Design Meshify 2 Compact

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Joelsk:

Återkom gĂ€rna vad du tyckte om det! Jag testade bĂ„de med MX Silent Red samt Sakura brytare, men bĂ„da tvĂ„ hade ganska högt ”spring noise”.

Will do.
Är verkligen lite av en gamble detta, har inte kĂ€nt pĂ„ röda förut....men har sett otaliga videos för att fĂ„ en uppfattning om dom. Och iom att jag kommer spela mera nu sĂ„ ska dom bli intressanta att testa.

Visa signatur

đŸ–„ïž Fractal Design Node 804 ‱ Asrock Fatal1ty X99M Killer ‱ Intel 5820K ‱ Noctua NH-U12S ‱ Corsair Vengeance 16GB ‱ Gigabyte GTX 970 ‱ be quiet! Dark Power Pro 550w ‱ 2x Intel 520 120GB ‱ 2x 1TB ‱ 1x 3TB
đŸ’» Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
ïŁż iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
đŸŽ”đŸ“Č SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra ‱ Audio Technica ATH-M50X

PermalÀnk
Medlem ★
●

VA88M White Edition MX Red Àr modellen btw om nÄn undrar.

Visa signatur

đŸ–„ïž Fractal Design Node 804 ‱ Asrock Fatal1ty X99M Killer ‱ Intel 5820K ‱ Noctua NH-U12S ‱ Corsair Vengeance 16GB ‱ Gigabyte GTX 970 ‱ be quiet! Dark Power Pro 550w ‱ 2x Intel 520 120GB ‱ 2x 1TB ‱ 1x 3TB
đŸ’» Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
ïŁż iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
đŸŽ”đŸ“Č SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra ‱ Audio Technica ATH-M50X

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av RVX:

Will do.
Är verkligen lite av en gamble detta, har inte kĂ€nt pĂ„ röda förut....men har sett otaliga videos för att fĂ„ en uppfattning om dom. Och iom att jag kommer spela mera nu sĂ„ ska dom bli intressanta att testa.

Hoppas du blir nöjd Annars fÄr du sÀkert lÀmna tillbaka det. Att röda brytare skulle vara bÀttre för spel Àr vÀl mest nÄgot folk sÀger för att de hört att andra sÀger det. Testa och se hur du tycker att de kÀnns och om du inte gillar dem sÄ tvinga dig inte att tro att det Àr dig det Àr fel pÄ. Vissa gillar linjÀra brytare, andra inte. Om du frÀmst anvÀnt membrantangentbord innan sÄ kommer linjÀra brytare garanterat kÀnnas lite underligt i början. Jag gillar dem inte, och jag fÄr definitivt inte fler HS pÄ ett tangentbord med linjÀra ("röda") brytare Àn ett med taktila ("bruna"). TvÀrtom.

Men ge dem en Àrlig chans och om det inte passar sÄ fÄr du bara byta, det Àr 100% en smaksak och det Àr omöjligt att veta vad man föredrar innan man har testat sjÀlv

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Icetec:

Hoppas du blir nöjd Annars fÄr du sÀkert lÀmna tillbaka det. Att röda brytare skulle vara bÀttre för spel Àr vÀl mest nÄgot folk sÀger för att de hört att andra sÀger det. Testa och se hur du tycker att de kÀnns och om du inte gillar dem sÄ tvinga dig inte att tro att det Àr dig det Àr fel pÄ. Vissa gillar linjÀra brytare, andra inte. Om du frÀmst anvÀnt membrantangentbord innan sÄ kommer linjÀra brytare garanterat kÀnnas lite underligt i början. Jag gillar dem inte, och jag fÄr definitivt inte fler HS pÄ ett tangentbord med linjÀra ("röda") brytare Àn ett med taktila ("bruna"). TvÀrtom.

Men ge dem en Àrlig chans och om det inte passar sÄ fÄr du bara byta, det Àr 100% en smaksak och det Àr omöjligt att veta vad man föredrar innan man har testat sjÀlv

Ja sĂ„ Ă€r det ju, mest lĂ€mpad Ă€r kanske fel. Tystare dĂ€remot Ă€n blĂ„a som jag hade förut och funderade pĂ„ att köra pĂ„ igen 😁
Men ska bli kul och intressant att testa nÄt nytt, och gillar jag dom inte Àr det ju bara att lÀmna tillbaka.
RÀtt sÀker pÄ att jag kommer gilla dom, men lÀr nog vara en inlÀrningskurva i början. Men...Anledningen sen ocksÄ att gÄ pÄ en svensk Äf istÀllet en utlÀndsk Àr en enorm fördel om man inte Àr nöjd och behöver göra en rma eller liknande.
BTW, @Inet skickade min order pĂ„ 12! minuter efter order lades 🙂

Visa signatur

đŸ–„ïž Fractal Design Node 804 ‱ Asrock Fatal1ty X99M Killer ‱ Intel 5820K ‱ Noctua NH-U12S ‱ Corsair Vengeance 16GB ‱ Gigabyte GTX 970 ‱ be quiet! Dark Power Pro 550w ‱ 2x Intel 520 120GB ‱ 2x 1TB ‱ 1x 3TB
đŸ’» Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
ïŁż iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
đŸŽ”đŸ“Č SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra ‱ Audio Technica ATH-M50X

PermalÀnk
Medlem
●

Hur har det gÄtt? Nöjd och glad, kexchoklad?