Kommer webcam funka till den här 10 meter långa usb kabeln?

Permalänk
Inaktiv

Kommer webcam funka till den här 10 meter långa usb kabeln?

Hej. Jag har en Logitech 920c och undrar om den kommer funka med den här förlängningssladden? https://www.inet.se/produkt/8300505/deltaco-usb-2-0-forlangni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon321431:

Hej. Jag har en Logitech 920c och undrar om den kommer funka med den här förlängningssladden? https://www.inet.se/produkt/8300505/deltaco-usb-2-0-forlangni...

I teorin ja, men jag skulle undvika det. Varför behövs en så lång kabel?

Kabeln du länkar till är aktiv, vilket behövs för längder på 5m och över. Att den är aktiv innebär att den innehåller en USB-hub som förstärker signalen. Nu spelar det helt plötsligt roll hur mycket ström din USB-port i datorn faktiskt kan leverera. Den behöver dels leverera ström till kameran, dels till förstärkaren och dels till den långa kabeln. Det är långt ifrån alla portar som fixar det stabilt. För blir det en dipp i matningen så kan så klart kameran koppla ner. Elektronik är generellt dåliga på att hantera korta strömdippar, så det inte är säkert att kameran fixar att koppla upp igen efter. Med andra ord kan det bli skakigt.

För långa avstånd är det bättre att tex använda Ethernet som är specat för att klara mycket längre avstånd stabilt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

I teorin ja, men jag skulle undvika det. Varför behövs en så lång kabel?

Kabeln du länkar till är aktiv, vilket behövs för längder på 5m och över. Att den är aktiv innebär att den innehåller en USB-hub som förstärker signalen. Nu spelar det helt plötsligt roll hur mycket ström din USB-port i datorn faktiskt kan leverera. Den behöver dels leverera ström till kameran, dels till förstärkaren och dels till den långa kabeln. Det är långt ifrån alla portar som fixar det stabilt. För blir det en dipp i matningen så kan så klart kameran koppla ner. Elektronik är generellt dåliga på att hantera korta strömdippar, så det inte är säkert att kameran fixar att koppla upp igen efter. Med andra ord kan det bli skakigt.

För långa avstånd är det bättre att tex använda Ethernet som är specat för att klara mycket längre avstånd stabilt.

Den ska användas till matlagningsstream, orkar ej flytta datorn. Vad menar du med att använda ethernet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon321431:

Den ska användas till matlagningsstream, orkar ej flytta datorn. Vad menar du med att använda ethernet?

Jag menar att använda en kamera som kommunicerar med ethernet eller möjligtvis WiFi istället för en USB-kamera.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Jag menar att använda en kamera som kommunicerar med ethernet eller möjligtvis WiFi istället för en USB-kamera.

De kostar ju 4-5 tusen om det ska vara en bra. En vanlig kabel kostar max 500 kr som löser alla min problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

De kostar ju 4-5 tusen om det ska vara en bra. En vanlig kabel kostar max 500 kr som löser alla min problem.

Well, om lösningen inte fungerar löser den inte några problem

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

De kostar ju 4-5 tusen om det ska vara en bra. En vanlig kabel kostar max 500 kr som löser alla min problem.

Funkar det så funkar det. Funkar det inte så blir nästa lösning 500kr dyrare, eller så får du flytta datorn likt förbannat. Det är svårt att säga med 100% säkerhet om det funkar bra eller inte så om du inte har något emot att chansa på en femhundring så är det väl bara att testa

Permalänk
Samsung Sverige

Det bör fungera om det är bra kvalitét på kabeln, men det är verkligen ett gränsfall och det kan likväl inte fungera är jag rädd för. Jag har själv kört oculus rift-kameror på 10-meter usb-kabel. Men oculus kameror streamar mindre data än en bra webcam.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag hade nog gått på USB 3.0 både ur bandbredds- och strömförsörjningshänsyn.

Har själv denna som funkar bra ut till hub med webbkamera och en massa annat: https://www.webhallen.com/se/product/166798-Deltaco-aktiv-USB...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk

du kan ju alltid köpa in en raspbery pi att koppla kameran till och använda att strömma vidare videoströmmen från kameran via wifi eller ethernet till datorn du tänkt använda för strömningen eller strömma direkt från pi'en.

betydligt mindre paket att plocka upp och ner i köket vid behov än att flytta hela datorn.

en paj är ju bara lite större än ett kontokort typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du har för telefon kanske en app som DroidCam kan vara ett alternativ? Har använt droidcam för att ha en Pixel 4a som riktigt bra kamera till datorn. Det fungerar antingen via USB eller WiFi, där du installerar deras host-program och får en virtuell webcam strömmad från din telefons fram- eller bakkamera.

Permalänk
Medlem

Klart sladden bör fungera, köp och testa! Keep it simple.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeeKer3Million:

Beroende på vad du har för telefon kanske en app som DroidCam kan vara ett alternativ? Har använt droidcam för att ha en Pixel 4a som riktigt bra kamera till datorn. Det fungerar antingen via USB eller WiFi, där du installerar deras host-program och får en virtuell webcam strömmad från din telefons fram- eller bakkamera.

Ska kolla det. Tack där!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeeKer3Million:

Beroende på vad du har för telefon kanske en app som DroidCam kan vara ett alternativ? Har använt droidcam för att ha en Pixel 4a som riktigt bra kamera till datorn. Det fungerar antingen via USB eller WiFi, där du installerar deras host-program och får en virtuell webcam strömmad från din telefons fram- eller bakkamera.

Fick det att funka! Nu blir det showerstreams!